Etinen istukka

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Noonana
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Noonana

Satasella mukana keskusteluissa
Huhtikuiset 2022
Uusia kokemuksia etisestä istukasta? Omani todettiin ultrassa rv 22. Kontrolli tästä on rv 32. Mitään vuotoja ei ole ollut tähän mennessä. Nyt viikkoja 24. Tämä tulee oleen kolmas sektioni ja jännittää miten se poikkeaa aikaisemmista. Jännittää myös jos johonkin lepoon joutuu, minulla kun on ihan sinne rv 40 asti opintoja ja vauvan pitäisi syntyä kuulemma max rv 39 :D Onneksi opinnot ovat kuitenkin verkossa, joten periaatteessa onnistuu myös söngystä.

Tsemppiä opintoihin ja raskauteen!
:Slightly Smiling Face::Thumbs Up Sign:

Minulle tehtiin sektio etisenistukan vuoksi kuukausi sitten ( rv 37+) minä säästyin vuodoilta raskausaikana, koin sen olevan suorastaan ihme. Sektio oli itselleni ensimmäinen. Ensin suunnittelivat sektiota rv 38+, mutta sitä aikaistettiin vähäisen lapsiveden vuoksi viikolla. Lääkäri muistutteli pitkin matkaa että kyseessä riskiraskaus ja mitään raskaampaa ei saa tehdä. Herkästi mentävä näytille. Etinen todettiin Rakenneultrassa, täysetisenä pysyi loppuun saakka, käsittäkseni saattaa siirtyäkin, mutta minulla niin ei käynyt.

Minulla oli viimeisimmässä raskaudessa etinen istukka jota alkuun vähän arvuuteltiin rakenneultrassa ja kontrolliultra oli varattu rv 32+ tarkastusta varten.

Kaikki ei kuitenkaan mennyt ihan suunnitellusti. Minulla meni lapsivedet rv 29+2 ja samalla tuli iso verihyytymä. 3 vrk:tta olin sairaalassa seurannassa ja sain kortisonipiikit vauvan keuhkoja kypsyttämään. Kun vettä eikä verivuotoa ei enää tullut niin pääsin kotiseurantaan. Päivittäin mittailin verenpainetta ja lämpöä, tulehdusarvoja mittasin joka toinen päivä ja aamuisin piti käyrää ottaa ja laskea vauvan liikkeitä, lisäksi kerran viikkoon oli synnärillä lääkäri ja ultraus.
Tässä välissä ei ollut mitään oirehdintaa, mutta rv 34+4 alkoi varoittamatta massiivinen verenvuoto (olin pissalla ja ihmettelin kun lorina vaan jatkuu). Kiireellä synnärille ja yhtä kiireellä sektioon. Minulle oli suunniteltu sektio rv 37+, sinne ei päästy. Pari viikkoa vauva joutui sairaalassa olemaan ja keräilemään voimiaan kun alkuun ei jaksanut itse syödä juuri ollenkaan. Mutta oikein tomera neito on keskosuudesta huolimatta kasvanut.

Toivottavasti te pääsette maaliin saakka ilman ylimääräisiä vuotoja tai vuodelepoja

Minulla oli täydellinen etinen istukka. Ei liikkunut mihinkään raskauden aikana, mutta ei myöskään vuotanut paitsi aivan lopussa. Sektio aikataulutettiin 37+0, mutta vuotelu alkoi 35+4 ja menin päivystykseen. Sinne jäin seurantaan ja 2pvää myöhemmin tehtiin sektio.

Kaikki meni hyvin, istukka vuosi hieman runsaammin sektiossa ja sitä ballongilla jokunen tunti rauhoiteltiin.

Onnea matkaan ja toivotaan tosiaan että pääsette suunniteltuun synnytyspöivään asti!

Kiitos paljon vastauksista! Onpa erilaisia kokemuksia teillä. Tarvinnee kans varautua, että alkaa vuoteleen jo aiemmin. Olen rauhaksiin ollut tähän asti, lenkillä ollut sään salliessa (täällä maalla ei hiekoiteta eikä usein lumiakaan korjata) ja uimassa olen käynyt silloin, kun uimahallit oli auki. Tavoite olisi saada kurssien tehtävät tehtyä ennen vauvan syntymää, joten ehkä kiristän niiden suhteen vielä aikatauluja, nytkin yritin siihen rv 37 mennessä :Upside Down Face: Tietty se kontrolliultra tässä vielä on, että jos sattuisi sieltä siirtymään, niin ei tarvi niin paljon stressata.

Mulla tuli tällä viikolla veristä vuotoa ja sain ajan perjantaille. Siellä todettiin täydellinen etinen istukka. Raskausviikot nyt 13+3. Lekuri maalasi lähinnä vaan pirut seinään, mitään ei voi tehdä jos menee kesken. Kuulemma tulehdus voi iskeä tai alkaa yhtäkkiä kovasti vuotamaan. Rakenneultraan saakka ei ainakaan mitään erityisseurantaa. Edessä on pitkät viikot koko ajan keskenmenoa peläten. Käski välttämään seksiä, mutta muuten saa kuulemma tehdä mitä vaan. Ihmettelen kun muille on sanottu, että pitää välttää ponnistelua, määrätty totaalilepoa, sairauslomaa jne. Lääkäri mukaan häviävän pieni todennäköisyys, että istukka siirtyisi ja normaali synnytys olisi mahdollinen, jos sinne asti edes selvitään. Olo on sellainen niin kuin mulla olis pommivyö ja pitää varoa joka hengenvetoa, ettei unelma poksahda. Hyvin peloteltiin massiivisella verenvuodolla, istukan ennenaikaisella irtoamisella jne. Viikonlopun tätä asiaa pyöritellyt ja eipä tämä juuri valoisammaksi muutu.

