Ensimmäinen pidempi reissu vauvan kanssa?

banula

Satasella mukana keskusteluissa
Niin, milloin teitte ensimmäisen matkan vauvan kanssa? Mä kevääksi suunnittelen jos lähtis muutamaks päiväks tonne parin tunnin ajomatkan päähän (autoilu ei ole siis ongelma :D), mitähän mahtaa silloin reilu 5 kuukauden ikäinen siihen tuumata, kyseessä ei olis siis sukulaiset, vaan ihan hotellihuone pitäisi ottaa. Onkohan kuinka helppoa muukin touhu sitten?

Kiinnostaisi myös ensimmäiset etelänreissut vauvojen kanssa, vaikkakaan semmoinen ei ihan lähiaikoina suunnitteilla olekaan mutta silti, kertoilkaahan jos kokemuksia on! :)
 
Rohkeesti vaan matkaan! Ei se sen kummallisempaa ole kuin kotonakaan, jos vaan kaikki tarpeellinen on mukana tai helposti saatavilla :)
Esikoinen oli toukokuun lopun vauva, ja ekalle kesäreissulle mentiin hänen ollessa kolmeviikkoinen... tiedän, jonkun mielestä ihan liian aikaisin, mutta vauvalla ei ollut mitään hätää. Ihan samalla tavalla vietti kaiken ajan mun sylissä, tissillä ja nukkuen vieressä.
Kun hän oli 2kk mentiin pidemmälle retkelle, viiden tunnin ajomatka ja viikko nukuttiin lämpimässä kesässä telttaoloissa. Ei taaskaan mitään ongelmia, vauva tykkäsi ja vanhemmat tykkäsi. Varmaan kyllä vauvan luonteestakin kiinni voiko reissuille lähteä, tuo tyttö on aina ollut sosiaalinen eikä ole vierastanut.
Hotellihuonehan kuulostaa luksukselta, lämmin juokseva vesi ja pehmeät sängyt :) ja joku muu tekee ruuat, ihanaa!
 
Oi telttailua, kuulostaapa hauskalta :) ! Mä en tiedä mikä mua niin jänskää, varmaan se kun anoppi sanoi että ei varmaan vielä tänä talvena kannata, ensi vuonna sitten. Kyseessä on siis hiihtokeskuskylä jossa oltiin ennen miehen kanssa duunissa, aattelin että se voi mennä laskemaan ja minä nähdä vanhoja kavereita vauvan kanssa ja muutenkin vain nauttia tutuista paikoista, ehkä anoppi sit oli ajatellu et lykätään vauva vaan jollekin tuntemattomalle hoitoon ja lähdetään mäkeen. :D Itsekään kun ei lapsiaan missään pumpulissa ole kasvattanut, eikä ollu kyllä mullakaan aikomuksena. :)
 
Mummolareissu on tehty jokaisella kerralla, kun vauva on ollut 3-7 viikon ikäinen. Ja mummola sijaitsi silloin vajaan 500km päässä, eli ajomatkaa autolla n. 6h.

Ruotsinristeilyllä käytiin ensimmäisen kanssa, kun oli vajaa 4kk, kakkosen kanssa kun oli 1,5kk. Ollaan käyty myös automatkalla Ruotsissa ja Tanskassa (nukuttu vuoroin teltassa tai mökissä matkan varrella). Kaksi vanhempaa ovat olleet noin puolivuotiaita noiden reissujen aikoihin. Nuorimmainen ei ole vielä päässyt risteilyä pitemmälle.

Kaikki reissut on menneet hyvin, kun lähtee liikkeelle vauvan ehdoilla, ja vähän suunnittelee/varautuu etukäteen yllätyksiinkin. 
 
Ei kannata tehdä tiukkoja aikatauluja, tosiaan lapsen ehdoilla kun mennään saattaa muutaman tunnin reissu venähtää!! Meillä poitsu tis olla 3 kk kun lähettiin ekalle pitkälle reissulle, pysähdyttiin aina kun poitsu heräs. Tissiteltiin ja annettiin poitsun vähän venytellä itseään selällään ja taas matka jatkuin seuraavaan tissitkseen asti. Vanhempana ollaan lähdetty aina ajelen kun poitsu on alanu unille ajettu siihen asti kun ukkunut jonka jälkeen stoppi jolloin yleensä syöty ja leikitty. Yhdelläkin reisslla päästiin 30 km tuon tauon jälkeen kun poitsu alko huutamaan kun hyeena, pysähdyttiimpä sitten taas tällä kertaa shoppaileen citymarkettiin jonka jälkeen matka jatkui leppoisasti loppuun asti. Lapsethan nauttii uuusista asioista/paikoista, reippaasti vaan reissuun. Ja kun pääsette takas kotia niin on ihana huomata lapsen riemu kun se tunnistaa tutun paikan ja tutut tavarat ympärillään.
 
