Erityisäitiysvapaa

rentoreetta

Jostain jotain jo tietävä
Juu eli tänään työnantajan kanssa palaveerattiin ja tultiin siihen tulokseen että mun on parempi jäädä erityisäitiysvapaalle. Olen maalari ammatiltani ja työssä käytetään ns. kiellettyjä aineita, mistä voi olla haittaa sikiölle.

Nyt on sitten kauhean pitkä odotusaika edessä, kun korvaavaa työtä ei ole.

Kysyn nyt teiltä, jos jollain olisi heti tietoa. Luin jostain että päivärahan määrä lasketaan lasketun ajan mukaan, eli näin ollen vuoden 2011 tulojen perusteella, koska laskettu aika on vuonna 2013. Toisaalta taas ymmärsin että päiväraha laskettaisiin sen mukaan koska jää pois töistä, eli vuodelta 2010 koska jään nyt vapaalle.

Täytyy sitten soittaa kelaan ja kysellä sieltä miten on..
 
Minä en noista tiedä miten ne sitten lasketaan, mutta joudun myös pian jäämään pois töistä ja luultavasti erityisäitiysvapaalle. Jos nyt totta puhun niin en todellakaan suostu jäämään vapaille, tulen hulluksi!! Pakko tehdä ainakin joitain töitä. Tästä syystä olenkin menossa jossakin vaiheessa tonne työkkäriin juttusille ja pomon kanssa pitäisi keskustella töistä lähtemisestä. Jos muuten olen työkykyinen, niin todellakin ainakin yritän etsiä muuta työtä hetkeksi!
 
Sama juttu justiin, että on kyllä liian pitkä vapaa edessä.. Se on se normaali arkirytmi mikä pitää mielen hallinnassa. Eri asia kun vauva syntyy niin on aivan varmasti tarpeeksi tekemistä ihan joka päivälle.
 
Totta, silloin on sitten ihan eri juttu mutta nyt mua melkeinpä masentaa ajatus että pitäisi jäädä vapaalle näin aikaisin:/ Ja tuskinpa kukaan helposti ottaa raskaana olevaa töihin. Typerää! Toivottavasti kuitenkin jotain väliaikaista löytyisi ettei tarvitse kotona viettää aikaansa koko odotusaikaa.:D
 
Jos siis jäät tänä vuonna pois, niin erityisäitiysrahan suuruus määräytyy v.2010 mukaan, mutta voit hakea sitä myös muunneltuna edeltäneen 6kk tulojen perusteella.
 
Juu tämä asia selvisi kun soitin Kelaan. Ensin sanoivat että viime vuoden verotiedot olisi jo päivitetty eli erityisäitiysraha maksettaisiin vuoden 2011 tulojen mukaan vaikka jäisin jo tänä vuonna pois töistä. Sitten soittivat uudestaan ja kertoivat että rahan suuruus määräytyy juuri noin miten Nasulaiskin tuossa sanoo. Nyt pidän loppuvuoden pekkaset pois ja aloitan äippävapaat vasta ensi vuoden alusta, jotta saan inhimillisemmän korvauksen. Tein viime vuonna niin paljon töitä että oli tulotkin sen mukaiset, eli ei kannata hakea edes viimeisen kuuden kuukauden tulojen perusteella emoticon

Täytyy olla tarkkana näiden asioiden kanssa kun tukien varaan joutuu.
 
Hyvä, että selvis RentoReetta... Aina ei voi luottaa edes siihen mitä Kela tai joku muu tantta jossain sanoo. Hyvä, että sait järjestettyä asiasi noin hienosti. Itselläni se ei onnistu, joten joudun saikkuilemaan vaan, kunnes saan jäädä varhennetulle äitiyslomalle... Tulee pitkä talvi ja kevät vielä ja paukkuu kaikki tuet loppuun... :(
 
Tänään tuli Kelasta kirje, jossa hakemus siis hyväksyttiin ja yksin juuri ja juuri pärjää tuilla vaikka onkin 550€ vähemmän kuin mitä normiliksa kuukaudessa. Mutta sen mä vaan sanon, että hieman närästää tuo verotustouhu. Vaikka kuinka työelämässä maksaa perkeleesti veroja niin siitä ei kostu varsinkaan JOUTUESSA kelan tuille vaan saa maksaa vielä enempi veroja.

Onneksi mulla on vielä varaa nipistää kaikki ylimääräiset pois niin ei tunnu niin pahalta tuo rahan menetys.
 
Nasulais, minäkään en taida saada erityisäitiysvapaata vaan joudun saikkuilemaan ainakin toukokuun alkuun jolloin voin jäädä sitten äitiysvapaalle...:( ketuttaa ja paljon.
 
Mä olen nyt joutunut tätä myös selvittämään tässä. Erityisäitiyspäiväraha on kyllä kumma juttu; periaatteessa sitä saa vain jos on myrkkyjä, säteilyä tai vastaavaa. Eli mun tapauksessa (fyysinen työ aiheuttaa supistuksia, jotka altistaa ennenaikaiselle synnytykselle, neuvola suositellut ettei työtä enää tehtäisi) voin olla vain sairaslomalla, ja jos työterveyshuolto saa päättää, olisin aina viikko kerrallaan saikulla ja kävisin taas kokeilemassa että miltäs tuntuu... joten mun toivoni lepää nyt ensi viikon neuvolalääkärissä.

Sairaspäiväraha ja erityisäitiyspäiväraha on suuruudeltaan kuitenkin samaa luokkaa, joten sillä ei ole merkitystä loppujen lopuksi. Työnantaja ei sairaslomien kanssakaan maksa palkkaa loputtomiin, vaan tessin mukaan sairaspäiväraha astuu kuvioon joka tapauksessa jossain vaiheessa. Periaatteessa sairaslomat tuntuu olevan vaan keino aiheuttaa työnantajalle harmaita hiuksia, kun hän joutuu lappu toisensa jälkeen hakemaan sitä korvausta kelalta itselleen, kunnes tulee tarpeeksi samaa diagnoosia, että ne menee ns. saman sairauden piikkiin ja palkkaa ei tarvitse maksaa enää?

Mä oon niin väsynyt ravaamaan lääkärissä kerta toisensa jälkeen, ja kun viikko kerrallaan mennään, tapaan monasti eri lääkäreitä, ja kaikille kun joutuu saman asian selittämään aina yhtä suurella innolla (jos kyllästyneenä toteat että joo supistelee, ei mene muuten läpi). Alan olla tähän niin väsynyt jo, että otan kyllä ilolla sen minimaalisen sairaspäivärahani, jos vaan saisin jo hengähtää näiden juttujen kanssa. :violent001
 
Takaisin
Top