Taustoja: Minulla on 5-vuotias esikoinen nyt jo edesmenneen exäni kanssa. ex anoppini on kasvattanut kolme poikaa vapaan kasvatuksen menetelmällä, ilmeisen huonolla tuloksella, kun exäni haudattiin alle 27 vuotiaana ja keskimmäinen on menossa isoveljensä perässä kovaa vauhtia. Aina kun lapseni käy mummolassa, kotiin palattuaan hän ei tottele mitään ja tekee koiruutta koiruuden perään noin viikon ajan. ex anoppini vain totesi, ettei lapsi mahda mitään omalle käytökselleen?!? Kyllä minun mielestäni 5-vuotias tietää, mitä saa tehdä ja mitä ei (esim naapurin mummoa ei tökitä kepillä silmään, kun mummo kieltää tai naapurin mummoa ei kivitetä...Ja kyllä, näin tapahtui heti seuraavana päivänä lapseni paluusta...) edellisestä mummola reissusta on nyt pari viikkoa ja esikoiseni vihdoinkin käyttäytyy nätisti. :) Ex anoppini soitti minulle aamu kahdeksan aikaan hirveässä humalassa(?) ja oli taas lasta vailla mummolaan.. 8/ Olin asiassa aikatavalla vastaan ja kun yritin selittää hänelle miksi asia ei oikein meille sovi, ei anoppi suostunut kuuntelemaan, vaan jatkoi omia höpinöitään. Paljastuipa siinä sivussa sekin, että viimeksi, kun lapseni oli mummollaan, mummo oli mennyt sukulaisten kanssa kesämökille, jossa kaikki olivat enempi tai vähempi humalassa ja lasten perään katsoi melkein selväpäinen ihminen... Ja muutenkin oli mummo tissutellut koko neljä päivää... Lopulta onneksi oma äitini oli käynyt esikoiseni hakemassa parempaan hoivaan.. Suoraan sanottuna vituttaa, kun en voi oikein kieltää mummoa näkemästä esikoistani, koska hän vetoaa kaukaa tulleisiin kesävieras sukulaisiin, jotka myös haluavat lastani nähdä. Ja jos kieltäydyn, saan vihaisia tekstiviestejä ja puheluita känniseltä ex-anopilta ja muilta sukulaisilta.. (Näin on käynyt aiemmin, kun en esikoistani päästänyt mukaan kännijuhliin..) Anteeksi pitkä avautuminen, mutta nyt toistaiseksi helpotti.. :)