Harjoitussupistukset

Pinkkis*

Kommentoinnin ninja
Heinämammat 2016
Heinämammat 2018
Onko kellään jo harkkasupistuksia? Itsellä on tänään useamman kerran kovettunu maha. Ekat kolme kertaa tapahtu ku makoilin vielä sängyssä. Eka tuli kova pala yhteen kohtaan mahassa, sit tenava potki napakasti ja sit sen jälkeen maha kovettu kokonaan. Kesti 10 sek. Parin minuutin päästä viel uusiks pari kertaa. Ja nyt ku loikoilin sohvalla, tapahtu jälleen..

Pitää ny lepäillä sit vissii. Mietin et miten uskallan mennä töihin lauantaina ja sunnuntaina. Huomenna pitäs vissii soittaa päivystykseen jos viel tulee noita..

Eilen ku kokeilin ni kohdunsuu tuntu jotenkin pehmoselta. Terkkari käski eilen seurailee oloa ja kielsi kohdunsuun kokeilun. Lääkäriin en päässy mut käski soittaa sit 10 kilsan päähän synnytyssairaalaan jos pahenee. Mitähä ne sieltä voi tehä... pah. Vittu mitä paskaa sanoisinko...

Mulla ei levossa juurikaan supistuksia ole ollut joten omiani en miellä harkkasuppareiksi. Mut jos olis itsestäni kyse niin ainakin soittelisin synnärille, jos jatkuu edelleen eikä helpota. En muista mitä työtä teet mut seuraile oloa ja jos jatkuu edelleen samana en itse menis töihin. Toivotaan että on kohdun kasvusta johtuvia supistuksia ja menevät ohi :-)

Mulla ollut muutamia mutta harvakseltaan vielä. Edellisessä raskaudessa tuli usein ja joka päivä. Kävin ylimääräisiä lääkärikäyntejä pari kun katsottiin onko supistukset tehneet kohdussa mitään. Ja mulla tuli niitä niin usein että pelkäsin etten sitten tajua kun on tosi kyseessä ja synnytys alkanut :) Eli hyvä on jos/kun pääset tutkittavaksi. Näkee onko ne vaarattomia.

Ajankohtainen aihe mullekin, nimittäin näitä on nyt tullu runsaasti ja soittelinkin aamulla neuvolaan. Laittoivat näytille synnärille ja tuomio oli, että kohdunkaulan pituus on ennallaan mutta pehmentynyt on. Ohjeiksi annettiin että pitää ottaa rauhassa, ja omien tuntemuksien mukaan. Töissäkin aion nyt kyllä olla varovasti ja toimia vähän hitaammin... Koita säkin lepäillä ja rauhoittaa tahtia.

Teen siis hoitotyötä vanhusten ja kehitysvammaisten parissa palvelutalossa. Neuvolaan soittelin jo eilen, mut lääkäriin en päässy. Huomenna aoitan päivystykseen josko silloin pääsisin lääkäriin. Mikkeliin synnärille en kyl viittis lähtee 1,5 tunnin automatkaa tekee lääkärikäynnin takia vaan tpivoisin pääseväni jonkun asiasta ymmärtävän ihmisen tutkittavaks Savonlinnan päivystykseen. Mut jos siel ei oo ku jotai päivystäviä kandeja ni liekö kaikki ees nähny naista alaosattomissa aikasemmin... huoh. Pitääki osuu just pääsiäisen ajaks tää.

Mulla alko supistukset tuossa vajaa kk sitte ja silloin kävinkin neuvolassa tämän takia. Paikat kuitenkin oli ihan kunnossa niin sanoi että ottaa vaan vähän rauhallisemmin. Synnärille ilta-aikaan suositteli soittamaan jos supistuksiin rupeaisi liittymään kipuja jotka pahempia kuin menkkakivut.

Nyt sitten kun ei ole helpottanut nuo supistukset määräsi sairaslomalle vaikkakaan mulla ei ole paikat pehmentyneet eikä avautuneet. Ja Saman ohjeistuksen sain taas että nyt vain levätä ja jos kipuja tulee niin soittoa synnärille.

