Etusivulle nostettu imetyskeskustelu

Keskustelun 'Mitä mielessä? Aihe on vapaa' aloitti Quara, 11 joulu 2009.

Vaihda nimimerkki! | Näin pääset alkuun/apua! | Top 100
  1. Quara Tuttu foorumilla

Närkästyinpä ihan kunnolla. Mielestäni kommentin lähettäneen äidin ajatukset olivat ihan täysin perusteltuja. Jos maito ei riitä ja lapsi on nälkäinen, niin sitten on annettava jotain muuta ruokaa. Mielestäni oli ihan aiheellista kritiikkiä sanoa, että kuinka voidaan sanoa, että imetä vaan.

Järjettömin oli mielestäni imetysohjaajan viimeinen kommentti siitä, että tehtäväni on tukea äitejä imetyksessä, ei korvikeruokinnan aloittamisessa. Jos sitä maitoa ei tule lapselle riittävästi, niin kenen etu on imettää vaan? Jos siis lapsi vain huutaa nälkäänsä tissillä.

Yhtä järjetöntä on mielestäni vaikkapa olla jakamatta kondomeja nuorille siksi, että vastustetaan esiaviollista seksiä ja tuetaan ajatusta seksistä vasta avioliitossa. Ajatus voi olla hieno, mutta keinot täysin väärät! Yök, miten typeryys voikaan ärsyttää. Onneksi pian on viikonloppu.
    • Olen samaa mieltä Olen samaa mieltä x 1
  2. Irium Vieras

Ihan samanen asia ärsyttää. Tuntuu että neuvoloissa ymv. korvike ei ole edes vaihtoehto? Ihan sama vaikka vauva olis itkunen, tissiä vaan suuhun ni kyllä se siitä. On jotenkin huono äiti jos ei imetä kokoajan / sen suositellun 8 kuukautta?  Oma äitini kertoi syöttäneensä pikkuveljeäni (53cm 4150g) kokoajan ja pojalla olikin kokoajan nälkä. Siirtyi 2-kuukautisena velleihin kun ei tissi eikä korvike riittänyt. Ihan normaali lapsi tuli. Miten on ennen vanhaan pärjätty kun ei ollut korvikkeita ja lapsi huutaa nälkää, mutta maitoa ei vaan tule tarpeeksi. On annettu velliä ja lehmänmaitoa. On se kumma kun ajatellaan että lapset jotenkin muuttuis vuosien saatossa. Ihan samanlaisia ne vauvat on nyt ku 70 vuotta sitten [:D]
  3. viimeinen Tuttu foorumilla

Mua ei ärsyttänyt. Vähän nasevampi vastine olis kieltämättä voinut olla, ja tarkemmin eritelty.

Se, miks mua ei haitannut, johtuu siitä, et kun mä esikoisen kanssa painin imetyksen kanssa, mulle sanottiin neuvolasta että anna korviketta. Ja mähän annoin kun kerta käskettiin... Jos mulle olis sanottu et imetä vaan, niin oon ihan sata varma et maito olis riittänyt. Eihän se tietenkään riittänyt kun imetin koko ajan vähemmän ja vähemmän. Vasta neljäs lapseni sai vain rintamaitoa, nyt osasin jo itse hakea tietoa ja kas kummaa, imetys onnistui ihan vaan sillä että imetti.

Oikeasti on tosi vähän äitejä joiden maito ei ihan aikuisten oikeasti riitä, vaikka imettää monta kertaa päivässä. Useimmiten se vaan menee niin, et (varsinkin ekan lapsen kanssa) äidistä tuntuu siltä että vauva on koko ajan rinnalla, todellisuudessa se saattaa olla ihan yhtä kauan kuin muutkin vauvat ja kuulua asiaan. Jos esim. kahden kuukauden ikäinen vauva on "koko ajan" rinnalla, niin se on vaan merkki siitä että se tilaa lisää maitoa, eikä todellakaan merkki siitä että maito olis mystisesti loppumassa. Mikäs siinä sitten jos äiti ei sitten halua jatkaa imetystä, ja kokee ettei jaksa sitä vaikka kolme-neljä päivää jatkuvaa tiheän imun kautta. Ja mä en anteeksi vaan usko että joku vauva on 20 tuntia vuorokaudesta rinnalla ja äiti kirjoittaa kysymyspalstalle voiko antaa muuta... Eiköhän tuossa kohtaa jo itsekin tajua että jotain on vialla. 20 kertaa päivässä taas voi olla ihan ok.

