Helmikuun Höpinät

Mamaminion

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Elomammat 2017
Tammikuun äidit 2019
Helmikuu on koittamassa, ja todennäköisesti pieni osa meistä saa lapsensa jo tässä kuussa :)
Toivon iloa ja voimia synnytykseen jokaiselle ja että kaikki menisi erittäin hyvin.emoticon
 
Aiheeseen eli synnytyksen lähestymiseen liittyen kyselen, että monellako on raivotarjonnassa vaavi? Itse menen ensi viikolla synnytystapa-arvioon jossa sitten lopullinen varmuus asiaan saadaan mutta tähän asti neuvolantätsy epäilee, että olisi pt.

Olenkin miettinyt sitä, että eikös se pää ole aika iso (jos vertais vartaloon) ja kyllä sen varmaan tuntisi jos se tuossa kylkiluitavasten kihnuttaisi... No mutta kertokaa muutkin tunojanne ja potkujen suuntia :)

Kaikki alkaa muutoin olla valmista <3
 
Meidän vaava oli ainakin edellisessä neuvolassa maanantaina raivotarjonnassa. Ja näin olin itsekin ajatellut, kun hikka tuntuu aina tuolla varsin alhaalla. Neuvolassa terveydenhoitaja tunnusteli vauvaa ja lisäksi katsottiin vielä ultrallakin, niin pitiväthän nuo meidän tuntemuksemme paikkansa. Kyllähän sillä vauvalla vielä olisi tilaa kääntyä, mutta terveydenhoitaja sanoi, että jos se siellä nyt kääntyisi vielä toisinpäin, niin sen varmasti tuntisi, kun ei sitä tilaa nyt niin ruhtinaallisesti kuitenkaan ole. Kyllä se vielä kylkeä kääntää ja peppuaan heiluttelee puolelta toiselle, ne ovat ne isoimmat liikkeet, joita nyt tuntee. Ei enää potkut tunnu siltä kuin aiemmin. Ei varmaan mahdu enää niin potkimaan, niin pitää jalkojakin liikutella sitten muuten. :)
 
Joo, kerron sitten mitä ultra näytti. Minusta itsestä tuntuu, että pää edellä olis tulossa mutta neuvolantäti aina sen kopeloi sanoakseen että siellä se istuu. Potkuja/nyrkkeilyjä tuntuu vasemmassa kyljessä ja ylhäällä, pepun heilutuksia oik. tissin alla. Nyt on 35+3 joten pitäishän sen pään tuossa ponkottaa jossain kohti ylhäällä jos se siinä olisi. Monet ovat kuvanneet tuntemustaan "häiritseväksi" kun se pää siinä painaa omia keuhkoja ja vaikeuttaa hengitystä. Ja joku jopa kertoi, että se pää ihan pollottaa siinä näkyä keskellä rintaa.
Maha on myös muistini mukaan hyvin saman muotoinen kuin esikoisen aikaan joten mitään poikkeavaa siihenkään nähden en hoksaa. Neuvolantäti ei paljoa minulta kysele, että missä ne potkut tuntuu. Sykkeenkin sai minusta tosi alhaalta napattua...

mielenkiintoista kerrassaa. Voihan se olla, että ihmetys on suuri kun ultrassa käydään =0
 
Kirjoitanpa nyt sitten tälle helmikuun puolelle jo myös. :)

gabor, sinäkin menossa synnytystapa-arvioon. Itsellänikin se olisi edessä 15.2. Onko täällä monia muitakin sinne tarkempaan arvioon menijöitä? Itseäni se vähän jännittää...