Mulla oli noin puolitoista kuukautta sitten kivuliaita supistuksia. Koko illan supisteli, myös levossa. Soitin äitipolille niin käskivät ottaa ykkösen panadolia ja levätä. Jo itsessään kuulemma panadol saattaa lopettaa supistukset. Otin varman päälle ja lepäilin kolme päivää, vaikka sanoivat mulle puhelimessa etten voi tehdä mitään jos meinaa mennä kesken. Tuntui niin pahalta kuulla tuollaista. Neuvolaan pyysivät soittaamaan seuraavana päivänä, mutta lääkärille pääsin vasta paljon myöhemmin. Siellä todettiin ettei muutoksia kohdunsuulla ole tapahtunut.

Mua on alkanut muutenkin supistella usein. Tosin ei onneksi kivuliaasti enää. Mutta joka kerta aika pienestäkin rasituksesta, reippaasta kävelystä, ostosten kantamisesta jne. alkaa supistelut. Joskus tunneiksi. On täytynyt tosiaan ottaa rauhassa ja muistaa ettei voi entiseen tyyliin enää rehkiä.

Samaa mietin kans itsekin. Mietityttää vaan et näinköhän täällä kukaan osaa näin pääsiäisenä kattoo kohdunsuun tilannetta. Se onki sit ratkiriemukasta jos joutuu ajaa Mikkeliin asti...

Huomasin tuossa taas ku tuli pari harkkasupistusta, että ne tulee sillo ku ipana alkaa riehuu.

Jos supistukset eivät ole kivuliaita niin ovat todennäköisesti harmittomia ja ihan vaan kohdun omaa treeniä. Pelästyin aluksi itse supistusten kestoa ja voimakkuutta, ne tuntuivat todella epämukavilta. Lisäksi olin huolissani. Nyt näihin on jo tottunut. Päivittäin supistelee, joskus vähemmän, joskus enemmän. Aikaisemmissa raskauksissa ei ole alkanut harjoitussupistukset näin varhain, niin oli kyllä yllättävää..

Sinunkin on varmasti tärkeää ottaa nyt rauhassa ja lepäillä vaan. Toivottavasti löytyy joku asiantunteva lääkäri tarkistamaan tilanteen! On se kuitenkin tärkeää saada tietää, että kaikki on kunnossa.

Mulla on ollut harkkasupistuksia ja olen niiden takia ollut saikulla 1,5vkoa tossa aiemmin. Teen myös hoitotyötä ja mielelläni saikutin, mun on mahdoton tehdä duunia kun ei sitä oikein voi tehdä kevyemmin.. Nyt oon lääkärin seurannassa kun paikat pehmenneet ja häpyliitos ym "synnytyskunnossa".
Lääkäri Olisi viimeksi jatkanut saikkua, mutta halusin mennä töihin kokeilemaan. Nyt supistuksia on ollut harvemmin, mutta veikkaan että seuraavassa kontrollissa saikkua taas napsahtaa.

Jep mullakin lisääntyneet hurjasti parin viikon aikana,on päiviä jolloin tullut vaan muutamia,mutta sitte taas ollu muutamia päiviä kun on supistellut aamusta iltaan vähän väliä.Kivuliaita eivät ole,mutta epämukavan tuntuista ja säikähdinkin vähän.Puhuin neuvolassa,Terkka oli vähän niin ja näin,sanoi että tuskin mitään on mutta voidaan jossain välissä tilata lekuriaika joka kattos tilanteen. Huvin vuoksihan eivät halua sorkkia yhtään ylimäärästä alakertaan. Tänään sitten soitin äippäpolille kun vähän ehkä jäi vaivaamaan toi,mutta samat ympäripyöreet tuli sieltäkin,että tuskin mitään pahaa,toisten kohtu vaan herkempi supistelemaan.Sanoi että jos alkaa vaivaamaan normi elämää (?), on usein kivuliaita tai tulee vuotoa,yhteys hetimiten. voin myös olla yhteydessä neuvolaan ja jos sieltä lääkäriin joka katsoa tilanteen tai lähettää tarpeen vaatiessa polille.. Että tiedä sitten mitä tekis.Varmaan kuulostelen ja seurailen vielä hetken ja sitte jos jää kovasti vaivaamaan pyydän lääkäriajan.

