Epämukava vaiva peräpukama- mikä avuksi?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Suhveli
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Suhveli

Oman äänensä löytänyt
Elikkäs näin raskauden aikana on tullut niinkin epämukava vaiva kuin peräpukama. Ennen en ole niistä kärsinyt, joten mikä avuksi nyt? Miten hoitaa peräpukamavaiva raskausaikana? Olen viimeisellä kolmanneksella, joten vaiva olisi mukava hoitaa ennen synnytystä... [:)]

Tässä on oikein hyvä juttu peräpukamien syystä ja hoidosta:

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00058

Suosittelen!

En kyllä usko, että kukaan lääkäri alkaa hoitaa peräpukamia raskausaikana, elleivät en ole aivan mahdottomia ja tuskallisia :-/ On nimittäin odotettavissa, että pukamat hoituvat itsestään parissa kuukaudessa synnytyksen jälkeen, kun raskauden hormonitila on ohi (se kun veltostuttaa juuri sellaisia verisuonia joista nuo pukamat syntyvät). Toinen syy miksi raskaus lisää pukamariskiä on se, että se lisää ummetusta -> kuivempaa kovempaa ulostetta -> isompi ponnistelu pöntöllä.

Omasta kokemuksesta suosittelen muuten ummetusvaivoihin kasvisruokavaliota.... ei ole ummettanut sen jälkeen vaikka olin tosi harvakakkainen aiemmin ;-) Mutta kasvisruokavaliota ei sit ole runsas maitotuotteiden käyttö tässä tapauksessa :-/

Kiitos vastauksestasi Kressida :)

Juu lähinnä ihmetyttää että mistä tuo vaiva on ilmestynyt kun en kärsi ummetuksestakaan. Yhtäkkiä seurana oli vain ulkoinen peräpukama! [:D] Mutta ehkäpä tuo tosiaan häipyy synnytyksen jälkeen. Pääasia ettei siitä tule ongelmia synnytyksessä [:)]

Kyllä niitä pukamia tulee tosi monille raskaana olevalle, niistä ei vaan puhuta samoissa määrin kuin vaikka raskausarvista tai liitoskivuista, kai tuntuu jotenkin nololta puhua peräpään asioista.... ihan turha kyllä nolostella mielestäni!

Onko kellään ollut runsasta verenvuotoa pukamista...? Soitin eilen terkkariin ja käskivät vaan seuraillla, kuulemma ainoa ongelma on että hemppa saattaa laskea. No sanotaan että arkielämän kannalta ongelmia on kyllä enempikin... Mut tässä sitten seuraillaan ja kulutetaan ennen raskautta jääneitä siteitä. Onneks kivut poistuivat aika nopsaan ilmestymisen jälkeen, ne tästä vielä puuttuisi.
Mulla on neuvolalääkäri sentään ensi torstaina, ehkä hän osaa sitten sanoa mitä tehdään jos ei siihen mennessä tyrehdy. Olen vaan huolissani kun sitä ihan oikeasti tulee eikä vaan silleen kun sairaanhoitaja sanoi että "vedessä pisarakin verta näyttää paljolta". No on mulla silmät sentään vielä.emoticon

mulle tuli myös tämä vaiva loppuraskaudesta, kuulemma yleistä.
Salvoja on olemassa jotka saattaa helpottaa.
Mulla kyllä (en haluaisi pelotella mutta..) paheni tilanne synnytyksessä.
Mutta nyt pari viikkoa synnytyksen jälkee alkaa helpottaa jo, eli alkaa nuo parantua.
Ja ulkoisia ovat.
Synnytyksessä kun joutuu pusertamaan kuitenkin niin siinä tulee helposti noita kuulemma.
MUTTA kyllä ne siitä sitten nopeasti helppaa :)

Sain vuodon lakkaamaan sillä että LOPETIN scheriproctin käytön ja vaihdoin sen Bepantheniin. Olen kärsinyt pukamista aika kauan, en päivittäin ole tota scheriproctia käyttänyt mutta usein kuitenkin joten luulen että se on ohentanut limakalvot ja siitä vuoto (joo tiedän tästä varotetaan käyttöohjeista mutta ajattelin että ei se mulla :D). Eli vaan neuvoksi kaikille, käyttäkää kortisonivoidetta vaan sen aikaa kun on kipuja ja homma pahimmillaan, sitten liukasteeksi ja hoitoon jotain lääkkeetöntä versiota. Bepanthen on hyvä kun se vahvistaa limakalvoja.
Nuu_, pikkusen pelottaa tuo synnytys ja nimenomaan huomaan pelkääväni eniten peräpukamakipua. :D Ehkä todellisuus sitten paljastuu... Hih. Juu kyllä se pahin yleensä on mulla ollut ohi viimeistään viikossa. Kunnolla vaan troppaa särkylääkkeillä (panadolia olen ottanut 1g kolme kertaa päivässä) niin ei lihasjännitys pahenna tilannetta.

sofi hei pyydä sairaalasta sitten semmosta puuduttavaa geeliä !! Mulle anto hoitsu semmosen ruiskun sitä, muuten en olis kestäny. Mullahan sairaalassa se kipu pukamissa oli pahempi kun muuten alapäässä. Ja anto tosiaan semmosen tuubin puuduttavaa geeliä, helppaa heti laiton jälkeen ja pystyy ihan istumaan ja muuta. Sain sitä toisen putelin kotiinkin kun pyysin. Mutta ihan ehoton oli !

Takaisin