Ensiaputaidot

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Oletteko ensiaputaitoisia? Oletteko käyneet vaikka jollain kurssilla?
Mun työssä pitää olla voimassaoleva hätäensiapukoulutus. Onhan noilla kursseilla, pitkillä sekä lyhyemmillä, kertauskursseilla tullut tässä aikuisiällä lukion jälkeen käytyä ahkerasti.
Musta näitä pitäisi olla vaikkapa just kouluissa pakollisina. Jokainen varmasti hyötyisi ajantasaisista ensiaputaidoista.
Kerran esikoinen näytti siltä että tukehtuu ruokapöydässä. Osasin toimia, ja tukos lähti irti. Nostin siis hänet mahalleen syliini, siinä tuolilla istuessa napautin häntä lapaluiden väliin. Muuten ei oo niin vakavia juttuja tullut eteen. Toivottavasti ei tulekaan. Mutta osaampa toimia jos jotain sattuu jossain missä olen!

3v välein pitää uusia EA1 kortti kurssilla. Nyt ollut 15v voimassa yhteensä.
Koskaan en ole onneksi noita taitoja tarvinnut, mutta onhan tuo hyvä muutaman vuoden välein kerrata niin pysyy paremmin muistissa.

Mulla kans töiden puolesta ollu aina ea1 voimassa. Tosin nyt taitaa kyllä olla vanhentunut. Oon työnantajalle ilmottanu jo syksyllä siitä. Ei oo kuulunu mitää 🤷 ei oo onneks tarvinnu hätäkeskukseen soittoa ja kylkiasentoa enemmi tehhä mitää koskaan.

Työn ja ammatin takia on käyty kursseja ja päivitelty niitä kolmen vuoden välein. Olen samaa mieltä siitä, että jokaisen ihmisen tulisi osata nämä taidot ja kurssi pitäisi tarjota kaikille esimerkiksi peruskoulussa.

Olisihan se tosi hyvä osata. Ei kuitenkaan ole työn puolesta tarpeen ja omakustanteisesti ei ole tullut käytyä ensiapukurssia. Olisi tosiaan hyvä jos näitä käytäisi edes peruskoulussa läpi.

Teininä käyty harrastusten puolesta ekan kerran kurssilla. Sen jälkeen kouluissa kun omalla alalla tärkeä. Nyt ollut muutaman vuoden jo kortti vanhana. Tänä syksynä työpaikka järjesti mutta itse vanhempainvapailla niin en saanut käytyä. Oon joutunut käyttämään joitakin kursseilta saatuja taitoja, kun ollut tilanteita ettei laastarinlaitto tai "sattuks sua?" riitä, mutten onneksi elvyttämään. Se on taito jota toivon ettei koskaan tarvitse oikeasti käyttää.

Ammatin puolesta oon joutunut käymään ja päivitellyt säännöllisesti. Perus ensiaputaidot ois kyllä hyvä olla kaikilla, kannatan myös koulussa käytävää hätäensiapukoulutusta. Itse olen joutunut käyttämään ensiaputaitoja usemmankin kerran, useimmiten olleet haavoja, mutta myös esim. vierasesineen poistamista hengitysteistä ja olen myös joutunut elvyttämään.

Takaisin