Haiseva pyykinpesukone??

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Vieras
Pyykinpesukone on alkanut haisemaan kun olen pessyt enemmän vaatetta yli 60 asteen ohjelmalla, mistä tämä voi johtua? Olen kyllä aikaisemminkin pessyt vaatteita 60-asteessa, eikä kone ole aikasemmin alkanut haisemaan. Pesuaineena olen käyttänyt erisan-merkkistä nestemäistäpesuainetta.

Oletko nukkasuodattimen puhdistanut koska viimeksi? Lisäksi voisit kokeilla pesua tyhjänä sitruunahapon tai etikan kanssa! Ja muistathan ptää koneen luukkua auki kun on tyhjillään että pääee rumpu kuivumaan? :)

Nukkasihdin olen vasta puhdistanut ja koneen luukkua olen pitänyt auki. Täytyy kokeilla tuota tyhjänä pesua, jos vaikka auttaisi. Mutta se minua ihmetyttää, että kone alkoi haisemaan vasta kun pesin lakanat 95 asteessa...

Minulla on myös samaa ongelmaa jos lasketaan yleistilan kone.
tänään haisi vaatteet kissankuselle. kyllä harmmitti vaikka pesin uudestaa, niin haju ei kaikonnut.
meillä ei ole kissaa mutta jolla kulla on ja toinen mikä harmittaa että tummien jälkeen kun pesee vaaleita niin on harmaita.
ja yleitilankone senkin teki.
miten tälläisessä tilanteessa minun pitäisi toimia??

Ostin kaupasta pyykinpesukoneen puhdistusainetta, ja kokeilin sillä, mutta se ei ainakaan tepsiny. Melkeen voisi sanoa, että haju vain paheni. Onneksi haju ei sentään tartu vaatteisiin..

Lempiaiheeni pyykinpesu! :D

Jos pesupähkinöillä tai pelkällä vedellä ei pyyksitä tule puhtaan tuoksuista, kannattaa tarkistaa pari asiaa.

Pyykkiä pitäisi laittaa koneeseen väljästi. Jos kone on liian täynnä, pyykki ei mahdu liikkumaan rummussa. Se ei kastu kunnolla ja lika jää mytyn sisään. Tietysti pyykki haisee tunkkaiselle, jos se jää likaiseksi.

Eräs pyykkäykseen paljon vaikuttava juttu on pesukoneen kunto. Joskus pesukoneen sisällä voi olla hometta tai varsinkin yleisessä pyykkituvassa sekalaisia pesuainejäämiä, jotka saavat pyykin haisemaan tunkkaiselle, jos hajustettuja pesuaineita ei käytetä peittämään ummehtunutta hajua. Pesukonetta pitäisi putsata (ohjeiden mukaan, kannattaa googlata) ja sitä pitäisi ainakin välillä pyörittää ilman pesuaineita. (Tässäkin pesupähkinät ovat hyviä; niistä ei jää vaikeasti puhdistettaviin rööreihin homehtuvia klimppejä kuten etenkin pesupulvereista
tuppaa jäämään.)

Sitten vielä kuivausolosuhteet. Jos pyykki kuivuu ilmavasti kuivaushuoneessa tai ulkona, niin freesiys on taattu, vaikka mitään pesuainetta ei olisi käytetty. Jos taas ahtaassa homeisessa kylppärissä tai rasvaisessa keittiössä niin ei tule raikasta vaikka olisi ollut mitä aineita.

Lisää aiheesta blogissani: http://ulpunjutut.blogspot.fi/2012/01/mihin-pyykinpesuainetta-tarvitaan.html

Takaisin