Hankinnat vauvalle :)

Siis KÄÄK! En tiennyt että yhdistemävaunut on noin kalliita. Kaverini on myymässä emmaljungan jotain super duo tms. -vaunuja, HP 350€! Ja alunperin maksaneet joki 800-1000€... 

KANNATTAAKO HANKKIA YHDISTELMÄVAUNUT? Mikä merkki on paras suomen olosuhteissa?

Entä kantoreppu - Mikä on hyvä?

Tällaisia pohdiskelen täällä, ne jotka odottaa kakkosta, kolmosta, nelosta (even better) jne kaipailisin vinkkejä :) Myös muut esikoisen odottajat jotka tiedätte enemmän kuin minä... ;)
 
Pachamama, jos löydät käytettynä, osta toki, uudet on tosiaan kalliita. Mä tykkään yhdistelmistä, koska niiden käyttöikä on pidempi kuin vaunujen. Meillä esikoinen tuli vaunuista laidan yli 5 kuukauden iässä, ja kuitenkin lasta pitää jollakin edelleen kuljettaa, joten se on sitten erillisten rattaiden osto edessä. Yhdistelmissä tosiaan on valmiiksi molemmat. Meillä on käytettynä ostettu yhdistelmävaunut, joissa on tosi leveät renkaat - ne auttaa hangessa rämpimistä :D

Kantorepuista en tiedä mitään, mä oon kantoliinamamma :)
 
Kyllä mä oon tykännyt yhdistelmävaunuista. Meillä oli alkuun kova kantokoppa ja suunnilleen 6kk iästä lähtien ratasosa käytössä. Jos näillä tiedoilla hankkisin yhdistelmät, niin hankkisin pehmeän kantokopan ja sen ratasosan, jonka sisään se pehmeä kantokoppa tulee. Yleensä se pehmeä kantokoppa on halvempikin. Meillä on kolmipyöräiset Birtax vigour 3+ merkkiset, en tiedä valmistetaanko sitä mallia enää, mutta siinä kaikki pyörät on suunnilleen saman kokoiset ja etu pyörä lukittava+ istuin osan saa naama menosuuntaan tai lykkijään päin. Heittoaisaa ei ollut, mutta en sitä olisi missään vaiheessa oikeastaan tarvinnutkaan. Asutaan melkein maalla ja täällä pärjättiin oikein loistavasti superluminen viime talvikin kolmella pyörällä. Välillä tuntui, että kolmipyöräisiä olisi helpompi kiskoa lumessa, kuin 4 pyörää, kun ne on kuitenkin jonkin verran kevyemmät ja kapeammat. Käytän paljon bussia ja kolmipyöräisillä on sinnekin helppomennä, kun mahtuvat jopa kaksosten rattaiden kanssa vierekkäin siihen välikköön. Meidän vaunujen runkoon saa myös turvakaukalon kiinni, niin ei tarvii kauppareissuilla raahata vaunuosaa mukana, vaan pelkkä runko riittää, eikä vauvaa tarvii ottaa turvakaukalosta pois, jos vaikka nukkuu tms.

Kantoreppu/Liina/ Manduca.... Mielipiteitä on varmaan niin monta kuin äitiäkin. Meillä on sekä kantoreppu että kantoliina. Kun vauva oli pieni tykkäsin kantoliinasta, mutta kun hän kasvoi, niin kantoreppu tuntui tukevammalta vaihtoehdolta. Kantoliinassa kun on jotenkin tosi lähellä vauvaa ja kantorepusta taas vauvan on helppo jo katsella vähän ympäristöä. Tehtiin vauva kantorepussa monta kävelylenkkiä viime kesänä. Kantoreppu on baby björn- merkkinen ja kantoliinan ostin Vauvatalo Johannasta, en muista merkkiä. Meillä mieskin on käyttänyt kantoreppua, kantoliinan hän ei koskenutkaan :D
 
