Hoitovapaalle

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja eevis4
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

eevis4

Sukkela juttelija
Joulukuunmammat 2014
Aloin tässä laskemaan että äitiysloma lähenee loppuaan ja joillakin meistä joulukuisista jo varmaan elokuussa!? :eek:
Onko joku jo ehtinyt selvitellä kotihoidontuki hakemusta? Entä onko kellään tietoa voiko saada kotihoidontukea siltä ajalta kun pidän töistä vuosilomani pois äitiysloman päälle? Eihän lapseni ole kunnallisessa päivähoidossa silloin joten itse ajattelisin että periaatteessa voisi saada? :confused004 Äh, mä niin inhoan näitä kela asioita! o_O Onneksi mulla nyt kuitenkin on äitiyslomaa vielä aina 3.10 asti :)

Kyllä minun ymmärryksen mukaanvoit hakea kotihoidontuen loma-ajaltasi. Ja vsikka olisit töissäkin, jos lapsi vaan ei ole kunnallisessa hoidossa sinä aikana.

Niin, tätä mä en tainnut edelliskerralla tajuta, meni suuret rahat sivu suun :laughing021

Juu voit hakea kotihoidontukea vaikka olisit töissä, niin kauan että lapsi menee kunnalliseen hoitoon. Ite palailen takas töihin syyskuussa ja tyttö jää isänsä kanssa kesälomalle ja sen jälkeen vielä mun kanssa kesälomalle. Isompi menee tarhaan 10pvä/kk alkaen syyskuusta. Tyttö menee tarhaan joulukuussa kun täyttää vuoden. Tota tukea saa myös vaikka toinen lapsi onkin tarhassa.

Ah ihanaa että otit tämän eevis esille! Oon paininu samojen ajatusten kanssa. Meillä näyttää tällä hetkellä siltä että mä menen takaisin töihin syyskuun puolestavälistä alkaen ja isä jää kotiin. Sitä en tiedä miten saadaan sumplittua asiat sitten kun isä löytää uuden työpaikan. Saako siis kodinhoitotukea vaikka tekisi täyttä päivää 5 kertaa viikossa?

Kyllä mä sen tiesin että tukea saa kun on töissä, kunhan lapsi hoidetaan kotona. Nyt olikin kyse mun tulevasta loma ajasta 5 viikkoa jonka jälkeen jään virallisesti hoitovapaalle aina tammikuun puoliväliin asti. En siis tee rikosta kun jätän kotihoidontukihakemuksen alkaen 4.10 ? :nailbiting: Joo, tää on ehkä sarjassaan tyhmiä kysymyksiä,mutta kun kela osaa kyllä löytää syyn miksi tukea ei maksettaisikaan, en luota :shifty:

Juu,Ninjakirppu, ,kotihoidontuen saa kunhan lapsi ei ole kunnallisessa päivähoidossa. Tää lomajuttu mua askarruttaa, mut periaatteessa se lasketaan työksi, niin olen kai sitten oiketettu saamaan sitä tukea myös kun kerran lapsi on kotona

Meillä iskä pitää isyysvapaata kun mä oon lomalla töistä vanhempainvapaan päättyessä. Sen jälkeen jatkan siitä itse hoitovapaalle.

Vanhempainvapaani päättyy 18.9. Sen jälkeen oon 4 viikkoa vuosilomilla ja jatkan hoitovapaalla ainakin siihen asti että Meena on 1,5vuotta.
Eli haen kodinhoidontukea 19.9. alkaen.

Mulla loppuu 20.9 ja oon hoitovapaalla ens vuoden heinäkuuhun ja sitten pidän pitämättömät lomani, joten töihin palaan joskus elokuun puolessa välissä. En ookkaan tajunnut,että kotihoidontuen saa lomankin ajalta! Mutta eikö sitten periaatteessa pitäisi saada jokaiselta kesälomalta se niin kauan kun lapsi on alle kolme, jos ei oo hoidossa? Esimerkiks kahden vuoden päästä, jos miehen kanssa pidetään lomat niin, että toinen on kesäkuun ja toinenheinäkuun lomalla lapsen kanssa kotona? Tosi ajankohtaista, mutta rupes mietityttään :p

Miten siihen tukeen vaikuttaa loma-ajan palkka? Vai saako muuta tuloa olla ihan rajattomasti kun saa kodinhoitotukea?

