Ensimmäiset oireet?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Mitkä oli sinulla ensimmäisiä raskausoireita?

Esikoisesta en yhtään muista, mutta kuopuksesta pieni pahoinvointi. Sellainen vähän äklö olo. Eikä tehnyt mieli suklaata. Äklötyksestä aloin epäillä raskautta. (Kierto oli silloin niin epätasainen, ettei kuukautiset olleet pisimmän mukaan myöhässä, mutta saattoi olla jo 4+jotain kun testasin.)

Itse muistan rintojen arkuuden tulleen tosi nopeasti, ja myös sykkeen hienoisen nousun. Varsinkin kolmannesta raskaudesta plussatessa tiesi jo ennen kuin kuukautisten olisi pitänyt alkaa kun alkoi keskisykkeet olla korkeammalla 🙂

Esikoisesta aivan mieletön vatsakipu ja vatsan turvotus. Keskimmäisestä juilintaa vatsassa ja öklöttävä olo. Kuopuksesta arat rinnat, vatsan juilinta ja öklöttävä olo.

Esikoista yritettiin n. 8 kk ja useammassa kierrossa luulin tärpänneen kun oli kaikenlaista oiretta. Plussakierrossa olin ihan varma, että kuukautiset alkaa, oli ihan sellainen olo. Vasta kun 2 viikkoa oli kuukautiset myöhässä, uskalsin tehdä testin. :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes:
Toisen lapsen kohdalla arvelin tärpänneen, kun rinnasta tuli nestettä kun esikoinen itki. Tuli sellainen myötätunnon tunnekuohu. Ja imetyksen loppumisesta oli jo nelisen kuukautta.
Kolmas tuli yllärinä, en odottanut plussaa kun ei ollut hyvää ajoitusta siinä kierrossa. Kuukautiset ei alkaneet ajallaan ja aloin miettiä, että hetkinen, ois pitänyt jo alkaa. Tein testin ja plussahan se. :smiling-eyes:

Esikoisesta tuli finnit selkään jo ennen plussaa testissä 😁 ei ollut ikinä ennen ollut sellaista määrää ja niin äkkiä, joten täysin raskausoirehan se. Tästä tokasta tuli oireita vasta plussan jälkeen, perus ällötysoloa ja repäisyvihlaisuja.

Rintoja alkoi aristamaan jo kiinnittymispäivästä lähtien. Sama toistunut jokaisessa raskaudessa…

1. Olo että olen raskaana, palelu
2. Heikotus, hikoilu
3. Kylmäsavulohi haisi homeelle, palelu
4. Olo että ollaan raskaana

Vuoden yritys toisen kohdalla ennenku nyt tärppäsi. Olin jo vuoden mittaan monta kertaa varma, että olen raskaana, vaikka en sitten ollutkaan… Näissä ”valeraskauksissa” oireena etovaa oloa, väsymystä ja mahatuntemuksia. Kun jatkuvasti tarkkailee itseään niin kaikkia oireita huomaa/keksii ja monet PMS oireet mätsää raskausoireisiin. Eli mistään muusta ei voi oikeesti tietää ainakaan mun kohdalla kuin testistä…

Nyt kun kyse oli oikeasta raskautumisesta niin oireet ennen plussaa oli rintojen aristus/kasvu ja väsymys.

Itsellä iski migreeni, sekä unettomuus (joka kesti koko raskauden) 2vko ennen positiivisen testin tekoa, sairastuin flunssaan viikko ennen positiivisen testin tekoa. Huono olo ja muut oireet (palelu, väsymys, huono-olo, turvotus, jatkuva nälkä ja rasvaisen ruuan himo)tulivat myöhemmin

Kiinnittymisestä lähtien leposykkeen aika merkittävä nousu ja hrv:n jäätävä lasku olivat ensimmäiset mitattavissa olevat oireet, jotka olivat ihan toista luokkaa luteaalivaiheen tavallisiin lukemiin nähden. Lämpötilassa ei taas ollut kuin pieni muutos, jopa pienempi kuin aiemmissa kierroissa. Muita oireita olivat kuukautiskipuja muistuttavat kivut ja hyvin paljon vaihtelevat vatsakivut etenkin pissahädässä sekä rintojen turvotus, joka ei ollut lainkaan samanlaista kuin aiemmissa kierroissa. Rintojen kipu oli selkeästi lievempää kuin kierroissa, joissa kuukautiset ovat tulleet. Olen sairastanut hankalaa migreeniä, ja myös migreeni loppui käytännössä kokonaan ovulaatiopäivään.

