Hankintoja

Kaikissa uusissa vaatteissa on tiettyjä kemikaalikäsittelyjä esim. hometta vastaan (kuljetus...). Lisäksi kankaan pinta voidaan käsitellä "kauniiksi ja pehmeäksi". Varsinkin farkuista irtoaa väriä ellei niitä pyöräytä ensin pariin kertaan koneessa.
Käytännössä pesen aina jokaikisen uuden vaatekappaleen, paitsi
- tyynyt, peitot ym. hankalasti pestävät
- juhlavaatteet

Tietenkin suoraan Kiinasta tilattaessa välistä jää kaikki EU:n valvontaviranomaisten suorittamat tutkimukset, koskee niin vaatteita kuin tavaroitakin. En nyt tiedä onko tämä puoliksi totuus vai puoliksi vitsi mutta CE -merkintä voi tarkoittaa myös "China Export" .
 
Suurin osa kemikaaleista lähtee kahdessa pesussa 99% varmuudella pois, paitsi ftalaatit lähtee vaan hitaasti kulumalla, mutta niitä ei yleensä vaatteissa ole (paitsi niissä mitkä sisältää pvc:tä, koska pvc:n valmistuksessa käytetään ftalaatteja pehmittämään kovaa muovia) amiineja saattaa sisältää värjätyt vaatteet ja kankaat, yleensä huivit, sen kulumisesta/poistumisesta en tiedä, mutta lapsille tilaan juurikin pääosin valkoisia vaatteita jos ulkomailta tilaan. Mitään sellasta en uskalla tilaa mitä ei voi pesukoneessa pestä tai keittää kunnolla. Mä olin itse aikoinaan tosi epävarma kaikista ulkomaisista vaatteista yms mutta sitten päätin ottaa noista kemikaaleista enemmän selvää ja sen johdosta uskallan tilata mutta en ihan mutä vaan :)
 
Edellä mainituista syistä suosin kirppis vaatteita, luultavasti myrkyt kuluneet jo pois. Muistakin syistä toki kannatan kierrätystä.
 
Takaisin
Top