Hankintalista

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Just_Pam
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Just_Pam

Näppärä viestien naputtelija
Esikoista odottaessa listasimme kesäkuisissa "ostoslistaa" joka oli ainakin minulle ensikertalaisena ihan älyttömän tarpeellinen. Siksipä ajattelin että josko tekisimme yhdessä ostoslistan (se saa sisältää turhakkeitakin) josta olisi helppo tsekata mitä täytyy hankkia ja mikä vielä puuttuu . Näitä kaikkiahan EI tarvitse hankkia , ei mulla itsellänikään näitä kaikkia ole, eikä niitä tarvita HETI syntymän jälkeen.

Äidille:
- Imetysliivit/imetyspaita (ainakin kahdet)
- Rintaliivien suojia (kertakäyttö tai kesto)
- Rintapumppu
- Terveyssiteitä (synnytyksen jälkeisiä vuotoja varten)
- Särkylääkettä
- Voidetta nänneihin esim. Lansinoh tai Bepanthen
- Maidonkerääjä
- Minigrip -pusseja kerättyä maitoa varten
- Rintakumit

Vauvalle:
- Ensisänky (kehto, korisänky, äitiyspakkauksen laatikko)
- Pinnasänky
- Vaunut (+sadesuoja, +hyttysverkko)
- Turvakaukalo (mahdollisesti jalusta)
- Kaukalopussi
- Hoitopöytä + alusta
- Sitteri
- Itkuhälytin
- Amme
- Ammeen jalat
- Vaipparoskis
- Puuhamatto
- Bumbo
- Kantoreppu tai
- Kantoliina
- Matkasänky
- Pyykkikori vauvanvaatteille
- Imetystyyny
- Leluja
- Kirjoja

- Vaatteet (pese kaikki hajusteettomille tuotteilla)
- Body 50cm (2)
- Body 56cm (4-)
- Body umpinaisilla hihansuilla
- Tumput x2
- Sukkia koko 11-13
- Sukkahousuja koko 50-56cm
- Pipo 38-40cm (sisäkäyttöön)
- Pipo 38-40cm (ulkokäyttöön)
- Puolipotkuhousut tai housut 50cm (1-2)
- Puolipotkuhousut tai houst 56cm (2-)

- Pinnasängyn suojukset
- Peittoja
- Pussilakanat + lakanat
- Unipussi
- Makuupussi
- Unilelu/riepu (esim. Ainu-pupu)
- Mobile
- Lämpöpussi

- Tuttipulloja muutama (pese/steriloi valmiiksi)
- Tutteja muutama
- Peppupyyhkeitä
- Vaippoja
- Harsoja
- Hoitoalustan suojia (kertakäyttöisiä tai tavalliset pyyhkeetkin käy)
- Bepanthen -voide
- Sibicort
- Panadol -suppoja
- Suolaliuos
- Niistäjä
- Sinkkivoidetta
- Metyylisini
- Kylpyöljy
- Talkki
- Perusvoide
- Äidinmaidonkorviketta

Tässä alkua, lisäillään tähän.

Tää ei oikein ota tuulta alleen joten lisätäänpä tähän sitten vielä kaksi muuta elikkäs;

- Sairaalakassi, mitä mukaan
- Vauvan kotiutumisvaattet

emoticon

Tuota tuota, tyhmä kysyy:
Mihin sitä sinkkivoidetta käytetään?
Mitä eroa on ensisängyllä ja pinnasängyllä?

Sikkuriini kirjoitti:
Tuota tuota, tyhmä kysyy:
Mihin sitä sinkkivoidetta käytetään?
Mitä eroa on ensisängyllä ja pinnasängyllä?

Sinkkivoidetta käytetään vaippaihottumaan ja sen ehkäisyyn ja muutenkin ärtyneeseen ihoon.

