Hiusten värjäys.

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Sista
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Sista

Jostain jotain jo tietävä
Sarjassamme hauska kysymys, mutta erittäin ajankohtainen. Minun tukka kaipaisi värjäämistä, mutta onko se ihan sallittua ja ei tee pahaa sikiölle? Olen erittäin kiitollinen avusta.

Hmmm... itse ainakin värjäsin ja aion jatkossakin värjätä hiukset vaikka olenkin raskaana. Ihmettelin oikein kampaajalla kun kampaaja sanoi, että "et sitten ole niitä hysteerisiä jotka eivät uskalla tukkaa värjää raskausaikana kun siitä tulee syöpä..."!! Olin ihan äimän käkenä että mitä, enpä tullut ajatelleeksikaan:D Eli siis faktoista en tiedä mutta enpä ole koskaan kuullut että hiusten värjääminen voisi jotenkin olla sikiölle vaarallista...

Minä myös värjännyt hiuksia itse,sekä parturissa raskauden aikana,eikä siitä ole mitään tullut,tietääkseni :) Tuolla se pikkunen kuitenkin potkii samalla tavalla kun ennenkin,jotenka en usko että haittaa on. [;)]

Tollasen bongasin jostain:

"Hiukset voi värjätä raskauden aikana. Hiusvärit eivät ole sikiölle haitallisia kohtuukäytössä. Viikoittaista värjäämistä ei kuitenkaan suositella."

Kiitos tiedosta!! Onneksi täällä on ihania ihmisiä, jotka haluaa auttaa. En laske itseä hysteeriseksi, mutta olen jostakin lukenut jotain, ettei kannattaisi raskauden ensimmäisellä kolmanneksella. Onhan olemassa moniakin asioita, mitkä ovat kiellettyjä tai todella rajoitettuja. En viitsi tehdä ennen kuin otan asioista selvää. 

Sista, varaudu sit siihen, että se väri ei välttämättä ole sitä mitä lupaa[:)] Mulla on kyllä ollu just sitä mitä pitääki, mut oon kuullu "kaupunkilegendana" et joillain se väri saa mitä kummallisimpia sävyjä [;)] En sit tiiä kuinka todellista on [:D]

Täällä kanssa värjäillyt. Ekan kolmanneksen jälkeen kävin, kun ei aikaisemmin tarvinnut. Ei mitään ihmeellistä ilmestynyt päähän, vaan ihan sen värinen kuin pitikin. Vähän pidempiä taukoja värjäämisissä oon aatellut nyt raskauden aikana pitää ja harkitsen ottavani permanentin vielä ennen lapsosen syntýmää, kun kuvittelen sen olevan helppohoitoinen[8|], kun on ilmetys ym rumbat ja uuteen perheenjäseneen totuttelu käynnissä.

Kyllä muistaakseni oli ihan ok että värjäilee hiuksia.
Mutta kannattaa varoa että pää saattaakin reagoida erilailla, väreistä on joskus varoiteltu että voi jossain tapauksis vähän vaihtaa sävyä, siitä en itse tiedä.
Edellisessä raskaudessa värjäsin ruskealla, niin päänahka paloi niin että juurikasvuun asti lähti nahan paloja päästä :D Yleensä en ole reakoinut noihin väreihin milläänlailla, enkä muutenkaan ole herkkä millekkään aineelle.

mä oon kampaaja eikä meillä ainakaan koulussa opetettu etteikö saisi värjätä. ainoo on just toi et väristä tai kiharasta voi tulla vähän muuta kuin suunnitteli mutta omaa kokemusta siitä ei ole. asiakkaille ja itselle tullut juuri oikeanlaiset systeemit. ei kait se hyvää tee jos liian usein värjää raskaana ollessaan mutta kukapa joka viikko hiuksiaan edes värjää!? 

Niin tässä kun monessa muussakin asiassa pärjää yhdellä neuvolla : maalaisjärki =) Sillä menee ja pärjää jo aika pitkälle [8D]

Mä värjäsin koko raskausajan n. 6 viikon välein ja joka kerta vieläpä vaalennusaineella, joka on kuitenkin aika "voimakasta".. Aina hiukset vaaleni ihan normaalisti ja täysin terve tyttö tuossa vieressä tuhisee! [:)]

Hei!

Laitan minäkin lusikkani tähän...

Kävin tänään kampaajalla ja siinä kun suunniteltiin hiuksiini väriä, juteltiin tuosta raskauden aikana värjäämisestä. Kampaajani kertoi, että uusimmassa heidän ammattiryhmällensä suunnatussa lehdessä oli ollut tästä ko. asiasta juttua ja siinä oli suositeltu raskauden ensimmäisellä kolmanneksella koko pään värjäämisen sijaan laittamaan raitoja, jolloin hiusväri ei mene päänahkaan asti. Tietteellistä perustelua asialle en kysellyt.

