erityisseuranta

anskki

Jostain jotain jo tietävä
onko kukaan vaatimassa pääsyä?

itsellä tilanne et ehdottomasti haluan ja se selviikin sit ku meen äitiyspolille np-ultraan et pääsenkö. taustalla endometrioosi, adenomyoosi ja -06 kohdun ulkopuolinen raskaus. vähän huolestuttaa miten tää tulee sujumaan joten siksi haluan.. jos en pääse ni kaikki lääkärikäynnit/ultrat aion muuten sit käydä yksityisellä lääkärillä joka hoitanut minua useamman vuoden nyt.
 
Mun pitäis päästä toistuvien keskenmenojen takia.
Piti päästä lääkärin käynnille jo nt-ultran aikana joka 4.9 mutta koska meidän syvältä oleva neuvolan täti ei taaskaan hoitanu hommiaan kunnolla mulle on varattu aika pelkästään kätilölle nt-ultraan :mad:
 
Luultavasti pääsen parempaan seurantaan. Nt-ultran tekee lääkäri ja jatko määräytyy tuon ultran ja muun jatkon mukaan. Taustalla siis raskausmyrkytys. Nt-ultrassa katsotaan virtaukset todella tarkkaan ja arvioidaan riskejä yms.
 
Nyt miulla niksahtaa..Soitin sairaalaan ja käskivät soittaa neuvolan tädille että laittaa uuden lähetteen ja korjaa tiedot.
Ilmeisesti en sitten kuitenkaan pääse parempaan seurantaan kun olen tuon viimesimmän keskenmenon käynyt hoidattamassa yksityisellä enkä kunnallisella!
Että joo,taas vahvistu päätös käyttää yksityisiä palveluja kunnallisten sijaan.Saa ainakin hoitoa.Kunnallisella meitä ei olis edes huolittu tutkimuksiin.
Onneks on uusinta ultra jo varattuna yksityisellä,täytyy samalla ottaa sitten puheeksi että käymmekin siellä seurannassa.
 
mä en ihan tarkalleen tiedä mitä ne neuvollassa tarkotti kun sanoivat et oon erityisseurannassa tän raskauden kanssa koska olin selittämättömästi tajuttoman iso ja verenpaineet pilvissä edellistä odottaessa... Ainakin kahdesti sokerirasitus mut en sen enempää sit tiedä...
 
ninnuli87: siis et tiedä mikä on erityisseuranta vai ihmettelet et miks olet siinä?
 
Hahaa!Tänään oli tullu postissa uus aika sairaalaan,nyt on kätilölle ja lääkärille :) Ilmeisesti pääsen sittenkin erityisseurantaan.Kuitenkin kun on suurentunut ennenaikaisen synnytyksen, sikiön kasvun hidastuman ja pre-eklampsian riski niin mielellään.
 
Huutelen tuolta helmikuisista. Mulle kehitty edellisessä raskaudessa harvinainen oireyhtymä jonka takia olen hieman tarkemmassa syynissä. Nt-ultran teki lääkäri äitipolilla (normaalisti tekee th), rakenneultran tekee normaalisti kätilö ja ainakin viikolle 28 on tiedossa yksi lisäultra äitipolilla lääkärin tekemänä. Varmaan sitten selviää vieläkö ihan lopussa on tarvetta lisäultrille. Vauvan kasvun lisäksi seurataan istukan toimintaa ja kohdun virtauksia. Pöllö olo jäi neuvolan osalta, kun sijainen ei siellä tiennyt onko neuvolakäyntejä tihennetysti.
 
Minut on kyllä otettu ihan vakavissaan alusta asti kunnallisella puolella, toistuvien keskenmenojen vuoksi.
Syytä keskenmenoihin ei ole löydetty, kummastakaan meistä. Aspiriiniä kokeillaan rv 34 asti, jos siitä olisi apua.

Varhaisultra tehtiin kahteen kertaan lääkärin toimesta, josta jälkimmäisessä nähtiin kohdun virtauksissa riski raskausmyrkytykseen. Seurataan kuulemma mm. ultraamalla muutaman kerran rakenneultran jälkeenkin. Huomenna nt-ultra lääkärin tekemänä, huoh.. jännittää!

