Eskimo-jäätelön nimi vaihtuu - mitä mieltä?

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Eskimo-jäätelön nimi vaihtuu Pingviini Puikoksi. Mitä mieltä olet tästä ja muidenkin tuotteiden vastaavista nimenvaihdoksista?

Tuskin mikään firma haluaa olla leimattu epätasa-arvon vuoksi tai loukata ketään. Nykyään kyllä pitää olla varovainen mitä puhuu tai tekee, aina joku loukkaantuu. En itse ennen osannut automaattisesti ajatella, että voisi loukata, mutta käyhän se järkeen.

Firma ei ole leimattu eikä ole yrittänyt loukata ketään. Eskimo suomalaisena lainasanana ei kanna samoja merkityksiä kuin Atlantin toisella puolella, joten siksi muutos on turha.

Nyt on kyse siitä, että joku suomalainen puolestaloukkaantuja on keksinyt, että tästäkin voisi nostaa metelin, koska siitä tulee metelin nostajalle parempi mieli, ja tunne, että tekee jotain hyvää, vaikka tosiasiassa kukaan ei ollut tästä suomalaisesta sanasta loukkaantunut ja se metelin nostaja aiheutti ainoastaan kaikille harmia.

Firma ei ole leimattu eikä ole yrittänyt loukata ketään. Eskimo suomalaisena lainasanana ei kanna samoja merkityksiä kuin Atlantin toisella puolella, joten siksi muutos on turha.

Nyt on kyse siitä, että joku suomalainen puolestaloukkaantuja on keksinyt, että tästäkin voisi nostaa metelin, koska siitä tulee metelin nostajalle parempi mieli, ja tunne, että tekee jotain hyvää, vaikka tosiasiassa kukaan ei ollut tästä suomalaisesta sanasta loukkaantunut ja se metelin nostaja aiheutti ainoastaan kaikille harmia.

Samaa mieltä. Jos samaa nimeä on käytetty pitkään - oliko 70- vai peräti 60-luvulta, niin vähän kuulostaa absurdilta muuttaa sitä nyt. Tosin nykyään kaikkea pitää varoa, koska joku voi pahoittaa mielensä. Tuskin kuitenkaan kukaan ”loukatuista” on noista jäätelöistä kuullutkaan.

Mutta neekeri sanaakin käytettiin 60 ja 70- luvulla ja on suomalainen sana, niin saisiko sitäkin edelleen käyttää? Eskimo on loukkaava sana alkuperäiskansaa kohtaan, niin koen että nykyaikana ei voi enää loukkaavia sanoja käyttämään. Eskimo leivinpaperista tuli Fredman. Näen itse että nyky-yhteiskunnassa ei voi enää sukupuolijakaa tai loukata mutta se on hankalaa koska aina joku loukkaantuu.

Näen silti että brändi on brändi vaikka nimi muuttuisi, Pingiivini-puikko mielestäni vallan hyvä.

Kyllähän brändit uudistaa itseään vaikka ne eivät loukkaisi ketään. Monesti paketissa lukee "uusi pakkaus - sama tuttu tuote". Ei ole väärin brändätä itseään myös ei-loukkaavaksi vaikka 60-luvulla ne sanat oli ok :-) Ei se ole siltikään keneltäkään poissa jos Eskimopuikko on nyt Pingviinipuikko. :-)

Ilmaista mainostusta ja trendipelleilyä.
Enkä usko että ilmaista mainostusta onkaan. Aika kalliiksi on varmasti tullut. Mainostoimisto maksaa, logot, käärepaperien uusiminen, nettisivujen uusiminen jne jne. Ei varmasti ilmaista ole :) Ja mielestäni taas-arvo ei ole trendipelleilyä :)

Edit: jos joku IS tai IL roskalehti tästä uutisoi ilmaiseksi niin se on ainakin itseltäni mennyt ohi koska en paskaa yleensä lue :)

Edit: jos joku IS tai IL roskalehti tästä uutisoi ilmaiseksi niin se on ainakin itseltäni mennyt ohi koska en paskaa yleensä lue :)
Huomasitko, että tämä asia on Vau-foorumilla, näit sen täällä, ja oletan, ettei Vau saa kolikkoakaan kyseiseltä firmalta. Samalla tavalla tämä aihe on jokaikisellä nettifoorumilla, facebookissa, jodelissa, jne, ilmaista mainosta.

Logot, käärepaperit ja nettisivut uusitaan vähintäänkin parin vuoden välein muutenkin, joten siinä ei ole mitään erityistä menoa.

