Hankintalista ensimmäiselle vauvavuodelle

Mulla tais olla esikoiselle 6 bodya ja housuja per koko. Koin silloin puolipotkarit kaikkein kätevimmiksi alaosiksi. Sitten vähän hurahdin ja seuraavilla onkin ollut vaatetta enemmän kuin tarpeeksi. Meillä oli esikoisella silloin -07 äitiyspakkaus, ja ne vaatteet sopi vasta jostain 4kk->...

Ihan totta on, että saman koon sisällä eri merkkien vaatteiden koko vaihtelee ihan hirveästi! Toisilla merkeillä mitoitus tuntuu vaihtelevan satunnaisesti vaatekappaleen mukaan, toisilla koko mallisto on aika samaa mitoitusta. Esimerkiksi Lindexin vaatteet on sopineet tosi hyvin meidän vastasyntyneille, kun ovat vähän naftimpia. (Mutta istuvuushan riippuu täysin vauvan mittasuhteista ja ne ehkä alkavat näkyä paremmin, kun vauva vähän kasvaa.) Mä meinaan hankkia nyt vaatetta niin, että jokunen on kokoa 44, reilummin kokoa 50 ja 56. Ja sitten tarpeen mukaan lisää. Jotain on jäänyt edellisiltä, paljon oon myynyt pois. Yksi meillä on ollut 50cm pitkä, muut 43-47cm. Niin, ja mulle on tärkeää, että meillä on vauvalle tarpeeksi pieni pipo! Ehkä outoa, mut sellaisia minipäitä nämä, ettei ihan mikä vaan pysy päässä. :D
 
Hienoa! Kiitos kaikille vastanneille! :) Näillä vinkeillä pääsee tämä untokin eteenpäin. Lisää vinkkejä ja kokemuksia saa jakaa, ne kun hyödyttävät varmasti muitakin ensikertalaisia. Ao niin, piti googlata mitkä ne puolipotkuhousut on :joyful: Näyttivät sukkahousuilta! Mitä sitten semmosen hihattoman potkupukuhaalarin alle? Puolibody vai (t-)paita?

Hoitoalustaakin ihmettelin viime viikolla. Että missä se kakkavaippa vaihdetaan (otetaan pois päältä) ja pitääkö se alusta suojata jollain (olisin halunnut ostaa alustaan sellaisen kivemman värisen ja materiaalisen päällisen). Mutta suojata kuulemma pitää, kun vaippa riisutaan siinä päällä.
 
Hienoa! Kiitos kaikille vastanneille! :) Näillä vinkeillä pääsee tämä untokin eteenpäin. Lisää vinkkejä ja kokemuksia saa jakaa, ne kun hyödyttävät varmasti muitakin ensikertalaisia. Ao niin, piti googlata mitkä ne puolipotkuhousut on :joyful: Näyttivät sukkahousuilta! Mitä sitten semmosen hihattoman potkupukuhaalarin alle? Puolibody vai (t-)paita?

Hoitoalustaakin ihmettelin viime viikolla. Että missä se kakkavaippa vaihdetaan (otetaan pois päältä) ja pitääkö se alusta suojata jollain (olisin halunnut ostaa alustaan sellaisen kivemman värisen ja materiaalisen päällisen). Mutta suojata kuulemma pitää, kun vaippa riisutaan siinä päällä.

Mun melestä ne hihattomat potkupukuhaalarit on epäkäytännöllisiä! Bodyn voit laittaa alle, mutta kauheasti riisuttavaa sitten vaipanvaihdolla. Tai voit laittaa niiden päälle ihan vaan paidan (tai allekin mutta voi mennä mykkärään) Niin niitä kai pidetty eniten silloin kun bodyja ei ollut.

Hoitoalustan päälle myydään sellaisia vedenpitäviä suojaliinoja (esim Pikku Piia). Jotkut myös pitää hoitopöydällä pinoa pikkupyyhkeitä tai harsoja, joita sitten käyttävät siinä hoitoalustan päällä suojana, jonka saa helposti heitettyä pyykkiin. (Ja niitä voi toki käyttää pyllypyyhkeenäkin) Hoitoalustanhan voi ostaa sellaisen liukaspintaisen jonka saa helposti pyyhkäistyä puhtaaksi, mutta se on aika kylmä ja ikävä vauvalle maata niin siksi hyvä silti joku suoja ja siksikin että imee pahimmat pissavahingot jottei valu pitkin hoitopöytää.
 
Mulla on ollut harso siinä hoitopöydän/-alustan päällä. Sen voi vaihtaa, jos se likaantuu ja siihen voi kuivata pepun. Vähän samalla idealla kun sairaalassa oli aina joku kangas siinä vauvan ja hoitoalustan välissä. Meillä on siis sellainen muovinen liukaspintainen laidallinen hoitoalusta.

