Esikon uhma

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Bettie
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Bettie

Tietävä tietäjä
Tammikuunmammat 2016
Joulukuun mammat 2017
Toukoäidit 2020
Huhtikuiset 2023
Meillä esikko on nyt iältään 3-w ja neuvolan mukaan on neljävuotis uhma(eli suuttuu myös itelleen ku joku asia mitä on tekemässä ei onnistu)... Meillä tapellaa ihan koko ajan ton esikon kanssa tätä nykyä. Hoidossa on kaheksasta puoli kolmeen arkisin, ja siellä kuulemma menee päivät tosi hyvin. Mut heti ku päästää kotiovesta sisää alkaa kiukuttelu, ja täl hetkel etenki isää kohtaa uhma on jatkuvaa. Näkyy kaikessa käytöksessä.

Tänää ku käytii koko perhe kaupassa, ja kävellen mennää ku ei oo autoa. Ei suostunu esikko ottaa isää kädestä kiinni. Meil ollaa siinä viel tosi tiukkoja että pitää oikeasti pitää kiinni ku ei ne autot todellakaa väistele. Sanoin että mihkää ei liikuta, jos ei anna sitä kättää isällee, ni likka alkaa kirkumaa ja lyömää, sen jälkee heittäytyy maahan ja kirkuu vielä lisää. Tätä samaa hiton kirkumista tulee melkee joka saamarin asian kohalla mitä sanotaa tai käsketään tekemää kielloista puhumattakaa. Tekis niin mieli pistää toi pariks viikoks jonnekii muualle asumaa, ni sais päät levätä. (nyt tää vau ei anna mun käyttää noit ketutushymiöitä vaa hyppää niitten yli) Ei oo esikostaka kivaa ku koko ajan tapellaa mut silti se käytös ei vaa muutu. Sit ku ite yritetää olla kivoja ja antaa huomiota ja syliä, ni kaikki kakka kaadetaa pääle.

Ja on joo neuvolassa asiasta puhuttu, mut pitää kuulemma katella loppuuko vai jatkuuko aina vaa. Varmaa vaikuttaa se ku on tää uus tulokas tässä, mut miksi pitää ihan kokoajan olla tällästä? Ei oo paljoo tuhmapenkeist ei muustakaa apua. Pikkusiskolle on onneksi ihana, mut meille muille ei.

Ollaa kaikki viel lisäks tosi itepäisii, et ei kukaa haluu oikee antaa periks. Ni on sit esikko periny meiän molempien uhmakkuuden.

Tsemppiä ja voimahaleja ! Tempperamentti on hyvä asia vaikkei se vielä siltä tunnukkaan! :)
Olen itse istunut esikoisen kanssa mm. sittarin parkkiksella lapsen kiljuessa ja kirkuessa sylissä eli tiedän hyvin mitä käytte läpi. Aikanaan menee ohi. Se tieto ei juuri nyt lämmitä, mutta helpottaa kun ajattelet sitä vaiheena.
Meillä auttoi se, että otimme ns. omaa aikaa eli lapsi mummilaan/ kaverille tms niin että saatte levätä ja olla aikuisia. Sekä se että käy iltakävelyllä YKSIN ja päästä mies myös hetkeksi pois. Vuorotelkaa ja kun toisella alkaa mennä hermot -toinen astuu puikkoihin.

Muista myös se, että uhma kohdistuu vain turvallisiin aikuisiin ja on tervettä irtiottoa teistä. :) Se kertoo myös sen että olette hyviä vanhempia, eikä teidän lapsenne tarvitse pelätä teitä.

Ainoa millä tilanteita saa rauhoitettua on se että pysytte itse rauhallisena, mutta ette anna periksi. (periksi antaminen kostautuu myöhemmin)
Laskeudu lapsen tasolle, kyykkyyn tai polvilleen ja ota katsekontakti (käännä vaikka leukaa kohti), kun selität jotain. Pidä sylissä tiukasti, ettei lapsi satuta muita/itseään itku-potkuraivaissa. Kokeilkaa eri malleja millä palkitaan hyvä käytös -esim tarrakalenteri , johon hyvästä käytöksestä/teosta tulee tarra. Huonoa käytöstä ei huomioida lainkaan kalenterissa.
Lyömisestä kannattaa opettaa pois mahd pian eli ensin kielto ja sitten esim lelu yläkaappiin selityksen kera - tiedät että lyöminen on väärin ja niin ei saa tehdä. Siksi lelu menee nyt yläkaappiin ja saat sen takaisin, kun osaat olla nätisti.

Käytä tälläisiä fraaseja - ymmärrän että sinua kiukuttaa/harmittaa tms . mutta tiedät että isiä pitää pitää kädestä, koska emme halua että sinulle tulee paha pipi kun auto törmää sinuun.. Silloin äitille ja isälle tulee itku. Nyt kun pidät reippaasti kädestä niin kotona laitetaan yhdessä tarra kalenteriin.
Pääsitkö jyvälle mitä tarkoitan?
Suosittelen kokeilemaan.. Olen itse todella jääräpäinen ja räjähteleväinen, joten sillä etsin reittit millä selvitä ilman täydellistä sekoamista / lapsen kurittamista, mitä en voi sietää.
Sinkkosen Jarilla on hyviä kirjoja aiheesta sekä muutamiakin muu löytyy kirjastosta kun etsit sanoilla tempperamenttinen lapsi tai uhmaikä. :)
Yllätyin itse noiden kikkojen tehosta vaikka ne eivät todellakaan ole helppoja kun itsellä meinaa kiehua. Siksi kannattaa vuorotella hoidon kanssa ja käydä itse välillä pihalla rauhoittumassa. :D
Tsemppiä !!

Kiitos Touhutoukka2014 neuvoista, täytyypä tota tarrajuttuakin kokeilla. Esikko kyllä tosi harvoin lyö ja toi eilinen oli eka kerta ku noin pahasti raivos. Aiemmin ne raivarit on säästetty kotiin, mut nyt näköjään myös julkisil paikoil.

Takaisin