Haluaisitko suunnitellun sektion?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vargynja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Uusi bloggaajamme mustaajavalkoista kertoo saaneensa suuren taistelun kautta päivän suunnitellulle sektiolle. Blogipostaus luettavana täällä: https://www.vau.fi/blogit/mustaa-ja...on-paatetty-onnenkyyneleet-lokakuun-sateessa/

Haluaisitko sinä suunniteltuun sektioon? Oma kiireellinen sektio oli sen verran kurja kokemus että synnytän alakautta jos vain mahdollista. Vähän ylpeyskysymyskin, pakko myöntää.

Minua pelottaa sektio ihan hulluna ja siihen joutuminen olisi iso painajainen. Onneksi ei ole tarvinnut koskaan vielä kokea ja jos lapsia vielä lisää tulee joskus, toivon, ettei tarvitse kokeakaan. Synnytykset ovat sujuneet erittäin hyvin ja ilman komplikaatioita, joten sektion saisin todennäköisesti vain etisen istukan takia tai joku muu alatiesynnytyksen totaalisesti esittävä seikka. Muuten olisi hyvin todennäköisesti kiireellinen tai hätä..

Onneksi asiasta ei tarvitsisi enää tapella jos lapsia tulisi lisää. Takana on kiireellinen + suunniteltu sektio. Ensimmäiseen (kiireelliseen) sektioon päädyttiin epäonnistuneen synnytyksen käynnistymisen takia. Lapsivedet meni 40+3, lapsi syntyi 40+6. Tuossakin on aivan liian pitkä aika odotettu, vauva joutui seurantaosastolle tunti syntymästään. Neiti oli kiinnittynyt vinoon eikä siksi päässyt laskeutumaan alas asti, liekkö synnytyksen pysähtymisen syy siinä.

En osannut vaatia enempää kuin mitä sain ja kaikki mielen myllerrykset olisi pitänyt saada avata synnytyksen jälkeen. Toiseen vaadin suunniteltua sektiota esikoisen kokoon vedoten, että jos toinen lapsi olisi saman kokoinen tai isompi, en suostu edes yrittämään synnytystä "koska ei sekään sieltä ulos tule jos ei ensimmäinenkään". Kuopus todentotta oli jo raskausviikolla 36(?) saman kokoinen kuin esikoinen syntyessään niin sain kun sainkin suunnitellun sektion. Lääkäri ei tykännyt yhtään tästä ja yritti puhua vielä "lupalapun" kirjoitettuaan minua ympäri. Myös kuopus oli kiinnittynyt vinoon, joten summasummarum, suunniteltu sektio oli oikea valinta.

En pidä sektiota pahana valintana ollenkaan, mutta en sitä lähde suosittelemaan kenellekkään. Se ON iso toimenpide. Olen samaa mieltä bloggarin kanssa siitä, ettei alateitse synnyttämisen riskeistä puhuta tarpeeksi. Siinä kohtaa kun synnyttäjä repeää pahasti eikä isommankaan hädän pidätyskykyä löydy, ei auta sanoa että "se on ihan normaalia, niin käy joskus". Helpompi asia voisi olla sulattaa jos tiedostaisi etukäteen, että niin voi käydä..

En (vieläkään) kannusta kevyin perustein sektioon, mutta ei se ole asia jonka takia pitäisi tuntea vähemmyyttä tai ylpeyden kolahtaa. Synnytystapa se on sekin.

ei se ole asia jonka takia pitäisi tuntea vähemmyyttä tai ylpeyden kolahtaa. Synnytystapa se on sekin.
Niin, eihän se ole. Et tätä varmaan minulle suoranaisesti tarkoittanut, mutta tarkennan vielä että en pidä ketään parempana tai huonompana sen perusteella miten on synnyttänyt. Itse vain tunnen epäonnistuneeni (ehkä ihan suotta, mutta tunteen hävittäminen on vaikeaa) kun en vauvaa yrityksestä huolimatta alakautta ulos saanut.

Minulla on koettuna kaksi alatiesynnytystä ja kiireellinen sektio, joka sujui kyllä ihan rauhallisesti. Alatiesynnytys on kyllä minulle ollut helpompi ja siitä on toipunut nopeammin. Mitään katkeruutta tai epäonnistumisen tunnetta ei tullut sektiosta. Toipuminen siitä on ollut niin hidasta, että lähes kaksi vuotta synnytyksestä vatsa tuntuu yhä vieraalta.

Haluan synnyttää sillä tavalla, joka on siinä tilanteessa paras ratkaisu kaikkien osapuolten terveyden kannalta. Samantekevää, onko se alakautta vai sektiolla, kummallakin on tärkeä tehtävänsä. Aika vähän synnytykseen pystyy itse vaikuttamaan, joten hirveän suuria ennakko-odotuksia tai -vaatimuksia ei kannata itselleen asettaa.

Takaisin