Mun ex-anoppi muuten yritti tän mun nyt kuusivuotiaan kanssa väittää, että se tarttee muuta ruokaa kuin äidinmaitoa n. kolmikuisena kun se oli niin hyvin kasvanut... No, sillä rintamaidollahan se isoksi kasvoi [8|].

Niin ja mä en ole mitenkään korvikevastainen, mulle on ihan sama millä muut vauvansa ruokkii. Mua vaan ärsyttää kun hirveen usein annetaan kuvaa että maito loppui, kun kyse on vaan siitä että se halu imettämiseen loppui.

Ollaanko me äidit niin riippuvaisia toisten äitien mielipiteistä ettei kehdata myöntää että imetys on joskus tosi rasittavaa ja sitovaa puuhaa ja että mieluummin annettais korviketta kun sillai ehtis paljon enemmän eikä olis niin kiinni siinä vauvassa...
  4. Vaavi2010 Tuttu foorumilla

Ottamatta varsinaisesti kantaa tuohon kyseiseen artikkeliin, niin minulla on päinvastoin hieman toisenlainen kuva korvikkeiden ja yleensä lisämaidon annosta suomalaisissa synnytyssairaaloissa. Tosiasia on se (olen nähnyt useita tilastoja ja tiedän miten homma toimii käytännössä), että Suomessa syntyneille lapsille annetaan hirveän helposti lisämaitoa synnytyssairaaloissa ainakin täällä pääkaupunkiseudulla. Ilman sen kummempaa lääketieteellistä syytä eli ensi päivinä, kun ei siltä äidiltä kuitenkaan tule riittävästi maitoa tai kun nyt vaan on tapana syöttää 3h välein yms yms. Sikäli ihan hyvä mielestäni, että imetykseen on viime aikoina kiinnitetty huomiota ja sitä tuetaan. Suuri osa kuitenkin suomalaisista äideistä haluaa imettää pidempään kuin lopulta sitten imettävät syystä tai toisesta johtuen. Ja se on kuitenkin vain muutama prosentti, joilla ei oikeasti tule sitä maitoa riittävästi kunhan saa tarpeeksi tukea ja opastusta imetykseen. Eli sikäli hyvin tärkeä asia tuollaiset imetysohjaajat yms. ammattilaiset. Eri asia sitten on jos äidin maito ei vain syystä tai toisesta riitä niin toki se vauva tarvitsee jotain muuta.

Hyvä vastaus viimeinen. Olen kanssasi samaa mieltä!
  5. Minttumaaria Vieras

No niin. Meitä äitejä on hyvin monelaisia ja toisille, kuten itsellenikin imetys on se luontevin vaihtoehto, koska se on helppoa, ruoka on aina mukana ja sopivanlämpöistä ja se laihduttaa ja paljon! (Kolme lasta imettäneenä, neljäs tulossa).

Mä olen lähinnä sitä mieltä, että on raakaa aina ja kaikkialla olla syyllistämässä äitejä tekee ne niin tai näin. Jos se imettäminen ei tunnu luontevalta, miksi sitä itseään rääkkäämään. Itse olen sen ajan lapsia (36v) että äitini meni töihin, kun olin 3kk ja siihen loppui imetys ja hyvin on pärjätty. Kala-allergia vaivaa, mutta siinäpä ne pahimmat vaivat.

Jos maitoa tulee hyvin ja rinnat ei ole kipeät ja imetyksen saa hyvin alkuun, niin mielellään sitä imettää vaikka sen puolikin vuotta.
  6. idaho Tuttu foorumilla

Ehkä useat äidit sanovat etteivät imetä kun maito ei riitä vaikka imetyksen lopettaminen johtuisi jostain muusta, koska useasta tuntuu siltä että katsotaan pahalla kun ei imetetä. En ymmärrä mitä pahaa siinä on jos muista syistä imetys on loppunut? Itse päätin lopettaa imetyksen, kun poika oli 3 viikkoinen. Maitoa kyllä riitti, mutta imetys ei vaan luonnistunut. Sattui ja lopulta kaikilla perheessä meni hermot tähän. Eli voin suoraan sanoa, että halu siihen imetykseen meni. Äidinmaidon poika saa pumpattuna.

