Hiusten värjäys

suzki

Oman äänensä löytänyt
Moi! Haluaisin vielä tietoa juurikasvun blondauksesta kun siitä löytyy niin paljon eri vastauksia? Onko siis turvallistäa vai ei? Luulisi jos se olisi kiellettyä että hiusväreissä lukisi jotain.. Ärsyttää kun kukaan ei tiedä oikeaa vastausta toiset sanoo että voi ja toiset ovat vastaan...
 
Mulle sanottiin kampaajalla, että on turvallista, ainoastaan ongelma voi olla siinä että väri reagoi eri tavalla ku aiemmin tai ei tartu ollenkaan. Mun tukka kyllä värjätään aina muutenkin semmosilla kestoshokkiväreillä, jotka on kehitetty allergisille. En ainakaan huomannu mitään erikoista värjäyksen jälkeen.
 
Mä yritin kovasti ettiä tietoa hiusvärien turvallisuudesta raskauden aikana ja se mitä löysin, oli tosi ristiriitaista tietoa. Jossain sanottiin, et ensimmäinen 3 kk ois hyvä välttää värjäämistä, toisaalla taas, että parasta ois olla koko raskausaika värjäämättä hiuksia. Jossain taas uskottiin, ettei hiusväreistä ole haittaa. Kyse on kai lähinnä siitä, ettei hiusvärien vaikutuksista sikiöön juurikaan tiedetä. Ne on vahvoja kemikaaleja, jotka päänahan läpi varmasti kuitenkin elimistöön imeytyvät. Itse järkeilin kuitenkin, että jos nyt ei kovin usein päätään värjäile, niin riskit on suht pienet. Kaikessa kosmetiikassa on haitallisia aineita, mutta tärkeämpää on varmasti esimerkiksi alkoholista kieltäytyminen.
 
kampaajana voin sanoa että ihan turvallista se värjääminen on! ei ne värit imeydy verenkiertoon. just värjäytin omatkin hiukset eilen [:D]
 
Olen myös kampaaja ja tämän pikku kakkosenkin kohdalla olen värjännyt hiuksia ihan yhtä lailla kuin esikoistani odottaessakin. Värjäysten väliksi suositellaan yleisesti n. 6 viikkoa oli raskaana tai ei. Tyviblondausta huomenna munkin päähän ja sen lisäksi käsittelen ja "haistelen" väriaineita ja muotoilutuotteita päivät pitkät töissä.
Se on totta että värit saattavat reagoida yllättävästi raskaana olevilla, hiukset eivät vaalene kuten ennen tai värit eivät tartu/pysy hiuksissa. Tähän olen törmännyt asiakkaiden kohdalla. Mulla hiukset värjäytyneet normaalisti mutta olleet muuten jäykemmät ja hankalammat käsitellä kuin normisti.
Tokihan hiukset voi värjätä ennen raskautta/raskauden alussa hyvin lähelle omaa luonnollista väriä eikä siten hiusten värjäämisestä tarvitse huolehtia vielä vauvan synnyttyäkään. Ja voihan raitoja tehdä, väriä ei mene silloin iholle.
 
Kiitos vastauksista[;)] olen kyllä 2 kertaa juurikasvun värjänny mutta taas pitäis värjätä ja mietityttää vaan taas ettei pikkuiselle ole mitään haittaa tosin jos olisikin niin tuskin enää kerta siihen vaikuttaa kun on kumminkin jo värjänny. Sitten olisin 3 kertaa värjänny toisen ja viimeisen kolmanneksen aikana.. Vielä pitäis kerran värjätä ennen vauvan syntymää johon on 2 kk.Ihmettelen vaan että asiasta on niin vähän tietoa kun neuvolassa sanottiin vaan ettei ensimmäisen kolmanneksen aikana ja helistimen sivuilla lukee et on turvallista ja jossain oli joku hoitopiiri vastannut myös että voi värjätä silti jotkut ovat vastaan.. Tietysti lapsen terveys on tärkeämpää mutta kauheeta sekin on että musta juurikasvu on korvissa asti. Toki ei raskaana tarvi miltään mallilta näyttää mutta parempi mieli itsellä kun ei näytä ihan tarhapöllöltä[:)]
 
Kampaajat ei käsittääkseni ole mitään ihmisen fysiologian ykköstuntijoita.. [:D] Että itse etsisin tietoni jostain muualta. Ristiriitainen informaatio johtuu siitä, ettei asiasta ilmeisestikään ole tehty kunnollisia seuranta- tai muita tutkimuksia. Vaarattomia nykyaikaisetkaan hiusvärit eivät ole, mutta eivät varmasti myöskään vaarallisimmasta päästä. Ongelmia tulee lähinnä jatkuvassa altistuksessa. Joten silloin tällöin värjääminen tuskin aiheuttaa vahinkoa.
 