Shani oon kuullu että raskaana ollessa voisi tulla jännetuppitulehduksia tms. Itselläni ei ole ollut, mutta ekassa raskaudessa mulla oli sormien nivelet todella kipeät turvotuksen vuoksi.
Hauska tapa teillä juhlia koiran synttäreitä! :)

Omaa: Tosiaan viime perjantaina olin neuvolassa ja siellä kaikki hyvin. Kerroin siellä sitten niistä mun supisteluista ja kivuista, ja kehotti ottamaan yhteyttä äpolille. No, sinne sitten menin perjantai iltana. Onneksi tällä kertaa ei ollut kovin paljon jonoa.
Kaikki jutut tsekattiin ja kohdunsuu oli vielä napakka ja suljettu, mutta kohdunkaula oli lyhentynyt alkuraskauden mitoista 2cm! Kohdunkaulaa on kuitenkin vielä jäljellä sen verran, ettei mitään hätää. Mutta kyllä ne supistukset oli siis jo jotain saaneet aikaan! Hui! Lääkäri sanoi että jos supistuksiin tulee jotain uutta tai muuttuvat vieläkin kipeämmiksi, niin sitten taas takaisin.

Siinä samalla lääkäri tekin ultratessa painoarvion, ja nyt vauva on vähän yli 2,5kg ja laskettuun aikaan mennessä voisi olla jopa 4,2kg!! Kuulostaa kyllä hurjalta, että yrittäisin niin ison vauvan pusertaa alakautta, koska olen edelleen ensisynnyttäjä ekan raskauden sektion takia....

Olen siis yrittänyt ottaa rauhallisesti ja olla murehtimatta mahdollista ennenaikaista synnytystä. Ei muuten ole helppoa kipujen ja supistelujen aikaan... Jos nyt pysyisi tytteli vielä pikkuisen yli viikon masussa niin sitten viikosta 35 eteenpäin käynnistynyttä synnytystä ei edes yritettäisikään jarrutella.

Oltiin esikon kanssa sitten äitini luona kaksi yötä, kun en uskaltanut olla kotona kun mies kuitenkin myöhään yöhön taas töissä. Ja äiti asuu sopivasti synnärin lähellä, jos tulis taas asiaa lääkärille. Supistelut ja selkäjomotukset nimittäin pysyneet aika samanlaisina, joten ei sitä koskaan tiedä.

Huomenna taas uusi viikko alkaa! Mukavia vointeja kaikille! emoticon
Seuraavaksi yritän laittaa oman masukuvan muiden kuvien joukkoon...
 
Gabor: Miulla kans vauvan syke otettiin varsin alhaalta ja siinä kohtaa terveydenhoitaja sanoi kans, että eiköhän se pää alaspäin ole, kun sykkeetkin saa niin alhaalta. Joten luulisi, että siunkin vauva on raivotarjonnassa. Ja itsellä ainakin tuntuu se vauvan pää välillä ikävästi tuolla alhaalla nukkumaan mennessä. Siis kun toiselle kylelle asettuu, niin sitten vauvan pää saattaa painaa siellä niin, että pitää yrittää asentoa vaihtaa tai kääntyä toiselle kyljelle. Luulisi sen jossain tuntuvan, jos se pää siellä ylhäällä olisi.

Jokohan täälläkin alkaa selkä vaivata raskauden takia. Nyt on alaselkää jomottanut tämän päivää, onneksi vielä varsin pientä, mutta kyllähän se vähän ärsyttää. Voi kyllä johtua myös siitä, että on saanut taas viikonlopun aikaan ajella aika paljon autolla. No nyt ollaan sitten taas työpaikkakunnalla viettämässä sunnuntain loppuiltaa, huomenna alkaisi viimeinen täysi työviikko. Enää siis 8 varsinaista työpäivää jäljellä, vaan eipä se silti tee tästäkään sunnuntaista sen mukavampaa. Inhotti taaskin jättää avokki ja kisut sinne, mutta huomiseen kun selviää, niin sitten toivon mukaan lähtee taas rutiinilla homma toimimaan. Ehkä se perjantai tulee nopeammin kuin uskoisikaan.

