GALLUP: Minkä ikäisenä karkkia?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Vieras
Elikkäs minkä ikäisenä teillä alettiin syömään karkkia?

Mä olin ihan pöyristynyt, kun eräs naapurin mummo tuli tarjoamaan meidän silloin 5kk ikäiselle tytölle suklaakonvehtia! Muutenkin tuntuu, että karkkia tuputetaan joka puolelta ja ihmetellään, ettei kohta "jo" kaksi vuotias vielä saa syödä karkkia. Olenko tiukkapipo? (No, suklaata nyt joskus on päässyt tyttö maistamaan emoticon )

Juttua karkeista etusivun artikkelissa Kielletty karkki mietityttää monia.

Kolmivuotiaana, jos silloinkaan. Lapsi on nyt vuoden, enkä todellakaan ymmärrä ihmisiä jotka syöttävät pienille lapsille hirveitä määriä sokeria, ei mitään järkeä! Jäätelöä jäpikkä saa ensi kesänä maistella, ja suklaata yms ehkä jossain vaiheessa. Mutta karkkipussit jäävät vielä pitkäksi ajaksi kaupanhyllyille.

pieniä maistiaisia oon antanu n. 1,5 v alkaen. mut tosiaan tyyliin yks hedelmäkarkki pilkottuna moneen osaan, eikä enempää, sanon vaan ettei saa liikaa syödä kerralla ja sillä siisti. (ite syön sitte loppupussin salaa :D) perään xylitoli ni ei jää ees harmittamaan että karkki loppu.

xylitolipastilleja syödään kanssa, karkkejahan nekin on..

muutenkin musta kaikessa se määrä ja tasapaino on tärkeempi kun et saako jotain ikinä tehdä yhtään.

^ Fiksusti sanottu :)

Meidän tyttö on maistellut suklaata muutaman kerran. Ja kyllä tuo suklaasta tykkääkin! Äiti yrittääkin syödä suklaansa salaa... :D Karkkia en ole itsekään oppinut hirveästi syömään, paitsi salmiakkia, että eipä meillä karkkia yleensä pöydillä pyöri. Paitsi huomenna, kun miehen 10-v tyttö on meillä ja lauantaihan on karkkipäivä..katsotaan miten huomenna käy!

Mutta juu, niin kuin tuossa jutussakin sanottiin, niin vauvoille ei karkki sovi. Vuotta vanhemmille sitten voi antaa samalla periaatteella kuin edellä kirjoittanut sanoi. kohtuudella kaikkea :)

Hmm. Kyllä itse antaisin esikoiselle mahdollisimman myöhään. Mutta uskon, että toisen lapsen kohdalla voi olla haastetta. Jos esikoinen on hieman vanhempi ja saa karkkia, ja toinen sitten vaikka vuoden, niin onhan siinä varmaan pieni ongelma. Itse olen asiaa miettinyt, ja ajatellut, että siinä tapauksessa voisi antaa toiselle vaikka jäätelöä, pullaa tms. Muutenkaan en mitään karkki karkkia rupea hirveästi lapsille antamaan, kun itsekään en niitä paljoa syö. Saa sen suun makeaksi muutenkin ;)

Kyllä miekin sanoisin, että mahdollisimman myöhään, mutta jos nyt joskus on pakko vähän antaa maistaa, niin eiköhän tuossa kahden ja kolmen ikävuoden välillä voi jo vähän maistiaisia antaa. Siinä vaiheessa tuntuu ainakin kaverin lapset kiinnostuneen mitä herkkuja ne muut saa, eikä enää kiinnosta ne "vauvojen" herkut :)

Meillä syödään yleisesti todella vähän herkkuja. Suklaata silloin tällöin, pullaa tms. ehkä kerran kuussa, irtokarkkeja ehkä 4-5 kertaa vuodessa. Joten siinä suhteessa tuskin tulee kauheasti makeaa tarjottua pikkuisellekaan. Niin pitkään kuin mahdollista, pidetään erossa kaikesta mahdollisesta makeasta. Miksi tuputtaa tai tarjota turhaan sellaista, mikä ei tee hyvää aikuisellekaan? Toki jossain vaiheessa tulee se, että haluaa maistaa esim. kylässä kun tarjotaan niin kaipa sitä sitten voi vähän antaa. Suurin ongelma tuleekin olemaan isovanhemmat, miten niille sanoo, että sitä karkkia ei tuputeta. Mielummin sitten vaikka kuivattuja hedelmiä ja pähkinöitä. Tehdään niistä herkkupaloja niin ehkä ei tee niin paljon karkkeja mieli :) Ja jos sitä karkkia pitää väkisin jossain iässä saada, niin karkkipäivä tulee ehdottomasti käyttöön ja muina päivinä ei syödä yhtään namia.

Me ollaan tytölle (10,5kk.) annettu maisitiaisia aina, kun on sattunut olemaan jotain mitä ei ennen oo saanu. Esim. jouluna sai suklaata, mut siitäkin sit niin, et kävi kaks kertaa suussa. Loppu meni roskiin. Kahvilla kun on käyty ja jotain pullaa yms. syöty, on saanu siitä omat maistiaispalat. mehuista pystyy viel sanomaan et maistikerrat on yhdel kädel laskettavis, ja silloinki 2-3 tippaa. Jäätelöä saanu kerran. Se on meilleki enempi kesäherkku, ni sillon sit uudestaan.

Itse olen ajatellut, että karkkia en anna, ainakaan ennen kolmen vuoden ikää, enempää kun jo aikaisemminkin mainittuja pieniä maistiaisia. Suoraan sanottuna, haluaisin mieluiten odottaa siihen, kun lapsi osaa itse pyytää. En kuitenkaan ajattele, että joku nyt olisi huono vanhempi, jos ei ole samaa mieltä kuin minä. :) Tiedostan vallan hyvin, että omaan kantaani vaikuttaa hyvin vahvasti se, että itse koen kasvaneeni rahan ja sokerin voimin (jo kolmevuotiaana täysi karkkipäivä la+su, aina ja jokapäivä päiväkahvilla vähintään pullaa, jälkiruokaakin sai aina). Meillä koetettiin huonoa kotioloja kai jotenkin korvata näillä ylettömillä herkutteluilla ja tavarapaljoudella. Siksi nykyään negatiivinen suhtautuminen moiseen.

Takaisin