Ja voin kyllä ihan siihenkin uskoa, että se maito voi loppua ja ei riitä vauvan tarpeisiin..

Toiset äidit ovat pahimpia arvostelijoita..
  7. Quara Tuttu foorumilla

Ihan hyviä pointteja. Mutta silti se ärsytykseni kohde oli tuo tyyli, jolla siihen kysymykseen vastattiin. Minun mummollani ei aikoinaan maito riittänyt. 40-luvulla se olisi ihan varmasti ollut - kuten nykyisinkin - helpoin, halvin ja yksinketaisin vaihtoehto ja siitä lapsi saa kaiken. Mutta kun sitä ei tullut, sitä ei tullut. Yhdellä ystävälläni maito muuttui "rasvattomaksi maidoksi" kolmen kuukauden kohdalla. Hän imetti kyllä, mutta ei siinä maidossa ollut mitään, mikää olisi vauvaa ruokkinut!

Ja sitten jos joku kehtaa sanoa, että "minun tehtäväni on tukea imetystä, ei suositella korvikkeita", niin vähän kyllä tekisi mieli haistattaa, varsinkin jos kovasti yrittäisin lastani tissimaidolla ruokkia, mutta lapsi ei saisi siitä tarpeeksi ravintoa. Että tuetaan imetystä, oli lapsi nälässä tai ei.

Minä en muutenkaan ymmärrä tätä imetyksentukemisasiaa. Eikös ihminen imetä, jos se haluaa imettää tai jos maitoa tulee ja se vauvalle riittää?

Äitini lopetti minun imetttämiseni, kun olin kuusikuinen. Ei kuulemma tissi enää minulle kelvannut. Olisikohan tästä saanut tänä päivänä moitteet, että tunge vain tissiä suuhun ja imetä??? 30 vuotta sitten ei kuulemma sanottu mitään. Totesivat kuulemma neuvolassan vain, että onpa hyvin syönyt tyttö, ja että pelkällä rintamaidollako se näin hyvin kasvoi?
  8. katusutariina Tuttu foorumilla

tykkäsin noista viimeisen kommenteista, ja melko samalla linjalla joissakin asioissa menen.

Ja nyt.. Minä en imetä, en. Ensimmäisen kuukauden ajan, ja silloinkin vain tyyliin yöllä, kun se on helpoin ratkaisu. Muksu viereen, tissi suuhun ja unta palloon.
    Kai multakin tulis maitoa, ei kyse ole siitä ettei sitä tulis. Olen todella laiska ja tuo imetys olisi se helpoin ratkaisu. Mua vaan todellakin oksettaa koko touhu. Se että joku nyt kommentoi että imetys on täysin luonnollinen asia ja niin on aina tehty, ei muuta sitä tosiaa mitenkään, että se kuvottaa mua. Ei mua haittaa jos joku muu imettää mun edessä, mutta mä itse en vaan todellakaan pidä siitä. Tuntuu todella kamalalta, hyi olkoon. En mä osaa edes selittää koko juttua. Vika on mun päässä. [:D]

Itelläni on kaksi lasta. Toisella ei lainkaan allergioita, toisella penisilliini (kuten mullakin). Korvatulehduksia ollut molemmilla alle 5 kpl ja ikää heillä 6- ja 7-vuotta. Sairaana (=edes jonkin verran kuumetta) ovat kerran vuodessa. Kooltaan ovat olleet aina ihan normaaleja. En koe, että nuo kaksi olisivat mitenkään kärsineet mun pullorumbasta [&o]
  9. Quara Tuttu foorumilla

Minäkin olen tuota miettinyt, että mitä jos imettäminen ällöttää. Tavallaan helpottavaa kuulla, että jollain on käynyt niin. Tuskinpa nuo vauvat kuolee siihen, etteivät tissiä saa. [:D]

Mutta kurjaan sekin, että sanotaan, että jokainen tyylillään, mutt kuitenkin samalla, että hyvä äiti imettää ja pitää lapsen tissillä koko ajan. Ja että moni ei vain alkuun tajua, että vauva sitoo ja blaablablaa.
  10. 2raskaus Peruskäyttäjä

