Erikoisruokavalio

On erityisruokavalioita ja se on haastavaa. Olisi helppoa, jos olisi selkeästi allerginen, mutta minulla on refluksitauti, ärtynyt paksusuoli, migreeni ja aistiyliherkkyyksiä. Aika paljon vaivat kaventavat ruokavaliota eikä ihmisten ymmärrys ja empatia ole ylitsevuotavaista.

On erityisruokavalioita ja se on haastavaa. Olisi helppoa, jos olisi selkeästi allerginen, mutta minulla on refluksitauti, ärtynyt paksusuoli, migreeni ja aistiyliherkkyyksiä. Aika paljon vaivat kaventavat ruokavaliota eikä ihmisten ymmärrys ja empatia ole ylitsevuotavaista.
Todella ikävää ihmisten suhtautuminen.:( Itse olen omasta tahdostani ja eettisistä syistä vegaani, aika paljon valintaani on pilkattu ja kyseenalaistettu vuosien varrella. Olin aloittanut lukion ja 16 kun aloin vegaaniksi. Nyt tuli siis 15 vuotta täyteen. Aina olen ajatellut, että terveydellisistä syistä erikoisruokavaliolla olevat saavat ymmärrystä ja empatiaa, todella ikävää siis jos näin ei ole. :(

Miehelläni on keliakia. Nykyisin se ei aiheuta suuria vaikeuksia, kun siihen on tottunut ja esim esikoisen kanssa osataan olla ottamatta juustoa gluteenisilla käsillä yms. Mies on myös löytänyt hyvät gluteenittomat tuotteet ja pääasiassa lämpimät ruokamme on gluteenitonta. Muualla kuin kotona on joskus vaikea löytää sopivaa ruokaa. Vieraat saattaa myös joskus kontanisoida jotain, kun eivät muista/tule ajatelleeksi. Pääasiassa ihmiset kuitenkin ymmärtää ja yrittää parhaansa. Keliakia vain on ikävän tarkka eikä se edes miehelläni ole sieltä pahimmasta päästä. Me voidaan esimerkiksi käyttää kuitenkin samoja astioita ja esikoisen kanssa syödä tavallista leipää.

Ikävää ettei ihmisiltä löydy ymmärrystä kaikkia ruokavalioita kohtaan. :(

Todella ikävää ihmisten suhtautuminen.:sad001 Itse olen omasta tahdostani ja eettisistä syistä vegaani, aika paljon valintaani on pilkattu ja kyseenalaistettu vuosien varrella. Olin aloittanut lukion ja 16 kun aloin vegaaniksi. Nyt tuli siis 15 vuotta täyteen. Aina olen ajatellut, että terveydellisistä syistä erikoisruokavaliolla olevat saavat ymmärrystä ja empatiaa, todella ikävää siis jos näin ei ole. :sad001
Olen "vain" tavallinen kasvissyöjä, en vegaani ja on samantapaisia kokemuksia. Olen ollut kasvissyöjä n 25 vuotta. Miksi se jollekin toiselle ongelma, jos minä en syö lihaa? :sad001

Lisäksi keskimmäinen lapsi on kasvissyöjä. Lasten menusta ei oikeastaan ikinä löydy kasvisvaihtoehtoja, ne on aina lihapullat ja muusi, nakit ja ranskalaiset ja lisäksi joku kanavaihtoehto. Tosin kysyttäessä monessa paikassa on löytynyt ja nyt joskus otetaan aikuisten annos lapsellekin.

Minulla on allergioita vaikka kuinka ( laktoosi, pähkinät, porkkana, omena ja osa palkokasveista. Enkä voi koskea sitrushedelmien kuoriin…) Muu perhe on toistaiseksi säästynyt, koska miehellä ei ole mitään allergioita.

Veljen vaimo on enimmäkseen kasvissyöjä, tosin syö onneksi myös kalaa, koska en osaa tehdä mitään kunnollista kasvisruokaa. Hän ei myöskään tee asiasta mitään numeroa.

Mutta jos veli on kylässä yksin, niin hän toivoo miehen tekevän ” kunnon pihvin” :)

Todella ikävää ihmisten suhtautuminen.:sad001 Itse olen omasta tahdostani ja eettisistä syistä vegaani, aika paljon valintaani on pilkattu ja kyseenalaistettu vuosien varrella. Olin aloittanut lukion ja 16 kun aloin vegaaniksi. Nyt tuli siis 15 vuotta täyteen. Aina olen ajatellut, että terveydellisistä syistä erikoisruokavaliolla olevat saavat ymmärrystä ja empatiaa, todella ikävää siis jos näin ei ole. :sad001

Täällä kans eettisistä syistä vegaaniksi ryhtynyt. Vajaa 7v täysin vegaanina, mutta sitä ennen pari vuotta kasvissyöjänä. Mulla on myös samoja kokemuksia siitä, että valintaa on kyseenalaistettu vuosien varrella useaan otteeseen, vaikka olen perusterve ja fyysisesti hyvässä kunnossa. Nyt ensimmäistä kertaa raskaana ollessa vähän jännittää, että miten paljon saan osalta sukulaisia kommetteja ruokavaliostani. Pahimmille kritisoijille en ole vielä halunnut raskaudesta kertoa. Tuntuu, etten nyt jaksaisi kuulla saarnaa siitä, miten olen varmasti vastuuton vanhempi kun en syö lihaa, yms.

Ärsyttää, sillä en itse ole koskaan kommentoinut kenenkään syömisiä (esim. kauhistellut lihaa lautasella, tms.) Harmi vain, ettei itse saa samanlaista ruokarauhaa.

Täällä kans eettisistä syistä vegaaniksi ryhtynyt. Vajaa 7v täysin vegaanina, mutta sitä ennen pari vuotta kasvissyöjänä. Mulla on myös samoja kokemuksia siitä, että valintaa on kyseenalaistettu vuosien varrella useaan otteeseen, vaikka olen perusterve ja fyysisesti hyvässä kunnossa. Nyt ensimmäistä kertaa raskaana ollessa vähän jännittää, että miten paljon saan osalta sukulaisia kommetteja ruokavaliostani. Pahimmille kritisoijille en ole vielä halunnut raskaudesta kertoa. Tuntuu, etten nyt jaksaisi kuulla saarnaa siitä, miten olen varmasti vastuuton vanhempi kun en syö lihaa, yms.

Ärsyttää, sillä en itse ole koskaan kommentoinut kenenkään syömisiä (esim. kauhistellut lihaa lautasella, tms.) Harmi vain, ettei itse saa samanlaista ruokarauhaa.
Tsemppiä! <3 Toivottavasti älyävät kunnioittaa päätöksiäsi. Voihan se olla ettei kukaan edes enää jaksa kommentoida kritisoiden, kun ovat jo tottuneet. Tätä toivomme! *sormet ristissä*

Takaisin