epäselvyyttä näin alkuvaiheessa!!!

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tuuli87
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Tuuli87

Silmät suurina ihmettelijä
Eli onko se lääkärin aika tilattava piakkoin? Miten ne viikot oikeen lasketaan? Täällä lukee että olen tänään viikolla 4, mutta raskaus-selitykset ovat jo viidennellä viikolla. 
Tunnen olevani ihan pökelö, mutta jostainhan se on alotettava ;)

Hyvin kaikki tähän mennessä, hirveetä syömistä vaan, pitäis varmaan liikkua enemmän ettei ihan pullistuis ;) 

Soitat paikkakuntasi äitiysneuvolaan vaikka heti, niin ne katsoo sulle ajan sieltä. Ei oo mikään kiire soittaa, mutta itse soitin samantien kun plussasin.

Viikot lasketaan sillai, että jos sulla on vaikka 4+0, niin tarkoittaa sitä että on neljä raskausviikkoa täynnä ja viides lähtenyt käyntiin, eli sulla on meneillään viides raskausviikko. 4+1, 4+2 jne. tarkottaa täyttä neljää viikkoa ja päiviä päälle.
Sama juttu kun oot vaikka 15-vuotias, niin silloin oot toisella kymmenellä :)

Onnea raskaudestasi :)

Kiitos viestistänne :) Mietin vaan että mitenköhän työterveyshuolto kattais neuvolakäynnit? Vai ei ehkä neuvolakänneistä veloteta kumminkaan mitään?

Niin mä vähän arvelin että ne viikot menee noin. Kummallista vaan että, raskaus  lasketaan edellisestä menkasta. Hm.. vaikka itseasiassa eihän sitä silloin ollut vielä raskaana. 

Millä viikolla sä olet? 

Neuvolakäynnit on sulle ilmaisia, eli soittoa vaan :) Jatkossa sitten kun meet ultraan äitiyspolille, niin sieltä tulee poliklinikkamaksu. Muistaakseni vajaa kolmekymppiä (kai se on sama ympäri Suomea?).

Itselläni myös esikoinen tulossa (viidestoista viikko meneillään) niin oli vähän hakusessa noi jutut plussan jälkeen, mutta aika hyvin on ehtinyt selkiytymään se mitä on tarvis tässä vaiheessa :)

Ei ainakaan meidän kunnassa maksa ultraus, kunta tilaa Tampereen Terveystalolta (näin on melkein kaikissa Tampereen ympäryskunnissa) ja asiakkaalle ei jää mitään maksettavaa. Samaten lääkärin tekemät tarkistusultrat kuuluvat neuvolan piiriin eli ovat ilmaisia. Mutta käytännöthän tietty vaihtelevat :) esikoista odottaessa oli samat systeemit vaikka kunta eri.

Ok, hyvä kun tarkensit :) Piti ihan tarkistaa että olihan mulle tullut lasku sieltä vai oliko se joku toinen paikka, ja äitiyspoliltahan se. Asuttaispa laskuttomassa kaupungissa :D

Kiitos 'toukero'. Saanko kysyä että mistä päin olet? Neuvolassa oppii varmaan tutustumaan muihin samassa tilanteessa oleviin. Kiva olis jutustella kaikesta kun varmaan aina jotain mietityttää:) Miten sulla on mennyt muuten nämä viikot?:)

Mulla oli kaikki asiat aika epäselvyyttä myös alkuvaiheessa, kun ensimmäistä aloin odottamaan keväällä 2011.
Minulla tais suuri mysteeri olla tuo kun kaikki puhui ensimmäinen kolmannes, toinen kolmannes ja viimeinen kolmannes... Mutta niin kuin tuo ja kaikki muukin on nyt selvää ja selveni minulle tuon ihanan ja jännittävän odotus ajan aikana. Ja aina voi kysyä. Kukas nyt tollasia raskaus juttuja tietää entuustaan jos niistä ei ole koskaan kenenkään kanssa ollut puhetta.
Ihanaa odotus aikaa sinulle. :)

Keski-Kymenlaaksossa asustan, Koksissa synnytän :) Hirveesti on kyllä tuttavapiiri lisääntynyt viime aikoina, äskettäin sain tietää yhdestä kaverista, jolla on puoltatoista kuukautta aiemmin la ku mulla.

Viikot on menny jopa pelottavan hyvin, ei oo pahoinvointeja tai mitään suurempia vaivoja toistaiseksi ollut. Aika usein yllättää ittensä vieläkin miettimästä että onkohan siellä oikeasti ketään :D

Takaisin