Itse en ole artikkelia vielä lukenut, mutta kerron omasta kokemuksestani. Imetin lastani heti alkuun ja Taysissa kyllä tarjottiin korviketta hanakasti. Parin tarjoamisen jälkeen päätin ottaa, kun kätilö suositteli. En kyllä ymmärrä miksi piti korviketta antaa, kun vauva ei ollut edes itkuinen. Ja maitopisaroiden pitäisi alkuun riittää. Imetin lastani puoli vuotta ja välillä korviketta annoin, kun tuntui ettei maito riitä. Mutta kyllä se olisi riittäny, jos olisi vain luottanut itseensä. Pulloruokinta taitaa olla suurena trendinä nykyään, koska jos tuore tuttava äiti kysyi imetänkö ja hän itse antoi pulloa, niin minusta tuntui että he kokivat että "makeilen" sillä että imetän. Itselleni imettäminen oli täysin luonnollinen juttu, enkä tuntunet itseäni muita paremmaksi äidiksi vaikka imetin. Eikä pulloruokinnassa ole mitään vikaa, kunhan äiti ei sano heti että ei tullut maitoa riittävästi ni ei jatkanut. Koska oikeasti se on aika harvinaista. Useimmat eivät vain jaksa/viitti yrittää, sekin on ok mutta myöntäisivät sen edes itselleen!
    • En ole samaa mieltä En ole samaa mieltä x 1
  11. idaho Tuttu foorumilla

Kyllä jokainen varmaan itselleen myöntää sen oikean syyn miksi ei imetä. Ehkäpä se on vaan helpompi sanoa, että maito loppui. Itselläni tuli heti epäonnistumisen tunne, kun päätin ettei imetys ole juttuni. Mielestäni on turha syytellä nyt semmoisia äitejä, jotka sanovat että maito ei vaan riittänyt vaikka kyse olisi jostain muusta. Onko sillä oikeasti mitään väliä minkä takia imetys ei luonnistu? Ja uskoisin että aika harvinaista tuommoinen ettei viitsisi tai jaksaisi edes yrittää. Pientä leimaamista tuokin. Jos et imetä, et vaan viitsi edes yrittää...huhhuh!!!![:'(]
  12. 2raskaus Peruskäyttäjä

Itse ainakin kirjotin omasta kokemuksestani, enkä leimannut kaikkia vaan ne ketkä tunnen. Vajaan viiden päivän imettämisen jälkeen ei mielestäni vielä voi sanoa (parikin kaveria imetti parisen päivää ja lopetti kun ei maitoa tullut), että maitoa ei tule.Pitää vaan jaksaa viitteliäästi yrittää (JOS haluaa imettää, en tuomitse ihmisiä ketkä ei imetä), koska useimmilla sitä alkaa kyllä tulemaan. Minulla meni ainakin monta päivää ennen kuin maitoa alkoi tulemaan.

Ehkä vähän huonosti sanoin, että myöntäisi edes itselleen, vaan tarkoitin paremminkin että jos ei halunnut yrittää niin ei sitä tarvitse peitelläkkään muille. Koska ei se huonoa äitiä tee, jos ei imetä.
  13. viimeinen Tuttu foorumilla

Quara: Mä en niinkään sanois et hyvä äiti imettää, mutta mun mielestä hyvä äiti yrittää imettää. Eiköhän me kaikki äidit haluta lapsellemme parasta, ja kun se äidinmaito on sitä parasta ihan tutkitustikin, niin on aika hullua ettei sitä viitsi/jaksa/halua edes yrittää tarjota. BTW toi ehkä oli sulta liioiteltu veto toi "kolmekuisen vauvan äidin maito muuttui rasvattomaksi", mut on kuitenkin pakko sanoa että tuskin... Ei se maito muutu mikskään jos ei lakkaa syömästä/juomasta. Ja se nyt vaan on niin että sitä vauvan sitovuutta ei kaikki tajua ennenkuin se on siinä, en mä ainakaan tajunnut.

No, miksikö musta on huutava vääryys tuossa että naiset antaa väärän kuvan lopettamisestaan? Siksi, kun sitten ne jotka ei vielä ole imettäneet yhtään lasta, lukee näitä juttuja ja kuvittelee että se maito voi tuosta vaan loppua, ja että maitoa tulee liian vähän jos lapsi syö tunnin välein. Sit ne samat äidit antaa kakskuisille velliä kun vauvalla on mukamas nälkä kun se ei nuku kahdeksaa tuntia putkeen...