Täälläpä on hiljaiseksi mennyt keskustelu... En oo näköjään aikasemmin kirjoittanutkaan, kun meillä kävi hyvä tuuri ja saatiin ilmaiseksi kaikenlaista. Miehen työkaveri lähti ulkomaille pidemmäksi aikaa ja luopui aika isosta määrästä tavaraa. Alunperin oli puhe, että saataisi hoitopöytä ja pinnasänky, mutta sängyn päättivätkin pitää vielä ite. Ihan hyvä, kun ei se olisi meille vielä mahtunutkaan, kun vauvan huoneessa on vielä sohva, josta hankkiudutaan eroon. Hoitopöydän kaveriksi saatiiin sitten kylpyamme ja sille teline, sitteri ja iso kasa vaatteita. Osa on melko neutraaleja, mutta osa oli kyllä selvästi tytön vaatteita. Saa nähdä kumpi meiän Pieni sitten on. :) Olisivat UFF:lle kuulemma menneet, jos me ei olisi otettu, joten toki otettiin sitten kaikki vaatteet ja viedään ite UFF:lle, jos meillä ei ole käyttöä. :) Ja yhden bodyn ostin jo ite, kun oli niin ihana ja hyvässä tarjouksessa. :) Täällä ne sitten odottelevat maaliskuuta tai meidän tapauksessa pelkään, että huhtikuuta. Mies on niin ihana, kun se käy välillä ihan vaan ihastelemassa hoitopöytää. <3 Sellasta tänne, onkos muilla iskenyt hankintavimma? :)
 
Alusta alkaen suunnitelmana oli edetä rauhassa, ei hätäilyä eikä stressiä.. tavallaan suunnitelma on pitänyt, ainakin meidän osalta. Hankintoja ei olla varsinaisesti itse tehty lainkaan, mutta tavaraa on saatu, hyödyllistä. Mun äidiltä saatiin jo tosi varhaisessa vaiheessa sellanen perus, valkoinen pinnasänky, joka kulkee perheessä.. itsekkin olen vauvaikäni samassa sängyssä nukkunut :) Loisto kunnossa muuten, luojan kiitos. Miehen äiti puolestaan sai työnsä kautta sellasen jännän syöttötuolin ja tämän mies kun on kätevä käsistään fiksasi siitä ihan järjettömän hienon.. uutta maalipintaa jne :) Saatiin vielä sellaset kätevät kokoon laitettavat rattaat..tosin ne on sitten vähän myöhäisempään käyttöön :) Miehen siskolla oli omien lastensa jäljiltä tallella sellaset todella hienot yhdistelmävaunut.. ties kuinka kalliit olisivat kaupassa..ilmaiseksi antoi, oli kuulema vaan iloinen, kun lopulta löytyi niillekin "jatkokäyttöä" :) Eli todella onnekkaita ollaan oltu, kun tällä tavoin lähipiiri on osallistunut ja avittanut. Näiden lisäksi kaikenmaailman vaatteita, leluja sun muuta tilpehööriä on kerääntynyt ^^. Alkaa pikkuhiljaa kutkuttamaan nuo liikkeet.. jos itsekin jotain uskaltaisi ostaa. Harmi vaan, kun pikkuinen oli niin haluton näyttämään sukupuoltaan rakenneultrassa.. täytynee pysytellä niissä neutraaleissa väreissä.

Täytyyhän toki jossain vaiheessa hankkia sitterit sun muut autoiluvälineet... mies käväisi muissa asioissa Motonetissä :D ja kysäisi samalla autoistuimen hintaa (150e), mutta meni kuulema maku koko hommaan, kun kukaan myyjistä ei osannut sanoa soveltuuko vastasyntyneelle jne. No, ehtiihän sen.. kirppareilla olen toki pitänyt silmäni auki ja näinkin pari (hintaa oli 20e), mutta eivät olleet parhaimmassa kunnossa, ikävä kyllä :( Hoitopyödän hankinta on käynyt mielessä.. en vaan osaa päättää olisko sille sitten loppujen lopuksi tarvetta.. saa nähdä.

Täytyy yrittää pitää ostosvimma kurissa.. jos sitten joulun jälestä kävis kattelemassa pienelle jotain mukavaa.. ihan itse :) Onhan tuohon kuitenki vielä aikaa ^^
 
Imetystyyny hankittu. Esikoisen kohdalla jäin kaipailemaan vähän jämäkämpää tyynyä, joten en nyt tehnyt samaa virhettä uudelleen. Saa nähdä kuinka käytössä toimii tuo.

Viime viikolla tuli muutamat tilaamat vauvanvaatteet ja nyt tuntuu, ettei meiltä puutu oikeastaan yhtään mitään enää (paitsi sukkahousuja!). Eli melko valmiita ollaan vauvan tuloon :) Nyt en ainakaan ennen alennusmyyntejä osta yhtään mitään vaikka mieleen putkahtaisikin joku "tarpeellinen" asia.
 
