Hankinnat tulokkaalle

Thilduska

Sanaisen arkkunsa ammentaja
No niin! Tuolla pulinaosastolla jo kirjoittelinkin, että tämän himoshoppaajan sormet jo syyhyää lastenvaate/tarvikehankintoja kohti. Olisi kiva saada tällainen ketju, mikä keskittyisi tarpeellisten ja ehkä tarpeettomienkin[:D] tarvikkeiden hankintaan. Jos täältä saisi vinkkejä, mielipiteitä ja vaikka linkkejä siitä, mitä kannattaa hankkia ja mistä. En vielä aio kauheammin mitään ostella, ennen kuin masukin tila on varmistettu seuraavassa ultrassa, mutta kovasti olen jo kaikkea katsellut..

Vaatteista olen hankkinut muutaman neutraalin värisen potkupuvun kokoa 56cm. Mietiskelen tässä, että hankkisin vielä pienempääkin kokoa. Lisäksi pikkuruisia sukkia ja myssyjä[:)]

Muita tarvikkeita on tähän mennessä kertynyt ihana oranssi huopa ja vauva-lehden tilaajalahjana saatu kantoliina.

Lisäksi olen kovasti miettinyt vaunuja, että yhdistelmät vai tavalliset? Yhdistelimiin olen todennäköisesti päätymässä, mutta merkki on hakusessa. Tietysti on olemassa Gesslerit ja Emiljungat ym., yhtenä päivänä törmäsin cresentin yhdistelmävaunuihin ja ne tuntui tosi kevyiltä työntää mutta samalla tukevilta. Vielä täytyy ennen vaunujen hankkimista käydä jossakin liikkeessä, että saa samalla testailla useampia eri merkkejä, kun nuo huippumerkit on hinnaltaan aika suolaisia. Samaten yksi iso viidakko on se turvakaukalo, josta Mamma76 jo mainitsikin tuolla pulinaketjussa.

Sellaisia pohdintoja tällä mamilla täällä. Mitenkäs muut odottajat? Milloin aiotte hankkia ja mitä?

Voisi tänne kerätä listaakin, varsinkin niistä tarpeellisista tavaroista. Jos haluatte, niin voin liittää omani tänne ja puutteiden ilmetessä, lisätä siihen hankintoja.

Tässä vielä tämä lista, päivittelen tätä sitä mukaa, kun tulee uusia asioita esiin:

- Sänky tai muu nukkumapaikka esim. äitiyslaatikko
-puuhamatto
-mobile sänkyyn
- Reunapehmusteet sänkyyn
- Hoitopöytä tai muu alusta
- Vaunut + suojat
- Turvakaukalo
- Vaatetta 50-60 cm
- Amme
- Kylpyöljy
- Pyllypyyhkeitä ja pyyhkeitä hoitoalustan suojaksi
- Puhdistuslappuja /-liinoja
- Muovifrotee-alustoja , hoitopöydälle, matka-alusta
- Aluslakanoita useampi kerta , patjan suoja sänkyyn
- Peittoja, kankaita
- Vaippoja (kesto tai kertakäyttö)
- Harsoja paljon
- Suolatippoja (0,9%)
- ”Nenäimuri” rään imemistä varten
- Tuttipulloja, ainakin pari
- Tuttipullon imuosia pari-kolme erilaista
- Tutteja
- Pari purkkia äidin maidon korviketta hätävaralle
- Vanupuikkoja, -lappuja
- Talkki
- Perusvoidetta
- Bebanthen-voide (ärtyneeseen pyllyyn, rinnanpäihin yms.)
- Sinkkivoide (vaippaihottumaan)  
- Rela-maitohappobakteeritipat
- Sitteri
- Itkuhälytin
- Kantoreppu tai -liina
- Tuttipullojen sterilisointilaite ja -lämmitin
- Kynsisakset
- Pehmeä hiusharja
- Kylpylämpömittari
- Hoitolaukku
- Kuumemittari
- Hajustamatonta pyykinpesuainetta ja huuhteluainetta
- Lapaset/tumppuja vauvan käsiin
- Vauvan myssy
- Kuumemittari (tavallinen, digitaalinen tai korva-) 
 
Me ei olla hankittu vielä mitään. Jotenkaan ei vielä uskalla. Muutaman viikon päästä päästän itseni valloilleni. Tai yhden hankinnan olen tehnyt, viime kaupunki reissulta löysin tarjouskorista 2 alulakanaa vauvan sänkyyn.

