Haluaisitko olla lapsen kanssa kotona kolme vuotta?

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Jos olisi esimerkiksi taloudellisesti mahdollista, olisitko lapsen kanssa kotona ja kotihoidontuella kolme vuotta? Miksi tai miksi et?

Haluaisin olla, en vielä tiedä pystynkö rahallisista syistä. Esikoisen kanssa palasin töihin kun uutta raskautta ei kuulunut, koska laskettu aika ennenkuin esikoinen täyttäisi 3, ei enää näyttänyt toteutuvan. Halusin samat äitiyspäivärahat. Eli rahasta oli kiinni silloinkin.

Haluaisin olla jos taloudellisesti mahdollista. Esikoinen oli kotihoidossa 4,5v saakka.
Minä palasin töihin ensimmäisen vauvan ollessa 9kk, mies jäi kotiin. Vaihdettiin osia ja minä jäin hoitovapaalle esikoisen ollessa 1,5v ja uusi raskauskin alkoi. Äitiysloman jälkeen jatkoin hoitovapaalla ja tulin taas raskaaksi, joten kotona olo jatkui äitiysloman merkeissä. Tämän jälkeen palasin töihin ja mies jäi taas kotiin.
Nyt kun tulee taas uusi vauva, ehdin olla välissä 2,5v töissä ja tarkoituksena, että hän on myös mahdollisimman pitkään kotona, vielä on auki kumpi jää kotiin ja kuinka pitkäksi aikaa :)

Tällä hetkellä en kyllä jaksaisi olla kotona niin ”kauan”.
Jos tilanne olisi normaali ( eli ei covid ), niin sitten ehkä. Mies ei kuitenkaan aio jäädä kotiin.

Ensimmäisen ja toisen lapsen kanssa olin kotona viisi vuotta, Kuopuksen kanssa olin paria kuukautta vaille kolme vuotta. Minulle nuo olivat hyvät ratkaisut. Voihan olla, että joskus eläkeläisenä harmittaa, kun eläke on pieni, mutta yritän ennakoida tilannetta sijoittamalla nyt kun käyn töissä.

Olisin jos olisi taloudellisesti mahdollista, mutta ei ole.

Lapsilla on sellaisia koodeja kelakortin kääntöpuolella, että he hyötyisivät kotihoidosta, mutta kaipa tämä yhteiskunta mieluumin makselee päivähoitomaksuja ja päivystysmaksuja ja sairaalan osastomaksuja, samaan aikaan kun *en* pääse töihin hoitaessani sairasta lasta, kuin tukee lasten hoitoa kotona lasten pysyessä terveinä. Työssä käymiseni kuluttaa siis yhteiskunnan rahoja ja resursseja enemmän kuin kotona olemiseni. Takaperoistahan se on.

Ehdottomasti olisin. Minusta pienille lapsille on parasta hoitoa olla kotona mahdollisimman kauan äidin kanssa. Oravanpyörään ehtii loppuiäksi ja viimeistään kouluun mennessä joutuu väkisinkin. Lapset on vain kerran pieniä ja haluan heidän kanssaan viettää kaiken mahdollisen ajan.

Olen ollut 2v9kk kotona ja nyt pääsin joulukuun ajaksi töihin. Tuntuu ihan hyvältä. Mies on ottanut vastuun siitä arjen pyörittämisestä ja metatyöstä :grin Mulla työpäivät ovat venähtäneet 10-12 tuntiin. Ja tosiaan suunnitelmien mukaan edetään. Ennen koronaa suunnittelin että tässä kesän lopulla, syksyn aikana etsin jonkun työn. No ei se ihan metsään mennyt.
Mutta se ollaan huomattu että päiväkoti kuluttaa poikaa paljon. Vaikka onkin pieni päiväkoti ja mahdollisuuksien mukaan poika tekee siellä ns. lyhyempää päivää niin on se silti raskasta noin pienelle. Aluksi (viimeisen vuoden) oli vain virikkeellisesti 1-3 pv/vk mutta nyt joka päivä.

Mä en ehkä enää jaksaisi jäädä täysipäiväisesti kotiin.

Mä oon ollu kotona lasten kanssa nyt 5 vuotta, aion olla vielä seuraavat kolme vuotta kotona kuopuksen kanssa. Miehen työ mahdollistaa mun kotonaolon, kiitollinen ja onnellinen oon siitä :)

Muokattu viimeksi:
Tuskinpa olen. Uskon että kun lapsi (esikoinen) toukokuussa syntyy niin seuraavana kesänä olen jo töissä. Olkoon isä kotona jos haluaa tai sit lapsi hoidossa. Teen osa-aika töitä joten lapsi voisi olla isovanhemmilla mikäli pystyvät ottamaan. Isä hakisi töiden jälkeen. En jaksa kolmea vuotta olla kiinni lapsessa ja työelämästä pois. Haluan lapsen kehityksen kannaltakin että menee päiväkotiin kun on 2-6 v. Varsinkin jos ei sisaruksia tule saamaan niin haluan että oppii sosiaaliseksi ja saa ikäistään seuraa.

Rehellisesti sanottuna, en halua olla kolmea vuotta. Haluan ehdottomasti olla kotona niin pitkään, että vauva on vähintään yhden vuoden ja osaa kävellä. Esikoinen aloitti hoidossa 1v 3kk, suurinpiirtein samaan ehkä tämän toisen kanssa mennään myös. Taloudellisesti saattaisi olla mahdollista hieman pidempikin aika, mutta itse koen henkiselle terveydelle niin tärkeäksi, että pääsee myös pois kotoa. Erityisesti nyt, jos korona-aika jatkuu tällaisena, mutta kyllä muutenkin. Ajattelin silti aloittaa niin, etten tee aivan 100% työaikaa. Ajatus myös on, että kolmatta lasta toivotaan alulle noin kahden vuoden sisään, niin sitten varmaan esikoinen on jo eskarissa/koulussa ja keskimmäinen voi olla osa-aikaisena hoidossa, kun palaan kotiin vauvan kanssa.

Kuinkahan on mahdollista, että kun olen kesästä asti ollut työtön työnhakija ja nyt pääsin kahdeksi viikoksi töihin. Niin miten juuri nyt työkkäri soittaa yli puolen tunnin mittaisen puhelun, "tietojen ja suunnitelmien päivitys"?
Kaiken lisäksi kieltäydyin tarjotusta työstä työaikoihin vedoten (lähinnä lastenhoidolliset järjestelyt).
Epäillyttävää että tuollaiset puhelut soitetaan juuri nyt... Enkä siis edes ilmoittanut työkkäriin että pääsin töihin.

Takaisin