Kiinnostaisiko ketään muutama tyttövaate? Olin jo jemmaan pari ostanut tuolta kirpparilta ja kirpparihintaan voisin laittaa eteenpäinkin.. =)
Meille siis tosiaan toinen poika on tulossa niin näille ei varmaankaan ihan heti ole käyttöä tulossa...
Voisin laittaa vaikka sähköpostiin kuvan jos jotakuta kiinnostaa... =)
 
Hellou mammat :)

Maaliskuu on jo ihan hurjan lähell äja ainakin meillä aletaan toden teolla miettimään uuden perheenjäsenen tarpeita ja tarvikkeita sujuvan arjen aloittamiseen. Löysin kaksplussan saitilta tämmöisen listan vastasyntyneen tarvikkeista, jonka ajattelin jakaa. AInakin meille, ensikoisen odottajille, tämä tuntui todella tarpeelliselta:

Tarpeellisia tarvikkeita heti sairaalasta kotiuduttua:
  • vauvan turvakaukalo autoon
  • vaunut, sadesuoja ja hyönteisverkko
  • hoitopöytä tai muovinen hoitoalusta
  • amme kylvetystä varten
  • vuodenajan mukaisia vaatteita (Pese vaatteet valmiiksi ennen vauvan tuloa.)
  • vaippoja, kertakäyttöisiä tai kestoja
  • vanupuikkoja navan puhdistukseen
  • harsoliinoja
  • pehmeä hiusharja
  • kynsisakset
  • tuttipullo (jos joudut lypsämään maitoa tai antamaan lisämaitoa)
  • vanutyynyt ja -puikot
  • muovifroteeta vauvan nukkumapaikan alle
  • perusvoide
Äidille
  • 3-4 paria imetysliivejä (Osta ainakin yhdet ennen vauvan syntymää; loput voit halutessasi ostaa myöhemmin, kun rintojen koko synnytyksen jälkeen vakiintuu.)
  • voidetta rintojen haavautumisen varalta: Lansinoh, Bepanthen
  • liivinsuojia, kertakäyttöisiä (saa tavallisista ruokakaupoista) tai kankaisia
  • rintapumppu
  • imukykyisiä terveyssiteitä jälkivuodon varalta
Ulkoiluun
  • toppahaalari talvivauvalle
  • toppakintaat ja tossut (myydään usein haalarin kanssa)
  • kypärämyssy
  • lämmin lakki
  • makuupussi
  • villa-asu tai villahaalari talvivauvalle
Muut varusteet
Jos et hanki erikseen hoitopöytää, hoitotaso voi olla vaikka lipasto, jonka korkeus on hoitajalle sopiva.* Hoitotason voi rakentaa myös esimerkiksi kirjoituspöydän päälle. Hoitotason päälle tarvitset reunallisen muovisen vaipanvaihtoalustan. Vaipanvaihto sujuu myös sängyn päällä.

Hyviä, mutta ei niin kiireisiä hankintoja
  • kuumemittari
  • itkuhälytin
  • leluja (niitä saa usein lahjaksi)
  • digitaalinen kuumemittari
  • nenänniistäjä
  • särkylääkettä (suppoja)
  • hoitolaukku, jossa on mukana hoitoalusta
  • kantoliina tai rintareppu
  • hajustamattomat puhdistuspyyhkeet (käteviä vauvan kasvojen ja pepun pyyhkimiseen)
  • matkapeitto, joka suojaa kylmältä ja tuulelta
  • pinnasänky ja siihen pinnasuojat
  • puuhamatto (käy yleensä jo vastasyntyneellekin)
  • babysitter (noin kuukauden ikäisestä eteenpäin)
  • hyppykiikku (noin 6 kuukauden ikäisestä)
Tämä ei tietenkään ole vältämättä täydellinen tai tässä voi olla paljon ylimääräistä, mutta toivottavasti on hyödyllinen!

Hyviä vointeja kaikille!
 
Mua kiinnostaa millä mallilla teillä on valmistelut..? Mä oon ite päässy nyt vasta alkuun, paljon on hankittu mut paljon edelleen hankkimatta.