En siis halua syyllistää ketään tai ottaa muutenkaan kantaa suuntaan tai toiseen...kerron vain, mitä omalta kampaajaltani kuulin:)

- hippu76

tää on just näitä, kun kukaan ei varmaks tiedä mikä vaikuttaa mihinkin. Oikeestaan, tuntuu että oikein mitään ei sais tehdä, ilman että joku varottelee jostain. En kuitenkaan edelleenkään tuudittuis tuohon, "tein sitä ja tätä ja terve lapsi tuli". Mistä sitä oikeesti kukaan tietää onko se lapsi terve vai ei??

Ehkä noiden värjäämisten kanssa vois ajatella niin, että ei välttämättä käyttäis juuri niitä kaikkein voimakkaimpia värejä/vaalennuksia ja värjäisi ne hiukset tosiaan harvakseltaan. No ite olen näin tehnyt, kun oma väri on niin kamala, että toi pää on ihan pakko välillä värjätä. Siis mulla oikeesti lähes harmaat hiukset.. ah.. kaunista [:'(]

Itse olen värjännyt hiuksia ihan normaalisti jokaisen raskauden aikana. Lie turvallista sanoa että ainakin nuo vanhemmat lapset on terveitä [:D] (iät 17, 14, 14, 6). Mutta. Jossain kohtaa varoiteltiin että hiusvärit ei oo kovin terveellisiä yleensäkään, voimakkaita aineita kun on siinä päänahkassa sitten imeytymässä...

Väriaine on niin vähän aikaa iholla ettei se kerkeä kunnolla imeytymään elimistöön tai mennä vauvalle asti, Tosiaan viikottaista värjäystä ei suositella ja myöskin jotkut kasvivärit, esim. vahvat hennat ym, ovat sellaisia joista ei tiedetä niin paljoa jotta suositeltaisiin.
Värjäys on nykyaineilla ja eu rajoituksilla ihan turvallisia raskaus aikanakin. Allergiat on sitten eriasia.

Malttia käteen ja tyyliä tukkaan :)
Värit harvoin menevät vikaan raskaana värjätessä ja permiksetkin vaan tulevat ehkä "laimeimpina" kun tukka paremmassa kunnossa raskaana.

Tulitikku Mullekaan ei koulussa opetettu, että hiuksia ei kannattaisi värjätä raskausaikana. Kannattaa olla aktiivinen, käydä koulutuksissa ja seurata päivitettyjä tutkimustietoja omalta alalta.. Nykysuositusten mukaan ei välttämättä suositella ollenkaan värjäämistä raskausaikana, ei ainakaan ekalla kolmanneksella.
Väriaineet ovat voimakkaimpia allergeeneja ja lisäksi sisältävät kemikaaleja, joitten on todettu aiheuttavan erilaisia perimä- ja soluvaurioita. Nämä kemikaalit tunkeutuvat hyvin helposti ihon läpi verenkiertoon (ja yllätys, istukan kautta myös sikiön verenkiertoon). Tietysti lainsäädäntö valvoo näitten aineitten pitoisuuksia, mutta silti ne ovat äärirajoilla.
Edes ei-raskaana oleville ei suositella värjäyksiä liian usein, kovemmilla aineilla 8 vkon välein ja lievemmillä hapeteväreillä 5 vkon. Alle 16 v ei ollenkaan.
Rahanahneet kampaajat tottakai vakuuttelevat värjäämisen turvallisuutta. Onhan se aika lovi tilipussista pois, jos useempi väriasiakas ei otakaan väriä. Ja sitten pelätään, että tämä menee muualle ottamaan sen värin. Oikeesti saa tosi tyytyväisen asiakkaan olemalla rehellinen ja kertomalla faktat[:)]
Ja sitten on surullisen suuri joukko kampaajia jotka ei oikeasti tiedä asioista (tästäkään) hölkäsen pöläystä..

Ja hei, raidoittaminen tai suoraväri on ok ja siihen hyvin tehty leikkaus, niin hyvin pärjää ryhdikkäällä kampauksella.

Ja btw, nämä ovat ihan eu:n asettamia suosituksia

kitty72, oot aivan oikeessa! oon kyllä tietoinen näistä uusista tutkimuksista ja suosituksista. olen kuitenkin sitä mieltä että hiuksia voi värjätä raskauden aikana jos ja kun sen vaan tekee tarpeeksi harvoin. harva asiakas kuitenkaan kertoo olevansa raskaana ennen kuin sen huomaa joten ei sitä oikein voi edes kieltäytyä värjäämästä kun ei raskaudesta edes tiedä. eikä se ole kuitenkaan kampaajan asia siitä uudella. toki voi jos sitä epäilee. mä aijon kuitenkin omia ja asiakkaitteni hiuksia värjätä kunnes se kielletään. tässä maailmassa on niin paljon aineita joista on haittaa ja joiden kanssa ollaan tekemisissä melkein päivittäin niin vaikea uskoa että siitä niin isoa haittaa on jos välillä päänsä värjäyttääkin.

Takaisin