Gynekologilla

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Milloin viimeksi kävitte gynekologilla? Entä milloin kävitte ensi kertaa? Julkisella vai yksityisellä?

Olin 14, kun kävin kunnallisella ehkäisyneuvolassa gynekologilla, hakemassa ehkäisyn. Toisenkin kerran kävin, ehkä vuoden päästä siitä. Sitten olikin pitempi aika, kun tuli käytyä. Viimeksi kävin yksityisellä esikoisen ollessa alle vuoden ikäinen, oli alavatsakipua ja muuta.
Tuntuu että yksityinen on ainoa vaihtoehto, jos haluaa nopeasti päästä tsekkaamaan tilanteen. Jotenkin on kuva, että julkisella on vaikea päästä gynelle.

Ensimmäisen kerran 17-vuotiaana hakemassa jotkut pillerit, joilla voi siirtää kuukautisia lomamatkan ajaksi. Seuraavan kerran vuotta myöhemmin, kun sain e-pillerireseptit. Tuosta lähtien olen käynyt noin vuosittain, kunnes tulin ensimmäisen kerran raskaaksi vuonna 2018. Raskauden aikana toki tehty sisätutkimuksia sun muuta, jälkitarkastus. Kunnallisessa papassa kävin täytettyäni 30. Viimeksi virallisella gynellä olen käynyt viime kesänä varhaisultrassa, samalla tehtiin sisätutkimus. Viime lauantaina kävin päivystyksessä vuoto + kipukombon takia, ei onneksi ollut hätää.

Poislukien nämä raskausajan vaivat ja kutsut papa-kokeisiin, jotka nyt ei virallisia gynekäyntejä ole, en ole koskaan käynyt kunnallisella puolella tutkimuksissa. Itse olen maksanut omat yksityiset käynnit. Olen myös lukenut jostain, ettei gynekologilla tarvitse käydä vuosittain, ellei ole epäilyttäviä oireita, tai tarvitse uusia esimerkiksi ehkäisyreseptejä. Kyllä sitä varmasti jatkossakin tulee käytyä suhteellisen säännöllisesti tarkistuksissa, vaikka ei olisikaan vaivoja.

Tulikin sitten eilen käytyä omakustanteisesti gynekologilla, kun ajattelin etten jaksa odottaa milloin saan julkiselle yhteyden ja ajan terveyskeskuslääkärille.
En aio käydä vuosittain, mutta esim. varhaisraskauden ultrassa voisin hyvin käydä ja sitten jos tulee taas ongelmia.

Ainakin meilläpäin gynekologit ovat joko yksityisellä tai sitten lähetteen päässä keskussairaalassa. En siis voi soittaa terveyskeskukseen ja pyytää päästä gynekologille. Pääsisin vain yleislääkärille, joka tekisi perustutkimuksen ja jos jotain epäilyttävää löytyisi, niin sitten annettaisiin lähete gynelle keskussairaalaan.

En muista milloin kävin ensimmäisen kerran gynekologilla. Lasten välissä toki kävin muutamakin kerran ( minipillerit eivät sopineen koskaan, joten hain uudelleen reseptin yhdistelmiin) Toisen lapsen jälkeen en ole käynyt kuin jälkitarkastuksessa.

Olen aina käynyt samalla yksityisellä, koska sinne saa aina ajan ja kaikki tiedot ovat pysyneet yli 10 vuotta tallessa.

Meillä ei pääse julkisella gynelle ollenkaan, paitsi jos on jokin akuutti vaiva ja voi lähteä koko päiväksi terveyskeskuksen päivystykseen.

Tarkastukset ja ehkäisykäynnit pitää käydä yksityisellä. Kävin gynellä ensimmäistä kertaa joskus ehkä 22-vuotiaan hakemassa ehkäisyreseptin, jota en sitten kuitenkaan koskaan hakenut apteekista. Mitenkään säännöllisesti ei ole tullut käytyä, silloin tällöin, koska hormonaalista ehkäisyä en koskaan ruvennut käyttämään.

