Hankinnat äidille

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Jefar
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Jefar

Asioista perillä oleva
Toukokuiset 2024
Eli kun hankintoja on myös pelkästään äitiä varten niin mitä ja miksi, vinkkejä yms 🙂

Äitiysvaatteet odotukseen, imetykseen, muutoin hyvinvointiin you name it!

Vinkit kehiin, mitä kannattaa ehdottomasti hankkia ja mitä ei?

Olen itse löytänyt kirpparilta muutamat odotusajan housut, pari paitaa.

Tossa yhden sukulaisen kanssa ihmeteltiin mm imetysrintaliivejä, tarviiko niitä oikeasti? Esikoisen aikana en hankkinut niitä yhtiäkään ja pärjäsin ilman enkä niitä kaivannut.
Sama oli kaikki imetys ja äitiysvaatteet, ei ollut yhtäkään mulla silloin. 🤷🏻‍♀️

Eli kun hankintoja on myös pelkästään äitiä varten niin mitä ja miksi, vinkkejä yms 🙂

Äitiysvaatteet odotukseen, imetykseen, muutoin hyvinvointiin you name it!

Vinkit kehiin, mitä kannattaa ehdottomasti hankkia ja mitä ei?

Olen itse löytänyt kirpparilta muutamat odotusajan housut, pari paitaa.

Tossa yhden sukulaisen kanssa ihmeteltiin mm imetysrintaliivejä, tarviiko niitä oikeasti? Esikoisen aikana en hankkinut niitä yhtiäkään ja pärjäsin ilman enkä niitä kaivannut.
Sama oli kaikki imetys ja äitiysvaatteet, ei ollut yhtäkään mulla silloin. 🤷🏻‍♀️
Mielestäni ei kannata ostaa mitään, mitä ei koe tarvitsevansa. Mä ostin (edellisessä raskaudessa) kahdet imetysliivit ja en olisi pärjännyt ilman. Lisäksi äitiyshousuja parit (farkut, collarit, legginssit) ja imetystoppeja sitten imetyksen alettua. Sukulaisilta sain joitain isokokoisia ulkovaatteita, joten niitäkään ei tarvinnut ostaa. Eli aika vähillä onneksi pärjäsin.

Sitä mieltä olen kyllä, että jos joku vaate tuntuu vähänkään epämiellyttävältä, niin kannattaa miettiä, kannattaisiko ostaa vastaava äitiysvaate. Itse pärjäilin suht pitkälle tavallisilla collareilla, mutta kun ostin öitiyscolleget niin ei kyllä käynyt pienessä mielessäkään enää laittaa niitä tavallisia jalkaan. Eli nytkään en osta mitään, ennen kun huomaan, että jossain vaatteessa on vähänkään epämukava. Toivottavasti tosin pärjään noilla vanhoilla, säilytetyillä vaatteilla. Jotain ulkovaatteita saatan tarvita, jos en saa mistään lainaan tällä kertaa.

Luulen, että nuo alusvaateasiat kuten rintaliivit tulee olemaan tarpeen. Tää on mun esikoinen niin en osaa yhtää arvioida mitä tuun tarvitsemaan... luultavasti aina housuja, sillä mulla on ehkä yhdet löysät "työssäkäytettävät" housut, jotka saattaa mahtua sitten jalkaan ko maha alkaa kasvamaan. Katsotaan! Mutta oon vähä samoilla linjoilla, että ostan oikeesti vaan semmosta mitä tarviin!

Ostelee sitä mukaa kun tuntee tarvitsevansa. Minulla on varmaankin kaikki jemmassa, ei tarvitse kuin löytää ne...

Mutta joo, vatsa on aluksi lähinnä turvoksissa ni minä jo menen raskaushousuilla ja raskauspikkuhousuilla liikenteessä. Paidoissa taidan vain vaihtaa isompiin. Olen jo pitkään pitänyt pehmo- tai urheiluliivejä, tavalliset kaarituelliset ovat tuntuneet pitkään hankalilta kun on kerran tottunut pehmeään. Imetysliivejä on toki, on ne ihan näppäriä alussa, eivätkä kovin kalliitakaan jos henkkamaukka laatu kelpaa. Ei ne kovin tukevia ole, mutta pikku varustukselle siedettävät. Imetyspaidat ovat kans ok hankinta, mutta niillä ei ole kiirettä. Toki pihi hommaa imetyspaidan jo raskausajalle, kun niissä on enemmän vatsalle tilaa kuin tavallisissa paidoissa, ja ovat käyttökelpoisia raskauden jälkeenkin.

Oon esikoisen raskausaikana ostin parit hyvät imetysliivit ihan liivikaupasta. Mulla rintojen koko on G joten perus hm ja lindex ei riitä. Raskausvaatteita oon ostanu hm ja zalando. Imetystoppeja on pari ja ne on hyviä alussa ku täytyy imettää useammin tai sit jos lähtee liikenteeseen ja siellä imettää. Kotona mulla ihan vaan löysää paitaa aina ja nostan paitaa imettäessä mut nykyään enään n.5 kertaa päivässä joista yks on jo aamulla herättäessä ja toinen illalla nukkumaan mennessä joten päivän aikaan jää ne 3 imetystä.