Joo nuo tiukat aikataulut saa kyllä heittää mielestään heti ensimmäisestä päivästä alkaen. :D Me ajotetaan pidemmät autoilut aina niin että vauva nukkuu, oli sitten perillä odottelua kuinka kauan (esim. kun ajellaan kuukauden välein n. 1,5h matka lastenklinikalle kontrolliin), mieluummin odotan siellä kuin että kuuntelisin järjetöntä huutoa autossa, autobaanalla kun ei saa pysähtyä ellei kyseessä ole äärimmäinen hätä ja vauvan syliinhinku tuskin niihin luetaan. :D

Kiitos vastauksista, ehkä me nyt uskalletaan lähteä mumisis anoppi mitä tahansa. :D Pakko mennä kesällä myös Suomeen lomalle sukulaisille näyttäytymään, pitäähän tätä kotimaanmatkailuakin siis eka vähän reenata. :)
 
Midän pikku-ukko synty lokakuussa ja vuodenvaihteessa oltiin ekaa kertaa yö poissa kotoa, mökillä. Koita pitää pakatessa järki kädessä: jos vauva ei normaalistikaan kotona puklaile tai kakkaa 5 vaatekertaa päivässä pesukuntoon, niin tuskin niitä vaatteita niin paljoa tarvitaan siellä reissussakaan... Nimim. vauvalla enemmän vaatetta mukana kuin äidillä ja isillä yhteensä :D
 
Kokemuksesta sanon että matkan sujuminen riippuu kokonaan vauvasta.

Ensimmäinen reissu vauvan ollessa 3kk oli ulkomaanmatka (1900km), vauvalla koliikki ja matka, sekä meno että palu oli uskomattoman uuvuttava.., vauva itki ja itki, mikään ei auttanut.. eli koliikkilapsen kanssa ei kannata kovin pitkälle suunnata.. en ikinä unohda sitä reissua..

Ja jos vauva on rauhallinen eikä kummempaa vaivaa, kuten koliikkia, niin matka sujuu erittäin hyvin, kokemusta omalla siskolla joka lähti ulkomaan matkalle (2000km) vauvan ollessa 2,5kk. Lento kesti yhteensä 4,5h, yksi välilasku, vauva nukkuu koko lennon ajan turvakaukalossa, välilaskussa söi ja oli hereillä..

 
Nipsu86, mainio vinkki, tosin meillä niitä bodyja ja harsoja menee päivässä mielinmäärin kun baby puklailee tosi paljon ja pitkään ellei syömisen jälkeen pidä tarpeeksi kauaa olalla. Eli täytyy varmaan ottaa ainoastaan sille vaatetta mukaan, äitille ja isille ei mitään. :D

cute12, koliikkivauvan kanssa minä en uskaltaisi lähteä varmaan minnekään, sä oot ollu rohkea. :D Mua jotenkin niin säälittää jos meidän pieni itkee ilman että kukaan auttaa, sillä tuntuu että joitain matkustustapoja en vielä aiokaan kokeilla. Tosin eipä tuo itke kuin nälkäisenä ja väsyneenä, mutta kun silloin pitäisi olla sylissä ja mieluiten liikuskella, moista ei voi sitten esim. lentokoneessa nousun ja laskun aikana harjoittaa.
 
Me lähdettiin pojan kanssa mökille ensimmäisen kerran juhannuksena eli poika oli silloin vajaan kk. Automatka kestää noin 2,5h. Ihan turhaan itsekin jännitti, miten pärjätään. Poika nukkui tyytyväisenä pihalla ja söi ihan niin kuin kotonakin. Pisimmillään ollaan oltu 1,5 viikkoa reissussa, eikä ongelmia ole ollut.

Eli rohkeasti reissuun vaan :)
 
Meillä pikkumies oli muistaakseni 2viikon ikäinen, kun lähdettiin n. 100km päähän autolla miehen sukulaisiin :)
Yötä oltiin, ehkä kaksikin...
Useasti reissataan ja kyllä pikkumies tykkää ( nyt 5kk) kun saa huomiota sukulaisilta ;)

 
Mä olin neliviikkoisen vauvan kanssa viikonlopun tuttavaperheen luona 200 km päässä. Vauva roikkui pääosin tissillä, tai oli sylissä ja itselle reissun anti ei ehkä ollut kummoinen. Oltiin aika lailla riesaksi muille, kun en yhtään pystynyt auttamaan esim. ruuanlaitossa, vaan vauva oli koko ajan kiinni mussa. Kuitenkin uskaltauduin sähköttömälle ja vedettömälle mökille vauvan ollessa 6 vkoa, sinne ajomatkaa 4 h ja yhdellä pysähdyksellä mentiin. Mun tyttö on osoittautunut loistavaksi liikkuvissa kulkuneuvoissa nukkujaksi, eli automatkat meni tosi hyvin. Tällä kertaa olin varoittanut mukaantulijoita, että musta ei sitten ole muuhun kuin vauvaa hoitamaan, ja mut huolittiin onneksi mukaan varoituksista huolimatta. Ihan hyvin meni se keikka, vaikka kotiin jäänyttä sitteriä vähän kaipailin.

