Hammashoito raskauden aikana

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja MPOP
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

MPOP

Kommentoinnin ninja
Onko muille käynyt samalla tavalla, että neuvolassa sanottiin, että pitää varata aika nimenomaan suuhygienistille ja sanoa, että ollaan raskaana oleva pariskunta, että tartteis hampaat tarkistuttaa. No, soitin sitten kunnalliselle puolelle kysyäkseni aikaa ja siellä erittäin tympääntyneen kuuloinen täti sitten sanoi, että ei ole aikoja, ne menee loka-marraskuulle ja mulla on laskettu aika joulukuussa! Ja sitten se vielä painotti että EI suuhygienistille vaan hammaslääkärille, vaikka juuri sinne hygienistille minua oli kehoitettu varaamaan aika.

Mitä ihmeen järkeä tässä on?? Hyvä jos aikoja saa niin, että vaavi on vielä mahassa kun pääset sinne lääkärille. Ja eikös raskausajan tarkastuksen koko ideana ole se, että hoidetaan ne tulehdukset ynnämuut pois sieltä suusta, mikä vähentää niiden ennenaikaisten synnytyksien ynnämuiden riskiä? Ja täti vielä sanoi, että "voithan sinä käydä tarkastuksessa synnytyksen jälkeenkin". No mitäs hyötyä siitä enää silloin on, kun en ole enää raskaana??

Että POTUTTAA! Onko muille käynyt samaa? Ja asun siis Joensuussa..

Meillä ainakin neuvolassa ohjeistettiin tilaamaan juuri suuhygienistille aika..Sanoi että kun mainitsee olevansa raskaana niin pääsee jonon ohi nimenomaan suuhygienistille, ei lääkärille. Maksutonta käyminen ei kuitenkaan ole, mutta bonuksena pitäisi olla juuri tuon että pääsee jonon ohitse.

Sinuna soittaisin uudelleen, jospa tädillä oli huono päivä silloin..nuo kun tuppaavat olemaan vissii joka paikkakunnalla ihan täytee buukattuja :(

Meille sanottiin että hammaslääkäri tarkastukseen ja sitten mahdolliseen hoitoon. Kiirehän ei ole kunhan on hoidettu ennen kun hampaita alkaa vauvalle puskeen. Mulla la marraskuussa ja syyskuussa hammalääkäri tarkastus aika.

mä asun helsingissä, ja mulle sanottiin että hammaslääkärille kannattaa varata aika tarkastukseen, mutta että ei oo mitään etusijaa. aika monta kuukautta meni odotellessa, nyt kävin toissapäivänä 34. viikolla, kun ekan neuvolan jälkeen jätin ajanvarauspyynnön. onhan toi julkinen hammashoito ja henkilökunnan sattumanvaraiset huonot päivät ihan pyllystä.

mutta kyllähän jos reikiä on, niin saa sitten akuuttiajan, että ei kannata huolestua :) mä ainakin viimeks sain hyvin kun olin ihan viimisilläni, ja ne laitto kunnon paikanki väliaikasen sijaan!

kannattaa vaan hoitaa ite hampaita hyvin, xylitolpastilleja ja harjausta ja lankaa, ei se tarkistus kuitenkaan niitä hampaita hoida vaan pääasiassa oma päivittäinen toiminta :)

Takaisin