Ensimmäiset liikkeet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Noopi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Noopi

Jostain jotain jo tietävä
Eli en tiedä, löytyykö vastaava aihe täältä, mutten jaksa lähteä kaikkia penkomaan joten:
Koska te ensimmäistä kertaa raskaana olevat tunsitte liikkeet? Olen viikolla 19 enkä tietääkseni ole tuntenut vielä.. vähän harmittaa, koska monet ovat jo tunteneet tässä vaiheessa.

Hei! Ei kannata turhaa ainakaan huolestua. Itse tunsin säännölliset liikkeet vasta reilu 20.viikoilla.. Muistan juurikin 19.viikon paikkeilla tunteneeni välillä jotain, mutta ehkä yhden tuntemuksen viikossa. Ja yli 20.viikoillakin ne olivat tosi olemattomia ja satunnaisia. Mä oon tosi hoikka, joten täti ihmetteli myös, kun en niitä aikaisemmin tuntenut, mutta toisaalta mulla on taaksepäin kallistunut kohtu ja istukka etuseinämässä, joten se selitti asian... Eli kohdun "asento" ja istukan sijainti vaikuttavat myös asiaan! [:)] Kyllä sä ehdit niitä vielä kyllästymiseen asti tuntea, kun vain maltat odottaa! Ymmärrän kyllä, että tuossa vaiheessa se hieman jo rupesi ärsyttämään, kun muut jo kovasti tunsivat ja itse ei.. [:)]

Niin, ja esikoista siis myös odottelen!

Huomattu on että tämäkin riippuu miljoonasta eri tekijästä. Itse tunsin ensimmäiset potkut viikolla 15 jonka jälkeen oli hetken hiljaiseloa ja sitten viikolta 17-18 alkoi säännöllisemmin potkuja ilmaantumaan. Ystäväni puolestaan tunsi vasta viikolla 24 ensimmäiset potkut. Itselläni kohtu on eteenpäin kallistunut ja istukka sijaitsi myös etuseinässä.

Mie tunsin pientä kupruilua viikolta 15,olisko ollut.. ehkä aijemminkin,ja sitten niitä kunnon kumautuksia pienempinä versioina viikolla 20. Mä en ollut liikkeistä huolissani silloin,kun niitä ei vielä ollut,olin huolissani mun vatsan kasvusta,että eikä tää kasva mihinkään,mutta sitten äitini kertoi,että kaikilla kasvaa eritahtia ja nyt mulla onkin ihan komea kumpu. :)

Yhdyn undulaattiin :) Ehdit kyllästymiseen asti tuntea [;)]

Minä tunsin 14. viikolla jotakin aivan satunnaista. Sitten varmistuin tuntemuksistani 16. viikolla, kun hän päätti pitää nyrkkeily/potkusession [:)] Mieheni tunsi ja jopa näimme potkut 21. viikolla. Kovin paljonhan tuo vaihtelee, koska alkaa liikkeet tuntua. Minä nyt olen sellainen "mikä tuo nykäisy oli"-tyyppi joten olen tunnustellut muutenkin kaikennäköisiä nykäyksiä ja elohiiriä kropastani tosi tarkasti.

Niin joo, ensimmäistä odotan.

Minä tunsin viikolla 17. Ja sen ensimmäisen tuntemuksen jälkeen, päivittäin. Kuulemma ne jotka ovat jo synnyttäneet, tuntevat paljon aikasemmin. Osavat hyvin erottaa ne vatsavaivoista [:D] . Ihana tunne! Tulen kaipamaan niitä potkuja ja rumputuksia... [:(]

Jotain kuplintaa aavistelin viikoilla 16 ja 17, mutta niistä ei voinut olla varma. Kunnes sitten 17+0 havahduin kunnon tykityssessioon. Välillä on ollut senkin jälkeen tosi hiljaista, varmaan lapsi vaihtanut asentoaan. Ensisynnyttäjä minäkin, kohtu taaksepäin kallistunut mutta istukka ei ole edessä. 

Itse tiedän kyllä tuon tunteen. Mullakin on istukka etuseinämässä ja en tuntenut liikkeitä ku vasta viikolla 19-20. Olin kyllä aika tuskastunut ku ystäväni ihmettelivät ja sit tuntui itsestä et onko kaikki ihan ok jne...

Mutta nyt jälkenpäin ku mietin niin olen saattanut kyl tuntea jotain jo aikaisemminkin, mutta en osannut erottaa niitä mahavaivoista. Minäkin ku ensimmäistä odotan niin asiat eivät ole niin itsestään selviä.

Mutta nyt mahassa pidetään aikamoista elämää [:)].

Jos ei muuta raskausajasta jää kaipaamaan, niin ainakin niitä ihania liikkeitä ja potkuja.. ? Tunsin ensimmäisen kunnon potkun 16+4 keskiviikon ja torstain välisenä yönä. Muistan vielä sen tilanteen kun miehen kanssa oli riidelty ja mie yksin makasin sängyssä ja itkin, niin yht´äkkiä tuntui yksi aivan selkeä potku joka sai väkisinkin hymyn kasvoille. [:)]
Mutta tosiaan ei tarvitse huolestua vaikka ei liikkeitä vielä tuntuisikaan.. Vaikka tällä hetkellä se voi tuntua inhottavalta, niin tulevaisuudessa tärkein muisto on niistä ensimmäisistä liikkeistä, ei se milloin niitä alkoi tuntumaan. Ehdit nimittäin joka tapauksessa niistä nauttimaan tarpeeksi raskauden aikana! [;)]

Älä turhaan huoli, välillä on hiljasempia päiviä ja sit taas niitä vilkkaampia. Jos istukka etuseinässä niin vaimentaa niitä liikkeitä aikalailla.