Rintojen arkuus ja yövalvoskelu. Heräsin ihan virkeänä joskus neljän aikaan jo ennen plussaa, tällainen on minulle todella epätavallista, normaalisti nukun kuin tukki. Myös sykkeistä näki raskauden alun jo ennen plussaa, vaan enpä minä sitä vielä tuolloin tiennyt. 😅

Rintojen arkuus ja yövalvoskelu. Heräsin ihan virkeänä joskus neljän aikaan jo ennen plussaa, tällainen on minulle todella epätavallista, normaalisti nukun kuin tukki. Myös sykkeistä näki raskauden alun jo ennen plussaa, vaan enpä minä sitä vielä tuolloin tiennyt. 😅
Hmm, pitääköhän tässä kaivaa verenpainemittari esille nyt tärppiä odotellessa. Muistatko miten ne sykkeet muuttui?

Hmm, pitääköhän tässä kaivaa verenpainemittari esille nyt tärppiä odotellessa. Muistatko miten ne sykkeet muuttui?
En usko että verenpainemittarilla saa muutosta kiinni, koska se näyttää vain hetkellisen tilanteen. Unen aikaista sykettä seurasin/seuraan urheilukellolla, samoin sykevälivaihtelua. Näissä molemmissa tapahtui huomattava muutos huonompaan, joka on siis raskauden aiheuttama normaali fysiologinen muutos. Olisiko yöaikainen bpm noussut jopa jonkun 5-6 pykälää ja yöaikainen palautuminen näytti jatkuvasti surkealta. Syke palautui normaalimmaksi rv 6-7 tuntumassa, luulin sen olevan huono merkki, mutta normaalia olikin sekin.

Ainiin olinkin unohtanut ton raskausajan surkean sykkeen 😬 mulla nousi leposyke jostain 50 tietämiltä about 80 tietämille!!!! Ja verenpaine oli aivan hirvittävän onneton. En kyllä muista milloin nämä muutokset tapahtui 💁‍♀️
Mulla on kyllä normaalistikin matala verenpaine, mutta raskausaikana en meinannut tolpillani pysyä!

Ainiin olinkin unohtanut ton raskausajan surkean sykkeen 😬 mulla nousi leposyke jostain 50 tietämiltä about 80 tietämille!!!! Ja verenpaine oli aivan hirvittävän onneton. En kyllä muista milloin nämä muutokset tapahtui 💁‍♀️
Mulla on kyllä normaalistikin matala verenpaine, mutta raskausaikana en meinannut tolpillani pysyä!

Täällä toinen matalalla verenpaineella. Varsinkin esikoista odottaessa paineet oli niin alhaiset, että neuvolassa kehotettiin syömään enemmän suolaa ja salmiakkia. (Tämä tapahtui 2014, silloin ei vielä tiedetty lakritsin muista haittavaikutuksista. En siis suosittele. Suola varmaan nykyisinkin ok.) Huimausta on välillä ilman raskauttakin.

Täällä toinen matalalla verenpaineella. Varsinkin esikoista odottaessa paineet oli niin alhaiset, että neuvolassa kehotettiin syömään enemmän suolaa ja salmiakkia. (Tämä tapahtui 2014, silloin ei vielä tiedetty lakritsin muista haittavaikutuksista. En siis suosittele. Suola varmaan nykyisinkin ok.) Huimausta on välillä ilman raskauttakin.
Joo se on inhottava, kun menee niin alas, että piippailee korvissa. Lykyrritsiinitöntä salmiakkia (suolaista kuitenkin) söin koko raskausajan. Tilasin jostain karkkikaupasta sellaisen raskauspakkauksen 😂

Tosi kummallinen oire, mutta siis poskien kuumotus ja punoitus jo pari päivää ennen plussaa 😂 työkaveritkin jopa mainitsi asiasta, kun varsinaista syytä tuolle punoitukselle ei ollut

