Häälahjat ja kuinka paljon niihin käyttää rahaa

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Mitä ostaisitte häälahjaksi? Paljonko käyttäisitte rahaa häälahjaan? Tai jos hääpari on toivonut lahjojen sijaan rahalahjaa, mikä summa on sopiva?

Entä mitä itse toivoitte tai toivoisitte häälahjaksi?

Me saatin häälahjaksi rahaa ja sitä toivottiinkin, kun ollaan nuoria ja tuolloin oli vielä opiskelut molemmilla kesken.

Meille annettiin about näin ja siis ihan ihmiset itse päättivät mitä antavat, mutta varmaan itsekkin tekisin näin. :cat:

Vanhemmilta 100e
Isovanhemmilta 100e
Läheisiltä vierailta/sukulaisilta 50e
Muilta vierailta 20e

Usein annettu rahaa kun hääpäri sitä toivonut mm. häämatkaa varten, parista ja tämän läheisyydestä riippuen annettu 30-50e.

Riippuen kuinka läheinen niin rahaa annettu 50e-100e. Lahjaan käyttäisin myös suunnilleen saman verran ja samoilla kriteereillä.

Ei toivottu mitään, mun äiti antoi 200e, miehen vanhemmat sodastreamin ja 50e. Kavereilta tuli jotain kuoharipulloa yms.

Mekin olemme saaneet ja antaneet rahaa, vähän sen mukaan kuinka läheisiä hääparit ovat olleet. Parhaille ystäville on kyllä hankittu jotain mitä ovat halunneet.

Itse toivoimme aikoinamme ” häämatkakassaa” ja ihanan matkan saimmekin :) Ja kondiittorisukulainen teki hääkakun :)

Jos lahjaa pitäisi miettiä niin antaisin elämyslahjan, esim. lahjakortti tuulitunneliin / tandemhyppyyn / kuumailmapalloon / sukellukseen / formula-auton rattiin jne. Näitähän on vaikka ja kuinka. Siitä syystä, että nykypäivänä pariskunta on ehtinyt elämään ja asumaan yksin ja yhdessä sen verran kauan että takuulla on moccamasterit ja smegit sun muut kaappeja täyttämässä. Ainoa mitä ei ole niin on yhteinen tekeminen ja yhteinen aika. Elämyslahjakortilla saa hyvän syyn tehdä viikonloppureissun toiseen kaupunkiin, irtioton arjesta.

Rahalahjan suuruus taas riippuu siitä, kuinka läheinen hääpari on. Onko kaukaisempaa sukua vai läheinen ystävä. Tällöin haarukka lienee kahdelta hengeltä 50-100e.

Itse toivottiin rahaa kun turhaa rompetta kerääntyy muutenkin. Osa laitettiin häämatkakassaan odottamaan, osalla maksettiin hääpaikan vuokra. Saatiin vähän myös lahjoja vaikka niitä ei pyydettykään.
(Kyllä vähän ärsytti kun ihmiset toivat kukkia vaikka jopa kutsuun laitoin ettemme niitä tarvitse. Porukka vain tuhlasi rahaansa kun ne ei meillä kuitenkaan säily. Kissa siis AINA kaataa maljakot tai poimii kukat pois... :rolleyes:)

Meillä oli häissä tehty kaikki itse ja osa vieraista antoi näin ollen lahjaksi aikaansa/lainasi taitojaan. Kosmetologikaveri meikkasi, barista hoiti kahvitukset, kokkikaveri laittoi ruokaa, valokuvaajakaveri kuvasi jne. Ne vasta olivat ihania lahjoja. :happy:

Itse olen rahana antanut 20-30€ omasta rahatilanteesta riippuen. Ajatus on tärkein, ei rahan määrä. Sama päti kyllä omissakin häissä.

Tuttavapariskunnan häissä edellisvuonna annettiin yhteensä meiltä 50e. Minusta se on sopiva summa pariskunnalta toiselle, kun ei sukulaisia olla, eikä ihan läheisiä ystäviä. Sukulaisille ja läheisille summa on varmaan lähempänä satasta. Mieluummin annan rahaa kuin ostan jotakin, ellei jotain ole selvästi toivottu. Riski ostaa väärää tai samaa kuin joku muu, on aika iso.

Riippuen sukulais/ystävyyssuhteesta n. 30-50€ on mielestäni sopiva summa tai lahjan arvo. Tosin riippuu myös hieman lahjan antajan elämäntilanteestakin. Pienituloiselta yksinhuoltajalta ja hyvin tienaavalta lapsettomalta voi odottaa hieman erilaista lahjaa. Me kuulutaan siihen pienituloisempaan suuntaan niin saa kyllä olla jo tosi läheinen että annettaisi 100€.

Me ollaan aina annettu 100€ häälahjaksi. Mun siskolle ja miehen siskolle hieman enemmän.

Me toivottiin myös rahaa, koska mitään tavaraa ei tarvita. Vieraat osasi hyvin noudattaa toivetta eikä yhtään tavaraa tai kukkaa tuotu häihin.

harvempi enää pyytää mitään tavaraa, yleensä on miehen kanssa annettu häämatkakassaan 80-100e.

Aiemmin tykkäsin antaa lahjaksi tavaroita, mutta ihmisillä on jo kaikkea, joten olen siirtynyt rahalahjoihin. Oma rahatilanne ja suhde hääpariin vaikuttaa summaan.

Ollaan pariskuntana annettu 50€ lahjaksi, jos rahaa on toivottu. Mielummin kyllä annettais tavaroita, niissä on enemmän lahjan ja juhlan tuntua.

Me ei toivottu itse mitään, mun mielestä toivomuslistat on vähän tökeröitä. Pointtina oli kuitenkin järjestää kuitenkin juhla läheisille, ei kerätä lahjuksia. Saatiin kuitenkin lahjaksi mm. takkasetti, pari seteliä, lahjakortti, itsetehdyt villasukat ja sytykeruusuja, omenapuu jne. Tosi kivoja lahjoja ja lämmitti mieltä, että lahjan antajat olivat oikeasti miettineet, mistä ilahtuisimme. Ja me saimme yllättyä!

Ollaan annettu häälahjaksi 50€ per aikuinen periaatteella, eli yleensä se 100€. Lähisukulaiselle sitten enemmän.

Meillä päin on sellainen ajatustapa, että juhla kuin juhla niin lahja olis sen mitä ruoka on maksanut osallistujaa kohti. Oli lahja sit rahaa tai tavaraa.

Takaisin