Mulla on istukka etuseinässä ja tunsin ekat liikkeet vasta rv 17+jotain päiviä ja sillonkin cvaan sillon tällön. Olin itekki huolissani niistä liikkeistä täälä joskus aikoja sitten ja kävin jopa neuvolassa kuunteluttaa sydänäänet. Kaikki oli pikkusella sillon hyvin ja olin huolestunu ihan turhaan.

Nyt menossa rv 37+6 ja pikkunen melskaa välillä niin paljon että näyttää kun yrittäis tulla navan kautta ulos [:D]. Punkee jalkoja kylkiin ja se sattuu ihan sikana, öisin toivoo et voi kumpa se rauhottuis että sais vähän levättyä, mutta ei niihin silti vaan voi hermostua, onkuitenkin ihanaa tuntea ne kun toinen on niin eläväinen ja hirveen vilkas [:D]

Mites teillä, joilla istukka on etuseinämässä? Senhän sanotaan vaimentavan liiketuntemuksia. Itsellä olen 15. viikolla ja mietin, että mahtavatko kunnolliset liiketuntemukset sen takia viivästyä. Jotain epämääräistä kuplintaa on tuntunut ja mulla on aika herkkä tuntoaisti kaikelle, mutta ei siitä voi olla varma, että onko kyse liikkeistä ollenkaan.

Siis en oleta, että niitä pitäisi tässä vaiheessa ollakaan, sen tiedän. Mietin vaan myöhempiä viikkoja, että tunteekohan niitä myöhemmin etuseinän istukan takia.

En tiedä muista, mutta minulla on kyllä istukka etuseinässä, melko alhaalla tosin mutta kuitenkin. Ja silti tunsin kyllä liikkeet aikaisin. Ehkä minä vain olen niin hysteerinen elintoimintojeni tarkkailija [:D]

Mulla istukka ollut etuseinässä kakkosen ja tän kolmosen odotuksessa ja kakkonen tuntui vasta rv 17 ekat liikkeet, kunnolliset vasta joskus rv 24. Ja tästä kolmosesta tunsin liikkeet rv 14 mutta kunnolla vasta rv 20 lähtien.....se oli sitä satunnaista kuplintaa siihen asti...

Vielä lisäkysymyksiä:

Onko ne tuntemukset heti säännöllisiä vai alkuun satunnaisia? Vai onko ne koko raskauden ajan epäsäännöllisiä? Milloin niiden liikkeiden määrää pitää alkaa tarkkailemaan?

Mulla tuntui alkuun ehkä kerran viikkoon, sitten parin päivän välein ja pikkuhiljaa joka päivä. Siitä sitten edelleen pikkuhiljaa useammin ja useammin päivässä [:)]

HaniMami Se vähän varmaan riippuu vauvasta,että miten säännöllisesti tai epäsäännöllisesti se liikkuu heti alussa. Niinkun moni on sanonut,että erilaisia yksilöitä nää pampulat[;)] Ja sitä liikkeiden tarkkailua,en muista tarkalleen milloin piti alkaa laskee,että monta liikettä tulee tunnin sisällä. Aikalailla päälle 20 viikkoa...ehkä 24? [&:] tai enemmän oisko loppupuolella sitten. Mutta ne liikkeet tulee alussa milloin sattuu,kun sillä ei ole sitä tiettyä valvomis tai unirytmiä vielä. Niin silleen voit olla huoletta,mutta ne ketkä paremmin tietää että milloin niitä liikkeitä pitää just ruveta laskemaan tai muuten tarkkaileen. [:)]

HaniMami: Liikkeitä voi tuntua todella yksilöllisesti, riippuen sikiön vireystilasta ja päivästä. Liikelaskenta aloitetaan sitten viikoilla 30-36, eli jos jostain syystä on huolta päivittäisestä liikehdinnästä, niin tunnin aikana yritetään saada ainakin se 10 liikettä tuntumaan. Kuitenkin ennen noita viikkoja liikelaskentaa ei kannata harrastaa, koska sikiö pystyy vielä niin paljon liikkumaan kohdussa että liikkeiden tunteminen voi olla vaikeaa jos sikiö on esimerkiksi lähempänä selkää kuin herkkää vatsan aluetta. [:)]

Moikka!

Ite tajusin ne kuplinnat potkuiksi 18-raskausviikon lopulla. Etuseinämässä istukka. Silloin tajusin kyllä että olin tuntenut vähän aiemminkin, mutten vaan tunnistanut potkuiksi. Mutta juuri samalla viikolla kun aloin sitten tuntemaan potkut oli mulla neuvola, jossa täti (:p) sanoi että voi mennä vielä muutama viikko ennen kuin tunnen.

Itselläni auttoi 'kippura' asento, elikkä vaikka sohvalle kyljelleen ja jalat koukkuun massua kohti. Tai sitten seisten kyykkää vähän ja painaa rintaa kohti polvia. Ja kun on ihan rauhassa, jossain luki että kun itse liikut, vauva nukkuu ja kun pysähdyt niin vauva herää. Ja jätskin syönnin jälkeen meidän vauva ainakin villiintyy, varmaan varpata/päätä alkaa palella :D

Toivottavasti jeesii!

Takaisin