Tytön ollessa 3 kk tehtiin ensimmäinen ulkomaanmatka Espanjaan, kestoltaan 2 vkoa. Lennot meni sujuvasti ja kolmikuisen kanssa reissatessa äitikin sai jo vähän enemmän matkasta irti. Vauva viihtyi jo muuallakin kuin rinnalla ja ruokailut oli helppoa kun ei syönyt vielä kiinteitä. Vauvan mukaan reissattiin, eli päivän ohjelmat oli järjestetty sen mukaan miten pirteä tai väsynyt vauva milloinkin oli. Hyvä mieli jäi tuosta reissusta ja uskaltauduttiin sitten uudelleen reissun päälle, eli tytön ollessa puolivuotias vietimme 1,5 kk etelässä ja loistavasti meni sekin. Reilu puolivuotias ymmärsi jo sen verran maailmanmenosta, että uskon hänenkin saaneen jotain irti matkasta. Erityisesti meressä uiminen oli mahtavaa pikkuisen mielestä.

Oman kookemuksen mukaan siis vauvan kanssa voi matkustaa jo pienestä pitäen, mutta vauvan ehdoilla pitää mennä. Eli matkalle sen verran pysähdyksiä kuin tarvitsee, ei liian rankkaa ohjelmaa, kannattaa yrittää pitää kiinni normaalista päivärytmistä niin hyvin kuin mahdollista, niin että kaikilla on kivaa. Itse varmasti tunnet lapsesi, joten jos syö ja nukkuu kohtuu hyvin, niin varmasti reissukin sujuu ihan kivasti. Hyvin herkän lapsen kanssa tai esim. koliikkivauvan kanssa miettisin tilannetta ehkä uudelleen, mutta suurin osa vauvoista varmasti kulkee reissussa mukana ongelmitta!
 
Cassava: Erinomainen esimerkki sinulla siitä miten rauhallinen ja ilman mitään vaivoja oleva lapsi viihtyy ulkomailla. Koliikkilapsen vastakohta.

banula: olin tyhmän rohkea koska olin niin kokematon kun eka lapsi kyseessä, mutta opinhan sitten kantapään kautta, enkä enää ikinä lähde koliikkivauvan kanssa ulkomaille.
 
Kiitos vastauksista! :) Meilläkään noi ajomatkat ei tuota ongelmia, nukkuu liikkuvassa autossa yleensä aina. Saa ny nähdä laitanko miehen yksinään reissuun vai pakataanko koko konkkaronkka mukaan, kotona kun on niin HELPPOA, kun tietää olevan kaiken lähellä ja jääkaapin täynnä. :D
 

Rohkeasti vaan reissuun! Monet sanovat että pienen lapsen kanssa matkustaminen on kaikkein helpointa. Meidän pikkuneiti oli 2½viikkoa vanha kun pääsi ensimmäiselle ulkomaan matkalle (ruotsin laivalla itämeren toiselle puolelle). Siellä 4viikkoa lomaa (sukulaisissa) ja hyvin meni. Saatiin käydä vielä paikallisessa neuvolassakin "tarkistamassa" että paino on edelleen nousussa eli matka meni "kuin kotioloissa". :)

Tärkeintä matkustaessa on varmaankin säilyttää lapselle tutut rutiinit myös lomalla. Ruokailuajat,päivä-yöunet,tms.

Meidän tyttö on nyt 7½viikkoa vanha ja ensiviikolla lähdössä jo toiselle ulkomaan matkalleen lappiin. Toivotaan että sekin menee yhtähyvin kuin edellinen reissu.

 
Meidän neiti oli 1,5 kk, kun muutettiin Ranskaan. Matka meni erittäin hyvin, nukkui lähes koko ajan. Ainoa haaste oli korvikemaidon kanssa pelaaminen, mutta sekin onnistui, eikä kellekään jäänyt huonoa mieltä, ei varmasti kanssamatkustajillekaan ;-)
 
Meidän poikanen oli 10vk kun lähdettiin Kolille retkeilemään. Vuokrattiin mökki ja tehtiin pieniä päiväretkiä. Poika kulki kivasti rintarepussa, tissittelyt ja vaipan vaihdot tehtiin luonnon helmassa, yleensä jollain nuotiopaikalla. :)
Ainoa harmi koko matkalla (siis retkillä ollessa) oli hurjat määrät hirvikärpäsiä, joita sain hätyyttää vuoroin itseni ja pojan kimpusta. Ensi kerralla siis mietitään uudelleen ajankohtaa.
Automatkat meni kivasti, pysähdyttiin max 2h välein joko huoltoasemalle pikkutauolle tai ostoskeskuksiin vähän pidemmäksi aikaa.

Todellakin ilman kiirettä ja tiukkoja aikatauluja kun lähtee niin hyvä tulee! emoticon
 
Takaisin
Top