Himottaako jokin ruoka? Entä ällöttääkö?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Millaisia mielitekoja raskaus on tuonut tullessaan? Tekeekö mielesi jotain ruokaa epätavallisen paljon tai omituisia ruokayhdistelmiä?

Entä onko odotus saanut aikaan ällötyksiä, joita et tavallisesti koe? Inhottaako esimerkiksi kahvin tuoksu?

Lue myös artikkelimme raskausajan mieliteoista. Täältä löydät myös jutun pica-ilmiöstä, joka tarkoittaa ruuaksi luokittelemattomien aineiden himoitsemista.

Mitäs muiden kahvinjuonnille kuuluu? Mulle oli alussa vaikea ajatus vähentää radikaalisti (oon vuosikausia/-kymmeniä juonut vähän liikaa kahvia), ja jonkin aikaa tein sekoituksia tavallisen ja kofeiinittoman kanssa. Mutta nyt ei oo pariin viikkoon tehnyt enää yhtään mieli! Ei mitään ällötystä ole tullut, mutta ei vaan tunnu yhtään siltä, mitä keho nyt kaipaa. Ehkä joku kahvin huumeluonne on nyt paljastunut 🙊 Vähän niin kuin lapsena, kun tuntui käsittämättömältä, että aikuiset haluaa juoda jotain, mikä maistuu niin pahalta.

Mustaa teetä tulee nyt jonkin verran juotua (yritän pitää laihana), se ei jotenkin tunnu samalla tavalla ”luonnottomalta”.

Kun sain tietää raskaudesta join ehkä noin viikon ajan vielä ihan tavallista kahvia 1-2 kuppia päivässä ja sen jälkeen ostin kofeiinittoman pakkauksen. Siitä ehdin keittelemään muutaman kerran, kunnes iski ihan totaalinen stoppi, varmasti aika samoihin aikoihin kun pahoinvointi alkoi 🤢 eli nyt en ole pystynyt moneen viikkoon juomaan kahvia ja oon oikeastaan tähän ihan tyytyväinen, olin muutenkin miettinyt, että pitäisi lopettaa 😄

Mitään varsinaisia himoja tai muita ällötyksiä ton kahvin lisäksi en oikeestaan oo huomannut, tuntuu, että vaihtelee melkein päivittäinkin mitä tekee mieli tai mikä ei jostain syystä yhtään nappaa 😄 kaikkea raikasta on mennyt aika paljon, kuten mandariineja, viinirypäleitä, minitomaatteja ym, mutta en nyt tiedä onko nekään mitään raskaushimoja ollut.

En oo erityinen kahvin himoitsija ollu ennen raskauttakaan, mutta päivittäin 1-3 kuppia tullut juotua ihan juurikin sen kofeiinin vuoksi. Nyt raskauden aikana vähemmän ja jonkin verran korvannut sitä teellä.

Erityisempiä mielitekoja tai ällötyksiä ei ole ollu mullakaan. Hetkittäin saattaa olla että lämmin ruoka (esim. aamupuuro) ei mene samalla tavalla alas kuin kylmä, mutta ei voi varsinaisesti sanoa ällötykseksi.

Nälkä tulee kyllä tavallista helpommin, mutta pyrkinyt pitämään säännöllisen ateriarytmin ja max jonkun pienen välipalan ottanut, jos kunnolla nälkä yllättää ja seuraavaan ruokailuun vielä jonkun aikaa.

Kahvinjuonti on loppunut itsestään, en olis kyllä uskonut. Ei vaan tee yhtään mieli, tuntuu jotenkin liian raskaalta ja tunkkaiselta se. Aiemmin en oo pitänyt teestä yhtään ja kutsuinkin sitä tiskivedeksi. Niin eiköhän nyt maistu maidoton vihreä tee monilla eri mauilla. 🙈 Ehkä tässä on joku raikkauden kaipuu, mitä muutkin on maininneet.

Ihan alkuraskaudessa oikein himoitsin keitettyjä munia, joita muutenkin jo söin pari päivässä. Nyt ei maistu ne yhtään enää ja tämä harmittaa kun olis niin terveellisiä. Saan välillä syötyä väkisin ja kyllä se maku on ihan ok sitten kun suuhun asti saa.

Välillä on päiviä kun ei oikein mikään maistu ja silloin menee sit lähinnä leipää ja mandariineja. Mutta onneksi vaihtelee, joskus on ihan normaalikin ruokahalu. Oon koittanut paikata huonompia maistumispäiviä myös mehuilla, joita ei oo tullut muuten osteltua vuosiin.

Takaisin