Hoitopöytiä olen katsellut mitä on tarjolla. Pinnasänky on omasta takaa olemassa samoin kehto. Vaunut ja sitteri saadaan lainaan. Tytöiltä on tallessa vielä ihania pieniä itse kudottuja villavaatteita jotka sävyltään neutraaleja. Meillä on täällä hyvät kirpparit joista koitan katsella niitä 50cm vaatteita, ne kun mahtuu niin vähän aikaan niin ei malttaisi uutena ostaa. Hankalaa noiden vaatteiden kanssa kun on niin tyttö tai poika värisiä/aiheisia. Oletteko ajatelleet selvittää sukupuolen? Mä haluaisin mutta mies ei halua. Laskin että rakenneultrassa mulla viikkoja jo 21 niin näkyis hyvin.
 
[:D]
Itse olen siis ostanut bodeja, potkareita ja kevytvanupuvun(ihan syksyä ajatellen) Tosin koot on 65-70 välillä, ja pienempiä en aijo edes ostaa. Jos nyt niin pieni vaavi syntyy, ei ne 50senttiset mene kuin pari viikkoa, ja sitten harmittaa. Sukilla saa pysymään potkarit ylhäällä ja paidan hihat voi käärästä [;)]
Olen aika käytännön ihminen, en oikeastaan ostele mitään turhia herätejuttuja, vaan mietin aika tarkkaan kaikki.

Itse hoitopöytää en taida hankkia, en tehnyt sillä mitään edellistenkään kanssa, vaipat vaihtui ihan yhtä hyvin sängyn päällä (alusta), kuin hoitopöydällä. Lipasto todennäköisesti ostetaan, saadaan vauva vaatteet sinne, ja myöhemmin jää myös käyttöön.

Yhdistelmävaunuja olen katsellut, ne on mielestäni kätevimmät.(oli pojillakin) Tosin merkillä ei ole niin väliä, kunhan on käytännölliset, ja ei ne pumpattavat renkaat [;)]
Pinnasänkyjä olen jonkinverran katsellut, mutta sellaista mun mieleistä ei ole löytynyt. Tahtoisin sen "vanhanaikaisen" josta voi laskea toisen reunan alas.(menen antiikki kauppaan [:D])
Taas käytännön ihmisen ajattelen tulevaisuutta pitemmälle, eli kun vaavi oppii nousemaan ylös/konttaamaan, pääsee itse sieltä sängystään meidän sänkyyn ja sitä kautta alas lattialle. Oikeesti ihanaa kun vaavi kömyää aamulla viekkuun tuhisemaan, tai pomppimaan iskän massun päälle.*huokailee*

Tosiaan kuten tuolla pulinoissa sanoin, uutta tuskin ostetaan muuta kuin turvakaukalo, jossei sitten käy niin,ettei käytettyjä löydy mieleisiä.

Mitä tuohon sukupuolen kyselyyn tulee, itse olen päättänyt sen selvittää. Miehelle en kerro, jos niin tahtoo.Ei olla vielä niin pitkälle "sössöttämisessä" päästy.
(ei siis pääse mukaan seuraavaankaan ultraan [&o])
Olen mielestäni tarpeeksi jännittänyt alkuraskauden ajan, että minulla on oikeus nautiskella loppuaika ilman jännäilyjä. Ja onhan se mukavampi sitten ostaa vaaville vaatteitakin. Mulla on rakenneultra 20+3, joten selviää siellä. Tosin salaisuutena pidän  [:)]

Lista olis kyllä ihan mukava, siittä olis sitten helppo katsella oman mielen mukaan mitä tarvitsee.