Tuskin seuranta vähenee, kun sokerirasituksen perusteella annettiin diagnoosi raskausajan diabetes. Kotiseuranta loppuu tänää, arvot olleet kahta aamua lukuunottamatta hyvät.
 
On vissiin kunnasta kiinni tuokin asia :rolleyes:
Mähän en päässy edes varhaisultraan kunnalliselle,neuvolassa ihmetteli vaan miks pitäis kun kysyin siitä..Käytiin sitten yksityisellä ja ollaan menossa maanantaina uusintaan :)
 
Ansski; en tiedä mitä se kohdallani tarkoittaa kun ei muuten sitä selventänyt kuin että ainakin kahdesti joudun sokerirasitukseen...
 
Satsa, niin kai niissä on. Mulla oli lähete hormoni-ja lapsettomuuspolilta, et varmaan reitti oli ns. Suora. Ekassa raskaudessa mulla oli lääkärin lähete, et alkuraskauden ultra pitää uusia, kun syke jäi epävarmaksi, mutta koko vastas viikkoja. Neuvolan tätin toimesta aikaa ei koskaan tullut, myöhemmin kerroin kyllä palautteen neuvolaan ja onneks ei enää ole sama täti.

Enää mua ei saa uskoteltua odottamaan aikoja, eikä kukaan ole kyllä sellaista sen jälkeen yrittänytkään. Kaikki on sujunut hyvin hoitavien osapuolten tahoilta. Tuntuu, että neuvolassa mennään vaan jämttisti tietyn kaavan mukaan.
 
Mä olin edellisessä raskaudessa erityis seurannassa kun mulle puhkesi toisen raskauden jälkeen lievä epilepsia. Ja nyt kun mulla on vieläkin epilepsia niin eka lääkäri käynnissä lääkäri totesi et kuulun riski ryhmään. (Silloin sain ultra käyntejä useamman) No viikko siitä sama lääkäri soitti ja sanoi että etsä enään kuulu riskiryhmään ja pääse erityis seurantaan kun et ole saanut kohtauksia 5 vuoteen. Olin ihan puulla päähän lyöty et mitä eihän mun epilepsia ole parantunut eikä koskaan parane. Kuulun siis riskiryhmään mut en kuitenkaan kuulu.
Voihan mulle ilmestyä vain poissaolokohtauksia joita ei välttämättä kukaan huomaa. Mulla on minimi lääke ollut jo montavuotta. Mikä ei pitäisi olla kovin haitallista sikiölle. Olihan edellinen poikakin terve eikä mitään epämuodostumia tullut. kun sairastuin epilepsiiaan häpesin itseäni, en ole kuitenkaan muuttunut ulkoisesti yhtään ekä ulkopuolinen voi huomata mitä sairastan tai en...

voi ei romaania meinasin tehdä.
 
Nanelle huutelen tammikuisista! Mulla on vaikea epilepsia ja tällähetkellä menee kolmea lääkettä. Yksi voi aiheuttaa epämuodostumia lapselle ja sitä syön hevosen annosta :/ Kohtauksia olen saanut muutamia ja silloin lääkitystä on lisätty. Takana myös veritulppa, johon pistän klexanea ja kilpirauhasen vajaatoiminta. Olen aika tarkassa seurannassa, vaikka omasta mielestä voisin olla tarkemmassakin.
Jos minulle ei olisi tullut kohtauksia (olin raskautta ennen 3v. kohtaukseton) ei seuranta olisi niin tarkkaa, mutta nyt pitää seurata, ettei kohtauksista ole haittaa ja ettei tälläisestä lääke määrästä (ennen raskautta oli vain kahdet lääkkeet) tule ongelmia :sad001. Meillä lähdettiin aika eri tilanteesta mihin päädyttiin. Joten päivä kerrallaan sielläkin ja rauhallisesti. Jos jotain tapahtuu epilepsian osalta, niin taatusti tosissaan otetaan ja tarkkailuun pääset!
 
Takaisin
Top