Ensiaputaidot

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Sohwia
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Sohwia

Sanavalmis juttuseppä
Marraskuunmammat 2015
Elomammat 2017
Millaiset ovat teidän ensiaputaidot? Oletteko käyneet ihan ensiapukurssin ja jos olette niin millaisen?

Itse olen käynyt EA 1, niin opiskelujen aikana kuin töissä ollessani. Itselläni on se hyvä puoli, että työnantaja pitää huolen, että kurssi on käyty ja tietenkin työnantaja myös maksaa kurssin. Toki olen miettinyt noita laajempia ensiapukursseja, mutta vielä en ole saanut aikaiseksi edes ottaa selvää miten niitä järjestetään.

Ja oletteko joutuneet käyttää ensiapu taitojanne jossain tilanteessa?

En ole käynyt ensiapukurssia, vaikka pitäisi ja vaikka olen monesti aikonut. En vain ole saanut aikaiseksi. :sad001 Viime vuonna tein lehtijutun lasten ensiapu -kursseista ja ajattelin että sellaiselle pitäisi ehdottomasti mennä. Olisi karmeaa, jos omalle lapselle sattuisi jotain eikä itse osaisi toimia oikein. Aion mennä ko. kurssille tänä keväänä.

Kävin EA1 n. 10 vuotta sitten. Tietoni ja taitoni ovat siis vanhentuneet :meh: Töissä on järjestetty kursseja, mutta olen ollut aina perhevapailla silloin :facepalm: pitäisi varmaan lasten ensiapukurssi käydä ainakin, kunhan sellainen tässä lähellä järjestettäisiin.

Työn puolesta on suoritettuna EA2, muutaman kerran olen päässyt käyttämään taitoja. Haluaisin käydä vielä ihan varta vasten lasten ensiapukurssin, netistä olen katsellut joitain videoita siihen liittyen.

Töissä pidetään huoli, että ea-kurssi tulee käytyä kortin vanhennuttua. Kolmisen kertaa olen käynyt. Tärkeää on osata ensiapua, kaikkien.

Kävin EA1- ja EA2-kurssit parikymmentä vuotta sitten, ja sen jälkeen jonkin neljän tunnin mittaisen lasten ja vauvojen ensiapukurssin. Noissa kuitenkin kortti vanhenee niin äkkiä, etten ala uudelleenkurssitusta itse maksamaan. Saa ne ohjeet tarvittaessa myös 112:sta, ja oleelliset jutut eivät ole muuttuneet.

Työnpuolesta täytyy olla EA1 voimassa ja harrastusten puolesta täytyy olla EA2 voimassa. Ensiaputaitoja en ole onneksi joutunut/päässyt käyttämään, mutta eihän sitä koskaan tiedä milloin niille on tarvis.

Olen käynyt EA1, mutta on jo vanhentunut. Toki perusasiat ovat hallussa ainakin teoriatasolla ja toivon, että osaisin taitoja käyttää myös käytännössä tositilanteessa, jos sellainen tulisi. Lasten ensiapukurssi piti minunkin käydä, mutta oli täynnä, enkä mahtunut enää mukaan. :( Harmitti paljon, kun ei täällä ole sen jälkeen enää toista kurssia järjestetty.

Meilöä MLL järjesti SPRn kanssa pikkulapsille tarkoitettu "pikakelaus" sessio. Todella hyvä Ja hyödyllinen vaikkei mitään virallista todistusta siitä saanut. (Tärkeämpi on että osaa... tai että tietää edes vähän mitä tulee tehdä).

Siis perhekahvilan yhteydessä meille aikuisille.

Muokattu viimeksi:
Jonkinlaisen työturvallisuusensiapukurssin kävin viime keväänä. Keskolassa opetettiin vauvan puhalluselvytystä hengityskatkoksia varten. Onneksi ei ole tarvinnut nuita taitoja. :O

Olen monesti miettinyt että olisi hyvä olla jotain ensiaputaitoja, mutta ei ole saanut hankkiuduttua kurssille. :(

EA1 on ja EA2 töiden ja opiskeluiden puolesta pitäisi suorittaa tämän vuoden aikana. Aika perusjuttuja tuo EA1 sisältää, odotan ihan mielenkiinnolla nyt tuota kakkoskurssia.

Takaisin