Ensisänky on esim äitiyspakkauksen pahvilaatikko tai kehto (pienempi tila tuo "kohdun" tuntuisen turvallisuuden tunteen vauvalle sanotaan)

btw vaan.. Meillä ei oo kyl ikinä ollu sinkkivoidetta käytössä ton esikon kanssa.. Bebanthen ajaa saman asian! :) ja se tuolla listassa jo olikin! :D

Ja tosiaan muutenkin tuossa listassa on todella paljon kaikkea turhaa (kuten Just_Pam sanoikin), jota ei välttämättä tarvitse, joten kannattaa tarkkaan miettiä et mitä ostaa ja minkä jättää! :) Monia noista ehtii hankkimaan vasta kun vauva on syntynytkin, ettei turhaan hamstraa niitä kaappeja täyttämään! :)

Voitas tehdä lähempänä synnytystä ihan oma ketju noille sairaalakasseille ja kotiutumisvaatteille. :) Tuskin monellakaan ne on vielä mielessä.

Hei kiitos! Tää lista on tosi hyvä - ensikertalaisena ei ole juuri mitään tietoa mitä sitä oikeasti tarvitsee sujuvan vauva-arjen pyörittämiseen ja vauvatarvikeliikkeissä on ihan ymmällään tavarapaljoudesta.
Kuinka tarpeelliseksi olette kokeneet imetystyynyn? Entä rintapumppu: kannattaisko satsata sähkökäyttöiseen?

Nautiskelija: itse tykkäsin esikoisen kanssa imetystyynystä, siihen saa vauvan hyvään aasentoon. Rintapumppuahan ei välttämättä edes tarvitse. Itse ostin manuaalisen ja se on riittänyt hyvin. Sit kannattaa ostaa sähkökäyttöinen jos tarvii enemmän. NÄÄ ON MUN MIELIPITEITÄ!

Imetystyynyn hankkimista mietin nyt tokan kanssa, mut esikon kanssa miulla ei sitä ollut.. Eli ilmankin selviää.. :) Tyynyjen kanssa sit vaan pelailee jne.. :)

Rintapumppu meillä on, manuaalinen, mutta en tykännyt käyttää.. Saan itse lypsämällä paljon paremmin rinnoista maitoa irti, joten sit lypsin pakkaseen ja säilöön maitoa. Lypsämisen tekniikan opettelu ei kauaa kestä, muutaman kerran testailee et miten sen maidon saa kulkemaan rinnasta ja siitä se sit lähtee.. Lopulta oli tosi helppoa ja maitopullot täytty nopeesti.. :P Toinen rinta oli vaikeempi lypsettävä, niin sen kanssa jouduin välillä ainakin aluksi pumppaamaan rintapumpulla. (tosin tyttökään ei siitä rinnasta tykännyt imeä ja maitokin loppui siitä sit suht nopeesti.. :/

Juu, komppaan näitä edellisiä .

Imetystyynyä ei itselläni ollut, käytin ihan tavallista tyynyä vauvan ollessa ihan pieni tai sitten imetys makuuasennossa. Kokeilin kyllä imetystyynyä ystäväni luona ja kyllä se toimii. Kaikki ei tykkää sitä kuitenkaan käyttää.

Rintapumpusta: Kaikillahan se ei edes toimi, maito ei heru pumppaamalla! Itse ostin manuaalisen ja käyttö oli loppujen lopuksi tosi vähäistä. Muutama reissu jossa vauva ei ollut mukana jouduin pumppaamaan sekä kun lopetin imetyksen niin pumppasin muutaman kerran. Ihan käsin lypsäminen esim. lämpimässä suihkussa on ihan tehokasta (siis jos ei ole pumppaamassa maitoa säilöön vaan tyhjennys mielessä).

Hemppa: Ok, laitetaan omat ketjut sairaalakassille sekä kotiintulovaatteille.

Olisi kiva kuulla vielä erittely nuista vauvan vaatteista. Eli kuinka paljon mitäkin, siis sillai suurin piirtein. Millaisia vaatteita olette käyttäneet enemmän ja millaset on ollut turhia? Entä jotain vuodenaika huomioiden? 

