Gluteenittomia herkkuja/ruokia vinkkejä!

Pingviiniemo

Keskustelujen kuninkuusravaaja
Heinäkuiset 2021
Hei! Kyselisin vinkkejä hyviin gluteenittomiin leivonnaisiin, ruokiin ja juomiin. Kaupan tuotteisiin tai itsetehtyihin.

Miehen äiti on gluteeniton ja hälle leivoin jo pipareita fazerin gluteenittomasta piparitaikinasta ja varmaan parhaat piparit mitä oon syönyt. 😋

Välillä on vaikeuksia keksiä/löytää gluteenittomia tuotteita kaupasta joten vinkit ois tervetulleita. Voisi ehdottaa mummille jotain uutta välillä. 🤩

Pirkalla on gluteeniton voitakinalevy pakasteena (meidän kaupassa taisi olla reilu 4e/paketti, jossa kaksi levyä), tyyristä joo, mutta parhaat gluteenittomat joulutortut tähän mennessä. Muutenkin Pirkalla on pakasteessa mun makuun hyviä makeita leivonnaisia esim. prinsessa leivokset. Ja Fazerin berliininmunkit!

https://www.valio.fi/reseptit/gluteeniton-marjapiirakka/ tää on mun luotto marjapiirakkaohje, tosin lisään taikinaan n. 0,5dl vettä ettei jää liian kuivaksi.

Nykyisin onneksi on yllättävän paljonkin ihan hyviä gluteenittomia tuotteita. Mutta on sitten myös niitä mitä ei kahta kertaa osta.

Juustokakku on yhtä helppo gluteenittomana kuin muutenkin - laittaa vaan pohjaan gluteenittomia keksejä. Täytekakkukin onnistuu. Löytyy gluteenitonta valmispohjaa ja itse tekemälläkin onnistuu kunhan seuraa ohjetta ja laittaa aineita sen mukaisesti. (Liikaa jauhoja laittamalla tulee mistä vaan gluteenittomasta tosi herkästi joko kovaa, sitkeää tai jauhoisen makuista ja tuntuista.) Jos kaura sopii niin kaurapaistoksia on kiva ja helppo tehdä lastenkin kanssa. (Huom. kannattaa syynätä paketti tarkkaan, ettei kaura saata sisältää muita viljoja. Keliakia on tarkka.)

Mitä vielä... Kastikkeet tehdään yleensä joko tomaattimurskaan, kermaan tai kookosmaitoon. Joskus taidettu suurustaa maitsenalla. Pastasta on tykätty Semperistä. Meillä siis miehellä on keliakia ja meillä ruoka on pääasiassa gluteenitonta.

Pirkalla on gluteeniton voitakinalevy pakasteena (meidän kaupassa taisi olla reilu 4e/paketti, jossa kaksi levyä), tyyristä joo, mutta parhaat gluteenittomat joulutortut tähän mennessä.

Onko tää siis ihan levy? Siis samaan tapaan kuin vehnää sisältävät ettei ole taikinamöykky joka pitää kaulia.

😍 Ja me kun ollaan askarreltu sellaisen kanssa, mitä on ollut pakko kaulia. Tänä vuonna mies osti vaan suosiolla valmiita joulutorttuja itselleen. Pirkan taikina ehdottomasti kokeiluun.

😍 Ja me kun ollaan askarreltu sellaisen kanssa, mitä on ollut pakko kaulia. Tänä vuonna mies osti vaan suosiolla valmiita joulutorttuja itselleen. Pirkan taikina ehdottomasti kokeiluun.
Joo siis tää on eka vuosi, kun näitä on tullut itselle vastaan! Ne itse kaulittavat on ihan pyllystä välillä.

Ilmeisesti gluteenittomat jäi mullakin pohdintaan. Ostin kaupasta vegaanipihvejä, olivat ihan ok. Maistuivat oikeasti aivan kanalle, ja olivat gluteenittomia! (Jonka huomasin vasta kotona) musta kääre: Peans of Haven, chic Birger 2kpl/ pkt. Kypsensin paistinpannulla voi/ rypsiöljy mixissä paistaen.

Ilmeisesti gluteenittomat jäi mullakin pohdintaan. Ostin kaupasta vegaanipihvejä, olivat ihan ok. Maistuivat oikeasti aivan kanalle, ja olivat gluteenittomia! (Jonka huomasin vasta kotona) musta kääre: Peans of Haven, chic Birger 2kpl/ pkt. Kypsensin paistinpannulla voi/ rypsiöljy mixissä paistaen.
Nää on ihania ❤️ Itseasiassa tosi monet mun suosikkituotteista taitaa olla myös gluteenittomia, mutta harvemmin tulee kiinnitettyä huomiota!
Pirkan gluteeniton suklaacookie oli eka vegaaninen cookiekeksi ikinä, mitä maistoin, enkä edes huomannut eroa tavan kekseistä! Sittemmin taitaa olla resepti ja tuote muuttunut. Mut Lidlin ja Pirkan valikoimassa on ollut hyviä juttuja, makeita herkkuja.

Mielestäni vegaanisissa tuotteissa on jopa enemmän gluteenittomia kuin muissa. Esim. Kasvispyörykät sun muut on monet gluteenittomia, lihapullia olen nähnyt kahta eri merkkistä joista toiset meni kieltolistalle ekan ostokerran jälkeen. Mistä puheen ollen, Kivikylän gluteenittomat lihapullat on hyviä. 😊

Mielestäni vegaanisissa tuotteissa on jopa enemmän gluteenittomia kuin muissa. Esim. Kasvispyörykät sun muut on monet gluteenittomia, lihapullia olen nähnyt kahta eri merkkistä joista toiset meni kieltolistalle ekan ostokerran jälkeen. Mistä puheen ollen, Kivikylän gluteenittomat lihapullat on hyviä. 😊
Minä vain en ymmärrä sanayhdistelmiä lihapulla/ nakki + vegaaninen...
Tuotteesta joko on tai ei ole lihaa.
Toki nykypäivän peruslihapiirakat ovat usein sangen vegaanisia, kun sitä lihaa ei edes suurennuslasilla niistä löydä. 😁

Minä vain en ymmärrä sanayhdistelmiä lihapulla/ nakki + vegaaninen...
Tuotteesta joko on tai ei ole lihaa.
Toki nykypäivän peruslihapiirakat ovat usein sangen vegaanisia, kun sitä lihaa ei edes suurennuslasilla niistä löydä. 😁

Tarkoitin kasvispyöryköitä. Puhuin niistä vain rinnastaen lihapulliin. Nakki sen sijaan mielestäni voi olla vegaaninen. En miellä nakin nykypäivänä tarkoittavan pelkästään sitä lihavalmistetta. Mutta jokaisella omaan suuhun sopivat termit ja puhetapa. 😊

Takaisin