Sitten kun lasten hankinta tuli ajankohtaiseksi, tulikin ravattua gynellä monta kertaa kuukaudessa (edelleen yksityisellä ja omasta pussista maksettuna), tiheimmillään 3 kertaa viikossa, koska heti alkuun kävi ilmi, etten ovuloi ollenkaan PCOSn vuoksi. Paremmin en olisi voinut rahoja käyttääkään, 2 ihanaa lasta tuli. 😍

Taisin olla 14 kun kävin ekan kerran gynellä, epäsäännöllisten ja poikkeavien vuotojen takia. Täytyi mennä toiseen kaupunkiin kun piti olla pienemmät laitteet millä katsottiin. Olin neitsyt siis. Seuraavan kerran olin 18-19 kun menin, hakemaan sitä e-pillerireseptiä. Jännä jos 14 vuotiaalle jo kirjoitetaan ehkäisylääkkeitä, siinä voi olla lääkärin etiikka ristiriidassa. Toki pakkohan se on jos tilanne on sellainen mutta mietin eikö lääkärit huolestu siinä vaiheessa asiasta. Tosin eihän se kai ennen ollut lainkaan tavatonta että sen ikäiset harrasti seksiä.

Jännä jos 14 vuotiaalle jo kirjoitetaan ehkäisylääkkeitä, siinä voi olla lääkärin etiikka ristiriidassa. Toki pakkohan se on jos tilanne on sellainen mutta mietin eikö lääkärit huolestu siinä vaiheessa asiasta. Tosin eihän se kai ennen ollut lainkaan tavatonta että sen ikäiset harrasti seksiä.
Minusta lääkärin etiikkaa on nimenomaan antaa se pilleriresepti jokaiselle sitä pyytävälle 14-vuotiaalle, koska sille 14-vuotiaalle ei-toivottu raskaus on elämän pituinen asia ja paljon isompi terveydellinen riski kuin ne ehkäisypillerit.

Minusta lääkärin etiikkaa on nimenomaan antaa se pilleriresepti jokaiselle sitä pyytävälle 14-vuotiaalle, koska sille 14-vuotiaalle ei-toivottu raskaus on elämän pituinen asia ja paljon isompi terveydellinen riski kuin ne ehkäisypillerit.
Kyllä, en osannut selittää. Tarkoitin etiikka ristiriidassa jos ei tee ilmoitusta sen ikäisen seksitouhuista vaan ikäänkuin "sallii" ja hyväksyy asian kirjoittamalla reseptin. No, kai lääkäreillä on noista jotkin säännöt miten toimia ko.tilanteissa.

Kyllä, en osannut selittää. Tarkoitin etiikka ristiriidassa jos ei tee ilmoitusta sen ikäisen seksitouhuista vaan ikäänkuin "sallii" ja hyväksyy asian kirjoittamalla reseptin. No, kai lääkäreillä on noista jotkin säännöt miten toimia ko.tilanteissa.
Sain 8 luokalla kouluterkkarilta 6kk kokeilupillerit maksutta mukaan runsaiden ja pitkien menkkojen hoitoon. Oli ilmeisesti pyytönyt reseptin lääkäriltä, jota en koskaan tavannut. Kokeiluvalmiste ei sattumoisin sopinut, niinpä sain vaihtaa sen toiseen "kokeilu"valmisteeseen. Poikaystävää, saatikka seksiä en ollut edes ajatellut.
Kyseinen terkkari tarjosi myös kondomeja kaikille kävijöille todeten; " alakoululaiset saa tarroja, mut kun ne on loppu niin haluatko tämmöisen?" käänsi vielä katseensa papereihin, jotta ko palkintolaatikosta sai ottaa niitä vaikka useammankin.
En tiedä säännöistä, mutta mielestäni osoittaa hyvää pelisilmää terveydenhuoltohenkilökunna ennalta ehkäistä mahd.ongelmia kuten sukupuolitauteja ja jopa vahinkoraskauksia ilman ilmoitusta yksittäiselle vanhemmalle nuoren pillerireseptistä.
Kuulemma nykyään terkkarilla voi olla reseptivapaiden päänsärkytablettien lisäksi tarjolla myös jälkiehkäisypillereitä. Äärimmäisen hyvä käytäntö etenkin pienillä "kaikkitietäätoisensa" ilman omaa apteekkia olevilla paikkakunnilla"!

