Flunssaniksejä odottajille!

undulaatti

Sukkela juttelija
Varmasti moni tuskailee flunssaisen olon kanssa raskausaikana, ja miksei tietysti muutenkin. Raskaana olevilla kuitenkin se ero, että olo saattaa muutenkin olla tukala ja särkylääkkeet sun muut eivät aina sovellu raskaana oleville. Mikä siis neuvoksi?
Täällä nimittäin ilmoittautuu yksi räkäinen ja tuskainen odottaja.

Onko teillä mitään hyviä konsteja flunssan nujertamiseen raskausaikana? Mitä juot, mitä syöt, mitä teet? Miksi ei voisi kertoa keinoja myös ilman raskautta. Varsinkin jos "vastustaa" lääkkeitä ja tykkää hoitaa itseään muilla keinoilla... Onko siis järkevää nyt vain käpertyä peiton alle juomaan sipulimaitoa, kuten muumeissa? [;)] Mustaherukkamehua? Vai vitamiinipommeja hedelmistä?

Flunssa ja raskaus... [:'(]   Luojan kiitos jouduin tässä raskaudessa kärsimään vain yhden sellaisen(*koputtaa puuta*) rv 20-21 todella rankkana ja "jälkitaudit" kestivät monta monituista viikkoa.

Itse olen aina luottanut lääkkeisiin ja olen sitä mieltä, että sairauden akuuttivaihe hoidetaan lääkkeillä, jolloin toipumisvaihe alkaa nopeammin... Siksi tuo raskausflunssa tuli järkytyksenä kun se piti oikeastaan vain kärsiä.
Mulla oli 1g:n panadolia jota söin sen 3g/vrk, suolavesinenäsumutetta (yhtä tyhjän kanssa tukkoiselle nenälle), kurkkupastilleja, kuumaa juomaa -> teetä, mehua, mustikkakeittoa ja hel-ve-tin paljon nenäliinoja.... Suihkussa kuumissa höyryissä istuminen helpotti aina hetkeksi..

Sunnuntaina se alkoi kurkkukivulla, maanantaina tuli nuha ja kuume, tiistaina pääsin lääkäriin ja sain antibiootit, kuumetta silloin 39 ja molemmat korvat pahasti tulehtuneet, keskiviikko kärsimystä, torstai kärsimystä, perjantaina uudelleen lääkäriin kun antibiootit ei tehoa, uusi vahvempi antibioottikuuri ja lauantaina alkoi olo lieventyä. Seuraavalla viikolla kävelin edelleen päin seiniä huimauksen takia, jolloin jälleen lääkäriin ja huomattiin että toinen tärykalvo oli ehtinyt puhjeta, koska ensimmäiset antibiootit ei tehonneet. Tuota huimausta kesti sen pari viikkoa ja sille ei voinut tehdä mitään.

Ihan siis vihoviimestä hommaa raskaana sairastelu.. Paranemisia undulaatille ja muille nuhanenille ja lisää terveitä raskauspäiviä kaikille terveenä pysyneille!!!!!

Lepoa ja Panadol Hot-juomaa, lisäksi paljon teetä. Siinä mun selviytyminen tosta viikon takaisesta flunssasta. Kammottava olo oli kyllä, ja kun olin sörkkinyt vaseliinia rohtuneeseen naamaan olin aika järkky näkykin [:D]. Pelästyin oikein kun peiliin katsoin. Mä niistin niin paljon että nenänaluskin rohtui...

Toiset ei tykkää, mutta mä kävin saunassa kans lämmittelemässä. Inhoan käydä kipeänä suihkussa kun paleltaa koko ajan, siks kävin saunassa (tosin aika miedot löylyt). Avasi vähän nenääkin.

Vanha vinkki: jalat lämpiminä koko ajan. Se ennaltaehkäisee tauteja sekä on korvaamaton apu sairastaessakin. Mä sairastin karsean flunssan silloin sikainfluenssaepidemian aikoihin ja Panadol Hotin voimilla mentiin. Hyvin sulavaa ruokaa kannattaa syödä. Se lukee jo mummoni vanhassa keittokirjassa 30-luvulta, missä on erikseen kuvattu kuumesairaan ruokavalio: puuroa, velliä, ei juurikaan lihaa, paljon nestettä. Kun energiaa ei kauheasti ole eikä sitä juuri jaksa käyttää, kannattaa syödä sen mukaisesti, vaikka lohturuoka maistuisikin. Tosin harvalle kipeänä mikään maistuu.

Mä olen tosi harvoin sairas, mutta miltei koko talven vietän aina villasukat jalassa. Yölläkin. Mä en oikeastaan voi muutenkaan syödä muita lääkkeitä kuin parasetamolia, joten oon aina ennaltaehkäissyt sairauksia, koska parasetamol-lääkkeet ei tehoa kovin hyvin.

