Harrastatko liikuntaa?

Uusperhesatu

Asioista perillä oleva
Harrastatteko te (säännöllisesti tai epäsäännöllisesti) liikuntaa ja jos, niin millaisia lajeja?

Itse olen nyt viimeisimmän raskauden jälkeen liikkunut viimeisen reilun vuoden aika reippaasti. Liikuin ennenkin, mutta raskausaikoina oli niin paljon kaikkia vaivoja, ja sitten oli kaksi takiaisvauvaa peräjälkeen, että kuntoilu vähän jäi.

Nykyisin harrastan liikuntaa 5-6 kertaa viikossa. Käyn juoksemassa, salilla ja kerran viikossa sellaisessa toiminnallisessa, HIIT-tyyppisessä treenissä. Se on uusi juttu, ja tykkään tosi paljon - tuo vähän vaihtelua saliin ja lenkkeihin. Olen enemmän yksilö- kuin ryhmäliikkuja, mutta tuossa on kiva pieni porukka, joten se on ollut kiva lisä yksin puurtamiseen.

Olen vähän sellainen hurahtaja liikunnankin suhteen, että kun teen, niin teen sitten kunnolla kanssa. Treeni ei tunnu treeniltä jos en ole ihan puhki sen jälkeen. :D Nyt on tullut pieni kipinä osallistua myös erinäisiin urheilutapahtumiin, kuten minitriathlonille ja puolimaratonille (kokonaista ei varmaan nilkka kestäisi).
 
Uusperhesatu, miten ehdit ja pääset 5-6 kertaa viikossa harrastamaan liikuntaa? Tuntuu itsellekin hurjalta ajatukselta pystyä tuohon, vaikka kotona vain yksi lapsonen.

Harrastan liikuntaa kyllä, kerran pari viikossa. Säännöllisen epäsäännöllisesti. Teen kotona jumppia kun mukelo nukkuu tai joskus hänenkin kanssaan, käyn uima- ja kuntosalilla, juoksemassa sekä lenkkeilemässä. Haluaisin potkunyrkkeilyn aloittaa, mutta ihan lähellä ei ole nyt ollut mahdollisuuksia. Ihan ehdottomasti olen kuitenkin yksilöliikkuja. Potkunyrkkeilyn sijaan ajattelin että jos vaan saisin johonkin tuon mun nyrkkeilysäkin, niin sekin ehkä riittäis. Nyt tällä hetkellä ei vaan ole paikkaa mihin sen laittaisi.
 
Aloittelen aktiivisempaa liikuntaa neljännen synnytyksen jälkeen, vauva 7kk.

Mun lajit on lenkkeily, kahvakuula, HIIT, kuntosali ja kesällä myös trampoliinilla hyppiminen, rullaluistelu ja pyöräily. Hyötyliikuuntaan koitan panostaa päivittäin. Mieluiten liikun itsekseni. Kahvakuularyhmään kyllä ilmoittaudun taas syksyllä, tää kausi jäi väliin.

Fiilispohjalta liikun. :) oon kotona pienempien lasten kanssa, joten 15min HIITin esim voi tehdä sopivassa välissä. Katotaan millaiseksi rytmi muodostuu... 2-4x/vk varmaankin. :) ainakin kesäaikaan! Talvi on paha, se ei houkuta mua liikkumaan mitenkään päin. :nailbiting:
 
Hyötyliikunnan merkeissä 5-7 kertaa viikossa vähintään 10 000 askelta (eli lähemmäs 10km) joko juosten tai kävellen ja tuplarattaita tönien... mä liikun siis joka paikkaan kävellen/pyörällä :D sit siihen päälle 2-3 kertaa viikossa HIIT tai kahvakuula treeni lasten mentyä nukkumaan tai päikkäri aikaan. Pakko homma! Haluan ennen lapsia kropan takas... ahdistaa tää lällö:sad001 ja tuleehan siitä hyvä olo kun on tehnyt kunnon hiki treenin:wink
 
Lähinnä harrastan kävelyä (asvaltti/metsä/kuntorata) ja pyöräilyä. Kesäisin saatan eksyä jopa uimarantaan.
Täällä ei ole uimahallia, joten uimisen voi talveksi unohtaa ja kuntosalikin on superkallis pienen piirin omistama paikka, jossa on muutama rautakautinen laite. Pienestä "palloiluhallista" taas eivät yksityiset henkilöt pysty varaamaan aikoja, vaan pitää olla ryhmä.
 