Ensiksi nyt kans omaa kommenttia et imetystyyny oli mun mielestä huippuhyvä kun mulla sillon eka synty sectiolla ja jotenki aluksi oudoksu pitää vauvaa haavan päällä niin tyynyllä sai vauvan kivasti sivulle aseteltua:) nyt pitää vaan ostaa uus kun edellisen kerran oli miehen siskolta lainassa ja se tarvii ehkä sitä tammikuus vielä ite.

Mut sit mitä mä ehdottomasti kehotan ostamaan niin rintakumit maksaa ehkä 10e ja mä en ois ilman pärjänny. Ja siis olin ostanu jotku huonot sairaalaan jo mukaan mut niistä ei ollu apua. Ja imetys oli alkuun ihan tuskaa mut helpotti sit ku sain ne kunnon kumit. mut siinä vaiheessa tuli jo vertakin rinnoista.ja bebanthen ihan ehdoton oli sit niihin ei auttanu mitkää muut rasvat.Et kaikki ei toki niitä tarvii mut mun mielestä aika pieni satsaus se 10e et lähee imetys sujumaan:)Ja siitä kun jotku puhuu et ei saa sit ilman kumeja enää imetettyä niin ite tein niin et aina välillä vähä imetin ilman ja sit taas kumeilla ja pari viikkoo oli ne käytössä sit jäi ja hyvin suju senki jälkeen:)

Vaatteista olis kans kiva tietää ne keillä talvivauva mitkä ollu kateviä kun meillä esikoinen keväällä synytnyt niin jotain tarvii varmaan erilaista olla.Ite tykkäsin hirveesti puolipotkaresta et esikoisella käytettiin tosi paljon body+puolipotkarit yhdistelmää mut tosiaan nyt sit talvivauvalla tarvis vielä jotain siihen päälle.Haalarin ostin jo kirpparilta sellanen missä alaosa on pussimallinen.Mut sit oon miettinyt kaukalopussia onko jollain ollut käytössä?aattelin kun varmaan suht.paljon kuljetaan vaan pieniä matkoja esim.mummoloihin niin olisko sit kätevä laittaa vaan pussiin:)

Muokattu hieman listaa (vihreällä ja punaisella). Aloitin tuota vaatelistausta ja se on kyllä hankalaa, laitoin hieman mitä itse aion hankkia ja mitä on, laittakaa sinne rohkeasti itse ja muokatkaa!

Rintakumit: Itse en tarvinnut laisinkaan, mutta investointi ei ole suuren suuri joten ai haittaa vaikka ostaisi varuiksi.

Nännien rasvaus: Hyvänä vinkkinä, aloittakaa nännien rasvaus esim. bepanthenilla noin kuukausi ennen laskettua aikaa. Minua auttoi, nännit eivät menneet missään vaiheessa edes rikki eikä imetys tehnyt kipeää.
Ja sitten vielä: kun olin laitoksella (kesäkuu 2010) esikoiseni kanssa nänneihin sai TYKSissa bepanthenia. Enää ei saa, vaan saa Lansinoh:ia koska ei kuulemma tiedetä tarpeeksi bepanthenin haitallisuudesta vastasyntyneelle... Että näin, ja kun mun mielestäni se on paras rasva ihan mihin vain.

Kaukalopussi: Juu, ostin sellaisen esikoiselleni. Mutta kun poika syntyi kesäkuussa ja tarve pussille oli vasta myöhemmin syksylle niin se tuntui hirmu ahtaalta ja pieneltä (meidän pussi on aika ahdas). Nyt aion sen käyttöön ottaa ja varmaan sopiikin paremmin vastasyntyneelle.

