Hammaslääkäripelko ja raskaus

Amie

Oman äänensä löytänyt
Mietin, onko täällä kohtalotovereita? Eli mulla on aivan järjetön hammaslääkäripelko, aivan fobia, ja hamputohtorilla toki pitäisi nyt sitten raskauden johdosta käydä. Mulla on hampaat huonossa hapessa, tiedän sen itsekin, johtuu nimenomaan tuosta kammosta. Kesällä mulla tulehtui yläviisuri pahasti, oli ilmeisesti jo vaarallinen, ja mut saatiin väkisin raahata sitä poistattamaan. Itsessään poisto oli todella helppo, pelko vain teki siitä hankalaa, ja valheet "tämä pilleri vie muistin, ei hätää, ei ole mahdollisuuttakaan etteikö se toimisi!" pahensi kammoa entisestään. Täydessä paniikkikohtauksessa siis, rauhoittavat ei minuun vaikuta vaikkei ole ns. toleranssia. Eikä tehoa puudutusaineetkaan. Kunnalliselta on todella huonoja kokemuksia ja sieltä tämä pelko onkin lähtöisin - vaan yksityiseen ei olisi varaa.

Tilanne on toki parantunut hitusen siinä suhteessa että vauvan takia yritän nyt tosissani miettiä miten tän asian ratkoisin. Kuulostaa varmasti todella typerältä sellaisen ihmisen korvaan joka ei itse pelkää. Pieni järjen ääni päässä sanoo, että kipu ja paniikki on pieniä asioita, kun vain saisi purukaluston kuntoon - aiemmin mulle oli aivan yksi hailea mitä niille hampaille tapahtuu, nythän olisi syy hoitaa asia. Painava syy. Silti ajatuskin alkaa itkettää ja henki kulkee ahtaasti.
 
Täällä yksi kohtalotoveri. Minä en ole varannut aikaa, koska olen käynyt viimeiset vuodet rauhottavien alla sellasella lääkärillä joka ymmärtää pelkotiloja. Rauhottavia lääkkeitä ei varmaan suositella otettavaksi raskaana... Minä sain jokin aika sitten purentakiskot ja niitä sovitettaessa en saanutkaan rauhottavaa lääkettä ja paniikkikohtaushan sieltä sitten tuli ja lääkäri oli vaan raivostunut asiasta...
Sain joskus vanhemmiltani lahjaksi nukutuksen hammaslääkärikäynnin yhteyteen, se oli ehkä ihanin lahja ikinä! Minä en niinkään pelkää sitä kipua vaan mua ahistaa pelkästään se, että joku kattoo mun suuhun.
Ajattelin, että keskustelen asiasta neuvolassa ja tarvittaessa käyn vasta synnytyksen jälkeen hampaat tarkistuttamassa. Ilman lääkkeitä en nimittäin mene sinne!
 
Täällä myös yksi pelkääjä! En ole vuosiin saanut käytyä hammaslääkärissä, koska en vain mene sinne ennen kuin on pakko. Muutama viikko sitte kävin suuhygienistillä ja menin kohtuu rauhallisin mielin kun sain jokseenkin rauhotettua itseni ajatuksella että suuhygienisti vaan tarkistaa tilanteen ja vasta sen jälkeen tarpeen vaatiessa hammaslääkäriin ja sitten osaan valmiiksi varautua mitä tuleman pitää kun tarkastus on jo tehty. Noh, eihän se ihan niin mennyt.

Kerroin suuhygienistille pelostani ja etten ole tämän vuoksi käynyt aikoihin hammaslääkärissä ja että hirvittä oikein missä kunnossa hampaani ovat. Hän päätti sitten haukkua minut pystyyn ja pelotella kaiken maailman hampaiden irtoamisella ym. jos en hoidata hampaitani kunnolla.. Poisti hammaskiveä ja katsoi että yksi reikä on ainakin, epämääräisesti sanoi kuitenkin ettei tilanne nyt kovin pahalta näytä, mutta ei sitten tehnyt tarkastusta loppuun koska hammaslääkärille mennään joka tapauksessa sen reiän takia.. Itku kurkussahan sieltä melkeen pois lähdettiin taas. Ja edelleen olen tietämätön mikä lopullinen tilanne on ja pelottaa se varsinainen hammaslääkäri todella, tällä viikolla olisi myös uusi aika hammaskiven poistoon ja sekin ahdistaa ihan hirveästi.. Onneksi sentään eri ihmiselle, koska tästä edellisestä jäi ihan kammo. Mielestäni hän käyttäytyi todella epäasiallisesti etenkin kun kerroin kammostani hänelle, niin ei hän ainakaan helpottanut tilannetta ollenkaan...

