Epi-No Delphine Plus= ei repeämiä ???

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Qelly
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Qelly

Silmät suurina ihmettelijä
Ostin hiljattain itselleen nettikaupassa Epi-No Delphino Plusiä. Hinta noin 109 egee. Joku suositteli. Olen tutkinnut käyttäijen kommentejä laitteen käytöstä. Kukaan ei ole kyllä sanonnut, että laitteen käytön jälkeen olisi tarvinnut tikkejä. Onko ketään joka on sen käytön jälkeen saanut siltikin repeämiä ja mihin kokoon asti pääsivät ennen synnytystä. Milloin aloittitte treenin. Itse olen rvlla 36+2. Muutenkin haluan tietää kaikkien käyttäijen kokemuksia laitteen tuloksista- pos. ja neg.
Toinen juttu -oliko jollakulla kohdunsuu ollut treenin aikana vähän auki. Mulla todettiin, että suu on auki noin 0,5 cm ja kaulaa jäljellä 1,5-2,0 cm ja pehmeä. Voiko sitä siltikin käyttää? Oppaassa sanottaan, että ei voi käyttää jos kohdunkaula on avonainen? Mitä se tarkoittaa ?

Kiitän kaikka vastaaija etukäteen.

Ps! Noille jotka eivät tiedä mikä on Epi-No, siinä selitys:

Epi-No on laite jolla venytettään välilihasta maks. 10 cm kokoiseksi. Sen verran mikä on normaalisti vauvan pää. Sillä tavalla on ponnistusvaihe helppo ja repeämiä tulee todella harvoin kuulemma. Synnytysaika lyhenee myös. Laite on silikonipallo joka pistetään sisään ja palosta tulevan putken toisessa päässä  on pumppu jonka avulla pumpataan pallo isommaksi ja venytettään . Opettelaan myös ponnistamista ja vahvistaa lihaksia.

Moi! En ole laitetta käyttänyt, enkä sellaisesta aiemmin kuullut, ennen kuin Kättärillä kätilö sanoi, ettei missään nimessä suosittele sellaisia (kysyin nimittäin välilihan hieromisesta).

Itse sain neuvolasta ohjeet, että väliliha kannattaisi alkaa öljyllä hieromaan 6 viikkoa ennen LA. Joidenkin mukaan on tutkimustuloksia, että se vähentäisi repeämiä. Kättärin kätilö sanoi, että tutkimustuloksia ei ole, mutta mutu-fiilis on, että saattaa vähän auttaa. No, mies on sitten iltaisin minua hieronut kun en itse oikein yletä, ja en tiedä auttaako, mutta onpahan ainakin kokeiltu... 

...tosin nyt kun kävin netistä tarkemmin tutkimassa, että minkälaisesta laitteesta on kyse, niin tulin sen verran vakuuttuneeksi, että taidankin hankkia sellaisen. Jos vielä ehdin(37+1 menossa), ja vauvan tulo viivästyy... :-)

Luin tuosta netistä käyttäjäkokemuksia, ja kovastihan tuota tunnutaan kehuttavan, mutta minua mietyttää tämäkin näkökulma:

Jos sitä alapäätään venyttelee viikko tolkulla ennen synnytystä, niin miten paikat palautuvat synnytyksen jälkeen? Esimerkiksi ihon palautumiseenhan vaikuttaa tasan se monestiko sitä on venytetty ja miten pitkäksi aikaa. Ei sillä, että väljä alapää olisi huono vaihtoehto verrattuna hankaliin repeytymiin, mutta sitten jos vaihtoehtoina on pari tikkiä tai nakin heilutusta ämpärissä lopun ikää...

Sen verran kommentoin, että en tehnyt mitään toimenpiteitä ennen synnytystä välttääkseni repeämisiä. Synnytyksessä sitten kätilö totesi, että on repeämävaara, joten pyysi lupaa tehdä episiotomian. Voisin kuvitella, että valtaosa kätilöistä tekee episiotomian, jos havaitsee repeämisen olevan lähellä.

Eniveis, pointtina se, että episiotomian tekeminen ei tuntunut miltään ja itselläni se paranikin aika reippaasti. Pari päivää oli todella arka ja vältin istumista, viikon jälkeen en tuntenut juuri mitään. Alapää on nyt täysin palautunut ennalleen, eikä haavasta tietoakaan. Tai no siis, ei vielä ole petipuuhat liiemmin kiinnostaneet, joten en ole ihan satavarma, kuinka ennalleen on palautunut ;) Mutta kuitenkin. Itsekin etukäteen hirveästi pelkäsin repeämistä ja tuota mahdollista episiotomiaa, mutta nyt sen kokeneena en enää mahdollisissa seuraavissa raskauksissa sillä vaivaa päätäni.

Jos siis jaksatte hieroskella yms. niin ei siinä mitään, mutta jos ei huvita tai jaksa niin ei kannata olla huolissaan tai edes jännittynyt repeämisen suhteen. Ainahan voi varuiksi vielä kätilölle sanoakin, että leikkaa sen välilihan jos vähääkään näyttää siltä, että voisi revetä. Repeäminen kuitenkin todnäk sattuu enemmän kuin leikkaaminen, eikä paranekaan välttämättä yhtä hyvin.

Hyviä selviytymisiä teidän kaikkien välilihoille! :D

Vanha viesti, mutta vastaan kuitenkin kun nyt tähän satuin törmäämään. :) Kyseisestä laitteesta ei ole kokemusta eikä varmaankaan tulekkaan, mutta ihan mielenkiinnolla kävin lueskelemassa mitä siitä sanotaan.

Meillä harrastettiin esikoista odottaessa tuota välilihan hierontaa alkaen 6 vkoa ennen la ja sitä varmaan aiotaan harrastaa myös tässä raskaudessa kun sen aika koittaa.

Tuohon Pääskyselle on pakko kommentoida. Mä nimittäin ajattelen just päinvastoin :D Jo synnytyssairaalan esitietolomakkeeseen kirjoitin että vältetään episiotomian tekemistä viimeiseen asti. Minä sain ponnistusvaiheen aikana kaksi 1. asteen repeämää enkä tuntenut repeämistä ollenkaan vaikka mulla ei mitään puudutustakaan ollut. Istumaan nousin jo heti synnytyssalissa :)

Meillä on tuota hierontaa/venytystä harrastettu nyt reilun viikon verran. Toivon kuten LauraElina ettei episiotomiaa tehdä kuin vasta todellisesta tarpeesta. Toivon myös että pärjäisin ilman epiduraalia. Saas nähdä sitten miten menee synnytys.

Repeämä vs. episiotomia -väittelystä sen verran, että nykyään Suomessa yleinen kanta on se, että epparia ei tehdä kuin tarvittaessa, koska repeämä paranee lähtökohtaisesti epparia paremmin, umpeutuu nopeammin. Eikä kumpikaan käsittääkseni ole ponnistusvaiheessa järin kivulias (verrattuna siis olosuhteisiin). Mutta jos on vakavan repeämän riski, niin tehdään eppari, jotta repeämäsuunta saadaan ohjattua muualle kuin peräaukon suuntaan eli jommalle kummalle sivulle (tai molemmille). Ja olen saanut ymmärtää, että Suomessa kätilöt olisi pääsääntöisesti erinomaisen asiantuntevia arvioimaan tuota episiotomian tarvetta, joten itse ajattelin ainakin luottaa ammattilaiseen esittämättä toivomuksia...

Takaisin