Heips! Kyselisin pakastemarjoista..

Iiii-saaa

Sanavalmis juttuseppä
Eli itse poimitut, kotimaiset pakastemarjat.. Pitääkö nekin todella keittää vaiko onko niissäkin noroviruksen vaara, kuten ulkomaisissa? ;O
Puuh, lukaisin vaan Liberoista, että marjat pitäisi keittää ennen syömistä? Olin että whaaat, taas jotakin mitä en ole tiennyt ja taaaas pitää tarkkailla tarkemmin [:D]

Itselläni tässä ruokavalion "keventämistä".. Paino nousee ja neuvolassa sanoivat, että voisi vähän tarkkailla mitä syö.
Olen lisännyt vihanneksia/kasviksia paljon ruokavalioon ja taistellut karkkihimoja ja muuta hirveän epäterveellistä vastaan.
Nyt ajattelin alkaa nauttimaan tiukan paikan tullen marjasmoothieta, mutta tuntuisi turhauttavalta aina keittää niitä marjoja [&:]

Mitenkäs muuten säilykkeet, siis esim. ananas? Onko siinäkin jotakin vaaraa/huomioitavaa?
Tuoretta aina olen kannattanut, mutten viitsisi ostaa aina kokonaista ananasta kaupasta, kun ei tiedä tuleeko sitä kokonaan edes syötyä.

Kiitos, jos vastailette [:)]

Viirukhanin kanssa samoilla linjoilla. Oon syönyt suomalaisia pakastemarjoja sellaisenaan huoletta. Ulkomaalaiset kaupan marjat keitän, niitäkin on tosin muutama pussi mennyt ihan raakana, mutta eihän sitä voi koskaan sanoa ettei mitään sattuisi. Keitän isomman satsin kerralla ja sen popsin sitten parin päivän sisään, ettei mene pilalle. Purkkiananasta oon syönyt kanssa ihan huoletta+ purkkipersikaa ja -päärynää. Mehussa ne ostan, mutta silti tuntuu tosi sokerisilta. Joku täällä foorumilla jossakin fiksusti sanoi, että jos siellä säilykkeessä olisi bakteereita, niin eihän ne mahtuisi itse tuotteen kanssa samaan purkkiin enää vähän ajan päästä, kun niissä on niin pitkät säilytysajat.

Sellaista oon ihmetellyt, että syöhän ne raskaana olevat naiset siellä ulkomaillakin niitä ulkomaisia marjoja, että miksi kummassa suomalaiset niistä sitten saisi jotakin, mikä on haitaksi vauvalle.

Ja marjasmoothiet on ihan suurinta herkkua. Makua antamaan kannattaa kokeilla, hedelmien lisäksi, myös vaikka sokeritonta mehukeittoa.

Enkä myöskään halua edes tietää, jos kauheasti haittaa oon tehnyt, kun rakenneultrakin sujui hyvin. Eikä tässäkään asiassa voi liikaa kuplassa elää, hulluksihan sitä tulee, jos liikaa miettii.

Glups, mä oon nyt varmaan tosi inhottava!

TE joilla on kaikki hyvin, eikä mitään sokeri-hommelita suvussa, hypätkää yli. Kun mulle kävi näin:

HERRKKUA OLI:
-ananas purkissa ja tuoreena
-persikat purkissa ja tuoreena
-päärynät
-luumut
-viinirypäleet
-kaikki ihanat terveeliset mehut.

Olin raskaana onnelisesti keskellä kuumita kesää ja syyvä mättäsin minkä kerkesin hedelmiä, hedelmiä, hedelmiä... jalat ylös puutarhapöydälle ja taas purkki auki... aaaaah

SOKERIRASITUSTESTI olikin sitten yllätys. Olin tietämättäni ylisyöny itteni täyteen sokeria ja vauvasta oli vähällä kasvaa jättiläinen! (ymmärtäkää vertauskuva)

Niin, yritän kömpelösti selittää, että kohtuudella niitä IHANIA hedelmiä, koska niissa on SOKERIA!

ps. toivottavasti mua ei nyt mestata. tämä oli vaan minun kokemukseni ja neuvolassa mua ei varoitettu mitenkään etukäteen. Oli vaan että hyvä kun syöt terveellisesti! No tilalle tuli sitten testien jälkeen porkkanat ja tuorekurkku....

Maarinen: Kaverille kävi kanssa niin,että sokerirasituksessa näytti yksi arvo yli sallitun ja joutui sitten jättämään kaikki hedelmätkin muiden sokerien lisäksi pois ruokavaliosta. Itse oon yrittänyt syödä niitä kasviksia suurimman osan päivän suosituksista ja yksi korkeintaan kaksi hedelmäannosta. Toi pirtelö on ollut jo vuosia ruokalistalla, joten en siitä halua ainakaan vielä luopua, eikä siinä siis oo muuta sokeria kuin hedelmistä tulevat+ maitorahka ja maito.

Mehut ja jugurtit oon vaihtanut sellaisiin, missä ei oo lisättyä sokeria, vaan lukee, että ainoastaan hedelmän oma sokeri. En tiedä sitten onko siitä pahemmin hyötyä.

Periaatteessa kaikki marjat yms. pitäisi lämmittää kahdeksi minuutiksi 90 celsiuksen lämpötilaan. Ihan siksi että bakteerit kuolisi. Nuo bakteerit taas on voinut tulla maasta (multa, pöly jne.), lintusista, eläimistä... Ulkomaisille marjoille tuo suositus on ns. "suurempi" koska ko. maan vesi saattaa olla epäpuhdasta.

Sama koskee juureksia, salaatteja jne. Mutta kehotan rauhallisuuteen, on kumminkin harvinaista ja enempi bakteereja on siinä teiän keittiön rätissä. Että ei paniikkia :)

Takaisin