Mutta neekeri sanaakin käytettiin 60 ja 70- luvulla ja on suomalainen sana, niin saisiko sitäkin edelleen käyttää?
Neekeri ei ole suomen kielessä ollut loukkaava, vaan se loukkava sana on ollut nekru. Samalla tavalla kuin englannin kielessä neutraali sana on ollut negro, ja loukkaava sana on ollut nigger. Ja sitten joku suomenkielinen loukkaantuja on osannut sen verran kehnosti englantia ja suomea, että hänellä on mennyt sanojen käännökset ja merkitykset sekaisin, ja hän on päättänyt loukkaantua kaikista Ne-alkuisista sanoista. Tuolle käännösmokalle ei mahda enää mitään, joten tuo sana on jo menetetty -- eikä jäänyt yhtään neutraalia sanaa tuolle asialle, ja se on harmi. Asioilla pitäisi olla neutraali sana, muuten asiasta on vaikea puhua. Esim. romanit ovat itse suositelleet heistä käytettävän sanaa romani, jotta kukaan ei loukkaannu, joten siinä on hyvä esimerkki neutraalista sanasta.

Ihmisten pitäisi vähän pistää vastaan aina kun joku keksii leimata jonkin neutraalin sanan negatiiviseksi, koska muuten käy juuri noin, että kaikista sanoista tehdään tabuja, ja keskustelu vaikeutuu. Ja on siinä toinenkin näkökulma, nimittäin se, että sanat tarkoittavat sitä, mitä niiden halutaan tarkoittavan. Siksi on myöskin toisenlainen suhtautuminen asiaan, eli käytetään sanaa positiivisesti, jolloin se ei enää ole negatiivinen sana. Ollessani sysadmin eräällä nettipalstalla, siellä oli sääntö, että tietyt sanat on kielletty negatiivisessa merkityksessä, mutta ei positiivisessa merkityksessä. Esim. That's gay! saattoi olla kontekstista riippuen joko kielletty tai täysin ok, ja useammalle sen silloin jouduin selittämäänkin, että haukkumasanana kielletty, mutta positiivisena ilmaisuna sallittu.

En usko että neekeri sana olisi säilynyt ikuisesti hyväntahtoisena sanana 2020 luvulle asti. Jossain vaiheessa se olisi kategorioitu loukkaavaksi sanaksi.

Mutta en ymmärrä mitä pahaa siinä on jos joku haluaa taas-arvoista maailmaa? Jos firma joka tekee jäätelöä ja tienaa sillä isoja rahoja on nimi joka loukkaa inuitteja ja jupikeja, niin mitä haittaa siitä on kenellekään kuluttajalle? Ei minun mielestä mitään. Päinvastoin ne jotka "vastustaa" tätä yhteiskunnallisesti tärkeää tasa-arvon nostoa vain haittaavat asioita. Minun mielestäni saakin loukkaantua sen vähemmistöryhmän puolesta joka ei itse edes kykene vastustamaan sitä. Tässä tapauksessa siis "eskimot".

En myöskään ymmärrä miksi niin moni kokee tämän pelleilynä. Olen myös sun kanssa Suski samaa mieltä, että liian moni loukkaantuu välillä minun mielestä turhistakin asioista, mutta jokin asia voi olla toiselle iso asia. Asiat muuttuvat ja maailma muuttuu. Ei se ole sen vakavampaa.

Olet oikeassa, täällä Pingiivipuikko sai juuri ilmaista mainontaa. Mutta se alkuperäinen muutos on maksanut. Se että täällä admin päättää aloittaa siitä threadin ja kysyä mielipiteen ei välttämättä ole ihan suoranaisesti ilmaista mainontaa. Ja siinä tapauksessa foorumin ylläpidon olisikin pitänyt miettiä mainostaako täällä yrityksen tuotetta ilmaiseksi. :-)

No, asiasta vielä sen verran jatkan, että vaikka nimi muuttui, minua ei haittaa. Ei haitannut kun neekerin pususta tuli suukko. Haittasiko sua silloin se?

Mulla on myös mietinnässä miksi Afrikan tähden Slave Coastia ei vaihdeta? Sehän on suoraan viite tummaihoisten orjina olemiseen. Siis minun mielestäni. En mä tästä loukkaannu, mutta ehkä se ei ole enää nykypäivää. Black Friday, onkohan kaiken tämän Black Lives Matterin myötä sekään enää niin ajankohtainen? No, ne ovat omia mietteitäni vain. En aio ketään näillä haastaa, mutta pidän ajatuksesta että kun firma brändää tuotteita niin oikeasti mietitään voiko se loukata.

