Hermoheikko hormonihirmu

Hansu91

Näppärä viestien naputtelija
Olenkohan ainut?

Olen huomannut että pienetkin hormoniheilahdukset aiheuttavat ihan hirveitä heilahduksia mielialaan. Raskaus oli jotain aivan järkyttävää, potutti, jurppi ja pänni koko ajan. Paitsi silloin kun masensi niin ettei jaksanut edes suututtaa mikään. Esikoista odottaessa ajattelin että lapselle olisi varmaan parasta jos minä kuolisin synnytykseen ettei tarvitsisi kärsiä paskamutsista ja saada elinikäisiä traumoja. Synnytyskipukaan ei paljoa hetkauttanut koska ajattelin että ansaitsen varmasti kaiken mitä tuleman pitää. Äitiys on kyllä sujunut tähän saakka ihan hyvin, vaikka ensimmäiset kuukaudet olinkin äärimmäisen neuroottinen ja baby blues oli massiivista. Olin hälytysvalmiudessa koko ajan, silloinkin kun olisi periaatteessa saanut nukkua.

Hormonikierron käynnistyminen onkin ollut sitten uusi opettelun paikka. Ovulaation aikoihin olen järkyttävän vihainen. Yritän parhaani mukaan kiehua vain sisäisesti. Silloin illat menee itkiessä, iltaisin olen maailman huonoin ihminen ja nillinnillin. Ajoittain inhoan itseäni suunnattomasti muutenkin, toisinaan taas ärsyttää kaikki kanssaihmiset. Ennen kuukautisia olen maailman lihavin ihminen, maha turpoaa niin kuin viimeisillään olisi. Kuukautisten alettua laihdun muutaman kilon taas ja elämä helpottaa hetkeksi. Kunnes tulee se kierron puoliväli jossa on v**utuspiikki, sitten rauhoitun taas hetkeksi kunnes alkaakin jo varsinainen pms.

Olen mielensäpahoittaja ja ammattiloukkaantuja. Tuntuu että koko elämä on yhtä itsehillintää ja räjähdysherkkyyden aisoissa pitämistä. Välillä kaikki energia ja keskittyminen menee ihan vaan siihen eikä millekään ylimääräiselle jää tilaa. Silloin hoidan vaan pakolliset asiat ja yritän olla ajautumatta törmäyskurssille kenenkään kanssa.

Rauhoittuukohan tilanne tästä joskus? Vaihdevuosienhan luvataan tuovan vain lisää mielalanvaihteluja, mutta voisivatkohan ne olla jopa helpotus jos hormonitoiminnan kanssa eläminen on tätä? Eniten hirvittää se miten tulen pärjäämään lapsen uhmaiät jos harmistun yhtä herkästi kuin uhmaikäinen lapsi. Olen yrittänyt opetella erilaisia tapoja, hengittämistä, laskemista ym. Ne auttavat kyllä hallitsemaan käyttäytymisen niin ettei olotilaa päällepäin huomaa, mutta ainut mikä helpottaa omaa oloa on juosta niin kovaa kun kintuista lähtee niin pitkälle kunnes alkaa heikottaa ja sitten vähän leppoisampaa tahtia juosten takaisin kotiin. Luonnollisestikaan tätä ei oikein pienen lapsen kotiäiti voi aina tarpeen tullen toteuttaa.
 
Et ole ainut, kuulosti tosi tutulta meiningiltä, tuossa `juosta niin kovaa kuin kintuista lähtee..` kohdassa meinas jo alkaa naurattamaan kun itse tykkään tehdä samaa ja luulin että meitä tuskin montaa olisi. Tai paremminkin tykkäsin, nykyään harvemmin tilaisuutta on, kun on kaksi alle 3-vuotiasta jaloissa pyörimässä.