En huomannut mitään oireita ennakkoon, joista olisin osannut arvata että juuri siitä kierrosta raskautuminen tapahtui.
Vasta jälkikäteen tajusin muutaman asian kielineen tulevasta.
Yhtenä päivänä töissä, tuli ihan hetkellinen voimakas paineentunne oikealle puolen alavatsaan. Sellainen, että pysähdyin ihmettelemään mikä juttu nyt on, ja käveleminen oli sen muutaman sekunnin epämukavaa. Se paineentunne meni sitten kuitenkin nopeasti ohi.
Sitten myöhemmin tuli sellaista hassua tunnetta alavatsaan, sitä on vaikea kuvailla muttaa aivan kuin vesipisara olisi valunut navan kohdilta alaspäin - sellainen pieni "kutina". Muistan, kun oltiin saunasta vilvoittelemassa terassilla ja tunne tuli ensimmäisen kerran, katsoin oikein että valuuko mulla vesi vatsaa pitkin, mutta ei. Tämä toistui useampia kertoja päivien kuluessa.
Olin myös olettanut, että rinnat tulisi jotenkin kipeiksi, mutta mitään varsinaista kipua ei ollut. Kuitenkin sellaisia nopeita vihlaisuja ajoittain tuntui, muistan sanoneen miehellekin että hassusti tuntuu välillä kuin tulisi pieniä sähköiskuja rintojen sisäpuolella.
Täysin PMS oireeksi luin myös herkistymisen TikTok videoille, vaikka hieman ihmettelin miksi yhtäkkiä purskahdin itkuun kun katsoin videota jossa nainen ratsasti hevosella meren rannalla. Ihan niin herkillä en yleensä ollut, mutta luin kuitenkin täysin alkavien menkkojen piikkiin.
Näitä merkintöjä olin tehnyt Flon kalenteriin, mutta koska yritystä oli takana jo 12kk, niin en todellakaan osannut arvata että juuri tästä kyseisestä kierrosta alkoi raskaus joka onkin nyt kestänyt viimeisille kuukausille asti 😊

Pahoinvointi alkoi vasta rv6, joka oli sitten jo ihan selkeää. Ennen sitä ei ollut minkäänmoisia oloja, vain tasaista rauhaa ilman PMS vaivoja 😄

En huomannut mitään oireita ennakkoon, joista olisin osannut arvata että juuri siitä kierrosta raskautuminen tapahtui.
Vasta jälkikäteen tajusin muutaman asian kielineen tulevasta.
Yhtenä päivänä töissä, tuli ihan hetkellinen voimakas paineentunne oikealle puolen alavatsaan. Sellainen, että pysähdyin ihmettelemään mikä juttu nyt on, ja käveleminen oli sen muutaman sekunnin epämukavaa. Se paineentunne meni sitten kuitenkin nopeasti ohi.
Sitten myöhemmin tuli sellaista hassua tunnetta alavatsaan, sitä on vaikea kuvailla muttaa aivan kuin vesipisara olisi valunut navan kohdilta alaspäin - sellainen pieni "kutina". Muistan, kun oltiin saunasta vilvoittelemassa terassilla ja tunne tuli ensimmäisen kerran, katsoin oikein että valuuko mulla vesi vatsaa pitkin, mutta ei. Tämä toistui useampia kertoja päivien kuluessa.
Olin myös olettanut, että rinnat tulisi jotenkin kipeiksi, mutta mitään varsinaista kipua ei ollut. Kuitenkin sellaisia nopeita vihlaisuja ajoittain tuntui, muistan sanoneen miehellekin että hassusti tuntuu välillä kuin tulisi pieniä sähköiskuja rintojen sisäpuolella.
Täysin PMS oireeksi luin myös herkistymisen TikTok videoille, vaikka hieman ihmettelin miksi yhtäkkiä purskahdin itkuun kun katsoin videota jossa nainen ratsasti hevosella meren rannalla. Ihan niin herkillä en yleensä ollut, mutta luin kuitenkin täysin alkavien menkkojen piikkiin.
Näitä merkintöjä olin tehnyt Flon kalenteriin, mutta koska yritystä oli takana jo 12kk, niin en todellakaan osannut arvata että juuri tästä kyseisestä kierrosta alkoi raskaus joka onkin nyt kestänyt viimeisille kuukausille asti 😊

Pahoinvointi alkoi vasta rv6, joka oli sitten jo ihan selkeää. Ennen sitä ei ollut minkäänmoisia oloja, vain tasaista rauhaa ilman PMS vaivoja 😄
Hei nyt vasta tajusin, että miullahan oli koko raskauden tuollaisia vesipisaranvalumistuntemuksia! Niitä oli kyllä muuallakin kuin vatsalla, mutta tuntui juurikin siltä kuin pisara valuisi ihoa pitkin!

Takaisin