Henkivakuutus

Mustikkatäplä

Keskustelun kolmiottelija
Marraskuun äidit 2019
Tammikuiset 2023
Tammikuiset 2026
Oletteko ottaneet perheen aikuisille henkivakuutuksen? Miksi/miksi ette? Millaisia soppareita teillä on ja mihin hintaan? :smiling-eyes:

Otin toisen lapsen syntymän jälkeen, kun nuoren ihmisen kupla omasta haavoittumattomuudesta poksahti 😅 Otin ihan vaan omasta vakuutusyhtiöstä enkä kilpailutellut sen enempää. Ei olla miehen kanssa vielä naimisissa, joten korvauksen saajiksi on merkitty nimet ja prosenttiosuudet, eli paljonko menisi miehelle ja mitkä osat lapsille. Jako sen takia kirjallisena, että jos pahin kävisi ja toinen vanhempi jäisi yksin, ei koko rahasumma olisi jumissa lasten pankkitileillä, vaan toiselle vanhemmalle tulisi myös rahaa jota käyttää arjen pyöritykseen.

Suunnitelmana on pitää vakuutusta voimassa vähintään siihen asti, että lapset on aikuistuneet ja pärjäävät omillaan.

Meillä on puolison kanssa molemmilla henkivakuutukset. Siinä vaiheessa molemmat otettiin, kun ostettiin ensimmäisen asunto ja tuli asuntolainaa. Mä kans otin vaan samasta yhtiöstä, missä mulla on aina ollut mun henk.koht. vakuutukset enkä kilpailuttanut sen enempää. Hinta tosin nousee joka vuosi, niin välillä mietin pitäiskö kokeilla kilpailuttaa. 🤔 Kerran olen päivittänyt sen korvattavan summan, kun ostettiin uusi asunto ja tuli enemmän asuntolainaa.

Meillä on molemmilla henkivakuutus ja otimme ne koska me emme ole naimisissa ja edunsaajaksi merkitsimme toinen toisemme. Meillä on iso yhteinen laina ja halusimme tällä varmistaa, ettei toinen jää yksin lainan kanssa. En ole pohtinut miten pitkään pidämme sen voimassa. Lähtökohtaisesti kunnes se lakkaa olemasta voimassa, olisiko 65-vuotiaana tms.

Meillä on yhteinen. Ollaan siis naimisissa. Otettiin esikoisen syntymän jälkeen. Oli mun idea. Mulla on siis oman isän kuoleman vuoksi (kuoli kun olin 5) vahva pelko puolison menettämisestä ja lapsien myötä vain vahvistui ja aloin pelkäämään myös ettei pärjättäisi taloudellisesti jos pahin yhtäkkiä tapahtuisi. Itse siis olen tällä hetkellä lasten kanssa kotona ja mies maksaa pääosan kuluista. Eli pelko on sinänsä aiheellinenkin kunnes taas palaan työelämään. Tuo auttoi osin omaan pelkoon sillä nyt tiedän että ainakin talous olisi jonkin aikaa turvattu ja ehtisin järjestämään meidän asiat. Toki tilanne voi aina mennä toisinkin päin. Ja toivon siis että maksetaan tuota täysin turhaan, kunhan sain mielenrauhan.

Meillä on puolison kanssa henkivakuutukset toistemme hyväksi. Kun olin vielä opiskelija niin vain miehellä oli. Mutta kun minäkin siirryin työelämään niin otettiin mullekin. Nyt kun ollaan uutta asuntoa ostamassa niin ollaan vähän tehty vertailua että onko henkivakuutus kannattavampi vai ottaa asuntolainan yhteydessä pankista lainaturva (vai mikä sen nimi olikaan). Tuntuu turvalliselta että on joku rahallinen turva tiedossa, jos toinen menehtyy, kun kuitenkin lapsi ja asuntolaina.

Meillä on myös henkivakuutukset. Joskus olen miettinyt myös sairaskuluvakuutusta, koska henkivakuutus ei kata esim. toisen puolisonpitäaikaista, vakavaa sairastumista, mikä kyllä myös aika äkkiä laittaa talouden täysin sekaisin. Toki ollaan kohta 15 vuotta tätä asuntoa maksettu.

Ei ole henkivakuutuksia, mulla on joku kuolinturva terveysvakuutuksessa OPlta (38e/kk), jossa 11.000e tulis miehelle jos kuolisin tapaturmaisesti. Molemmat ollaan hieman yli keskituloisissa palkkatöissä ja asumisoikeusasunnosta on vain vajaa 8000e lainaa, joten kyllä sitä taloudellisesti jotenkin pärjäisi jos huonosti kävisi. Itellä myös säästöjä ihan runsaasti rahastoissa, kun ei sitä palkkaa saa millään kulumaan kokonaan. Toki asunnosta kannattais muuttaa pois, kun se on lähes 1500e/kk, mut 92 neliöö nyt ois muutenki liikaa sit 2 henkilölle.

Sairasvakuutusta oon iteki miettinyt, just jos joku pitkäaikaissairaus iskisi, mut vielä ei oo.

Takaisin