Lämpimiä vaatteita täytyy hommata ja nämä on mullakin hieman hakusessa koska todellakin se esikoinen syntyi kesällä. Vastasyntynyt on 2 ensimmäistä viikkoa erityisen herkkä paleltumaan. Luin, että optimilämpötila esim. makuuhuoneessa missä vauva nukkuu on 24 astetta (siis ne 2 ensimmäistä viikkoa).

Body jossa tumput "mukana":
https://stockmann.com/webapp/wcs/stores/servlet/Product/Name-It-Kietaisubody/65946/31204/11353/11353?itemId=65949
Koin erittäin hyväksi esikoisen kanssa ja aion satsata ja ostaa ainakin yhden. Ja niitä tumppuja täytyy pitää ettei vauva raavi itseään. Kietaisumalliset on ihan pienelle käteviä.

Rintakumeista; Miulla ne oli käytössä koko imetyksen ajan, eli sen 5kk.. Ensin tyttö ei saanu otetta ilman kumeja ja vaikka kuinka koitettiin harjoitella ja pari kertaa sain imetyksen onnistumaan ilman kumia, niin huonolla menestyksellä... Joten sit imetin niiden kanssa. Tosiaan hyvä ostos, itsellä niitä oli parikin pakettia (2kumia/paketti). Yksi hoitolaukussa, et muistan aina ottaa kumit mukaa.. ja toinen sit yöpöydällä tai keittiössä koti-imetyksiä varten.. :)

Kaukalopussista: Täälläkin oli esikko kevätvauva, eli syntyi huhtikuun lopulla, joten en kokenut kaukalopussin hommaamista tärkeäksi. Nyt sit voisi tosiaan miettiä.. Pitäis vähän katsella noita malleja ja hintoja.. :)

Muutenkin nyt vaatetuksen kanssa joutuu varmaan katsomaan tarkemmin, että ois tarpeeksi lämmintä vaatetta.. Silloin kun esikko syntyi, niin tuli heti toukokuussa jo parin viikon kunnon helteet, niin esikko oli paljon vain rättiin käärittynä tai jossain bodyssa ne viikot.. Nyt jos on kunnon pakkasia, niin pitää kyl pukea pieni ihan eri tavoin! :)

Oi, todella hyödyllinen tuo lista, kun on esikoinen syntymässä :) Kaikki niin uutta ja ihmeellistä. Vaate asiat mielessä, itselläkin... kuinka pukea talvella tarpeeksi lämpimästi.

Olen miettinyt, että riittäkö kotiin tuotaessa vaatteksi: Tumppubody+puolipotkarit, villavaatteet + sukat ja villatumput + toppahaalari ja asusteet siihen.. ?

Tämä muistilista on ihan loistava. Sitten kun jaksaa näitä hankintoja alkaa miettimään, niin tulostaa vaan listan täältä ja valitsee itselle sopivat jutut. Oon vähän miettinyt, että uskaltaisikohan sitä jättää hankinnat mammikselle joulun alennusmyynteihin...

Felicite: Niin mä olen ajatellut että jättäisin alennusmyynteihin. Suurimman osan vaatteista ostan alennusmyynneistä. Ja samalla kannattaa katsella talvipukua seuraavaksi talveksi jne.

Lumikki84: Luulen että riittää. Myssy päähän tietty (no sehän on asuste). Ottaa vaikka varuiksi jonkun peiton vielä mukaan.

Me käytiin vielä viimeisellä hankintakierroksella ennen joulua ja apteekista ostin suolaliuosta ja puhdistuslappuja sekä nenä-fridan. Nyt sitten on suurin piirtein kaikki mitkä noista listoista katsoin tarpeelliseksi, valmiina. Rintapumpun, maidonkerääjät ja lasisia tuttipulloja vois vielä hankkia. Mutta noista kun en vielä tiedä, että tarvitseeko niitä edes, niin ehtii varmaan hankkia sitten syntymän jälkeenkin.