Mulla tuli tällä viikolla veristä vuotoa ja sain ajan perjantaille. Siellä todettiin täydellinen etinen istukka. Raskausviikot nyt 13+3. Lekuri maalasi lähinnä vaan pirut seinään, mitään ei voi tehdä jos menee kesken. Kuulemma tulehdus voi iskeä tai alkaa yhtäkkiä kovasti vuotamaan. Rakenneultraan saakka ei ainakaan mitään erityisseurantaa. Edessä on pitkät viikot koko ajan keskenmenoa peläten. Käski välttämään seksiä, mutta muuten saa kuulemma tehdä mitä vaan. Ihmettelen kun muille on sanottu, että pitää välttää ponnistelua, määrätty totaalilepoa, sairauslomaa jne. Lääkäri mukaan häviävän pieni todennäköisyys, että istukka siirtyisi ja normaali synnytys olisi mahdollinen, jos sinne asti edes selvitään. Olo on sellainen niin kuin mulla olis pommivyö ja pitää varoa joka hengenvetoa, ettei unelma poksahda. Hyvin peloteltiin massiivisella verenvuodolla, istukan ennenaikaisella irtoamisella jne. Viikonlopun tätä asiaa pyöritellyt ja eipä tämä juuri valoisammaksi muutu.

Kuulostaa kyllä ikävältä lääkäriltä. Vaikka riskejä olisi, ei niitä pelottelemalla tarvitse muutenkin herkässä tilassa olevalle (tai yhtään kenellekään) kertoa. Paljon on etisellä istukalla onnistuneita raskauksia, joten tuskin tilanne on niin synkkä kuin miltä lääkäri sai sen vaikuttamaan. Voimia! :red-heart:

Kuulostaa kyllä ikävältä lääkäriltä. Vaikka riskejä olisi, ei niitä pelottelemalla tarvitse muutenkin herkässä tilassa olevalle (tai yhtään kenellekään) kertoa. Paljon on etisellä istukalla onnistuneita raskauksia, joten tuskin tilanne on niin synkkä kuin miltä lääkäri sai sen vaikuttamaan. Voimia! :red-heart:

Jotenkin se lääkäri ei omannut minkäänlaista tilannetajua. Olin monta päivää jännittänyt ja menin hyvissä ajoin klinikalle. Kaikki muut otettiin vastaan, mutta mä jäin siihen istumaan, sitten joku hoitaja sanoi, että jotkut vastaanottoajat on puoli tuntia myöhässä. No, se oli juuri tämä minun lääkäri eli istuin sitten extra 40 minuuttia hermoilemassa. Sitten se lääkäri halusi ensin katsoa kohdunkaulan tilanteen, se ei sano mulle mitään, vaan puuhailee vaan jotain ja pyysi jotain tikkuja hoitajalta. Sitten se tokaisi, että otetaan klamydia-koe. Sen jälkeen mä sitten kysyin, että onko se kohdunsuu kiinni ja normaalin pituinen. Niin siihen sitten sanoi vaan "Joo". Sitten siirryttiin ultraan, otin monta hengitysparia siinä maatessani koettaen rauhoittaa itseäni, lääkäri tuijottaa ruutua naama totisena ja ruutu on käännetty minusta poispäin, mitään ei kuulu. Lopulta olen varma, että sikiö on kuollut. Saan itkuisena sanottua, että: " Se on siis kuollut!". Tässä vaiheessa hoitaja hihkaisee, että: "Ei ole". Tähän lääkäri sitten jatkaa, että täällä on ihan virkeä ja liikkuva sikiö.

Jotenkin tuntuu, ettei se lääkäri yhtään tajunnut mun pelkoa eikä sitä miten jännittynyt olin sinne tullessa ja olisin kaivannut niitä vastauksia heti. Mutta tosiaan tylytys oli sitä luokkaa muutenkin, että mulle vaan jäi sellainen kuva, että todennäköisempää on, että tämä päättyy huonosti kuin hyvin. Toivottavasti se lääkäri oli väärässä, mutta tosi paha mieli tästä jäi ja meni kyllä koko viikonloppu murehtiessa ja lisätietoa etsiessä.

Täällä kaikki hyvin. Istukka on siirtynyt kohdunsuulta kokonaan pois ja arvenkin kohdalla on enää vain siinä reunalla :Hugging Face: Lääkäri sanoi et siirtynee vielä ennen synnytystä siitä reunaltakin, mutta ei noineenkaan enää sektiota haittaa. Vauvan syntymään aikaa reilu 6vk.

Takaisin