Itsellä menee aina ajoittain helpommin pään kanssa, viimeksi varsinkin synnytyksen jälkeen rauhoituin joksikin aikaa ja tuntui että ylleni laskeutui hetkeksi jonkinmoinen rauhallisuuden sumuverho. Nyt olen taas raskaana ja herran jumala enmä muistanut että tää oikeesti näin vaikeeta on :smiley-angry016 (mutta eipähän tule enää ovulointi-ketutus-piikkejä..)

Huvittavaa tässä kuitenkin mielestäni on se, että vaikka itse tunnen olevani juurikin jonkinmoinen hermoheikko-hormonihirmu, niin saan usein palautetta tutuiltani että miten hyvät hermot mulla on :think005
 
Niin ja tuohon en osaa taikka uskalla veikata mitään, että rauhoittuukohan tilanne joskus. Toivon, vaikka samalla itse pelkäänkin kaukana tulevaisuudessa häämöttäviä vaihdevuosia, kun tuntuu että jotkut vain kipakoituu silloin lisää. Tai mukavemmin ilmaistuna saavat lisää tempperamenttia :salut
 
Bnt: Ei tuo mielestäni ole kummallista että sulla on muiden näkemyksen mukaan hyvät hermot. Kun tarkemmin ajattelee, niin kukapa osaisi paremmin mielenhallintaa kuin sellainen ihminen jota kestov**uttaa melkein koko ajan :wink Jos on luonteeltaan rauhallinen eikä oikein mikään ikinä ärsytä niin ei itsehillintää joudu samassa mittakaavassa harjaannuttamaan (joskaan sille ei silloin ole niin usein tarvetta).

Eniten tästä minullakin on varmaan itselleni haittaa. Kun haluaa säästellä ympärillä olevia niin joutuu patoamaan aika paljon. Ja oma olo on kurja.
 
Mulla oli ekan odotus 20 veenä helpompi kuin toisen 24 veenä! Epäilen, että mitä vanhemmaksi tulen niin kaikki "ylimääräinen", kuten kuukautiskierto, raskaus yms hormonit, väsymys saavat minut helpommin voimaan huonosti. Vaikeinta oli tän 2. imetyshormonien loppuminen ja oikean oviksen ja pms-oireiden alkaminen. Nyt kun jäbä on 7 kk elämä helpottaa hieman. Silti kärsin vielä 2 viikkoa ennen menkkoja ailahtelevaisuudesta, niinkuin olen teinistä asti kärsinyt.
Olen onnellinen, että tein nämä nuorena. Nähtävästi oma keho ja mieli vanhenevat nopeasti :D
Kertoo myös paljon, että ekassa odotuksessa lihoin "vain 17 kg" ja toisessa lähemmäs 40 kg, vaikka molemmissa olen liikkunut ja syönyt suht terveellisesti.

Odotan joo innolla vaihdevuosia, toivon jonkun keksineen oikean tehokkaan lievityksen niihin kun itse olen siinä iässä :wink

Tsemppiä kaikille hermoraunioille :D
 
Orm Onnekas: En siis tietenkään kurjaa oloasi tykkäilyt vaan tuota alkuviestisi teoriaa, oli mielestäni järkeenkäypä ja suht mieluisa ajatus :D
Toivottavasti löytäisit jotain helpotusta nuihin oloihisi, en todellakaan kannata kenellekkään pitkäaikaista negatiivisten tunteiden patoamista. Itse olen ajatellut alkaa lukea jonkinmoista "itsensä eheytys, hyvä mieli"-kirjaa tms.mitä noita nyt on, eipä siinä mitään ainakaan pitäisi menettää niiden muutaman lukemiseen tuhlautuvan tunnin lisäksi jos ei hyödyksi koidu moinen aivopesuyritys.