Täällä oltu saikulla 2 viikkoa. Lääkäri sanoi, ettei haittaa jos ne ei oo kivuliaita. Mulla oli silloin kolme viikkoa sitten kivuliaita supistuksia, joten sen takia saikulle kun työtäkään ei voi oikeen keventää. Nyt tän viikon aikana supistukset ei oo enää olleet kipeitä, vaikka niitä on tullut. Kannattaa pinkkis seurata tilannetta, sulla on kuitenkin rankka työ, jota hankala keventää!

Mulla on onneks semmoinen työ, että pystyn ottaan vähän kevyemmin, vaikka hankalaahan se on ruuhka-aikoina. Olen siis farmaseuttina apteekissa. Pitää vaan liikkua rauhallisemmin ja ei mennä nostelemaan painavia laatikoita :)

Nyt pitää kaikkien meidän muistaa että tärkeintä on vauvan hyvinvointi :) jos se vaatii sairaslomaa töistä, niin sitten se vaatii.

Istun päivystyksessä. Makasin käyrillä tunnin, yks supistus tallentu. Päivystävä kätilö soitti mikkelin synnärille ja sieltä gyne sano että ei tarvii tutkii, kotio vaan. Ei voinu saikkuu antaa ni nyt täällä sit ootan päivystävän lääkärin luo pääsyä et hän kirjottais saikkuu. Tuuri kävi ja on tuo neuvolalääkäri päivystävänä. Mut jonossa niin monta traumapotilasta että menee ainaki tunti viel :( lääköri kävi sanomassa että haluaa tutkii miut ennen ku antaa saikkuu mut joutuu ottaa murtuma- sun muut tapaturmapotilaat ensin ku miul ei oo mitää ihmeempää hätää.

Täälläkin ollut paljon supistuksia, viime aikoina alkanut vähän tuntumaan epämiellyttäviltä.. neuvolassa sanottiin että ihan normaalia ja voi jatkaa niin kuin normaalisti. 2,5vkoa vielä neuvolalääkäriin, pelottaa vähän mitä sieltä sanotaan sitten..

Kai oot Pinkkis jo päässyt kotiin?

Mulla on kans ollut noita supistuksia, lähinnä tilanteissa, kun on muutenkin huono olo ja sit hätäännyn siitä. Välillä ne on ollut kipeitäkin, mutta on tutkittu ja kaikki OK.

Nonii, 3.4. asti saikkuu. Käyrillä makasin tunnin ja kätilö soitti mikkeliin. Mikkelin gyne sano ettei tarvi tutkii mut ku kysyin sit voinko mennä töihi ni kätilö käski mennä päivystävälle lääkärille. Oottelin sit kaks tuntii. Onneks oli ihan oikee gyne päivystävänä, hänen luona kävin ku oli sillo kuukaus sitte neuvolalääkäri. Katto ultralla että kaikki on kiinni ja teki viel sisätutkimuksen. Sano että pitää tutkii aina kunnolla. Kysy haluunko enemmän ku ens viikon saikkuu :D Sanoin et kokeilen töissä sen jälkeen ja sit herkästi lääkäriin jos tulee taas suppareita. Johtuu ilmeisesti ny siitä ku on viikossa kasvanu maha iha tosi paljon ja pikkutyyppi on ruvennu liikkuu nii villisti. Käyrillä maatessa anturit melkei valu mahan päältä pois ku koko maha heilu potkujen voimasta :D

Olin yllättyny miten paljo sain saikkuu. Aattelin et oisin viikonlopun saanu ja sit oisin ma ja ti ollu vapailla ja ke menny töihi. Ku muutan takasi omalle osatolle missä pääsee helpommalla ku kehitysvammapuolella on enemmän porukkaa töissä ja enemmä omatoimisia asukkaita ja viel nii huomioivia työkavereita ni ei tarvi nostella.

Kyllä lääkärit näköjään melko pitkiä saikkuja suosii kun kyseessä on raskaana oleva nainen. Ja hyvä juttu vaan se on. Mulle lääkäri sanoi, että hänen on mahdoton ennustaa mitä supparit mulle tekee, sen takia kontrollissa käyn reilun viikon välein. Nyt paikat on pysynyt supisteluista huolimatta entisellään, eli kohdunkaula vajaa 3cm ja pehmeä. Kuitenkin kohdunsuu on täysin kiinni... Sitä tässä sitten tsekkaillaan.

Ja näköjään olen raskauden aikana menettänyt taidon muodostaa lauseita :D

Takaisin