Niin ja kuten jo aiemmin mainitsin, ne väriaineet totta kai imeytyvät verenkiertoon. Päässä on vielä erityisen vilkas verenkierto. Samoin imeytyy ainesosia kaikesta muusta ihokosketuksessa olevasta kosmetiikasta.
 
Niin ja jos rupeaa kaikkia ylimääräisiä aineita elimistössään välttämään niin saa aika tarkkana olla ruoan suhteen ettei vaan saa mitään haitallisia lisäaineita...[:D] Todellakin voi värjätä hiuksia, ne ei todellakaan imeydy päänahasta verenkiertoon niin kovasti. Ja eihän kukaan joka päivä värjää hiuksia. 
 
Se pitänee paikkansa että hiustenvärjäämisestä ei ole tehty mitään kunnollisia tutkimuksia, tästä syystä neuvolat eivät ilman näyttöä voi ottaa asiaan oikein mitään kantaa.
En sitten tiedä onko joka päiväinen tupakointi ym. haitallisten aineiden/ kosmetiikan käyttö yhtään suotavampaa, mutta myrkkyjähän ne ovat. Mutta jos näitä asioita alkaa liian tarkkaan miettimään niin eipähän tässä uskalla käyttää enää hammastahnaakaan [:D]
 
Moi vaan, ja yhdyn täysin WhiteWifen kommenttiin. Neuvola ei pysty antamaan suosituksia kuin pienestä pienestä osasta niitä kaikkia haitallisia aineita, joita tulisi varoa. Itse jouduin työssäni vähän aikaa sitten tekemisiin tutkimuksen kanssa, joka koski karsinogeenejä eli mahdollisesti syövälle altistavia ainesosia, ja jopa tupakan karsinogeenejä haitallisempi karsinogeeni oli hengitysilma. Ihan täysin suomalainen hengitysilma, eikä edes missään kaupungin keskustassa mitattuna. Samoin ruoka-aineista kevytlevitteiden ja -juustojen transrasvat ovat aineita, joiden tiedetään kertyvän elimistöön ja kuormittavan esim. sydämen verisuonia, mutta koska tutkimusta haitallisuudelle raskausaikana ei ole, ei niitä oikein voida kieltää. Lisäksi esimerkiksi kaikissa valmiiksi marinoiduissa lihoissa on natriumglutamaattia, jonka tiedetään kertyvän elimistöön koko ajan, sillä elimistö ei pysty pilkkomaan ja poistamaan sitä. Kuitenkaan mikään tutkimus ei vielä tiedä, miten paljon ainetta esim. elinikäinen altistuminen kerryttää elimistöön ja kuinka se vaikuttaa äitiin, saatika sitten sikiöön. Mutta myrkkyä se on eikä siis voi ainakaan tehdä hyvää. Ja nämä ovat vain jäävuoren huippu. Joten jäitä hattuun. Kun pyrkii elämään mahdollisimman puhtaasti ja välttämään ainakin niitä asioita, joita neuvolassa suositellaan välttämään, niin kyllä yhdeksästä kuukaudesta selviää aiheuttamatta mitään radikaalia vahinkoa. Altistumme todellakin koko ajan niin monelle haitalliselle tekijälle, että jos ne kaikki pyrkisi koko ajan ottamaan huomioon, tulisi hulluksi.

Pikemminkin pitäisi keskittyä niihin pieniin asioihin jotka tuottavat iloa (kuten esim siihen, että saa värjätä tukan. Itselläni tähtäimessä huomenna, aaaaahhh) ja uskoa siihen, että äidin henkinen hyvinvointi on paras lähtökohta lapselle. Eli nauttikaa, nauttikaa, kaikki isomahaiset. Se ainakin on terveellistä:D
 
ja eiköhän meille kampaajille olisi koulussa opetettu ettei raskaana olevien hiuksia saisi värjätä jos näin olisi. vaikka ei mitään ihmisen fysiologian ykköstuntijoita ollakaan.
 
Hyvin sanottu tulitikku! Jos kerran hiusten värjääminen olisi raskausaikana vaarallista, niin minkä takia niitä värejä saisi ylipäätään käyttää kenellekkään. Itse olen kans kampaaja (mutta en tee aktiivisesti alan töitä) ja eikä meitäkään kielletty tekemästä värjäyksiä/kihartamiskäsittelyjä asiakkaille, jotka ovat raskaana.
 
Ja kuten ü totesi, niin nautitaan tästä ihanasta raskausajasta! Minä ainakin aion nauttia ja vielä hiukset hyvin värjättyinä (ensi viikolla aika kampaajalle) [:D]! 
 