Sorry paasaus, mutta joskus ahdistaa ja tosiaan toivois et asioista puhuttais niitten oikeilla nimillä eikä kuunneltais aina niitä kumminkaimanserkun kokemuksia ja mentäis niitten mukaan. Jos ihan oikeasti kiinnostaa aihe niin tässä kolme linkkiä samoilta sivuilta mistä löytyy tutkittua tietoa ja neuvoja.

http://imetystukilista.net/sivut/index.php  

http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=view&id=165&Itemid=100

http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=view&id=14&Itemid=97
    • En ole samaa mieltä En ole samaa mieltä x 1
  14. 2raskaus Peruskäyttäjä

Hyvin sanonuttu viimeinen, koska minulle ainakin kävi niin että melkein uskoin lähikavereitten puheita maidon tulosta yms.
  15. Quara Tuttu foorumilla

Min en tiedä miten minun käy. Syyttelyitä viitsimättömyydestä en kuitenkaan sitten viitsisi kuunnella. Tämä ystäväni kyllä täysimetti ja maitoa kyllä tuli.

Mutta vetäydyn tästä keskustelusta nyt.Närkästyn edelleen tuosta imetystukihenkilön asenteesta siinä jutussa. Hyvä jos muut ei.

Tämä keskustelu meni nyt vähän samanlaiseksi kuin meillä töissä akkojen kahvipöytäkeskustelut, joista lapsettomat suljetaan pois sanomalla ylenkatsoen, että ettehän te tiedä kun teill ei ole lapsia. Että odotas vain sitten kun sinulla on....

heippis![:D]
    • Tykkää Tykkää x 1
  16. Quara Tuttu foorumilla

Paitsi että se on vielä pakko sanoa, että aika monessa asiassa sanotaan, että äidin pitää luottaa omaan vaistoonsa ja tehdä niiin kuin hänestä hyvältä tuntuu. Ja että jokainen äiti tuntee lapsensa parhaiten ja tietää mitä lapsi itkullaan tahtoo.

Ei vissiin päde kuitenkaan tähän imetysasiaan, jossa ainoa oikea vastaus on vain imettää, vaikka mikä olisi.[;)]
  17. idaho Tuttu foorumilla

Mun mielestä ihan järkkyä aatella et olis huono äiti jos ei ns. viitti yrittää imettää [:@]. Se ei tee äidistä todellakaan huonoa. Kuka määrittelee sen että onko tarpeeksi yritetty?? Tuommoiset mielipiteet saattavat pahoittaa todella jonkun mielen. Vaikka äiti olisi oikeasti tehnyt kaikkensa, voi sieltä takaraivon uumenista jostain kivuta ajatus ettei ole yrittänyt tarpeeksi. Tätä ajatusta sitten komppaavat muiden äitien jutut imetyksen tärkeydestä... Itse yritin kaikkeni ja siltikin joka viikko tulee se mieleen että josko oisin kuitenkin jotain voinut tehdä.. Ja nyt siis olisin huono äiti, kun en nyt viitsinyt enempää yrittää.. Todellisuudessa käytin kipeytyneisiin nänneihini kahta erilaista rasvaa, sitruunaa, kaalinlehtiä. Annoin ilmakylpyjä ja rintakumeja oli kolmia erilaisia. Lypsin käsin ja hörpytin poikaa kahden tunnin välein muutaman päivän ajan, jotta nännit olisivat saaneet aikaa parantua.. Siltikin lopulta meni hermot ja lopetin koko touhun..

Ja kyllä joka viikko siis mietin, että jos kuitenkin olisin "viitsinyt yrittää enemmän.." Voisin sanoa, että on paljon huonompia äitejä kuin ne jotka eivät viitsi yrittää imettää..!!!
  18. viimeinen Tuttu foorumilla

Idaho hyvä, mä en sanonut et miten paljon pitäis yrittää, sehän on jokaisesta itsestään kiinni. Mä sanoin että mun mielestä hyvä äiti yrittää. Oli se yritys mitä tahansa. Ja sähän yritit. Tolla sun ajatusmallillahan mä syyttäisin itseäni huonoksi äidiksi [:D], koska mun kaksoset sai vain kaks kuukautta täysimetystä ja esikoinen kolme... (Tän lisään vielä että kaksosten imetyksen lopetin koska en enää jaksanut valvoa, ne söi jatkuvasti kun niillä oli tiheän imun kausi tietenkin yhtäaikaa.)