Raskausalushousuja en koskaan oo käyttäny.

Onko ne oikeesti tarpeelliset?
Mistä saa hyviä halvalla, kokemuksia?
Muistan esikoisen aikaan käytin sellasia mummopikkareira loppuvaiheessa ja tuntu et ois ollu kivemmat jos olisin mahan päällä pysynyt paremmin.

Minä olen mennyt henkkamaukan raskauspikkareilla, ovat ihan kelvollisia. Niissä pitää vaan olla tarkka et ostaa puuvillaisia, sillä muut materiaalit voivat hautoa paikkoja. Raskaana ollessa saattaa hiivatulehdus iskeä helpommin, joten siksi vain puuvillaa päivisin ja öisin mieluiten ilman.

@Jefar Ainakin itselle esikoisen aikana imetysliivit oli ihan todella tarpeellinen. Muutenki rinnat venähti c -> e kuppi niin en ois vanhoilla pärjännyt muutenkaan. Ja just jos on jossain liikenteessä tai kylässä niin kyllä se on kätevä kun ei tarvitse alkaa kaivelemaan epämukavasti sitä tissiä esiin 🙈

Mulla myös jo raskaushousut käytössä kun kerkesin ostaa keskenmenneen aikana parit kirpparilta ja nää tuntuu mukavilta :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
Nyt en oo tässä raskaudessa hoppuillut yhtään minkään ostosten kanssa enkä osakkaan ennen kun tiedän että siellä on ees elämää. Mut varmaan jotain tyylikkäitä raskausvaatteita ostan sitten myöhemmin. Töissä pitää näyttää siistiltä niin sinne ainakin tarve.

Itse aion hankkia ja on ekana listalla imetyssuoja esim Tisu merkkinen.
Itsellä uskonto/kulttuuri erilainen ettei julkinen imetys ”tissit tiskiin” ole sallittavaa.
Kotona tuo ei tietenkään haittaa oman miehen yms kanssa mutta ulkona/julkisissa tiloissa.

Haluan imettää mahdollisimman pitkään muutenkin.

Jees, nyt on kaiveltu tulevan talven vaatekerrat esiin. Aijon pärjätä raskaushousuilla, ja -pikkareilla, pehmoliiveillä ja pitkähelmaisilla paidoilla. Pitkä helma on siitä kätevä että se sopii aina, raskauden edetessäkin se yltää vatsan alle. :smiling-eyes:

Tajusin juuri että pirskatti talvella saattaa palella mahaa jos takit ei mahdu kiinni. Toivotaan aikaista kevättä 😅

Helmikuista odottaessani kuljin viimeisen kuukauden mieheni toppatakissa. Ja vannoin tietysti silloin et enhän minä mitään raskaustoppista tartte kun enhän minä enää tämän jälkeen varmaan raskaana ole, ainakaan talvella... :rolling:

Noh, meillä on kylmimmän talven aikaan vielä pienet masut. Kaksi viimeistä kuukautta ovat ne hurjimmat, jospa silloin pärjäisi jo kevyemmillä varusteilla. :smiling-eyes:

Mä ostin viime marraskuussa itelleni paksun raskaustoppatakin jota sit kerkesin ehkä 5 kertaa käyttämään ennen ku vauva syntyi ja maha lähti heti pois jotta senkään jälkeen takille ei ollu tarvetta.
Toivon että olisin talvella sen kokonen että se takki ois hyvä mut tuskin🤣

Onneksi oon säästellyt mun isoja vaatteita jonkun verran niin hyödynnän niitäkin.
Vaatekerrat on mennyt useasti vaihtoon tässä -70kg aikana

Tänään jo repsahdin kirpparilla ja ostin talveksi äitiystakin. Oli niin siisti mamliciousin raskaustoppatakki kympillä niin ajattelin että sen voi sitten vaikka myydä jos tää nyt kesken menee. :smiling-eyes: En raaskinut jättää hyllyynkään. Edellisessä raskaudessa mulla oli niin hirvee takki minkä oon ilmaiseksi siskolta saanut että oon jo kauhistellut valmiiksi että se pitää kaivaa esiin :rolling: Nyt ehkä voin siitä hyvillä mielin luopua kun on korvaava

Housuille alkaa mullakin olla tarvetta. Jotain oon jemmannut esikoisen odotusajalta, mutta silloin en tarvinnut äitiysmallisia ulkoilu- tai toppahousuja. Nyt täytyy hommata sellaiset, niin onnistuu ilmojen kylmetessäkin ulkoilu esikoisen kanssa. Toppatakin ostamisen kanssa yritän malttaa, koska normikäytössä ollut toppatakki on niin väljä, että se menee vielä ihan hyvin.

@Sparkle23 minä ostin ihan normitoppahousut d-mitoituksella (ja yhtä kokoa isommat) prismasta (2v sitten). Olivat hyvin kohtuuhintaiset ja niihin voi laittaa vyön, niin pystyy käyttämään myös raskauden jälkeen. Ja d-mitoituksella ne olivat sitten hyvän pituisetkin 😊

Takaisin