Haluttomuutta ilmassa

T

Toivoton

Vieras
Hei!

Mistä voin hakea keskustelu apua seksuaalisuuteen liittyvissä asioissa? Mieheni on haluton, eikä hän suostu menemäään lääkäriin, eikä terapiaan. Joten tarvitsisin apua itselleni, jotta pääni pysyisi kasassa tässä vaikeassa asiassa.
Olen etsinyt kunnan sivuilta, eksoten sivuilta, sexpo-säätiön sivuilta jne. mutta en löydä omasta kaupungistani paikkaa, johon voisin soittaa tässä asiassa. Esim. neuvolan sivuilla oli perheterapia, jossa käsitellään myös seksuaalisuutta, mutta se oli vain perheellisille ja odottaville. Eli osaatko auttaa, mistä aloitan asian selvittämisen?
Puhuttu on miehen kanssa (tai siis lähinnä minä) 1,5 vuotta, joten se ei ole toimiva hoitomuoto tässä kriisissä. Toisin sanoen asialle ei ole tapahtunut puhumisen myötä yhtään mitään, paitsi että mieheni nykyään hermostuu jo, kun suuni avaan. Olen käyttänyt asian selvittämiseksi kaikki keinot, joita minulla on, ja nyt niitä ei enää ole jäljellä. Koen tarvitsevani asiassa ammattiapua, varsinkin, kun mieheni mielestä meillä ei ole ongelmia.

Kiitos jos osaat auttaa!

Toivoton nainen

Hei,

hyvä, että olet uskaltanut ottaa asian esille jo useaan otteeseen! Jos haluaa muutosta elämään, muutosta ei tietenkään tapahdu, jos odottaa, eikä kukaan tee asian eteen mitään.

Halujen eriparisuus on erittäin tyypillistä, sillä lukuisat eri asiat vaikuttavat seksihaluihin. Yksityiseen seksuaaliterapiaan on mahdollista hakeutua yksinkin, jolloin voisit saada erilaisia vastauksia tilanteeseesi sitä kautta. Toki parempi olisi, että selvittäisitte asiaa yhdessä. Todennäköisesti yksinaloitettuun seksuaaliterapiaan yritettäisiin saada myös miehesi mukaan. Väestöliitolla saattaa olla julkisia seksuaaliterapia/neuvonta mahdollisuuksia joko netissä tai Helsingissä. Heihin kannattaa olla yhteydessä.

Voit halutessasi kertoa enemmän tilanteestanne myös ihan tähän -- tai kirjautua foorumin käyttäjäksi ja laittaa minulle yksityisviestin.

Aluksi olisi hyvä katsoa, minkälainen eroavaisuus seksihalujenne välillä vallitsee. Miten määrittelisit halujen eriparisuutta ja ongelman suuruutta numeroasteikolla, jossa 1 tarkoittaisi sitä, että ette harrasta seksiä, eikä suhteessanne ole laisinkaan läheisyyttä ja jossa 10 tarkoittaa, että olisitte molemmat tyytyväisiä seksielämäänne?

Yleisellä tasolla voidaan sanoa, että haluton osapuoli kantaa usein runsaasti syyllisyyttä haluttomuudestaan. Syyllisyys on puolestaan tunne, joka ei varsinaisesti edesauta seksuaalista haluamista. On myös usein niin, että haluttomuus nähdään ongelmana, joka kohdistuu haluttomaan osapuoleen. Halu ja sen puute on kuitenkin aina yhteinen asia. Vähäisempi halu ei ole itsessään ongelma, vaan se muuttuu ongelmaksi ainoastaan toisen osapuolen halun kautta.

Takaisin