Häiden Vieraslista

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Miyn
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Miyn

Piirimestaruustason postaaja
Huhtimammat 2018
Meillä on häät nyt vakavammalla suunnitteluasteella.
Ensin pitää tietenkin tietää, ketä kutsutaan ja ketkä kutsutuista tod.näk. tulee. Vierasmäärä kun vaikuttaa varattavaan tilaan, tarjottaviin jne.

Joskus vuosia sitten ajatus oli että "ne kutsutaan keiden kanssa on oltu tekemisissä viime aikoina". Eilen alettiin miettimään, niin kavereita ei oikeastaan ole, alle kymmenen. (Missä meidän kaverit on?!) Moni on sellainen että lähtee kyllä mukaan kaikkeen -kunhan pyytää mutta muuten ei kuuluisi puoleen vuoteen mitään.

Pari lähintä kaveripariskuntaa ovat menneet naimisiin pienellä kokoonpanolla. Eli meitä ei ole kutsuttu.

En myöskään haluaisi lähettää kutsuja etäisiksi jääneille kavereille. Enkä varsinkaan halua vanhempien tuttuja ja sukulaisia.

Meillä oli häissä noin 40 vierasta. Eihän kaikkia kavereita tarvitse kutsua etenkään jos ei jatkuvasti ole yhteistä tekemistä. Minä tapaan omia kavereitani pari kertaa vuodessa, en halunnut kutsua heitä, kun mukana olisi tietysti tullut koko perhe ja äkkiä olisikin ollut 100 vierasta eikä enää vain lähimmät.

Jotkut tykkäävät suurista juhlista. Silloin vieraslista näyttää erilaiselta.

Me kutsuttiin sisarukset perheineen ja vanhemmat. Sekä yksi "ylimääräinen" henkilö, joka ei ole sukua, koska hän kuuluu lähimmäisiin perheen kautta.

Kavereita meillä ei juuri ole, eikä olla serkkujen, tätien ymss. kaukaisempien sukulaisten kanssa missään tekemissä. Ei haluttu häihin ketään puolituttuja.

Häihin pääsi osallistumaan 8 henkilöä.

Meilläkin oli häissä noin 40 vierasta, muistaakseni, mutta oli maistraattivihkiminen ja pienimuotoinen juhla. Jos joskus menen uudelleen avioliittoon, haluan kirkkohäät ja ainakin 60 vierasta! :angelic:

Mikä tämän aloituksen pointti on? Vuodatus? Meni vähän ohi. Ehkä vertaistuen etsiminen.

Meillä meinasi mennä ihan överiksi vieraslista, kun olisi pitänyt alkaa kutsumaan jokainen etäinen tätikin, että ei kukaan loukkaantuisi. Ja tätien vielä etäisemmät serkut. Päädyttiin lopulta siihen, että menimme pienillä menoilla naimisiin maistraatissa, koska suku ei tyytynyt meidän vieraslistaan. Myöhemmin parin vuoden päästä pidettiin laajemmat pippalot, mutta varsinaisia häitä ei koskaan vietetty. Ja tämä sopi meille täydellisesti (:

Otsikon mukaan keskustelua häiden vieraslistasta?

Harvemmin enää pidetään 200 hengen häitä joihin kutsutaan ihan kaikki entisiä naapureita myöten.

Meillä oli n.20 vierasta. Vieraslistalla oli muutama ystävä, meidän molempien perheet (vanhemmat ja sisarukset) ja mun suvusta muutama jotka "kuului" kutsua. Ei haluttu kutsua kaikkia setiä, tätejä ja serkkuja vaan pitää lähipiirin häät. Mies ei ole edes oikein ollut tekemisissä omiensa kanssa, joten senkin puolesta olisi tuntunut hassulta jos mun puolelta olisi ollut koko suku.

Seuraamme pikkuveljeni ja hänen puolisonsa esimerkkiä ja menemme (kaikessa hiljaisuudessa) naimisiin maistraatissa. Eli vieraita 0 kpl. Sukulaisille ja tuttaville ilmoitamme sitten jälkeenpäin asiasta. He sitten päättävät joko suivaantua tai onnitella.

Meillä oli ensin maistraattivihkiminen johon osallistui vain minun ja mieheni perheet, eli vanhemmat ja sisarukset. Vihkimisen jälkeen käytiin sitten kaikki yhdessä syömässä.

Viikkoa tämän jälkeen oli sitten isommat juhlat, n.90 henkeä kutsuttu ja ehkä 60 saapui paikalle. Suurin osa kutsutuista oli sukulaisia, koska meidän suvussa on se tyhmä tapa että aina pitää kutsua kaikki jos ei halua kauheaa draamaa aiheuttaa puolin ja toisin. :shifty:Helpommalla pääsee jos kutsuu vaan. Ne henkilöt jotka sitten jäivät pois tai vain pikaisesti käväisivät olivatkin sitten onneksi nämä sukulaiset.

Nämä isot juhlat olivat siis sellaiset rennot kesäbileet; eli ei pukupakkoa, valsseja tai muuta vastaavaa. Se helpottti vietaslistan tekoa ja oli ihana nähdä myös niitä ystäviä joita harvemmin tapaa kun ovat esim. muuttaneet ulkomaille. Tarjosimme siis vain kevyttä ruokaa (kaikki itse tehty) ja ruokajuomat, muut juotavat saivat vieraat tuoda itse. Todella onnistuneet, halvat ja hauskat juhlat vaikka itse järjestäjänä sanonkin. :smug:

Häät ja muutkin juhlat on onneksi yleensä sellaiset, että niistä voi tehdä juuri sellaiset kun itse haluaa ja kutsua myös juuri ne, jotka kokee tärkeäksi. Toiset kutsuu vain läheisimmät ystävät ja sukulaiset, toiset sitten taas laajemmin ystäviä ja sukua. Toisilla ystäväpiiri ja suku on kovin pieni, toisilla serkkuja ja serkkujen lapsia on vaikka ja kuinka. Minä vasta haaveilen häistä, saa nähdä toteutuuko haaveeni joskus. Meillä miehen kanssa on kovin eri kokoiset suvut ja siitä syntyy jo haastetta. Haluaisimme kuitenkin kutsua molempien puolelta suht. saman verran vieraita. Yhteisiä kavereita meillä ei oikein ole.

Takaisin