Eilen sain kuitenkin reissailun tuloksena hoitopöydän kotiin. Kissoja tuo kiinnosti paljon enemmän kuin vaunutkaan. Hoitotason takia kun lipasto ei ole seinässä kiinni, niin siellä takanahan oli tosi kiva leikkiä. Ja hoitotasolla tai sen alla mukava köllötellä. Sai nyt sitten joitain vauvan tavaroita laitettua niihin laatikoihin. Todennäköisesti siellä ei paljon muuta sitten tule olemaan kuin kestovaippoja, vievät kuitenkin aika tavalla tilaa. Pitää siis hommata vielä toinen isompi lipasto vauvan vaatteita varten. Säilytystilaa kaivataan meidän kämppään kipeästi lisää.

Hyviä vointeja mammat!
 
Picsu ja gabor: myös minä olen menossa synnytystapa arvioon, edellisen sektion johdosta. Isohkoa vauvaa tääläkin odotellaan kun edelliset reippaasti yli 4kg... yllätksekseni neuvolantäti tuumasi että tämä voisi olla syntyessään "vain" 3700g! Mikä olisi kyllä mukava juttu :)
Helkkarin nivus säryt! :/ särkee niiin lujaa ettei sukkia saa seisten jalkaan kun ei pysty nostamaan koipeansa ylöspäin, samoin kävely on aikas tuskallista... niisk... No onneksi tätä ei kestä enää kauaa, salaa vähän toivon että synnytys käynnistyisi kans tuolla 35vko:lla ---> nyt ollaan tasan 33vko
Täälä ollaan koko ajan ollu tarjonta RT. Kyllä sen kokolailla itse huomaa/tietää mitenpäin se pikkuinen siellä köllöttää.
Meillä möyrytään ja potkitaan yhä vimmatusti... välillä tekee oikein kipeää kun tilaa ei kauheasti ole.

Näin täällä :)
 
Nannasu mullakin välillä tekee ihan kunnolla kipeetä kun vauva liikkuu. Tai oikeastaan potkii jolloin pää painuu entistä alemmaksi ja silloin tuikkii kivuliaasti! Tuntuu, jos vauva vähän kovempaa potkis, niin olis jo ulkona! :) Ja joo, en kyllä itsekkään valittais lainkaan jos hän päättäis syntyä sen parin viikon päästä...

Omaa: Mulla on tänään jotenkin levoton tunnelma... En tiedä mitä tekisin, kun esikko nukkuu, mies nukkuu ja jopa koirakin kuorsaa tuossa vieressä!!!! Lenkille menisin, jos voisin, mutta kun heti alkaa supistamaan ja selässä jomottamaan....  

Vauvalle on kaikki valmiina, tiskit hoidettuna, pyykkiäkään ei ole.... joten istun vaan tässä koneella ja koitan keksiä jotakin.... Tästäkin rauhallisesta hetkestä vois yrittää nauttiakin, mutta jotenkin ei malttais yhtään... Ihmeellisiä nämä olotilat, varmaan taas ne hormoonit jyllää tai jotain...
 
siis tänne tulee sitä tahtia tekstiä, vaikkei ookkaa vielä helmikuu !! :D 

mutta onneksi huomenna se jo koittaa ja ehkä joku osa miestä jo saakin sen pienen .. :) tällästen listan viimesten (la 26.3.) pitää ajatella positiivisesti, että helmikuu on lyhyt kuukausi .. :D mutta sitte alkaaki tuskallinen odotus ku kuu vaihtuu maaliskuuksi .. :D oon kyllä asennoitunu siihen, että ehkä vasta huhtikuussa me päästään tositoimiin.. :D parempi ku ei odotakkaa laskettua päivää.. 