Ja voi vitsit mä olin täysin unohtanut tuon imetyksen lopettamisen jälkeisen aikakauden :confused: Koitanpas unohtaa uusiksi etten sitä näin aikaisin turhaan stressailemaan ala :D

Jaja, kiitos tsempeistä puolestani Iiii-saaa :)
 
JES! Se on mennyt ohi. Ilmeisesti kyse oli siitä imetyksen lopettamisen jälkeisestä hormonien paikkansahakemisesta :)
 
Ai vielä on olemassa imetyksen lopettamisen jälkeiset hormoonihöyryt?
Mä en taida kestää :D ..Tai lähinnä mun mies ei taida kestää mua :DD

Musta tuntuu, etten toisinaan tunne yhtään itseäni saati omia ajatuksiani. Sekoilen kuin heikkopäinen ja omasta mielestäni muut (tietenkin) aiheuttaa mulle näitä tuntemuksia ja purkauksia.
Ja mies, eihän se mitään osaa tehdä. Ei tietenkään. Ihan tahalleen aina aiheuttaa mulle kaikkea, kuten laittaa astiat väärin kaappiin :D

Kyllä taas kaikki naurattaa, kunnes taas tule se viisi minuuttinen jolloin kaikki nyppii.
Raskaus ja sen jälkeinen elämä. Beware :D
 
Ennen raskautta olin todella kärsivällinen, ei hermostuttanut tai itkettänyt. Toista on nyt kun odotan esikoista eli:
Hermostuttaa ja kärsivällisyys on aivan nollassa. Autolla kun ajan niin auta armias jos joku hidastelee siinä edessä niin räjähdän siihen paikkaan. Eilenkin kun kaupassa pikaisesti kävin niin edessä oleva alkoi junnaamaan liikennevaloissa vaikka paloi vihreät. No räikkää soitin ja sellanen sadatus tuli ettei tosikaan.
Ja sitten kun olen töissä vanhuspuolella siellä on näitä muistisairaita. Samoja asioita kysellään ja vängätään monta kertaa peräkkäin niin tuntuu että ei hermot siinäkään kohtaa piisaa. Ja tulee sanottua turhan tiukasti takaisi, että tälle muorille tulee pahamieli ja niin tulee sitte mullekki kun huomaan sen mielipahan.
Toinen on tämä itkuisuus aivn mitättömän pieni asia esim. avaimet hukassa itku tulee ja enkä millään saa itseäni rauhoittumaan.

Oon ajatellu että kun tämä pullahtaa, että helpottaa mutta tässä käy vissiin niin että silloin vasta tämä alkaa.

Mutta voimia kanssa- sisarille :)
 
Mä olin aivan kamala aina kun jokin hormonaalinen ehkäisy oli käytössä (you name it, I had it). Siis se tunteiden sekamelska ja tunneryöpyt ja itseinho ja alakulo ja... se oli jotain ihan tajutonta!

Kun sitten jätin mokomat kokonaan, ihan jo lääkärikin suositteli, niin meni varmaan vuosi että kroppa löysi tasapainon ja pää alkoi tuntua ns keveeltä.

Nyt sitten raskauduttua pientä hormonipiikkiä ilmassa. Saatan suutahtaa melko pienestä, tai paremminkin loukkaantua. Ja itku on herkässä. Toivon todella, että pysyy näin maltillisena, ettei räjähdä käsiin koko homma.

Jos tunneheittelyt on kovin voimakkaita ihan luomuna, ilman raskautta, kannattaa asiasta jutella myös lääkärille. Tiedän tapauksia, joilla tasoitettiin hormonitoimintaa ja ailahtelut helpotti kummasti. Naisen kroppa kun voi käydä ylikierroksilla ja aiheuttaa kaikenmoista tunnemyrskyä, joista voi päästä yllättävänkin helposti eroon.
 
Huh, onpa täällä hormoonimamoja :D mä kuulun samaan kastiin, välillä kiehun raivosta ja välillä kaikki itkettää. Ekojen lasten kohdalla en muistaakseni ollut näin paha... Ja oikeesti kaipaan aikaa, kun mulla oli hormonikierukka ja mä olin hyväntuulinen, levollinen, aikaansaava jne. Toki hetken kesti, et sen kans sain tasapainon, mut tää on ihan kamalaa. Ainakin perheenjäsenille :D
 
Takaisin
Top