Aivan, ymmärrän nuo kaikki muut syyt ehkäisyvalmisteiden käyttöön. Lähinnä mieleeni tuli vain se että jos 14 vuotias menee pyytämään e-pillereitä ehkäisytarkoituksessa, Toki nuori voi halutessaan selittää pillereiden käytölle muun syyn jos haluaa välttää asiaa. Itse pohdin vain eikö lääkärillä ole ammatillista vastuuta myös tehdä huoli-ilmoitus vanhemmalle. Tämä kumpuaa siitä, että ollessani nuori eräs ystäväni siinä 14 vuoden iässä harrasti seksiä yli 20-vuotiaiden kanssa. Silloin siitä ei itse kaverin asemassa osannut olla huolissaan enkä pitänyt asiaa edes kummallisena. Nykyäänhän se olisi jo rikos ja alaikäisen hyväksikäyttöä. Kaikki nuoret eivät välttämättä ole nykyäänkään tietoisia ikäerojen merkityksestä tuossa vaiheessa. Gynekologin käyntiasia meni nyt tällaiseksi kukkahattutädin huolestuneeksi pohdinnaksi, pahoittelen 😌

Minusta terveydenhuollon ei tule tehdä mitään tuollaista ilmoitusta, koska muuten nuoret jättävät menemättä ja laiminlyövät ehkäisyn. Seksiähän tuo ei lopeta, olipa seksikumppani minkä ikäinen tahansa.

Minusta terveydenhuollon ei tule tehdä mitään tuollaista ilmoitusta, koska muuten nuoret jättävät menemättä ja laiminlyövät ehkäisyn. Seksiähän tuo ei lopeta, olipa seksikumppani minkä ikäinen tahansa.
Totta tietysti tuokin. Mutta asiasta kukkaruukkuun, riippuu varmaan niin lääkäristä/hoitajasta milloin huoli-ilmoitus katsotaan aiheelliseksi. On niitä tehty vähäisemmistäkin asioista isomman oman lapsen kohdalla. Nimim.kokemusta löytyy 🙈

Kun lapsi täyttää 12v. niin vanhemmat ei näe mitään lapsen terveystietoja enää. Tuohon käsittääkseni on tulossa lähiaikoina joku muutos ja ikärajaa nostetaan.

Itse olen saanut e-pillerit n. 14-vuotiaana. Ja kyllä, harrastin seksiä silloisen poikaystäväni kanssa. Jotkut kypsyvät eri tahtiin kuin toiset. Itse olin keskustellut asiasta vanhempieni kanssa. Toivon myös, että oman lapseni kanssa pystyn olemaan avoimen rehellinen näistä asioista eikä hänen tarvitse salailla mitään ja pelätä, että hänet tuomitsisin. Fiksuja ovat ne nuoret, jotka uskaltavat näistä asioista vanhemmilleen puhua ja ottaa asioista selvää sekä huolehtia omasta ja muiden terveydestä. (Olen silti onnellinen ettei oma 14vuotiaani vielä seurustele ja ole seksuaalisesti aktiivinen). Monet ystävät hakivat e-pillereitä vanhemmilta salassa ja tuskin olisivat hakeneet, jos siitä olisi vanhemmille ilmoitettu. Olisi varmasti monia ei-toivottuja raskauksia tullut meidänkin kaveripiirissä useampia. Teiniäideiksi tulivat juurikin ne nuoret, jotka yrittivät viimeiseen asti salailla näitä asioita ja jättivät siitä syystä ne pillerit hommaamatta.

Jos laissa olisi semmoinen pykälä, että pillereitä hakiessa nuoresta tehtäisiin ilmoitus, niin varmasti tehtäisiinkin. Lääkärikin on vaitiolovelvollinen ja tietyn ikäisellä on oikeus olla kertomatta kaikkia terveysasioitaan vanhemmilleen. Eri asia sitten jos tulee ilmi, että rikosta epäillään, esim. suojaikärajaan liittyen. Mitenhän ne nykyään menee, en ole perehtynyt onko muuttunut.
Itse myös olin seksuaalisesti aktiivinen himpun vaille 14-vuotiaasta ja kerroin kotona, kouluterveydenhoitaja sitten auttoi alkuun ehkäisyasiassa varaamalla ajan ehkäisyneuvolaan.

Gynellä, yksityisellä , viime viikolla. Halusin hänen kurkkaavan miten la vastaa oletustani ja kuulla mahdollisia muitakin kommentteja raskaus-aikaan liittyen.
Hyvä potilas-lääkäri suhde antaa parhaimmillaan paljon. Hän oli kovin iloinen puolestani, halaten vastaanoton lopuksi.

Takaisin