Vaatteet on kutakuinkin kaikki ostettu, pesty, silitetty ja laitettu kaappiin. Tosin, huomenna mä käyn hakemassa yhden tyttöjen bodyn ku kaikki on valkoista tai harmaata, lukuunottamatta yhtä poikien bodya. Me ku ei tiedetä nyt varmuudella kumpi siellä köllii :)

Kehto saatiin eilen ja kasattuna se odotteleekin vaatehuoneessa. Täytyy käydä vielä patjaostoksilla ku täälläkin on tainnut olla puhetta siitä et uus patja mielellään. En uskalla ottaa riskiä ja laittaa vauvaa käytettyyn (mikä tuli kehdon mukana). Peitto meillä kyllä on esikoisen vanha, eiköhän se ole aivan käyttökelponen vauvallekkin vielä, pesee vaan korkeassa lämpötilassa ja tuulettaa ulkona.

Listalla vielä on paljon hankittavaa:
- matkapeitto
- turvakaukalo
- tutit ja pullot
- korviketta kaiken varalta
- lakanoita, pussilakanoita
- vaipat
- lansinoh ja bepanthen
- harja
- liivinsuojat
- kosteuspyyhkeet

- esikoiselle isompi peitto
- lakanat ja pussilakanat


Itselle löysin Lindexiltä imetystopin joka kyllä vaikutti hyvältä. Käytännöllinen se varmaan on, esikoiselta en tykänny ku aina sai vatsa paljaana imettää.. Imetysliivit ja rintapumppu löytyy jo valmiiksi..

Mitähän tärkeetä mä oon unohtanu..
 
Meillä on aikaslailla kaikki valmiina. Pehmeä kantokoppa olisi vielä isoimmista hankinnoista listalla, mutta muut ehtii mainiosti myöhemminkin. Esim liivisuojuksilla ja maidon kerääjillä en tee aluksi mitään - mulla sitä maitoa tulee sen verran raippaasti, että pidän imetystopissa pyyhettä ja harsovaippoja. Vaatteet ja vaipat on starttia varten pesty ja kaapissa odottamassa, hoitopöytä on pesty ja laitettu valmiiksi, kehto on valmiina ja vuodevaatteet varapeittoineen on kunnossa, kaikki rasvat ja sen sellaiset on koko ajan käytössä. Mutta hei - septidiniä tarvii hommata, että pääsee napaa desinfioiman (kannatti alkaa tehdä listaa!)
 
Ja muistakaa mammat ostaa siteitä myös itsellenne jälkivuotoa varten! :)

Täällä kaikki hankinnat on tehty! Oman ja vauvan sairaalakassin pakkaukset päässä tehty, toteutus vielä hakusessa. Vauvan sänkyä en oo pedannu ja muutamat tavarat hakee paikkaansa mutta kutakuinkin saa vaavi tulla jo :)
 
Kiitos Kaika, Septidin olis unohtunut :)

Täällä alkaa kaikki kans oleen jo aikalailla kunnossa vauvaa varten. Pinnis on ollut jo pitkään pedattuna, tarttee varmaan vähän tuuletella ennen pikkuisen tuloa :) eilen saatiin vielä jotain vaatetta ja muutamia leluja tutuilta, ja sieltä pitäs saada vielä puuhamatto. Puuhamaton lelut saatiin jo mukaan, mutta yksi oli rikki ja ne oli aika likaisia, eikä niitä voi laittaa pesukoneeseen, joten kattoo nyt sorrunko ostamaan uuden maton :) Mobilen oon ajatellut hommata pinnikseen, mutta kun mulla on yksi tietty Mamas&Papasin mobile mielessä, mutta ne on joko tytölle tai pojalle, niin ajattelin tilata sen sitten vasta kun nähdään että kumpi tulee. Vaunulelua ja turvakaukalon leluja ym pitäs käydä myös vielä katselemassa, jos vaikka viikonloppuna innostuis lähteä shoppailemaan :)

Eilen illalla muhun iski ihan hirvee pesänrakennusvimma, taas kerran, ja laiton hoitotason pesuhuoneeseen valmiiksi ja järjestin sinne allaskappiin vauvan hoitotarvikkeet paikoilleen. Ihan kuin ne olis aina ollutkin siinä :) Pesukone sai laulaa koko eilisillan ja taas se on päällä :) Mä niin odotan jo sitä ihanaa vauvantuoksua!!!!

Voikaa hyvin :)

 
Takaisin
Top