Eikös ne tulot vaikuta hoitolisään? Perus kotihoidontukeen ei vaikuta vaikka tekis töitä kuinka paljon tahansa.
Lurua, voi olla että kotihoidontukea pitää hakea aina pidemmälle ajalle kun kuukaudeksi kerrallaan, en ole nyt ihan 100 varma tästä, mutta onhan teillä runsaasti aikaa selvitellä asiaa :laughing002 tosin teillähän tulisi tuossa jo 2kk vapaata niin voi olla että onnistuisikin jos ette ole kirjoilla mihinkään hoitopaikkaan. Täytyy itsekin käydä lukemassa nää jutut kelan sivuilta kunhan jaksaa keskittyä tarpeeksi :grin

Kotihoidon tukea ei makseta kuukautta lyhyemmältä ajalta. Hoitolisään vaikuttaa talouden tulot ja lapsimäärä mut mie mietin miltä ajalta ne tulot katotaan? Onko ne sen hetkiset tulot ku hoitolisä maksetaan? Tietääkö kukaan kuntalisästä? Mie saan kuntalisää 2/2016 loppuun asti, vaikuttaako kuntalisään loma tai omat tulot? Ei kai? Ja kuntalisää ei vissii saa vajaalta kuukaudelta? Jääkö miulla ekalta kuukaudelta kuntalisä saamatta kun se on vajaa (hoitovapaa alkaa alkukuusta)? Kotihoidontuenhan saa myös vajaalta kuukaudelta.

Kuntalisiä on monesta kunnasta säästösyistä karsittu. Meillä Järvenpäässä ei saa enää kuntalisää o_O
Minusta tuo hoitolisä määräytyy nykyisten ja tulevien tulojen mukaan. Itse kun teen keikkatöitä hoitovapaalla niin täytyy arvioida suurinpiirtein paljonko tuun tienaamaan loppuvuonna. Se on aika vaikeeta kun en yhtään tiedä paljon sitä keikkaa mulle tarjotaan ja paljonko pystyn tekemään kun aina en vältsii saa lastenvahtia.

Muokattu viimeksi:
kävin äsken kelan sivuja selaamassa ja hoitolisään tarvitaan viimeisin palkkakuitti josta näkee koko kuluneen vuoden tulot. Mutta siinä oli sitten taulukko mistä näki määrän ja minkä verran saa tienata että saisi täyden tuen ja yläraja josta tukea ei enää saa ja mä luulen et meijän on edes turha hakea sitä tukea koska yksikin keikkapalkka mulle on enempi kun se tuen määrä minkä meidän perhe saisi,jos edes saatais ollenkaan kaikkien vähennysten jälkeen :BangHead ei tosiaan maksa vaivaa täyttää niitä lomakkeita :evil5 mutta siitä loma ajasta ja kotihoidontuesta ei ollut mitään mainintaa.

Apua mitä vauhtia tämä aika menee! Multa tänään kysyttiin että mihin ja millon poika menee hoitoon syksyllä. Kysyin tyhmänä että miten niin, että ei mihinkään tietenkään! Samassa tajusin että ei persus, mullahan loppuu äippäloma lokakuun alussa ja hauluttu hoitopaikka olis jo pitänyt hakea aikoja sitten. No eipä hätiä mitiä, jatkan päivät kotona ja illat + viikonloput hoidan töitäni+ miehen arkivapaat. En raaski laittaa häntä hoitoon, esikoinen ja kaikki itelleen niin uutta ja ihanaa, että meinaan nauttia tästä kun voi :happy090 ahdistaa ajatuskin kun joutuu taas täyttämään jotain kelan hakemuksia... huoh :sad015 mä oon vaan niin palikka noissa hommissa :laughing002

Hoitotukipäätös tuli jokune aika sitten ja hieman ihmetytti tällainen asia: Esikoisen aloittaessa koulun vuoden päästä meidän perhekooksi katsotaan neljän sijaan 3 henkeä ja silloin tipahtaa hoitolisäosuus pois. Eli jos laskette paljonko mahdollisesti saatte hoitolisää tuen päälle, niin huomioikaapa että perhekokoon lasketaan vanhempien lisäksi pelkästään alle kouluikäiset lapset.

Nii ja laittakaapa ihmeessä ajoissa hakemukset vetämään. Miul kesti kk päätöksen käsittelyssä. Tosin ei sillä kiirettä ollu, ku hoitovapaa alkaa "vasta" syyskuun puoles välis.

Muokattu viimeksi:
Mullakin meni 7viikkoa hakemuksen käsittelyssä vaikka 3 viikkoa oli se normaali maininta siellä! On sit muuten niin mitätön raha mitä sieltä saa kun ei mitään noita lisiä saa :banghead:

Takaisin