Erilainen ulkonäkö ja neuvolan/muiden kommentit

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja sininentukka
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
S

sininentukka

Vieras
En normaalisti oo kovin epävarma ulkonäön suhteen, mutta nyt... Oon nuorehko nainen, jolla on vähän erilainen tyyli. Sininen tukka, naama täynnä rautaa ja pari (aika näkyvää) tatuointia. Ja nyt tulin ihan suunnitellusti raskaaksi, lapsi on toivottu, ollaan ehditty 3 kk yrittämään. Mikä on mua jännittänyt, on neuvolassa suhtautumnen mun ulkonäköön. Oon kuullu, että jotku on saaneet tosi epäreilua kohtelua ja ennakkoluuloisia asenteita niskaansa neuvolassa tai ihan kadullakin, raskausmahan takia. Tiedän joo, että massasta poikkeava ulkonäkö kerää kommentteja, eikä se ole häirinny, mut tää asia ahistaa. Siis että jos neuvolassa ajatellaan, että oon huono äiti ihan vaan ulkonäön takia. Onko täällä ketään, joka vois kertoo omia kokemuksia?

Aika takapajuinen neuvola jos siellä ei osata katsoa ulkonäön ohi. Kyllä heidänkin pitää asiakkaaseen tutustua, että tietävät millainen ihminen oikeasti on. Se että on lävistyksiä ja tatuointeja ei tee susta yhtään huonompaa äitiä. Näin ainakin itse ajattelen :happy: Tsemppiä! :)

Samaa mieltä kuin Bolle29! Kyllä mun tatuoidut ja lävistetyt kaverit ovat saaneet erityisesti neuvolasta oikein hyvää kohtelua. Eiköhän neuvolan henkilökunta ole nähnyt odottajia laidasta laitaan ja osaa tunnistaa apua äitiyteen tarvitsevat ihan muusta kuin lävistysten ja tatuointien määrästä. :happy119 Mutta JOS sua kohdellaan ikävästi, niin muista antaa palautetta. Myös neuvolaihmisen voi vaihtaa.

Eihän sen ulkonäön pitäis kenenkään ulkopuolisen mielipiteisiin vaikuttaa, mutta jos omat tuntemukset ovat nyt tuollaiset ahdistuneet niin lähtisin miettimään että onko se nykyinen olomuoto ja ulkonäkö nyt kuitenkaan se omin??

Tuttua. Mä tosin olen mies. Mutta kuitenkin, olen aiheesta kirjoittanut topikkia tuolla Isä-osiossa. Noi fiilikset ovat siis tuttuja. Luulen kyl että nää paineet ovat kovempia äitejä kohtaan. Näin jälkikäteen ajatellen mun kohtaama palaute on ollut positiivista, riippumatta siitä miltä olen sattunut näyttämään. No sen verran heruu jo ku olen mies lapsensa kanssa ulkona, aika harvinaista näemmä. Jos näkyy, ni ne joko vaikuttavat kärsiviltä ja/tai hipstereiltä. Tai ovat nenä puhelimessa.

Mutta aiheeseen. Mene täysin huoletta sinne neuvolaan. Uskaltaisin väittää että Suomen terveydenhuolto on edelleen ammattimaista, jos ei taidoiltaan ni ainakin käytökseltään. Otat vaikka tulevan isän mukaan jos epäilyttää.
Parin vuoden voitte sit muksun kanssa yhdessä päristää jos joku tuijottaa. Näin mun pikkuneiti tekee :happy:

Jos edelleen arveluttaa, muista miksi olet ne lävistykset ja tatuoinnit ottanut.

Minä pukeudun neuvolaan ihan tarkoituksella arkivaatteita hitusen siistimmin ja mahdollisimman neutraalisti. Opin jo nuorena, että elämä on paljon helpompaa ja mukavampaa, kun ei tarvitse taistella kenenkään ennakkoluuloja vastaan. Omassa päässä voi toki ajatella vaikka mitä valtavirrasta poikkeavaa, mutta sitä ei todellakaan kannata ulkonäöllään näyttää. Yksi neuvolan tehtävistä on myös yrittää tunnistaa ne, jotka tarvitsevat sosiaalipuolen apua, ja kyllä siinä vanhempien habituskin katsotaan.

Vähän kuten meille sanottiin koulussa ylioppilaskirjoituksista: käsialan ei pitäisi vaikuttaa arvosteluun, mutta sensorit ovat vain ihmisiä, ja jos käsiala heitä ärsyttää, voi pisteitä lähteä ihan vain ärsytyksen vuoksi, vaikka sensori kuinka yrittäisi olla neutraali. Siksi meidän lukiossamme treenattiin myös käsialaa ennen ylioppilaskirjoituksia.

Hyvä lopputulos kannattaa varmistaa ihan kaikilla mahdollisilla tavoilla. Jos se tarkoittaa pukeutumista hieman siistimmin neuvolaan, niin sitten niin kannattaa tehdä. Lapsen vuoksi tekisin melkein mitä vain. Normaalia siistimmällä pukeutumisella ei voi koskaan mennä vikaan.

Takaisin