Eritahtisuus vauvainnokkuuden/hankintojen suhteen

RuskaRuu

Vauhtiin päässyt keskustelija
Syyskuiset 2023
Onko muilla parisuhteessa eritahtisuutta raskauden ja vauvaan liittyvien asioiden suhteen? Esimerkiksi että toinen haluaa heti kertoa kaikille ja toinen salata, tai toinen sisustaa kotia ja lastenhuonetta uudestaan ja toinen haluaa vielä odottaa.

Meillä mies on paljon maltillisempi ja se ärsyttää itseä, sillä itse haluaisin jo tehdä kaiken, hankkia kaiken ja päättää kaiken, kun taas miehen mielestä hiljakseen eikä kiirettä.
 
Ihan raskauden alussa keskenmenoriski on suurimmillaan, siksi moni kertoo vastaa ensimmäisen raskauskolmanneksen jälkeen ja alkaa tehdä vasta sen jälkeen ensimmäisiä hankintoja. Muuten on vaarana se, että jokainen kummin kaima kyselee vauvasta, jota ei tullutkaan ja jokainen ostettu tavara muistuttaa samasta asiasta. Ensimmäisen kolmanneksen jälkeen keskenmenoriski on huomattavasti pienempi.
 
Ihan raskauden alussa keskenmenoriski on suurimmillaan, siksi moni kertoo vastaa ensimmäisen raskauskolmanneksen jälkeen ja alkaa tehdä vasta sen jälkeen ensimmäisiä hankintoja. Muuten on vaarana se, että jokainen kummin kaima kyselee vauvasta, jota ei tullutkaan ja jokainen ostettu tavara muistuttaa samasta asiasta. Ensimmäisen kolmanneksen jälkeen keskenmenoriski on huomattavasti pienempi.
Totta tuo. Meillä mennään siis jo toisella raskauskolmanneksella, mutta puoliso ei ole vielä kiinnostunut esimerkiksi vaatteita katselemaan tai muihin hankintoihin kun haluaa rauhassa vähitellen asioiden tapahtuvan. On muutenkin siis perusluonteeltaan hitaammin lämpenevä kun minä.
 
Minä luulen, että tuo on aika yleistä. Miehelle vauva konkretisoituu hitaammin, koska hän ei kanna vauvaa. Pesänrakennusvietti ei iske niin kovaa. Naiselle asia on konkreettisempi aiemmin.
Itse odotan myös syyskuista, joka tosin meille kolmas, joten hankintoja tarvii miettiä suht vähän. Mutta ei mies ensimmäinenkään kohdalla ollut mitenkään erityisen aktiivinen. Itse mietin hankintoja ja jaoin sitten mietinnöt hänen kanssaan. Hän kyllä ihan kuunteli ja kommentoi, ei suhtautunut välinpitämättömästi. Löysin esim. hyvät käytetyt vaunut torista, hänen mielestään olivat myös hyvät ja hän haki ne kun ajoi siellä päin.
Muistaakseni minuakin ärsytti se, että hän sanoi juuri tuota, että ei niillä hankinnoilla kiire. Nyt ajattelen, että miehellä on oma tahtinsa asioille ja vauva täyttää hänen ajatuksiaan vähemmän, koska hän ei fyysisesti koe sitä muutosta. Toista ei voi pakottaa olemaan samantahtinen asian suhteen. Esim. vaatteiden hankinta voi olla miehelle jotenkin vieras ajatus. Ainakin meillä minä olen hommannut kaikki vaatteet, mies ollut mukana isommissa hankinnoissa.
 
Jatkan vielä. Minulle vaikein asia tuossa eritahtisuudessa oli se tunne, että miehelle asia ei jotenkin olisi yhtä tärkeä. Mutta ei siitä ollut kyse. Hän vain valmistautui asiaan eri tahdissa.
 
Meillä kans mies ollut hitaammin lämpenevä, olen "pakottanut" sit mukaan isompiin hankintoihin, vaunujen ym. valintaan, mutta muuten oon ihan itsekseni kierrellyt kirppiksiltä vaatteita ja muuta pienempää. Mies on sanonut, että hommaa, mitä tarvitsee, kun tiedän asiat paremmin. Eipähän ainakaan tarvitse tapella, kun saa yksikseen valita, mikä itseä miellyttää. 😂 Jos oltais menty miehen tahtiin niin mitään ei ois varmaan hommattu ennen lapsen syntymää. 😁
 
Mun puoliso ei kyl ikinä oo ollu kiinnostunu vauvan tavaroista 😅 ollaan me käyty varmaa kerran raskaudessa kirpparilla kattomassa vauvan vaatteita ja sit ostettu yhessä jotain. Mutta siinä se taitaa olla. Sanoo mulle vaan senku hankit kun keskustelen jotain. Mut ei tää mua oo haitannu ja kyl se sit kuuntelee ja kertoo mielipiteensä kun tarvii. Eli osallistuu meilläkin sit isoihin hankintoihin, mut lähinnä niin et minä jo esittelen mitä oon aatellu.

Minä oon kyllä aatellu et vauva on puolisolle tärkeä, ollaan oltu hoidossa jne. Pitkään yritetty, et molemmat tätä haluaa. Mut ei puolisoa vaan kiinnosta ihanat bodyt tai millaiset vaunut ostetaan. 🤭
 
Jatkan vielä. Minulle vaikein asia tuossa eritahtisuudessa oli se tunne, että miehelle asia ei jotenkin olisi yhtä tärkeä. Mutta ei siitä ollut kyse. Hän vain valmistautui asiaan eri tahdissa.
Juuri tämä kuvaa hyvin omaa tunnetta ja haastetta tässä. Välillä hormonihuuruissa juuri tulee se tunne ettei asia olisi toiselle niin tärkeä ja miksei se halua hehkuttaa jo jotain asiaa vaan haluaa rauhassa ja vähitellen. Yritän itse sitten vaan suhtautua asiaan järkevästi, sillä tiedossa on hänen temperamenttinsa ja että tällä tavoin hän suhtautuu vain asioihin ja tarvitsee eri tavalla aikaa käsittelyyn.
 
Juuri tämä kuvaa hyvin omaa tunnetta ja haastetta tässä. Välillä hormonihuuruissa juuri tulee se tunne ettei asia olisi toiselle niin tärkeä ja miksei se halua hehkuttaa jo jotain asiaa vaan haluaa rauhassa ja vähitellen. Yritän itse sitten vaan suhtautua asiaan järkevästi, sillä tiedossa on hänen temperamenttinsa ja että tällä tavoin hän suhtautuu vain asioihin ja tarvitsee eri tavalla aikaa käsittelyyn.

Varmasti viisainta juuri noin. Minä en osannut ajatella silloin ensimmäisen kanssa noin järkevästi. :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes:
 
Meilläkin mies vähän hitaammin syttyi näihin vauvajuttuihin. Jos ketään lohduttaa niin nyt kun on 1v taapero meillä, niin mies on ihan innoissaan kaupoilla ja kirppiksillä ja katsoo tosi mielellään leluja pojalle vaikka on sovittu että ei enempää lelujakaan tarvita 😅 että ehkä näillä miehillä on sitten enemmän intoa kun lapsi on oikeasti siinä ja näkee vähän lapsen luonnetta ja millainen tyyppi siitä kehittyy 😍
 
Takaisin
Top