Etääntyminen parisuhteessa endimmäisen kolmanneksen aikana

Niinakee

Vauhtiin päässyt keskustelija
Lokakuiset 2023
Olen tässä miettinyt ja haluaisin kuulla kokemuksia, onko teillä etäännytty kumppanista raskauden aikana? Itse nyt toisella kolmanneksella ja puoliso tuntuu kovin kaukaiselta. Kun asiaa mietin, johtuu se varmaan siitä, että olin älyttömän väsynyt koko alkuraskauden ja kärsin jatkuvasta etovasta olosta. Jotenkin jäätiin kai molemmat tosi yksin, kun ei musta mitään seuraa ollut. Tuntui, ettei puolisoni ollut kiinnostunut raskaudesta ollenkaan, vaikka hän lasta kovasti toivoi. Kysyin häneltä useasti miksei hän puhu raskaudesta mitään, ainoa kysymys oli melkein vain, että onko paha olo. Hän kertoi ettei uskalla herättää toiveita tai halusi olla varovainen suhtautumisessa. Minusta tuntui, että olin raskaana ihan yksin ja kerroinkin, että oireiden yms vuoksi se on minulla kuitenkin mielessä koko ajan. Onkohan tämä miesten suhtautuminen kuinka yleistä?

Nyt tuntuu, että olemme kilometrin päässä toisistamme, kun paha olo ja väsymys jo vähän helpottavat taipystyn kohtuullisen normaalisti olemaan.
 
Hmm, tässä aivosumussa on hankalaa muistaa, mutta ainakin tuo miehen "välinpitämättömyys" raskautta kohtaan kuulostaa tutulta. Mun mies ei koskaan paijannut raskausvatsaani tai muutenkaan osoittanut kiinnostusta/huolenpitoa. Tuntui siltä ettei hänelle mennyt lainkaan jakeluun se, millainen suoritus raskaus on ihmiskeholle ja kuinka rankkaa se voi olla, myös henkisesti.

Myöskään vauvan imettäminen ei ilmeisesti ollut miehen mielestä mikään erityinen juttu. Eikä imettämisen aiheuttama väsymys, stressi, hartiakipu jne saaneet aikaan sympatiaa.

Olen tullut siihen tulokseen, että tuo jätkä ei vaan ole kovinkaan empaattinen tyyppi. Hän on ihana mies ja mahtava isä, mutta vähän tunnevammainen (anteeksi tämä sanavalinta), enkä voi häntä muuksi muuttaa. Jos haluan ylistystä, lohdutusta tai kehuja, mun täytyy niitä häneltä selvästi vaatia. Yksinkertainen kun on :No Evil Monkey:

Tuohon etääntymiseen auttaa varmaan vaan puhuminen ja läheisyys.
 
Mun puolisokaan ei mikään raskausmahan silittelijä oo ollu ja tosiaan välillä tuntuu ettei oo yhtään kiinnostunu raskaudesta. Varsinkin kun ootettiin ensimmäistä. Jotenkin raskaus on ollu hänelle hankalaa hahmottaa, et meillä ainaki oli totta et vauva konkretisoitui vasta syntymän jälkeen isälle. Minä oon vielä voinu raskauksissa tosi hyvin nii isä tuppaa unohtamaan koko asian. Nyt kun ootetaan toista, niin on kyllä jotenkin enemmin huomioinu raskautta. Et ehkä hän ei vaan ymmärtäny ensimmäisellä kierroksella koko asiaa.

Onko sun mies käyny mukana neuvolassa? Voisiko auttaa kuulla siellä neuvolan keskusteluu ja sydänääniä. Muita vinkkejä en kauheesti osaa sanoa, samoja kun edellinenkin. Sun on pakko varmaan vaan ruveta puhumaan ja avaamaan tilannetta puolisollekin.
 
Ei meilläkään mies ollut mahan silittelijä eikä pahemmin raskaudesta ja tulevasta vauvasta puhunut. On kuitenkin molemmille lapsille ihana isä. Ehkä se vauva konkretisoituu miehille usein vasta synnyttyään. Asiaa voi auttaa, jos mies pystyy tulemaan mukaan neuvoloihin vai ultriin. Itse olen myös puhellut miehelle raskaudesta ja vauvan kehityksestä ja lukenut ääneen viikottaisia tekstejä vaikka ei olisi kysynyt. Läheisyyden puutteeseen auttanee sen aktiivinen järjestäminen. Siis lähekkäin oloa ja keskustelua.
 
Etääntymiseen löytyikin ihan toinen syy, uskottomuus 😭 Tämä on juur tullut ilmi, enkä ole vielä vastauksia kysymyksiini saanut. En saa ehkä ikinä: mitä on tapahtunut, miksi, eikä mieheni ole suostunut asiasta puhumaan mitenkään järkevällä tavalla. Kun vain kertoisi ja selittäisi
 
Etääntymiseen löytyikin ihan toinen syy, uskottomuus 😭 Tämä on juur tullut ilmi, enkä ole vielä vastauksia kysymyksiini saanut. En saa ehkä ikinä: mitä on tapahtunut, miksi, eikä mieheni ole suostunut asiasta puhumaan mitenkään järkevällä tavalla. Kun vain kertoisi ja selittäisi

Voi ei! Olen todella pahoillani puolestasi! Paljon voimia sinulle. Muista pitää huolta itsestäsi! En osaa mitään muuta sanoa. :red-heart:
 
Voi kurja. 😔 En mitään järkevää osaa sanoa kuin tsemppiä ja olen pahoillani. ❤️ Tuota tilannetta nyt ei enää pelkällä lähekkäin ololla pelasteta.
 
Kovasti voimia sinulle, @Niinakee :red-heart:


Meilläkin mies oli ehkä vähän etäinen alussa, mutta koska takana oli kaksi keskeytynyttä keskenmenoa (melko traumaattisia kokemuksia molemmat) viime syksyn jälkeen, olimme varmasti molemmat jonkin sortin itsesuojelumoodissa. Eli kumpikaan ei juurikaan puhunut vauvasta tyyliin "kun", vaan "jos", niinä harvoina kertoina kun vauvasta keskusteltiin. Pelko uudesta menetyksestä oli niin suuri. Eilen oltiin nt-ultrassa ja sen jälkeen mies on ollut ihan onnensa kukkuloilla, ja haluaa koko ajan silitellä vatsaa.
 
Takaisin
Top