Ammejalat ja sitterikin ostetaan sitten myöhemmin jos tarvitaan. Äitiyspakkauslaatikkoon tai pinnasänkyyn ei vielä ole mitään pehmusteita/koristekankaita, mutta senkin kyllä ehtii, varsinkin kun äitiyspakkauslaatikon koristelulla ei vauvan kannalta mitään merkitystä ole :)

Tässä mun lista jolla olen pärjänny jo 3 vauvan kanssa niin uskon pärjääväni myös tän 4 kanssakin. :)

Synnytyksen jälkeiseen aikaan oon kotia varannu:

-alkuun käytettäväksi ihan yösiteitä päivälläkin käytettäväksi koska ensimmäiset päivät jälkivuoto voi olla runsasta
-rintaliivien suojia
-imetysliivejä(kahdellakin pärjää ja jos ei ole aikasempia lapsia niin kannataa ostaa ne vasta maidon noustua rintoihin)
-bebanthenia(ja sairaala aikana olen pyytäny saada lampaanvillarasvaa ja sitä on riittänyt ihan kotiinviemisiksikin.)
-vauvalle talkkia
-topsipuikkoja,navan puhdistukseen.
-vanulappuja
-keittosuolaliuosta
-hoitopöydän alunen
-vauvalle puhdistuspyyhkeitä(niillä on kätsy puhdistaa myös hoiropöydän alunen vaipanvaihdonyhteydessä)
-kylpyöljy+vauvan oma pesuaine
-vauvan pehmeä hiusharja
-vauvan vaipat
-2 tutia on alkuun riittänyt
- Yksi tutipullo kannattaa hommata varulta ja lisää sitten myöhemmin jos tutipulloille on käyttöä
-ja pari maidonkorvike purkkia kaappiin varuiksi
-biopusseja(kääräsen kakkavaipan sellaseen ennenku laitan vaipparoskikseen, ehkäisee hajuhaittoja jos ei kerkee viedä vaippaa heti ulkoroskikseen)
-harsoja
-talvivauvoille meil on ollu lampaantalja vaunussa mut en koe et se ois pakollinen.
-sit jotain hyvää juomista(jano on kova kun imetys alkaa kunnolla ja mulla ainaki pelkkä vesi alkaa tökkiä tietyssä vaiheessa niin ihan mukava juoda vaik jotain makukivennäisvettä tms tavan veden lisäksi.

isommista tarvikkeista:
-pinnasänky
-sitteri
-kantokoppa(en ole jalustaa tarvinnut)
-vaunut+sadesuoja+se ötökkäsuoja
-hoitopöytä
-ja vaipparoskikseksi ihan tavallinen poljinroskis
-ja amme ilman jalkoja(meil amme on alkuun pesun ajan saunan keskilauteella kun se on sopivalla korkeudella et luovuudella pötkii pitkälle. ja meillä vauvatki käy sit kun on niska jämäköityny nii suihkussa äiskän tai isin sylissä(istutaan suihkujakkaralla ja vauva köllii jalkojen päällä ja tykkää kovasti :))

Sit tottakai petivaatteet, vauvan vaatteet,viltit ja makuupussit ja sit siinä vaiheessa kun toinen kannattelee päätään masullaan on meillä ollu käyttöä semmoselle pehmeelle leikkimatolle missä on kaikkee kateltavaa ja kosketeltavaa. Lelukaarikin tulee ihan hyvään käyttöön sit myöhemmässä vaiheessa samoin ku muut leluset.
 Nyt ei tuu mitään mieleen mitä muuta oisin tarvinnu vauvan kanssa. :)

rintapumppua en ole kuunaan tarvinnu, oma maito on riittäny vauvalle mutta luovuttamaan asti siitä ei ole ollu. jos on rinnat ollu liian täynnä niin ennen imetystä oon lypsäny puhtaaseen tutipulloon maitoa jonka on sit voinu hörpyyttää vauvalle jossai vaiheessa päivän aikana.
ja tonne tarvikelistaan lisään et 2 vauvan omaa kylpypyyhettä ja kynsisakset :)

Takaisin