Ganirelix

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Gani
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
G

Gani

Vieras
Moikka!

Mulla alkaa huomenna Ganirelixin pistäminen ja näin piikkikammoisena jännitän hirveästi. Haluaisin mielelläni kuulla vinkkejä ja kokemuksia. En oikein muista mitään ohjeita mitä hoitajalta sain 😟
 
Moikka!

Mulla alkaa huomenna Ganirelixin pistäminen ja näin piikkikammoisena jännitän hirveästi. Haluaisin mielelläni kuulla vinkkejä ja kokemuksia. En oikein muista mitään ohjeita mitä hoitajalta sain 😟
Hoitajalle voit ja kannattaa yrittää soittaa... Apteekissa neuvovat myös. Netistä löytyy videoita, joiden avulla napapiikit synnytyksen jälkeen pistelin.
Piikkikammo kuulemma siirtyy taka-alalle kun raskautumisrn liittyviä asioita "pääsee"itselleen tekemään. Tyyli on vapaa, mutta kellonajat = säännöllisyys käsittäökseni noissa tosi tärkeä.
Isosti stemppiä ja plussatuulia...
 
Hoidoissa ohjeet kyllä saa myös kirjallisena, niin tarkista sieltä ohjeet tai soita polille.
 
Hoitajalle voit ja kannattaa yrittää soittaa... Apteekissa neuvovat myös. Netistä löytyy videoita, joiden avulla napapiikit synnytyksen jälkeen pistelin.
Piikkikammo kuulemma siirtyy taka-alalle kun raskautumisrn liittyviä asioita "pääsee"itselleen tekemään. Tyyli on vapaa, mutta kellonajat = säännöllisyys käsittäökseni noissa tosi tärkeä.
Isosti stemppiä ja plussatuulia...
Kiitos paljon! 🙏 Kirjoitin viestini typerästi, sillä sain kyllä kirjallisetohjeet pistämiseen, mutta en muista ohjeita jotka hoitaja antoi piikkikammon selättämiseksi ja siihen että uskallan ylipäätään pistää.
 
Mitään varsinaisia vinkkejä minulla ei ole piikkikammon selättämiseen antaa mutta kerron omista kokemuksistani.

Olen koko elämäni kärsinyt kovasta piikkikammosta. Kun tuli aika ensimmäisen kerran pistää itse, niin olin varma, että en siihen pysty ja hoidot jää siitä kiinni. Ensimmäisenä iltana itkin tunnin, kun en vain pystynyt pakottamaan itseäni pistämään. Jostakin sitten kaivoin päättäväisyyden ja tuikkasin piikin ihoon. Seuraava ilta oli jo aavistuksen helpompi, tarvittiin enää puolen tunnin itku. ;)

Mutta ilta illalta homma helpottui. Nyt, kun hoitokierroksia on takana jo useampi, niin pistäminen on jo ihan rutiinia. Ei jännitä eikä pelota enää. Hulluinta näin piikkikammoiselle tässä on se, että enää en pelkää sitä kun itse pistän, mutta muiden pistoksia pelkään edelleen entiseen malliin. :D
Tiedän, että tämä ei lohduta siinä kohtaa, kun se ensimmäinen piikki oikeasti pitää pistää. Mutta uskallan väittää, että sen ensimmäisen kerran jälkeen helpottaa huimasti.

Ganirelix on mielestäni helppo pistää, kun annos on valmiina ruiskussa. Ei tarvitse sekoitella itse mitään eikä asetella annoksia. Sellainen tuli vielä mieleen, että kuulemma Ganirelix gedeon richterissä neula on erityisen hyvä. Apteekissa välillä tarjotaan jotain rinnakkaisvalmistetta, jossa neula on kuulemma tympeämpi. Eli ei kannata sitä rinnakkaisvalmistetta ottaa, jos on mahdollista valita.
 
Mitään varsinaisia vinkkejä minulla ei ole piikkikammon selättämiseen antaa mutta kerron omista kokemuksistani.

Olen koko elämäni kärsinyt kovasta piikkikammosta. Kun tuli aika ensimmäisen kerran pistää itse, niin olin varma, että en siihen pysty ja hoidot jää siitä kiinni. Ensimmäisenä iltana itkin tunnin, kun en vain pystynyt pakottamaan itseäni pistämään. Jostakin sitten kaivoin päättäväisyyden ja tuikkasin piikin ihoon. Seuraava ilta oli jo aavistuksen helpompi, tarvittiin enää puolen tunnin itku. :wink

Mutta ilta illalta homma helpottui. Nyt, kun hoitokierroksia on takana jo useampi, niin pistäminen on jo ihan rutiinia. Ei jännitä eikä pelota enää. Hulluinta näin piikkikammoiselle tässä on se, että enää en pelkää sitä kun itse pistän, mutta muiden pistoksia pelkään edelleen entiseen malliin. :D
Tiedän, että tämä ei lohduta siinä kohtaa, kun se ensimmäinen piikki oikeasti pitää pistää. Mutta uskallan väittää, että sen ensimmäisen kerran jälkeen helpottaa huimasti.

Ganirelix on mielestäni helppo pistää, kun annos on valmiina ruiskussa. Ei tarvitse sekoitella itse mitään eikä asetella annoksia. Sellainen tuli vielä mieleen, että kuulemma Ganirelix gedeon richterissä neula on erityisen hyvä. Apteekissa välillä tarjotaan jotain rinnakkaisvalmistetta, jossa neula on kuulemma tympeämpi. Eli ei kannata sitä rinnakkaisvalmistetta ottaa, jos on mahdollista valita.
Kiitos kun kerroit kokemuksestasi! Toivottavasti se itselläkin helpottaa tämän ekan kerran jälkeen. Olen ollut koko päivän aivan paniikissa ja vielä pari tuntia pitäisi odotella. Täytyy kyllä valmistautua hyvissä ajoin, koska minullakin voi kestää ennen kuin saan rohkeuden kerättyä. Pelkään, että panikoin niin, etten osaa keskittyä ohjeisiin ja sohin vapisevin käsin neulan kanssa miten sattuu 😅 Mutta pakko siitä on vain selvitä.
 
Luen täällä jo käyttöohjeita ja muistelisin että hoitaja neuvoi pistämään neulalla "suoraan", mutta pakkauselosteessa neuvotaan pistämään 45 asteen kulmassa ihon pintaan nähden 🤔 Hoitajan antamissa ohjeissa ei lue tarkemmin tuosta.
 
Itse pistin tuossa 45 asteen kulmassa. Mielestäni käyttöohjeet olivat hyvät ja selkeät, tosin ohjeesta poiketen pistin vatsaan, enkä reiteen. Gonal F:n verrattuna Ganirelixin neula on aavistuksen paksumpi ja joutui painamaan vähän enempi, mutta pistäminen sujui silti helposti. Ainut miinus omalla kohdalla oli pistoksen jälkeinen kutina.
 
Itse pistin tuossa 45 asteen kulmassa. Mielestäni käyttöohjeet olivat hyvät ja selkeät, tosin ohjeesta poiketen pistin vatsaan, enkä reiteen. Gonal F:n verrattuna Ganirelixin neula on aavistuksen paksumpi ja joutui painamaan vähän enempi, mutta pistäminen sujui silti helposti. Ainut miinus omalla kohdalla oli pistoksen jälkeinen kutina.
Mulla kutisi kans! Muuten meni yllättävän hyvin. Varmistin tänään lääkärillä ja kuulema pistokulmalla ei oikeastaan ole väliä, kunhan menee ihon alle 😊
 
Takaisin
Top