Puolipotkarit on vähän kuin sukkahousut mutta esim trikookangasta. Vauva potkii helposti sukat jalasta, siksi puolipotkarit on kätevät. Hihattomat kokopotkarit on mustakin aika hankalat pukea ja niitä ennen pidettiin, kun ei ollut bodyja. Paita pysyi siellä alla hyvin eikä noussut ylös. Niiden hyvä puoli on se, etteivät ainakaan kiristä vauvan masua, kun ei ole housunkaulusta. Ja onhan ne vauvamaisin vaatekappale mitä voi olla!

Bodyista käteviä ovat kietaisumalliset ja sellaiset, joissa saa hihansuut käännettyä nyrkkien päälle, kun vauva saattaa kynsiä itseään kasvoihin vahingossa. Pienet tumput voivat olla paikallaan tai sitten pitkävartiset sukat voi vetää käsiin ennen kuin kynsiä pääsee leikkaamaan.
 
Mun mielestä taas ne hihattomat kokopotkarit olivat ehdottomia. Siis sellaiset, joissa nepit haaravälissä, että ei tarvitse kokonaan riisua. (Yhdet sellaiset ostin vahingossa kirpparilta missä niitä haaraneppejä ei ollut ja niillä sai heittää vesilintua. ) Ei tippuneet sukat jalasta eikä massua kiristänyt. Ensimmäiset 2 kuukautta varmaan käytettiin pelkästään niitä. Toki nämä vaateasiat ovat aika henkilökohtaisia mieltymyksiä. Meillä erityisesti mies koki nuo hihattomat kokopotkarit näppäriksi eikä oikein muita vaatteita halunnut vauvalle pukea.

Muutenkin koin, että nuo terälliset housut olivat hyviä. Vauvan jalat tuntuivat minusta sellaisilta veteliltä räpylöiltä (jotenkin tuli mieleen raaka kyljys :wink, joihin ihan mahdotonta pukea sukkia. Lisäksi kun vehkaheikki potki niin paljon, niin ei mikään tuntunut edes pysyvän jalassa. Puolipotkarit oli kotosalla pakko pukea bodyn alle, että pysyivät jalassa, mutta niitä käytettiin vähän isompana paljon. Muutamat sellaiset sukkahousut ostin sitten puolivuotiaana missä oli liukuesteet sekä jalkapohjissa, varpaiden päällä että polvissa. Niillä päästiin hyvin menemään eteenpäin. Terälliset ylipäätään sitten myöhemmin tuntuivat jotenkin hassulta kun lähdettiin kampeamaan seisomaan ja otettiin ensimmäisiä askelia. (Sitten pitikin ostaa jo vino pino sukkia, liukuesteellisiä sisäkäyttöön, ilman liukuesteitä kengän sisälle).

Mun mielestä kanssa nuo kietaisubodyt olivat kätevämpiä pienelle. Parhaissa malleissa oli myös nuo kääntöhihat, että sai raapivat kynnet piiloon (tosin ei se kauhean pitkä aika ollut ennen kuin kynnet sai leikata, 2 viikon iässä muistaakseni). Jossain niissä oli kammottavat narut neppien sijasta ja ne saivat meillä molemmat kiroilemaan. Pienten rusettien solmiminen kun ei ollut kummankaan meistä lempipuuhaa. Sitten taas kun lapsi jo jaksoi kannatella niskaa, niin pään yli vedettävät bodyt muuttuivat helpommaksi kuin nuo kietaisut, olisiko ollut jo niin, että 68 -koon kietaisubodyt jäi meillä käyttämättä. Lyhythihaisia bodeja en oikein ymmärtänyt, ehkä talvella syntynyt vauva voisi niitä käyttää kesällä? En tiedä.

Me viimeksi kuukausi ennen vauvan syntymää kerättiin kaikki vaatteet olohuoneeseen ja sortattiin koon mukaan pinoihin. (Ensin kokolapun mukaan ja sitten siirreltiin sen mukaan minkä kokoinen oli verrattuna muihin saman koon vaatteisiin). Oli sitten helpompi ottaa käyttöön sitä mukaa kun edelliset kävivät pieniksi. Luulen, että sama on tällä kertaa edessä.