Vaatteita ostellaan pikkuhiljaa, isompia sitten kesä-elokuussa. Tai miten nyt vastaan tulee tarpeellista[;)]
 
ALKUPERÄINEN: Tami
Oletteko ajatelleet selvittää sukupuolen? Mä haluaisin mutta mies ei halua. Laskin että rakenneultrassa mulla viikkoja jo 21 niin näkyis hyvin.
Me haluttais kyllä molemmat tietää sukupuoli. Täytyy toivoa, että rakenneultrassa näkyis tai viimeistään viikolla 24, jolloin saadaan ylimääräinen ultra perussairauteni takia. Itse asiassa hassua, että antoivat sellaisen, sillä kyse on ääreishermosairaudesta, joka ei vaikuta vauvan hyvinvointiin, mutta saattaa vaikuttaa minun vointiini, tuottaa esim. puutumista tai pieniä halvauksia. Mutta eivät vissiin tienneet mitä olisivat tehneet, lääkärikään ei ollut koskaan ko. oireyhtymästä kuullut, joten laittoivat ylimääräisen ultran. Mutta kyllä se minulle sopii, kiva nähdä vauva vielä tuolloinkin!

Mitään ostoksia ei ole tehty, eikä ehditty suunnittelemaankaan. Pahoinvointi on pitänyt minut neljän seinän sisällä vällyjen välissä. Tosin himottaisi kovasti tuollainen raskaustyyny http://www.maternityandbabyshoppingmart.com/snooglelooppregnancypillows.aspx  Olen nimittäin armotettu mahallaninukkuja, mutta taitaa olla vähän kallis kapine tuo. Täytyy miettiä. Anoppi on luvannut ostaa vaunut meille ja oma äitini on jo neulonut potkuhousut ja nutun, keltaiset kuulemma.
 
Hahaa.. menin sitten ostamaan pinnasängyn huutonetistä. Laitoin kuvankin mukaan [:D] Huvikseni menin katselemaan ja sattui omalta paikkakunnalta oleen oikean värinen+ pohja, jonka saa säädettyä kolmeen tasoon, sekä laitoja saa säädettyä ja toisen tarvittaessa pois, kaikki toiminnot siis, mitä oon ajatellutkin. Ajattelin huutaa ihan kokeilumielessä ja kappas, että tärppäs. Mies ihmetteli, että mihin me se laitetaan, kun tarkoitus on muuttaa vielä ennen lapsen syntymää, eikä ollut muutenkaan kauhean innoissaan tästä tai muistakaan hankinnoista vielä. En vaan malttanut..

Pippula: itse tykkään kanssa nukkua mahallani, viime aikoina en vatsakipujen takia ole pystynyt. Tuollainen tyyny näytti oiken kätevältä.. Ja muutenkin aion tutustua noihin sivuihin vielä tarkemmin. 

 
Moikka!

Meillä on anoppi edellisessä (keskenmenneessä) raskaudessa ehtinyt jo ostamaan kehdon, liinavaatteita ja vaatteita vaaville.
Nytkin on jo kaupoissa käynyt ja tehnyt kaikki maailman vertailut vaunuista ym..[:D]
Mutta mä sanoin, että ei nyt osta ennen nt-ultraa mitään..
Sitten saa ostaa mun puolesta vaikka kaupat tyhjäksi[;)]..kun on niin ihana, että kysyy aina, että tykätäänkö me mahdollisesta hankinnasta.

Itse aion panostaa kantoliinaan ja imetystyynyyn ja kunnollisiin imetyspaitoihin.

Ai, että olisikin jo ihanaa ostaa edes jotain ..vaiks helistin tms..
TULIS JO SE NT-ULTRA!! *sormet ristissä, että kaikki kunnossa*

Ja joo, halutaan saada selvyys sukupuolesta. Aikasemmin en ole halunnut, mutta nyt haluan.
 