itellä mitä enemmän tulee viikkoja, niin sitä vähemmän supistaa harkkamaisesti .. tais olla vaan niin kiivas kasvutahti kohdulla, että pienimmätki asiat sai supistelemaan .. 
kumpi sitte parempi ?! . . :D 

täälä kans vauva myllersi eilen niin, että ihan sattu .. se oli jtn mieletöntä. pitäis kuvata videolle tota myllerrystä joka näkyy päälle päin .. ite jo murehdin sitä, että muistankohan varmasti sitte joskus miltä ne liikkeet joskus tuntu .. :D harmi ku sitä ei saa nauhalle minnekkää. :D 

muutenki tuntuu, että nyt on menossa joku "odottavan äidin kriisi" .. sitä miettii, että tuleeko musta tarpeeksi hyvä äiti ja rakastunko mä tähän vauvaan mikä tuolta tulee .. juttelin yhden ystävän kanssa ja se, että sai puhua näistä tunteista ääneen niin se helpotti .. :) eikö ne äidinvaistot rakkauden tunteineen sieltä herää, viimeistään ku tämä vauva on maailmassa .. <3 

mä kans luulen tämän vauvan olevan RT .. myllerrykset tuntuu enemmän tuos rintojen alla .. torstaina pitää pyytää varmastamaan, että luulenko oikein .. :D 
hikkaa vauvalla on ollu ihan kiitettävästi. :D tuntuu niin hassulta. 
 
Joo ja kun jos itse painaa kovasti tuosta mahan alta niin tuntuu niinkuin jonkun kova kallo siinä tosiaa olisi... ei tullu sillon esikoisen aikaan oikein rassattua, että miltä se tuntu päällepäin :)

Palataan keskiviikkona!
 
noh noh, se helmikuu alkaa vasta huomenna, ei näin kiire saisi mammoilla olla =D

täällä vaivat vaan lisääntyy ja eilen olin jo varma että nyt tuo syntyy kun olin niin pirun kipeä.
koko päivän oli tosi ahdistunut ja tukala olo jota kovat epäsäännölliset supistukset pahensi tietysti.
mies oli jo ihan varma että kohta se lähtö sinne synnärille on mutta kerran lapsivesi ei menny ja supparit pysy epäsäännöllisinä niin ei ollu hetki viellä.

tosin sitten illemmalla huomasin että vauva on paljon alempana mitä oli päivän alussa joten ehkä tuosta kuuluisasta laskeutumisesta oli nyt kyse.

tänään edelleen tukala olo mutta ei supistele niinkun eilen. eli jännityksellä edetään =D
 
Mulle sanottiin neuvolassa et peppu on käteen "kulmikas" silleen suippomainen ja pää pyöreä. 

Täällä ollaan peppu rintojen välissä ja jalat tuntuu oikeaan kylkeen ja myös kädet alkaneet tuntua viimeviikosta. Hikka tuntuu alhaalla ja vauvan selkäpuolella.Välillä ollaankin sitten melkein poikittain ja se sattuu. Nyt selvästi alempana kun viimeviikolla, jossain sitä valitinkin, ettei pysty istumaan yms. oikean käden sormet mullakin puutuneet ja hermosärkyä löytyy. Häpyluu venyy ja paukkuu, joten synnytys lähenee :) 
 
mulla ollu supistuksii aika usein ja häpyluukipuja melkii koko ajan.lantio ja alapää luut ruskaa ja paukkaa.
vauva on kuulemma jo tosi alhaalla.
viime neuvolassa ei ollu kohdunpohjankorkeus kasvanu yhtään,katotaan miten ny pe.epäilivät kovasti että syntyy ennen la(3.3).
määräsivät lepoa ja rauhallista oloa että josko pysys sisällä vielä nää loppuviikot..
Tässä sit kipujen kans jännitetään ja odotellaan millon lähtö tullee!emoticon
Lauantaina olis syn.valmennus ois ihan jees jos vaik ees siel kerkeis käymään emoticon





"Ensin

aamukastetta laitetaan

pieneen kultaiseen rasiaan.


Hopeaa

enkelinsiivestä ripotellaan

ja auringonvalolla sekoitetaan.


Näin pienet vauvat valmistetaan."

 
taas pitää kirjoittaa että näkee edellisen emoticon
Menee hermot!
 
Heippa!