Öisin me käytettiin johonkin yksivuotiaaksi asti sellaisia terällisiä kokohaalareita. (Unipussit saivat meidän vaavin levottomaksi). Ihan pienenä olivat nepilliset, mutta kun kasvoi niin meni hermot neppirivin napittamiseen, niin vaihdettiin vetoketjullisiin. Siinä oli kanssa minusta tärkeää, että vetskarin sai auki myös alhaalta, ettei tarvinnut kokonaan riisua jos kävi yöllä vahinko. Ja se, että vetskarissa oli kaulasuoja, kun metallinen vetoketju painoi pienen kaulaa niin näytti tosi ikävältä eli jäivät kokonaan käyttämättä sellaiset.

ihanat etukäteen ostetut pediped-merkkiset paljasjalkaensikengät jäi meillä käyttämättä, kun lapsen jalka olikin jo sitten puolivuotiaana 22-kokoinen. Meidän pikku jeti :wink

Tulipa stooria. Nämä vaateasiat ovat juuri nyt pyörineet mielessä paljon, kun pohdittiin mitä pitää ostaa (ja pitääkö ylipäätään ostaa mitään). Varmaan moni on täysin eri mieltä näistä enkä usko, että oikeasti on mahdollista ostaa koko ensimmäiseksi vuodeksi vaatteita etukäteen. Mulla oli toki kaikkia vaatteita kymmenisen kappaletta per koko 50-80, mutta osa oli ihan hutiostoksia ja loppupelissä piti silti ostaa lisää niitä lempparivaatteita. Ja sitten saattoi yhtäkkiä käydä niin, että vaate, joka oli ollut täydellinen edellisessä koossa (esim. juuri nuo kietaisubodyt), muuttuikin seuraavassa koossa hankalaksi.
 
Niinpä, mieltymyksensä kullakin ja vauvankin mukaan. :) Meillä oli niin kovia huiskaajia, että mä en koskaan tajunnut niitä potkarien haaraneppareita. Eihän niitä ehtinyt saada kiinni, kun jalat viuhtoi miten sattui! :P

Ja vauvat kasvaa niin eri tahtia, että ihan hirveän pitkälle ei juuri tosta käytännöllisyyden näkökulmasta ehkä kannata vaatteita valmiiksi ostaa. Meillä esim toinen pojista tarvitsi puolivuotiaana vaatteet kokoa 80cm ja toinen käytti 1v kokoa 68 ja 74. :D
 
suur kiitos kaikista vinkeistä ostoksia ajatellen :)! on ollut todella hyödyllistä lukea vinkkejä eri näkökulmista. esikoiselle siis pitänee vain hankkia erilaisia vaatteita ja katsoa, mitkä sopii itselle parhaiten.
 
Täällä on kyllä paljon hyviä vinkkejä! Samaa mieltä että kokopotkareissa (myös niissä epäsuosiossa olevissa hihattomissa) on hyvää tuo ettei purista masua! Onneksi nykyään myös monet housut on sellaisia leveäresorisia vyötäröstä ettei niin purista (myös nuo mitä tuli äp:ssä). Mulla jäi käyttämättä kaikkein "trendikkäimmät" farkut ym ihan pienellä jos näyttivät olevan kovaa kangasta, kapeat, joustamattomat.... Nyt osaan ne kiertää kaukaa :D Ja siis tosiaan siinä oppii mistä itse tykkää ja tosiaan sekin muuttuu... Nyt esim kun lapsi kävelee ja pottailee, niin yhtäkkiä ei bodytkaan ole niin käteviä ja välttämättömiä mitä aiemmin :0
 
Hyviä vinkkejä tosiaan. Ja tuo pottailu, juttu on kanssa hyvä huomio. Pottailun aloitteluhan vaihtelee lapsen mukaan paljonkin, mutta minkä ikäisenä teillä tuo alkoi?
 
Hyviä vinkkejä tosiaan. Ja tuo pottailu, juttu on kanssa hyvä huomio. Pottailun aloitteluhan vaihtelee lapsen mukaan paljonkin, mutta minkä ikäisenä teillä tuo alkoi?
Meillä alkoi nyt 1vuotiaana. Joillain paljon aiemmin. Toisaalta bodyn saa ylös kiinnittämällä nepparit olkapäälle :) Että moni varmaan luopuu niistä vasta kun lapsi alkaa itse käydä potalla ja täytyy itse saada housut ja housuvaippa alas.... Ja siis jos ois talvi niin voi olla että bodyja en niin herkästi jättäis kun pelkäisin että selkä paleltuu.
 
Me aloitettiin pottailu heti kun lapsi sai istua. Eli puolen vuoden iässä. Oli jotenkin helpompi kääntyilevä ja vehkaava lapsi pistää potalle istumaan siksi aikaa kun otti esiin uuden vaipan / toiset vaatteet. Lisäksi ( aika moni poikalapsi kuulemani mukaan) poika pissasi joka kerta heti kun vaipan otti pois. Tämä ei tosin bodyn käyttämiseen vaikuttanut.
Me jätettiin bodyt pois 1-vuotiskesällä. Oli helpompi käyttää pelkkää t-paitaa kun oli aika kuumat kelit. Eikä sitten syksyn tultua lapsi enää halunnut ottaa bodeja käyttöön. Ja jotenkin kävelevän lapsen oli luontevampaakin olla paidan kanssa.
 