Tästä ei nyt kyllä tullut mikään kannustusviesti, pahoittelen..:/
 
Eihän hammaslääkärikäynti mikään pakollinen käynti ole raskausaikana.. Neuvolasta saa sen pyyntö-lappusen tai mikä lie hampaiden tarkastukseen ja samalla otetaan se sylkinäyte streptococcus mutans-bakteerin määritystä varten. Sehän on edullisempi ku normaali ajanvarauskäynti hammashoitolaan, täällä hinta 7.50e ja sisältää vielä puhdistus ja fluorikäsittelyn. Kerran oon ite käyny tuossa kun tuli niin samaan aikaan ku mulla olis noi perustarkistukset, mut nyt en aijo mennä kun ei ole vielä tarvetta. :)
 
Se on reikiä aiheuttava bakteeri ja kaikkilla on sitä jonkin verran syljessä mun käsittääkseni.
 
Ei ole tietenkään kiva juttu tuo pelko kenelläkään, mutta tavallaan helpottavaa kuulla etten ole ainoa! Tunnen itseni tän takia jotenkin huonoksi tulevaksi äidiksi, esikoinen tulossa siis.

Eihän se hammaslääkäri pakollinen tosiaan taida olla, mutta kaikkialla pelotellaan siitä kuinka karies tarttuu vauvankin hampaisiin pusuttelun ym yhteydessä. Ja mulla noita reikiä ja lohkeamia valitettavasti löytyy :sad001 Tässä yritän pikku hiljaa jotenkin tsempata itseäni että saisin edes soitettua. Katselin muuten vain netistä yksityisten hintoja ja oli pakko lopettaa kesken, koska pelkästään se sai hengen ahtaalle ja paniikkikohtauksen tuloilleen. Ei siis ne hinnat vaan ajatuskin hammaslääkäristä. Vaatii aika paljon edes kirjoittaa, rintaa alkaa puristaa.

Nukutushoito olisi mahtava juttu, mutta se raha! Eikä tiettykään mahdollista nyt raskauden aikana. Olisi upeaa jos yhdessä nukutuksessa voitaisi hoitaa kaikki kuntoon, sen jälkeen mun olisi huomattavasti helpompi pikku hiljaa alkaa hoitamaan tätä kammoa kun tietäisin ettei suussa ole ainakaan järkyttäviä toimenpiteitä vaativia juttuja...
 
Ite en oo kyllä ajatellu omalla lusikalla syöttää tai pusuttaa lapsia suulle. Miehenkin kanssa on näin sovittu. Itseäni pussattiin kyllä lapsena suulle ja on karies ja huuliherpes siitä todisteena. Mie taidan pussata ihan vaan otsalle tai poskelle sit mieluummin...

Itellä ei oo hammaslääkärikammoa mutta kauhean vihlovat hampaat. Oon yleensä hygienistillakin käynyt yksityisellä koska vaikka rauhoittavia tms. en tartte ni oon tosi mielelläni maksanut sen 17€ puuduttavasta geelistä hammaskiven puhdistuksen yhteydessä. Nyt taitaa joutua menemään ilman ja kun tietää miten se sattuu ni en odota innolla. Silti käyn kun edullisesti kerran pääsee...
 
Onhan se riski silti kumminkin pienempi vaikkei suoranaisesti kontaktissa olisikaan jos vanhempien suut on terveet, mun suuni on aivan täynnä kariesta... Näin pitkälle olen ajatuksissani päässyt, puhelinta en saa kouraani, saati että vastaanotolle saakka pääsisin. Kirjoittelen, pohdin ääneen, mietin sen verran minkä pystyn kunnes paniikki iskee - jos sieltä jostain jonain päivänä löytyisi se jokin joka saisi tilanteen muuttumaan.
 
Minullakin on ollut jonkuasteinen pelko mut ei ihan noin pahana mitä sulla Amie. Kävin aikoinaan pelkopotilaisiin erikoistuneella hammaslääkärillä josta oli kyllä hyvin apua. Nykyäänkin ahdistaa ja tärisyttää lääkäriin meno, mutta tsemppaan itseäni ja vaadin kaikki mahdolliset puudutukset.

Olen lastani välillä ihan suullekkin suukotellut. Muuten pyrin kyllä välttämään tartuntaa, etten käytä tuttia suussa tai lusikkaa yms Jos ihan neuroottiseksi pitäis alkaa niin ei varmaan ruokaakaan sais puhaltamalla jäähdyttää ettei mene sylkeä? :O
 
Täällä kans aivan järkky hammaslääkäripelko !

Saaks jotain puudutuksia raskaana ollessa?
Nukutus ois paras vaihtoehto mut se nyt ei onnistu :)
 
Takaisin
Top