Kuinkas moni on jo hankkinut vauvakirjan?
Minä ostin eilen... sellasen Nalle Puh aiheisen, siinä on mukavasti kaikkea... odotusajasta, synnytyksestä, sairaalassaolosta, kotiin tulosta, kotona... ja sit sitä vauvan kasvua ja paljon muuta.
Pojille ostin myös ennen heidän syntymää vauvakirjat, niitä on mukava täytellä sitämukaa kun uusia juttuja tulee ja lueskella sitten jälkeenpäin.
Äitini on aikoinaan täyttänyt minusta sellasta kirjaa ja se onkin mulla nyt itellä säilöttynä kaapissa, kiva katsella ja vähän vertaillakin kasvua ja kehitystä.

Tänää sain pakattua vauvan sairaalakassin valmiiksi sekä omaanikin kasattua melkein kaikki tarvittavan...
Myös vaunut pääsivät kunnon suihkuun, pesin ne hyväksi niin on mukavampi työnnellä niitä. Onhan ne kyllä tosi hyvä kuntoset ja kaikin puolin ehjät vaikka olleet kahdella lapsella. Pieniä tahroja sielä täälä, mutta lähti hyvin pesemällä ja nyt ovat kuin uudet! :)
Hoitopöytä vielä puuttuu samoin itkuhälytin ja muutama muu juttu, mutta eiköhän ne pian tule hankittua...
Nyt se pieni käärö voisi minun puolesta jo muuttaa meille <3
 
Hyvää Helmikuuta kaikille!

Päivärahapäätöksen viipymisen syy selvisi, kun soitin Kelaan, työnantaja oli unohtanut selvityksen edellisen kuuden kuukauden tuloista. Onneksi ihmettelin asiaa! Nyt sitten vaan viestiä palkkikseen, että täydentävät pikaisesti.

Vinkki kaverin kaverin kautta, että olettekos huomanneet, että GAPin nettikauppa www.gap.eu toimittaa nyt myös Suomeen? Siellä oli aika kivoja ja edullisia lastenvaatteita. Tilasin itselleni parit paidat koeluontoisesti, mutta voipi olla, että joutuu noita lastenvaatteitakin vielä tilailemaan...

Muuten ollaan lastenhuoneeseen tilattu eBaysta eläintarroja seinään ja sellainen hyttysverkko ajatuksella, että se toimisi myös kissaverkkona - kissanestoksi askartelen myös pahvista pinnasänkyyn seinät: maalasin samalla maalilla kuin maalattiin huoneen seinät ja kiinnitän nauhalla sängyn laitoihin. Täytyy sanoa, että nuo tarrat on tosi söpöt. Meillä on afrikkalaisia eläimiä, innoittajana on miehen afrikkalaiset juuret.

Selässä alkaa tuntua pientä jomotusta, mutta muuten vointi n edelleen hyvä. Kävellessä myös tuntuu hienoista painetta alapäässä, mutta en pidä vakavana. Nukkuminen ei oikein luonnistu, herään monta kertaayöddä muka vessahätään ja sitten tulee sellainen pikkutippa, ja taas saa pyöriä pitkään, ennen kuin taas saa nukuttua. Päikkärit onkin melkein jokapäiväiset! La on 2.3. mutta jotenkin on sellainen aavistus, että voisi vauveli päättää syntyä jo helmikuun puolella. Tiedä sitten noista aavistuksista, voi mennä päinvastoin pitkälle maaliskuun puoliväliinkin!

Nyt happihyppelylle, hyvää vointia kaikille, kiva lueskella teidän kuulumisia!
 
No niin, terveisiä tapa-arviosta! Niinpäinhän se siellä on kuin pitääkin =) huh ja helpotuksen huokaus. Kiinnittynytkin, ettei käänny enää!

Mua vissiin melkolailla jänniti mennä tuomiota kuulemaan kun aamun supisteli kipeästi (mutta lyhyen aikaa ja kaikki paikat on kiinni) käski juoda ja levätä ja sillähän ne helpotti. 2800g oli painoarvio, että "pientä keskosta et saa vaikka nyt syntyis".

Olipa jännä reissu. Mahtava tunne nyt kun ei tarvi käännellä ja väännellä! JEE!