Hanimami on laittanut tuulemaan, ja eikö ole kurjia miehiä, kunnei ymmärrä meidän mammojen touhuja!Höh! Tosin, kyllä oma ukkoni lämpeni puhelimessa, kun sanoin että pääsee hypistelemään pikkuisen vaatteita, kun tulee kotiin. [;)]

ja TAAS Kaikan kanssa samoilla linjoilla, eli aijon panostaa imetystyynyyn, paitoihin ja liiveihin. Omakin olo on mukavampi,eikä ahdista kun vauvaa syöttää. Kaikki käy kätevästi ilman stressiä.[:)]
 
 
Mä saan onneks kantoliinan sitten, kun mies on käynyt isänsä hautajaisissa. Ostaa kotimaastaan, kun ne maksaa siellä noin 5e-20e ja ovat, ainaki mun mielestä, kätevämmän näkösiä, ku Suomessa myytävät. Mut muuta ei varmaa sitten hommatakaan, ennen ku vasta joskus keväämmällä tai kesemmällä. Varmaa Tallinnasta käydää kanssa hintatasoa kattomassa vaunujen suhteen äidin kanssa. Hirveesti ei viitti ostaa, kun ei tiedetä missä loppupeleissä tullaan asumaan sitten kun vauva on syntynyt.
 
Minuakin kiinnostaisi tuo kantoliina ja mies on puhunut kantorepusta. Olisihan sekin aika kätevä. Molemmissa jää mukavasti kädet vapaaksi ja vauvakin varmasti tykkää kun saa olla vanhempaansa vasten. En ole oikein koskaan harrastanut neulomista enkä virkkaamista, mutta jotenkin tullut sellainen olo, että jotakin helppoa voisi yrittää itsekin vauvalle kyhätä. Vaikka pikkuiset sukat, myssyn tms [:D]
 
Vauvan peitto on aika helppo kutoa itse [:)] mä ajattelin tehdä sekä ristipistoilla peiton että kutoa, kun oon jo 5 kaverille peitot kutonu [:D] Alkaa olee jo tuttua huttua [;)]
 
Vau!! Mieletön lista Mamma_76:lla!! vaikka totta joka kohta, eipä tullu mieleen että sitä olikin nui paljon. HiH! Taitaa olla välineurheilua tää sikiäminen ;)

Meillä on suurin osa tallella, mutta lainassa, joten joudutaan hätyyttelee kamuja ostaan omia että saadaan tavarat takasin.

Mutta siis jotain ostettavaakin on: ainakin sisaruslauta vaunuihin. ja niitä vaattehii, tuttei ja pulloi, pyyhkeitä, puuhamatto... varmaan loput tulee matkanvarrella mieleen. Mutta vielä hetken odottelen ennenkuin alan vinguttaan.

Onko teillä mielessä kestovaipat vai kertakäyttö? Pikkasen aikasta ehkä kysellä...
Meillä on kestot, mutta ajateltiin että tällä kertaa otetaan löysemmin rantein ja käytetään kertoja öisin ja reissussa.
 
Olen miettinyt, että alkaisin vaippojen suhteen sekakäyttäjäksi[:D] Eli kertiksiä matkoilla ja kestoja kotona. Oon jo katsellut noita ohjeita, että alkaisi itse ompelemaan kestovaippoja. Löysin jostakin linkkejä, mistä saa tilattua kaavat ja tarvikkeet:

http://www.pientenparhaaksi.fi/product_details.php?p=758
http://www.hippuvaipat.fi/products-page/?category=14

Ajattelin, että olisi helpompi aloittaa tuolla tavalla, ettei mikään pääse unohtuun. Jos kestot sitten tuntuu hankalilta, niin sitten käyttää kertakäyttöisiä. Aika paljon tietoa kestovaipoista saa kestovaipat info -sivuilta. Ainakin näin ensikertalaiselle tarpeellisia.

Oon alottanut kutomaan vauvalle peittoa. Saa nähdä mitä siitä tulee. Netistä löytyy kaikenlaisia ohjeita. Tässä sen valitsemani peiton ohje:

http://www.pirkka.fi/vapaaaika/neuleohjeet/lasten_ja_vauvojen?nid=2773

Lankana Novitan Pretty Baby

Eiköhän tässä tule kudottua kaikenlaista matkan varrella. Enää noin viikko siihen nt-ultraan. Sormet ja varpaat ristissä odottelen, että kaikki on kunnossa ja saa alkaa olemaan onnellinen odottaja. Oon joka päivä viittä vaille tilaamassa ultraa yksityiseltä... Argh. Kuinka tän jännityksen kestää?
 
