Epänormaalit kuukautiset

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Kärsittekö tai oletteko kärsineet epänormaaleista kuukautisista?

Minulla oli teinistä asti epäsäännöllinen ja pitkä kierto, lasten jälkeen säännöllistynyt. Ovulaatiot tulee kaikesta päätellen myöskin säännöllisesti ja luteaalivaihe on pitkälti sama aina. Kivut ja vuodot taas eivät ole normaaleja, vieläkään. Varmastikaan elämäntavat (ruokavalio) eivät auta asiaa. Ferritiini ollut myös alhainen.

Runsaat vuodot ja kovat kivut olleet teinistä asti riesana. Toisinaan epäsäännöllisyyskin.
E-pillereillä pystyin elämään melkein normaalisti, mutta en terveydellisistä syistä enää saa syödä niitä. Minipillerit ovat sopineet todella huonosti. Jos saadaan lapsiluku täyteen, niin yritän ruikuttaa itseni kohdunpoistoon. Juoksen vaikka sitten joka kuukausi lääkärissä valittamassa 🤪
Endometrioosikin on todettu jo 20-vuotiaana.
Ja mulla on siis kipuja niin kuukautisten kuin ovulaationkin aikaan! Synnytyksen jälkeen muuttuivat vaan pahemmiksi, vaikka joka paikassa hehkutetaan miten yleensä menkkakivut helpottavat synnytyksen jälkeen 🤦‍♀️

Kuukuppi on onneksi helpottanut edes vähän olemista, kun ei tarvitse mitään tamponi+side+varmuudenvuoksimustathousutjalassa -yhdistelmää 😍

Kuukautiseni on olleet usein epäsäännölliset. Kuopuksen syntymän jälkeen, kun kierto lähti pyörimään vuoto taas oli todella runsasta. Siihen onneksi auttoi hormonikierukka. Tällä hetkellä tosin ennen ja jälkeen kunnon vuoden tulee pientä tuhruttelua. Mutta varmaan keho vielä hakee tasapainoa hormonikierukan kanssa, joten jospa se siitä tasaantuisi.

No jaa. Aikaisemmin kierto oli yhdistelmäpillereillä erittäin säännöllinen, vaan ei ole enää. Vuoto on niukka tai olematon. Tosin paino laskee ja laskee, vaikka syön ihan normaalisti. Riskirajoilla mennään taas 🙄

Ennen oli ihan säntillinen kierto, tiesi tarkkaan miten toimii. Minipillereillä jäi lähes kokonaan pois (silloin tällöin ehkä kerran vuodessa yllättivät 😅) ja kun pillerit lopetin niin samaan asettui kierto. Noh, viimeisimmän raskauden jälkeen onkin ollut sitten vähän mitä sattuu, todella ahdistavaa ja rasittavaa. Oon jo ensivaihdevuosia pelännyt mutta labrojen mukaan ei siihen ole vielä viitteitä.. mutta varmaan iän tuomaa kun kierto on nyt lyhentynyt usealla päivällä. 😔

No jaa. Aikaisemmin kierto oli yhdistelmäpillereillä erittäin säännöllinen, vaan ei ole enää. Vuoto on niukka tai olematon. Tosin paino laskee ja laskee, vaikka syön ihan normaalisti. Riskirajoilla mennään taas 🙄
Onko sulla tsekattu kilpirauhasarvot? Tuli vaan heti mieleen, voi olla toki että on katsottu ja tuttua muutenkin, mutta nehän saattaa vaikuttaa sekä kiertoon että laihtumiseen. Mulle laittoi gyne lähetteen myös niihin koska on sellainen yleinen joka vaikuttaa moneen asiaan jos ovat pielessä (suuntaan tai toiseen, laihtuminen viittaisi ennemmin liiketoimintaan).

Takaisin