Maanantaina sitten neuvolantätsyllä käymään.
 

emoticon
 
Me ostettiin Mauri Kunnaksen vauvakirja jo pari kuukautta sitten.. siinä on odotusajasta koulun alkuun täytettävää... ja isovanhemmille ostettiin sellanen isovanhempien kirja, joka on muumi aiheinen... Molemmat kirjat vaikuttaa kyllä hyviltä ja aion kyllä täytellä vauvakirjaa. Mullakin on oma vauvakirja tallessa, ja onhan sitä ollut aina hauska selailla, jo lapsenakin... Ja äitini täytti sitä kyllä aika runsaasti. :)


Musta taas tuntuu, että pikkuinen on kyllä kaikkea muuta kuin pää alaspäin.. vaihtelee vieläkin aika paljon asentoa, ja on paljon poikittainkin/viistosti vielä, se ei kyllä tunnu enää kovin mukavalle... Ja joskus en hahmota ollenkaan että miten päin se on.. Saa nähdä mitä perjantaina neuvolassa asennosta sanotaan.
 
Me ostettiin muumi-aiheinen vauvakirja. Meillä on myös minulla ja miehellä molempien vauvakirjat säilössä, kiva katsella! Mieheni neuvolakorttikin on säilössä ja sitä on myös ollut kiva vertailla :) 

Kirjottelinkin tonne neuvolakuulumisiin, että olin tänään viimeisessä lääkärineuvolassa (RV. 36+1). En saanut mitään painoarviota tästä hetkestä, mutta sanoi että melko pientä noin 3 kiloista veikkaili syntyvän jos tulisi noin ajallaan.

Meillä myös vauva kiinnittynyt kunnolla, että ei kuulemma enää vaihda asentoa, tosin jalkojaan kyllä heiluttelee puolelta toiselle :)

Sus: Kiitos vinkistä, pitää mennä vähän katselemaan!

 
Meillä ei ole vielä vauvakirjaa ostettu, mutta onhan se ollut mielessä. Onhan sitä omaakin vauvakirjaa ollut kiva aina selata, niin pitää se omallekin vauvalle sellainen hommata.

Vähän alkaa olo käydä kärsimättömäksi noiden työpäivien suhteen. Haluaisin niin päästä jo vapaalle ja kotiin. Töissä kyllä jaksaa vielä hyvin eikä onneksi maistu puulta koko touhu, mutta se töihin lähtö on aika vaikeeta. Tuntuu, että aika kuluu niin hitaasti. Vaikka enää on 5 työpäivää jäljellä, joten ihan loppusuoralla mennään.

Täälläkin vauvan liikkeet aiheuttavat välillä pientä kipuilua. Etenkin illalla, kun menee nukkumaan, tuntuu joskus vauvan liikkuessa sellaista viiltävää kipua, mutta se menee nopeasti ohi eikä ole onneksi kovin kummoista. Mutta eipähän ole noita aikaisemmin tuntunut. Ja vaikka se alkuviikon selän jomotus johtuikin varmasti siitä autoilusta, niin kyllä nyt on lenkillä välillä ruvennut alaselkääkin pakottamaan. Toisinaan ei taas tunnu missään, vaikka kävisi reippaan tunnin lenkin koiran kanssa, mutta lenkin jälkeen on kieltämättä aika piipussa.

Yritän nyt selviytyä lopusta sijaisuusajasta päivä kerrallaan. Tänään olisi pitänyt alkaa työt vasta yhdeltätoista, mutta kas kummaa, pääsin sijaistamaan taas, niin pitääkin mennä jo yhdeksään. Kummasti nyt tullut sijaisuuksia tälle viikolle, kun yhteensä 6 tuntia pelkästään tällä viikolla muiden aineiden sijaistamisia. Noh, tietääpä viimeiseen tilipussiin sitten vähän extraa. Jos vaikka jotain pientä kivaa raaskisi sitten ostaa itsellekin eikä vain vauvalle. ;)
 
Takaisin
Top