Tämä poikavauvojen "ilmapissaaminen" vaippoja vaihdettaessa onkin mielenkiintoinen juttu, harso eteen vai miten ootte sen hanskanneet ettei kaikki ole pississä? Toi kuulostaa kätevältä että potalle istumaan vaipan poisottamisen jälkeen kun alkaa olla se 6 kk.
 
Meillä tytöt ja pojat on pissanneet molemmat saman verran, kun vaippa on riisuttu, mutta poika saattaa saada enemmän sotkua aikaiseksi. Mä oon kääntänyt sen meillä vauvan alla hoitotasolla olevan harson jalkojen välistä kriittisten paikkojen päälle, jos on pitänyt siinä samalla jotain hoitotoimenpiteitä tms tehdä. Mutta ei ne hirveästi oo pissanneet, kun vaipan oon kuitenkin vaihtanut pian pissan/kakan jälkeen, eli ne on just hoidettu.
Meidän tytöt on istuneet potalla jo n. 6kk eteenpäin, pojat eivät oo paikoillaan pysyneet. Aloitusajasta riippumatta jossain iässä on tullut potasta kieltäytymisvaihe kaikilla. Tytöt on kuitenkin meillä opetelleet tasaisemmin ja olleet kiinnostuneita pottailusta. Kuivia molemmat siinä 2v kieppeillä. Poikia ei oo kiinnostanut pätkän vertaa. Ovat juosseet tiehensä ja pissanneet ihan mihin sattuvat keksimään (muovinen parkkitalolelu, rattaiden kankainen tavarakori, you name it...). Pojat on kuitenkin olleet ihan samoihin aikoihin lopulta kuivia. Alkuun vaan toi pissailu mihin sattuu, sit vähäksi aikaa taukoa vaipattomuuteen ja sen tauon aikana niillä on vissiin alkanut raksuttaa siten, että ovat muutaman viikon päästä alkaneet pottailla, kun on tauko ohi.

Bodyja meillä on käytetty siihen asti, että lapset on alkaneet olemaan enemmän pystyasennossa. Kestoilijoiden, etenkin ton meidän suurikokoisimman kanssa, oon pitänyt myös pelkkää t-paitaa kesällä vaipan kanssa. Ja sit on olemassa myös paidanpitimiä, jos sellaisia haluaa käyttää. Ekalla vauvalla koin bodyt kätevimmiksi. Ja kun joku ihmetteli lyhyhihaisia bodyja (?), niin ne on musta ollu ok sillon kun sisällä on kuuma. Ulos voi sit vetää päälle jumpsuitin (tosi kätevää mun mielestä) tai vaikka pitkähihaisen t-paidan (me saatiin jostain niitäkin joskus koossa 62 :D ) vaunuissa pötköttävälle.
 
Meillä oli muovisen hoitoalustan päällä ihan pyyhe ja vieressä Ikean pikkupyyhe. Kun vaippa otettiin pois, niin pystyi varautumaan ja nappaamaan pissan pikkupyyhkeeseen (tai vaihtoehtoisesti siihen vaippaan, jos ei ollut kakkaa). Jos tuli paljon pissaa, niin alustapyyhekin vain pesuun ja uusi tilalle.
Me kun oltiin molemmat asuttu yli 10 vuotta omillamme ennen kuin muutimme yhteen, niin meillä noita kylpypyyhkeitä on. Ja sitten kun vielä osti noita Ikean pikkupyyhkeitä niin ei kauheasti harsoja käytetty.

Mekin käytettiin edellisen elovauvan kanssa paljon ulkona ihan kollegehaalaria ensimmäisinä viikkoina. 3 viikon vanhana kun tuli helteet ja oli 26 astetta lämmintä, niin mentiin ihan bodyn ja potkareiden kanssa. Mummot kauhistelivat, mutta vaavi nautiskeli :)
 
Meidän vaihtoalusta tulee olemaan vessassa lavuaarin vieressä helpottaakseen kaikkea siivoilua. Pidetään vaipat lähellä kulkusia ja väistetään nopeasti tarvittaessa. Reagointiaika vissiin paranee kun tulee Äidiksi :grin
 
Kyllä puolipotkarit oli tosiaan vastasyntyneellä parhaat ja vielä pitkään sen jälkeen, niin helpot. Ja aluksi tykkäsin kietaisubodyistä, missä oli ne käännettävät tumput, kun vauva raapi itseään eikä tavan tumput kestäneet käsissä. Nythän äitiyspakkauksessa oli kivasti näitä kietaisuversiota :) tosin kaikki ei sit niistä tykkää.
 
Takaisin
Top