Mulla on projektina peitto, johon tulee virkattuja kukkia...se on nyt ollut kesken tuolla kaapin pohjalla, mutta voisin sen kaivaa esille.
Sitten ajattelin itse kutoa/virkata tumput ja töppöset. Olen täys peukalo kutomisessa, ja virkkaus onnistuu kiikun kaakun mutta vuosien varrella on tullut sellainen, että  kaikkea pitää yrittää.
(Noloa, koska äitini on himovirkkaaja, ja aivan mahtava siinä)[;)]
 
Moi...ja mahdoton kuinka paljon tääläkin on jo tekstiä...ahkeria mammoja[:D]

Kirjottelinkin tuola pulinoissa jo että meil on pinnasänky,kehto,sitteri,syöttötuoli ym. valmiina kun pojalta olen säästänyt...yhden bodyn,potkarit ja pipon olen ostanut vaikka päätin että mitään en osta ennen ensimmäistä ultraa...kun poikaa odotin niin ostelin noita pieniä vaatteita valmiiksi jonkun verran ja myös pieniä vaippoja...no sitten kävi niin että poika oli ekat 8 viikkoo lonkkalastassa eikä mitkään noista vaatteista päälle mahtunut, eikä myöskään vaipat...nyt olen viisaampi ja jätän kaikista pienimmät ostamatta...tuosta lonkkaluksaation mahdollisuudesta ei ollut kukaan mulle kertonut joten se tuli ihan yllätyksenä vaikka yleistä onkin.

Nyt olisi tarkotus kutoa nuttuja ja housuja ym...saa nähdä miten joutaa kun alkaa talon myynnit, muutot ja uuden talon laajennusremppa...täytyy vaan ottaa jostain se aika[:)]

Vaunut tulevat olemaan varmaankin yhdistelmät, koska ne on kätevät kuljettaa autossa...viimeeksi oli molemmat, koska koppavaunujen makuuosa on tosi paljon tilavampi kuin yhdistelmien ja niissä meidän poika mahtu nukkumaan tosi pitkään ulkona unet,yhdistelmiin ei olis enää mahtunu aikoihin...ja vaunuissa pitää olla suuret,umpikumipyörät koska asutaan siinä vaihees sellases paikas että kunnon maastorenkaat on oltava[:D]

Luultavasti käy niin että sitten kun julkistamme tämän vauvauutisen niin tavaraa rupeaa tulemaan ystäviltä niin paljon ettei mitään enää tarvitse hankkiakaan...ja hyvä niin..olen ehdottomasti kierrättämisen kannalla[:)]

Ja vielä tuosta lapsen sukupuolesta...miehen kanssa yhteistuumin päätettiin että jos ultrassa sitten näkyy sukupuoli niin halutaan se tietää[:)]
 
Pakko vielä laittaa aatoksia..
Elikkä mä olin ajatellut antaa sen anopin ostaa kunnon ilmarankaiset emaljungan vaunut (ei välttämättä yhdistelmät).
Niillä on hyvä mennä näillä teillä ja saa pitkään nukuttaa vaavia ulkona.
Sitten ajattelin ostaa sellaiset makuuasentoon menevät matkarattaat, joihin saa turvakaukalon suoraan kiinni autosta ja autoon kätevästi adapterilla..kävin jo sellaiset katsomassa viimeksi ja totesin hyväksi..Ja oli aika halpa vaihtoehto myös..
Tosin, jos anoppi ei olisi halukas ostamaan vaunuja, niin ostaisin kunnon heittoaisaiset yhdistelmät..viimeksi hyväksi todettu.
Taisivat olla Gessleinit.[8|]
Vaunuissa aion kiinnittää huomiota renkaisiin (ilmakumit!) ja tilavaan tavaratilaan (ihan must kauppareissuilla).
Turvakaukalossa aurinkosuoja ja ehdottomasti uutena ostettu (takuuvarmasti ei kolareita).
Matkarattaissa kätevästi kokoonlaitettavat ja kevyet ja helppo säätää makuuasentoon tai puoli-istuvaan asentoon.