Eskimopuikko on ollut eskimopuikko kauan, ja minulle se on edelleen yksi parhaimpia jäätelöitä mitä tiedän ja aion jatkossa edelleen niitä ostaa :-)

Ei tällä ole tasa-arvon kanssa tekemistä, tasa-arvo on minulle erittäin tärkeä asia, eikä nämä kaksi asiaa liity toisiinsa vähääkään.

Eskimo sanana ei ole negatiivinen, vaan jossain toisella puolella maapalloa jokin ryhmä käytti sitä toisessa kielessä negatiivisesti, eikä se tarkoita, että sana on nyt sitten ihan kaikkialla maapallolla kaikissa kielissä pilattu. Se on lainasana ranskan kielestä, ja alkuperäinen ranskankielinen sana tarkoittaa lumikenkiä käyttävää ihmistä.

Norjassa käytetään suomalaista tarkoittavaa sanaa haukkumasanana. Pitäisikö siis sana finsk ja sen johdannaiset kieltää maailmanlaajuisesti kaikista kielistä koska jossakin joku käyttää sitä negatiivisesti? Minusta ei. Siitä kyseisestä kontekstista ja tilanteesta kyllä, mutta ei muista.

Ihmisaivoissa ei ole ominaisuutta, jossa syntymästä asti loukkaannutaan kun kuullaan jokin äänneyhdistelmä, vaan loukkaantuminen on opittu. Loukkaantuminen on aiheellista, kun joku käyttäytyy loukkaavasti. Ei ole mitään äänneyhdistelmää, joka on aina loukkaava, vaan se riippuu aina kontekstista.

Nyt on syntynyt trendi, jossa oikeutetaan sekoaminen aina kun joku käyttää jotain äänneyhdistelmää, vaikka kontekstissa ei olisi mitään negatiivista, ja sen jälkeen vaaditaan täysin viattoman sanojan päätä vadille. Tämä trendi on huono, eikä sillä ole mitään tekemistä tasa-arvon kanssa, vaan se on merkki nykyajan mustavalkoisesta ajattelusta. Tabuista pitäisi päästä eroon, ei tuottaa niitä lisää.

Minua ei haittaa nimenmuutokset, mutta tuo taustalla oleva mustavalkoisuus haittaa. En myöskään tuomitse sanan neekeri-käyttäjiä, kunhan sitä käytetään positiivisessa tai neutraalissa merkityksessä. Toisaalta en myöskään käytä sitä itse, ja olenpa käynyt pyytämässä anteeksi sivulliselta tummaihoiselta, kun seurueeni vanhukset käyttivät sanaa neekeri ihan neutraalisti (eivätkä viitanneet tuohon ihmiseen, vaan vastasyntyneeseen vauvaani, jolla oli syntyessään ihana kihara musta tukka ja kauniisti tummempi iho kuin meidän perheellä), ja paikalla ollut tummaihoinen siitä mielensä pahoitti.

Slave Coast on paikannimi, Afrikan tähti on peli, joka perustuu karttaan ja pelin tekohetkellä kartalla oli tuollainen paikannimi. Pelissä ei oteta orjia, vaan paikannimi on pelissä täysin neutraalina, historiallisena nimenä, kuten muutkin pelin kartan nimet. Tuohan on loistava tilaisuus vanhemmille selittää, että ihmiskunnan historiasta löytyy tällainenkin asia kuin orjuus, ja miksi se on paha asia. Historia ei muutu tekemättömäksi siitä vaikenemisella.

Black tarkoittaa paljon kaikkea muutakin kuin ihonväriä. Black Fridaylla ei ole mitään tekemistä kenenkään ihovärin kanssa. Meinasitko kieltää kaiken mustan samoin tein? Vaateteollisuudelle se toki olisi hyvä asia, koska musta väriaine on tekstiilinvärjäyksessä myrkyllisin ja pahin, joten mustien vaatteiden maapallonlaajuinen kieltäminen olisikin aidosti hyvä asia. Onnea kaiken mustan kieltämisellesi!

Muokattu viimeksi:
Kukas kysyi pingviineiltä mitä ovat mieltä tuosta uudesta nimestä, ettei vaan mene jäätelöt ja peräpuikot sekaisin :joyful::laughing002

Sinällään hieman surullista, että pitkään olleet nimet vaihtuvat. Vähän sama jos mariannet nimettäisiin ja pakattaisiin uudestaan. Entäs Geisha-suklaa?

Tuo liikennemerkkiuudistus menee vielä alhaisempaan kastiin, tuli vaan mieleen.

Takaisin