Erityisäitiysvapaa

rentoreetta

Jostain jotain jo tietävä
Juu eli tänään työnantajan kanssa palaveerattiin ja tultiin siihen tulokseen että mun on parempi jäädä erityisäitiysvapaalle. Olen maalari ammatiltani ja työssä käytetään ns. kiellettyjä aineita, mistä voi olla haittaa sikiölle.

Nyt on sitten kauhean pitkä odotusaika edessä, kun korvaavaa työtä ei ole.

Kysyn nyt teiltä, jos jollain olisi heti tietoa. Luin jostain että päivärahan määrä lasketaan lasketun ajan mukaan, eli näin ollen vuoden 2011 tulojen perusteella, koska laskettu aika on vuonna 2013. Toisaalta taas ymmärsin että päiväraha laskettaisiin sen mukaan koska jää pois töistä, eli vuodelta 2010 koska jään nyt vapaalle.

Täytyy sitten soittaa kelaan ja kysellä sieltä miten on..
 
Minä en noista tiedä miten ne sitten lasketaan, mutta joudun myös pian jäämään pois töistä ja luultavasti erityisäitiysvapaalle. Jos nyt totta puhun niin en todellakaan suostu jäämään vapaille, tulen hulluksi!! Pakko tehdä ainakin joitain töitä. Tästä syystä olenkin menossa jossakin vaiheessa tonne työkkäriin juttusille ja pomon kanssa pitäisi keskustella töistä lähtemisestä. Jos muuten olen työkykyinen, niin todellakin ainakin yritän etsiä muuta työtä hetkeksi!
 
Sama juttu justiin, että on kyllä liian pitkä vapaa edessä.. Se on se normaali arkirytmi mikä pitää mielen hallinnassa. Eri asia kun vauva syntyy niin on aivan varmasti tarpeeksi tekemistä ihan joka päivälle.
 
Totta, silloin on sitten ihan eri juttu mutta nyt mua melkeinpä masentaa ajatus että pitäisi jäädä vapaalle näin aikaisin:/ Ja tuskinpa kukaan helposti ottaa raskaana olevaa töihin. Typerää! Toivottavasti kuitenkin jotain väliaikaista löytyisi ettei tarvitse kotona viettää aikaansa koko odotusaikaa.:D
 
Jos siis jäät tänä vuonna pois, niin erityisäitiysrahan suuruus määräytyy v.2010 mukaan, mutta voit hakea sitä myös muunneltuna edeltäneen 6kk tulojen perusteella.