Liian vähälle on jäänyt! Ennen raskautta kävin salilla, joogasin, tein porrastreeniä ja jaksoin juosta 15 km. Raskausaikana en pystynyt juuri muuhun kuin kävelylenkkeihin ja äitiysjoogaan. Vauvavuosi meni ihan hunningolle, kävelyllä kävin. Nyt olen käynyt harvakseltaan salilla, tosin selkä- ja olkapäävaivat ovat haitanneet sitäkin.

Tavoitteena on saada itsensä taas hyvään kuntoon. Jahka metsäpolut sulavat, pääsee taas juoksemaan kilpaa susien kanssa.
 
Uusperhesatu, miten ehdit ja pääset 5-6 kertaa viikossa harrastamaan liikuntaa? Tuntuu itsellekin hurjalta ajatukselta pystyä tuohon, vaikka kotona vain yksi lapsonen.

Mulla on hyvin osallistuva mies, joka antaa mun ottaa takaisin nyt sitä, kun olin niin pitkään takiaisissa kiinni. :D Ja hän ymmärtää, että oman mielenterveytenikin kannalta on hyvä, kun pääsen treenaamaan. :) Käyn siis salilla pari-kolme kertaa viikossa, muutoin juoksen joko maastossa tai crosstrainerilla. Maastossa käyn välillä pienimpien lasten kanssa, työnnän heitä siis juoksukärryssä samalla kun juoksen. Ja crosstraineria taas käytän usein iltaisin lasten nukkuessa.
 
Käyn kävelyllä joka päivä ja työnnän vaunuja. 1-1,5 tuntia kerrallaan. Vauva 3kk nyt. En vähään aikaan pääse mihinkään ilman vauvaa.
 
En harrasta, koska ei ole aikaa harrastaa yhtään mitään. Kahvakuulasta tykkäisin, ennen lasta etsin ohjattua ryhmää täältä mutta ei löytynyt. Kun lapsi nukkuu illalla, minäkin nukun. Päivällä en ehdi lapsen nukkuessa tehdä mitään.
 
Ihan liian vähän tulee harrastettua liikuntaa. Pitäisi oikeesti ottaa itseensä niskasta kiinni ja lähteä kuntosalille, mutta aika usein sinne lähteminen vaan jää. Kävelylenkkejä tulee pari kertaa viikossa tehtyä, mutta kyllä mä ihan lihaskunto treeniä myös tarvitsisin. Toki meiltä kotoa löytyy hyvät varusteet lihaskunto treeniin, mutta jotenkin en osaa täällä kotona treenailla, vaan usein tulee tehtyä kotitöitä tai nukuttua, jos yhtään omaa aikaa on.
 
En harrasta muuta kuin hyötyliikuntaa. En oikein pidä mistään lajista. Liikunta on oikeastaan pakkopullaa. Kävelen paikasta a paikkaan b.
 
Kuntonyrkkeilyä 1-2krt viikko, riippuen työvuoroista ja salilla pyrin käymään vähintään 2krt viikkoon. Lisäks jos mahdollista, niin hölkkä/kävely lenkeillä käyn. Töihin pyrin meneen pyörällä tai kävellen, jos vaan itse ei tarvi lapsia hoitoon viedä.
 
En. Koko alkuvuoden raskauspahoinvointi on estänyt liikunnan (vähäinenkin rasitus aiheutti oksennuksen), joten alkuvuosi on ollut pääasiassa sohvalla makailua. Tarkoitus olisi aloitella hyötyliikunnalla kunnon mukaan nyt kun pahoinvointi alkaa pikkuhiljaa helpottamaan, mutta tässä vaiheessa ei enää kannata aloittaa uusia liikuntaharrastuksia. Katsotaan sitten synnytyksen jälkeen uudestaan.
 
Hyötyliikunnan tasolle jää. Onneksi siihen kuuluu myös mm. lapsen kanssa hipan (tai viruksen ja valkosolun) leikkiminen, pallon potkiminen yms. Omaa autoa kun ei ole niin kohtuu paljon tulee myös käveltyä. Tämän hetken elämäntilanteeseen ei taitaisi sopia säännöllinen liikuntaharrastus ja toisaalta esim. salilla käynti ei nappaa yhtään.
 
Takaisin
Top