Quara: Tää on sellainen asia mistä ei voi tietää miten se sujuu ennenkuin se tilanne on siinä. Vähän niinkuin synnytyskin, vaikka kuinka kuvittelee miten se sujuu, ei voi varmasti tietää. Ei se ole mitään kahvipöytävähättelyä. Mäkin kuvittelin monta vuotta ettei multa voi ikinä imetys onnistua, kunnes sitten neljännen kanssa onnistui. BTW miksi ihmeessä sua kukaan syyttäisi viitsimättömyydestä? Ei mulle tulisi ainakaan mieleen sanoa kellekään että oletpa nyt viitsimätön... Mä ihailen suorastaan yhtä mun kaveria joka on ihan suoraan sanonut inhoavansa imetystä, mutta silti on tarjonnut muutaman kuukauden ajan vauvoilleen omaa maitoaan.

Hassua on että vain korviketta voi kehua mutta kun yrität puolustaa imetystä tulee heti p*skaa niskaan... Hmm. Mua ei toisaalta haittaa kun olen molempia, sekä korvike- että imetettyä vauvaa hoivannut.
  19. idaho Tuttu foorumilla

Ehkä toi sun tapas tuoda oma mielipiteesi esiin nosti ainakin mun niskavillat pystyyn. Sanavalinnat olisi mun mielestä voinut ehkä olla erilaiset. Mun ensi käsitys sun kirjotuksesta oli just mitä aikasemmin kirjotin. Ja mun mielestä oli hieman "agressiivinen" kirjotus.. Ja tähän on vaan mun mielipide.

Uskoisin että jokainen äiti kuitenkin yrittää. Itse en ainakaan ole kuullut kenestäkään joka ei yrittäisi. Ja vaikka ei yritä, se ei tee sinusta mitenkään huonoa äitiä. Semmoisen käsityksen lauseesta "hyvä äiti yrittää" saa. Ainakin itse saan.

Uskovatkohan kaikki sokeasti siihen mitä netissä lukee? Itse ainakin suhtaudun aina pienellä epäilyksellä neuvoihin, joita satelee sieltä täältä. Ja nehän ovat neuvoja. Ja ensi vuonna voi taas olla ihan uutta tietoa..
    • Tykkää Tykkää x 1
  20. Riikka33 Tuttu foorumilla

En mä tunne itseäni huonoksi äidiksi, kun annan korviketta imetyksen lisäksi. Mielestäni kaikista tärkeintä on se että vauva saa masunsa täyteen ja äiti voi hyvin. Imetys kun on, alussa varsinkin, todella vaativaa ja haastavaa. Varmasti on poikkeuksiakin ja imetys sujuu alusta asti ongelmitta, itse en vain ole lähipiirissä niistä kuullut. Mun mielestä tästäkin ketjusta huomaa sen millaisia petoja me äidit toinen toisillemme olemme.

Moni ei varmasti luota siihen, että vauva saa tarpeeksi maitoa imettäessä ja siihen ryhmään itsekin vielä hetki sitten kuuluin. Nyt luotan että vauva saa tarpeeksi minulta maitoa ja korvikemaito on jäänyt lähes kokonaan pois. Mutta myönnän myös sen, että ihan itsekkäistä syistä täällä tarjotaan välillä korviketta. Ja onhan se helpottavaa, kun voi itse illalla painella nukkumaan, kun mies jää vielä valvomaan ja hoitaa samalla viimeisen syötön ennen yöunia.

Niin tai näin, kaikista parasta on että jokainen äiti(perhe) tekee kuten heistä parhaalta tuntuu. Helpolla ei kannata luovuttaa, mutta huonommuutta ei pidä potea jos imetys ei syystä tai toisesta luonnistu. Aina on niitä jotka katsovat kieroon... käytät kestovaippoja/kertakäyttövaippoja, annat tuttia, nukutat vieressä, viet hoitoon alle vuoden ikäisenä jne. Aina on vaiheita jolloin toiset äidit/isät kauhistelevat/hämmästelevät valintojasi. Poikkean nyt aiheesta, mutta sama pätee kuitenkin muissakin asioissa. [:)] Mielipiteitä saa ja pitää olla, niitä on hyvä sanoa ääneen, mutta itsellään on se viimeinen valta päättää miten mielipiteet ottaa, miten suhtautuu niihin.

Jaa tämä sivu