Sain juuri kuulla kaverilta, että saan sen pitkän kantoliinan. En enää rintareppua suostu käyttämään, koska siinä kipeytyi selkä ja ei se vauvallekkaan ole se paras kantoväline..

Mutta katsotaan nut tohon ultraan saakka...Jos siellä kaikki kunnossa, niin sitten suunnittelen lisää[:D]
 
Kirjoitin tuolla pulinoissa, että meillä on kanssa hankinnat pitkällä.

Huuto.net:iä paljon hyödynnetty. Sieltä olen huutanut ihanan Brion pinnasängyn, jossa saa muutettu pohjan kolmeen korkeuteen, laskettua laidan alas ja alhaalla on vielä kaksi vetolaatikkoa - oli todella hyväkuntoinen löytö.

Sitterin ja vaatteita olen hankkinut kaikkia kokoja 50 -80 cm, petivaatteita yms. Paljon vielä puuttuu, mutta osa tulee äitiyspakkauksessa ja osan tarvikkeiston hankinnasta jätämme suosiolla loppumetreille, kuten pullot yms.

Aivan ehdoton löytö oli myös kolmipyöräiset yhdistelmärattaat; Hercules Raptor 3-spin. Näitä ei uutena tunnu löytyvän, ja tämä yksilö oli todella hyvässä kunnossa. Pesin kangasosat jo valmiiksi. Äärettömän tukevat, täyskumipyörät ja iskarit, erittäin iso tavarakori ja vaunuissa itsessään on muutenkin hyvin taskuja sekä miellyttävän helppo kasausmekanismi.

Seuraava etappi olisikin löytää itselle mammavaatteita. Vielä on päästy entisillä, tosin paidoissa tuo rintamus tunkee liiaksi esille. No, hiljalleen hyvä tulee ja onneksi olemme menossa tuota kevättä kohden, niin saamme katsella enemmän hameita, tunikoita ja mekkoja - eikä tarvitse murehtia kerrospuketumisesta talven pakkasiin.

Nautinnollisia shoppailuhetkiä kaikille!
 
Moiks! minä hurahdin ihan alku viikoilla jo ostamaan pari potkupukua ja kun tulin kotiin niin huomasin että koko oli hieman suurehko....ostin siis 68 cm. mitään muuta ei vielä olla ostettu, mutta yhdistelmä ja matkarattaita ollaan mietitty.
 
Heips,
Katselin kanssa tyynyjä joihin Pippula oli linkittänyt, ovat vaan turkasen kalliita.. Isoiksi mutta kevyiksi niillä on tuskastuttavan kalliit rahdit, jopa saman verran mitä tyyny itsessään. Edullisemmillaan oli 77 €.. Pakko kai totuttaa pikkuhiljaa itsensä nukkumaan muuten kuin kylkimahaltaan.. :(

Itse en ole uskaltanut vielä mitään hankintoja tehdä, kunnes 5.3 ultra on läpäisty niin ehkä sitten lompakon nyörit aukeaa. Ei onneksi vaateita tarvitse paljoa ostella, kavereilla paljon pikkuisia ja ne pari kaveria jotka jo asiasta tietävät ovat innoissaan delegoimassa tänne vaatevarastoitaan..

Sen verran kotona pitää remonttia tehdä että nyt pikkupimulla on 20 neliön makkari ja meillä 12 neliötä eli pitää huoneet vaihtaa. Samalla joutuu myös malaamaan kun ei väritykset vaihdu ihan päikseen =)
 
Joo, mahtavan hintaisia ovat nuo tyynyt ja suomalaisista verkkokaupoista en ole löytänyt tuollaisia, jotka sallisivat mahallaan nukkumisen. Täytynee vielä koluta alan kauppoja ihan henkilökohtaisesti, jos jostakin löytyisi. 
 
Mietiskelin tuota hintaa myös, ja taidan käydä shoppailemassa kangasta sekä vanua ja ommella tyynyn itse [;)]
 
Takaisin
Top