Vinkkivinkki....[;)]...hiukset saa myös värjättyä täydellisesti laitattamalla raitoja päähän..siis koko pään värjäys parilla värillä.. Hiukset muhii foliossa eikä väri muhi päänahassa..hiuksethan halutaan värjätä eikä päänahkaa..[:)]

Teratologinen tietopalvelu tarjoaa erinomaiset neuvot kosmetiikkaa kuten kaikkea muutakin koskien: http://www.hus.fi/default.asp?path=1,28,824,2049,2265,2260,3437

Viikottaista hiustenvärjäystä ei suositella...eli jonkinverran myrkkyjä kuitenkin päänahan kautta kulkeutuu, vaikkei mahdottomia määriä.[8|]
 
Kysyin asiaa omalta neuvolan tätiltä, koska suoraan sanottuna inhoan omaa väriäni ja värjään säännöllisesti. Hän sanoi, että ei pidä värjätä kovin usein ja että ne kemikaalit voi olla vaarallisia hengittäessä niitä ja jos mahdollista suosia sellasia värejä missä ei ole ammoniakkia (muistaakseni).

Minä olen kotivärjääjä, enkä värjää hiuksia kuin noin joka toinen kuukausi. Ei se minusta ainakaan kovin usein ole. Pari kuukautta sitten kävi, niin etteä laitoin päähäni kirkkaan punaisen värin, mutta lopputulos oli tummamahonki. Ei ollut minun vakiomerkkiä, vaan alesta ostettu purkki, joten en tiedä johtuiko väriaineesta vaiko raskaudesta.
 
minä värjään hiuksiani harvoin [;)] nyt värjäsin ja aattelin seuraavan kerran värjä jouluksi.
 
Ennen raskautta mikään väri ei pysynyt päässäni.
Värjäsin melkein vuoden mustalla ja nyt musta on ensimmäistä kertaa elämässäni todella jumahtanut hiuksiin. Koitin värjätä reipas kuukausi sitten punaista päälle, ja väri tarttu vain hieman tyveen... Ennen väri olisi tarttunut minulla myös muualle hiuksiin. Tyvikasvua + punertavaa tyvikasvua on reippaasti ja ajattelin seuraavaksi värjätä hiukset tummanruskeaksi. josko sekään auttaa.. ainakin tasoittaa.. =)
 
ALKUPERÄINEN: jaica

Ennen raskautta mikään väri ei pysynyt päässäni.
Värjäsin melkein vuoden mustalla ja nyt musta on ensimmäistä kertaa elämässäni todella jumahtanut hiuksiin. Koitin värjätä reipas kuukausi sitten punaista päälle, ja väri tarttu vain hieman tyveen... Ennen väri olisi tarttunut minulla myös muualle hiuksiin. Tyvikasvua + punertavaa tyvikasvua on reippaasti ja ajattelin seuraavaksi värjätä hiukset tummanruskeaksi. josko sekään auttaa.. ainakin tasoittaa.. =)

 
Tähän täytyy todeta, että se mitä sinun hiuksissasi tapahtui ei ole raskaudesta mitenkään riippuvaa. Kyse on peruskemiasta ja väriopista kampaajille. Väri ei poista väriä. Eli toisin sanoen jos olet edellisen kerran värjännyt mustalla ja yrität sen jälkeen värjätä vaaleammalla punaisella sävyllä, niin ainut osa hiuksesta, joka värin "ottaa vastaan" on käsittelemätön osa hiuksesta eli tyvi. Sitten jos laitat siihen tummanruskean päälle, niin voin melkein lyödä pääni pantiksi, että latvasi on edelleen musta, sitten siinä on pätkä punertavan ruskeaa ja tyvi on sitä mitä havittelitkin eli tummanruskea. Varmaan se sitä kuitenkin tasoittaa, mutta ei se tasainen todellakaan ole [:)].
 
Jotta lopputulos olisi se tummanruskea, niin hiuksiisi pitäisi tehdä ensiksi värinpoisto. Ja tämä on sellainen toimenpide, jota en suosittele kenenkään tekevän kotona. Niin monta kertaaa olen silloin aikoinani, kun tein töitä kampaajana, korjannut kotivärinpoistossa tehtyjä mokia. Viisainta olisikin marssia kampaajalle ja antaa hänen hoitaa asia.
 
Sain varmaan itseni kuullostamaan siltä, että kotivärjäykset on tuhoon tuomittuja... Eihän ne todellakaan aina sitä ole, mutta joskus ihmiset yrittävät tehdä tietämättömyyttään hiuksillensa semmoisia asioita, jotka ovat käytännössä mahdottomia. Ja juuri tämän takia meillä on koulutettuja alan ammattilaisia eli parturi-kampaajia. 
 
Niin siis hiushan on kuollutta ainesta, eikä raskaus vaikuta siihen kuolleeseen osaan. Mutta siihen uuteen raskauden aikana kasvavaan osaan se sitten taas voi vaikuttaa :)
 
Takaisin
Top