Mä olin neliviikkoisen vauvan kanssa viikonlopun tuttavaperheen luona 200 km päässä. Vauva roikkui pääosin tissillä, tai oli sylissä ja itselle reissun anti ei ehkä ollut kummoinen. Oltiin aika lailla riesaksi muille, kun en yhtään pystynyt auttamaan esim. ruuanlaitossa, vaan vauva oli koko ajan kiinni mussa. Kuitenkin uskaltauduin sähköttömälle ja vedettömälle mökille vauvan ollessa 6 vkoa, sinne ajomatkaa 4 h ja yhdellä pysähdyksellä mentiin. Mun tyttö on osoittautunut loistavaksi liikkuvissa kulkuneuvoissa nukkujaksi, eli automatkat meni tosi hyvin. Tällä kertaa olin varoittanut mukaantulijoita, että musta ei sitten ole muuhun kuin vauvaa hoitamaan, ja mut huolittiin onneksi mukaan varoituksista huolimatta. Ihan hyvin meni se keikka, vaikka kotiin jäänyttä sitteriä vähän kaipailin.
Tytön ollessa 3 kk tehtiin ensimmäinen ulkomaanmatka Espanjaan, kestoltaan 2 vkoa. Lennot meni sujuvasti ja kolmikuisen kanssa reissatessa äitikin sai jo vähän enemmän matkasta irti. Vauva viihtyi jo muuallakin kuin rinnalla ja ruokailut oli helppoa kun ei syönyt vielä kiinteitä. Vauvan mukaan reissattiin, eli päivän ohjelmat oli järjestetty sen mukaan miten pirteä tai väsynyt vauva milloinkin oli. Hyvä mieli jäi tuosta reissusta ja uskaltauduttiin sitten uudelleen reissun päälle, eli tytön ollessa puolivuotias vietimme 1,5 kk etelässä ja loistavasti meni sekin. Reilu puolivuotias ymmärsi jo sen verran maailmanmenosta, että uskon hänenkin saaneen jotain irti matkasta. Erityisesti meressä uiminen oli mahtavaa pikkuisen mielestä.
Oman kookemuksen mukaan siis vauvan kanssa voi matkustaa jo pienestä pitäen, mutta vauvan ehdoilla pitää mennä. Eli matkalle sen verran pysähdyksiä kuin tarvitsee, ei liian rankkaa ohjelmaa, kannattaa yrittää pitää kiinni normaalista päivärytmistä niin hyvin kuin mahdollista, niin että kaikilla on kivaa. Itse varmasti tunnet lapsesi, joten jos syö ja nukkuu kohtuu hyvin, niin varmasti reissukin sujuu ihan kivasti. Hyvin herkän lapsen kanssa tai esim. koliikkivauvan kanssa miettisin tilannetta ehkä uudelleen, mutta suurin osa vauvoista varmasti kulkee reissussa mukana ongelmitta!