Sekaruokavalio ja liikuntaa sekä paljon vettä. Viime syksynä kävin kuumeisena tekemässä hevosen kanssa kävelymaastojakin, jotta sain olla raittiissa ilmassa eikä tarvinnut itse tehdä mitään, istua vain. Ennaltaehkäisyyn sopii hedelmien syönti. En oikein usko, että onni ja autuus koskaan löytyisi pilleripurkista, vaan ihan siitä mitä päivittäin mättää lautaselleen.

Mä löysin jostain anopin jättämästä niksikirjasta seuraavan ohjeen:

Mukillinen  kuumaa vettä
1tl hunajaa
1tl sitruunanmehua

En tiedä auttaako tosiaan, mutta "nuhalääkkeeksi" tuota suositeltiin. Jos kokeilet niin palaapa kertomaan auttoiko!!

Meillä aikanaan mummi neuvoi, että vatiin niin kuumaa vettä et just kärsii jalat laittaa sinne ja sit puristaa sinne 3-6 valkosipulin kynttä ja jalat vatiin. Mulla ainakin toiminu. Ite en käytä mitään Panadol Hotteja kun sehän on sama jos ottais monivitamiinin, kupin kahvia ja särkylääkkeen.... Muutenkin pyrin välttämään lääkkeitä aina kun mahdollista. Paljon lepoa ja mustaherukka mehua niin kyllä se siitä (toivottavasti) :) Paranemisia!

Meillä on yritys meneillään ja juuri nyt se aika ettei vielä voi tietää onko juuri tärpännyt, eli ajattelin ottaa varman päälle lääkkeiden ja muiden kanssa. Siispä flunssan kourissa lähetin miehen apteekkiin ja käskin tuoda jotain yskään, jotain nuhaan ja ehkä joku allergialääke. Järkytys oli suuri kun takaisin tuli vain panadolia ja jotain kuusenkerkkäpastilleja! [:o] Olin kuvitellut että vähän kaikista lääkkeistä löytyy joku sopiva versio mutta eihän niitä saakaan melkein mitään syödä... Ja itse tottunut flunssaa lääkitsemään kourallisella pillereitä kolmasti päivässä. Nyt oli pakko jäädä saikulle, vaikka yleensä olen ihan hyvin lääkkeiden kanssa jaksanut flunssaisena töissä (hölmö minä).

Yksi kikka mitä suosittelen räkäiseen ja tukkoiseen nenään on nenänhuuhtelukannu (itselläni "sarvikuono", niitä on kai vähän erilaisia). Ajatus kuulostaa ensin älyvapaalta, kokeileminen tuntuu pelottavalta ja kummalliselta mutta lopputulos on todella mahtava. Eli siis erityisesti muotoiltuun pikku kannuun (saa apteekeista, luontaistuotekaupoista jne) laitetaan lämmintä vettä ja pieni lusikallinen suolaa ja se kaadetaan toisesta sieraimesta sisään samalla suun kautta hengittäen, jolloin suolavesi huuhtelee nenäontelon ja veluu toisesta sieraimesta ulos. Itse teen tämän mielellään suihkun yhteydessä kahdesti päivässä, ei tarvitse varoa rinnuksille valuvaa räkävettä. Koko toimitukseen kuluu kyllä ainakin 10 minuuttia ja joskus suolavettä voi vahingossa mennä vähän nieluun, mutta joka kerta täysin tukkoinen nenä on auennut täysin. Aivan mahtava tunne kun on koko päivän niistänyt ja pärskinyt ja tuhissut, etenkin illalla helpottaa nukahtamista kun huuhtoo nenän.

Panadol Hottia niin paljon, kuin sitä sai vetää ja sitten kaveriksi jotain tosi hyvää, kuten vaikka suklaamurukeksejä tai vastaavaa, niin paranee siitä sitten mielialakin [:)]

Itse suosittelen myös tuon nenäkannun kokeilua! Ei maksa paljon (noin 12€ apteekista) ja on täysin turvallinen ja lääkkeetön. Auttaa tukkoisuuteen heti ja voi käyttää pitkäänkin, vaikka ei olis flunssassakaan. Sillä on hyvä myös jatkosa ennalta ehkäistä tulevia flunssia, jos tuntuu että tukkoisuus on alkamassa.

Itse kärsin allergisesta nuhasta ympäri vuoden ja nyt raskauden aikana en voi käyttää siihen määrättyjä nenäsumutteita. Neuvolasta suositeltiin nenäkannun kokeilua.

Ensin sen käyttö voi tuntua hankalalta, tai ajatuskin siitä, mutta käyttämällä oppii.

Takaisin