epävarmuus ahdistus ja pelotus!

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Aevltr
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
A

Aevltr

Vieras
Olen 9viikolla raskaana. Ensin raskaus oli iloinen asia ja innoissani siitä keskustelin ystävän ja lapsen isän kanssa sitten mieleni kääntyi päälaelleen. Koko raskaus ja ajatus lapsen saannista ahdistaa ja pelottaa. Mitä jos minusta ei olekkaan siihen? Sairastan ahdistuneisuutta, paniikkihäiriötä ja satunnaista masennusta (olen lopettanut lääkkeet jo puolivuotta sitten ja kaikki sen jälkeen ollut ok kunnes nyt) nyt tuntuu että kaikki kaatuu päälle. Olenko hirviö kun ajattelen etten ehkä haluakkaan lasta? Olen nuori odottaja ja raskaus ei ollut suunniteltu mutta kuitenkin iloinen yllätys ja olimme mieheni kanssa vauvojen teosta jo puhunut nyt kuitenkin tuntuu aivan kamalalta. Päivät itken ja makaan sängyssä ja mietin että miten saisin tämän kaiken peruttua. Pelkään sairastuvani raskaudenjälkeiseen masennukseen koska olen masentuvaa sorttia muutenkin. Mitä jos en rakastakkaan lasta? Minulla on raju päihdetausta,mutta olen selättänyt sen vasta vuosi sitten pelkään että lapsen synnyttyä masennun ja retkahdan enkä olekkaan kykeneväinen äidiksi. Olen puhunut asiasta mieheni kanssa, mutta häneltä en saa oikein juuta tai jaata mihinkään asiaan hokee vain, että "teet niinkuin parhaaksi näet" Muttakun en perkele tiedä! Nyt haluaisin rehellisiä vastauksia mitä minun kaltaiseni "tuuliviirin" kannattaa tehdä. Tiedän, että olisi pitänyt huolehtia ehkäisystä jne jne sitä en kuitenkaan tehnyt ja nyt olen tässä tilanteessa. Olen harkinnut aborttia, mutta ajatus lapsen tappamisesta kuulostaa kamalalta. Mutta en tiedä onko se parempi vaihtoehto kun olla kamala äiti. Onko kellään muulla ollut vastaavia tuntemuksia ja mihin tulokseen olette tullet ja miten niistä selvinneet? Help Help!!

Suosittelen että kerrot neuvolassa avoimesti ajatuksista ja pyydät päästä keskustelemaan asioista. Terveysongelmiisi perehtynyt ammattilainen voisi ymmärtää sinua parhaiten ja voisitte miettiä miten jatko menee.
Ilman masentumis-/tai paniikkitaipumustakin odottajille tulee usein epävarmuuden tunteita tulokkaaseen liittyen, se on ihan normaalia :) On jo nyt rv5+1 ehtinyt tulla mullekin vaikka neljättä lasta odotan.
Kun ahdistus iskee, ajattele itsesi rohkeaksi "leijonaemoksi" joka tekisi lapsensa puolesta mitä tahansa, ehkä saat itsevarmuutta? Voimia sinulle, toivottavasti teet päätöksen joka miellyttää myös myöhemmin. .

Mun mielestä sä olet jo osoittanut hyvää äitiyttä sillä että sä pohdit näitä asioita :)

Tottakai raskaudesaa tulee mietityyä niitä pelko puoliakin ja alkaa kyseen alaistamaan välillä itseltään että onko minusta tähän. Mutta itse olen saannut voimaa ajattelemalla mitä kaikkea positiivista lapsi tuo tullessaan (: ja tiedän sen että jos en jossain ole niin itsevarma niin saan apua ja tukea läheisiltäni (: positiivinen ajatus vie hyvinkin pitkälle elämässä ^^ tsemppiä sinulle Aevltr!

Ajatuksesi kuulosti ihan minulta raskauden alussa.. Edelleen itken välillä kun pelkään jos en pystykään olemaan sellainen äiti kun haluaisin.. plus tietysti kaikki normaalit ekassa raskaudessa olevat ajatukset..jos en osaakaan hoitaa vauvaa yms. mutta nopeasti huomasin että olo helpottuu päivä päivältä.. välilä vaan on päiviä kun surettaa vähän enemmän :joyful:

olisi kiva kuulla mihin ratkaisuun päädyit.. mutta mihin tahansa sitten päädyitkään, oli varmasti oikea ratkaisu sinulle siihen tilanteeseen.

Hei. Täällä minäkin haluaisin tietää mihin ratkaisuun päädyit. Kokemuksesta sanon kun on sairastanut masennusta tai muuta mielialahäiriötä niin tuleva äitiys pelottaa extra paljon. Itselläni on kaksisuuntainen mielialahäiriä ja raskausaikana pelotti ja ahdisti just tuo raskauden jälkeinen masennus. Nyt minulla on n. 3 kuukauden ikäinen tyttö ja myönnän että pelottaa välillä masennunko minä jossain vaiheessa.

Minulla itselläni on myös pitkä mielenterveyshistoria ja myönnän että pelottaa josko esim. pakko-oireet palaavat vauvan kanssa. Koiran kanssa kun ne räjähti käsiin.
Toivon kuitenkin että lapsi olisi jollain tapaa eri asia.. myös tuo sun sanoma raskauden jälkeinen masennus pelottaa. mutta ei onneksi enää niin paljon. Tiedän myös että tarvittaessa isä hoitaa lapsen.

miten sulla on mennyt vauvan kanssa ökkömönkiäinen90? Tuntuuko että olis ollut jotenkin extra raskasta?

Meadow, on ja ei oo extra raskasta. Mulla kävi tuuri ja tyttö on helppo vauva. Raskasta tästä tekee välillä se että romahtaako mielenterveys jossain vaiheessa. Eikä helpota yhtään että väsyttää välillä ja hormoonit jyllää. :'D Välillä itkettää herkemmin niin heti tulee paniikinomainen ajatus että eikait tämä nyt ole masennusta. Olo helpottuu heti ku lepää = mies pakottaa nukkumaan. :)

Raskaana olen ja LA 25.12 :)

kiva kuulla että teillä on mennyt kaikki hyvin. Antaa uskoa tälläiset onnistumiset :grin

Oii! Sulle tulee jouluvauva, onnea. <3

Turvaa mulla luo hyvä ja laaja turvaverkosto. Ja se että mies tukee ja tunnistaa jos mie alan synkkyyteen vaipua. :)

Takaisin